Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Jeg har en bror som nylig har tatt en mastergrad, jeg selv er utdannet sykepleier. I helgen fikk jeg vite at broren min får 250.000 kroner av mamma og pappa i mastergradspresang for og kjøpe seg en bil og ta seg en skikkelig ferie med sin samboer. Jeg fikk kun en bunadsølvje til 6000 kroner når jeg var ferdig utdannet sykepleier og synes det er urettferdig at han får mye mer enn meg selv om han har avlagt en mastergrad. Tørr heller ikke spørre hvorfor det er så enormt forskjell på meg og han selv om jeg vet han er mamma og pappa sin gullunge:( Nå høres jeg sikkert ut som en sutreunge, men det ønsker jeg ikke være. Spurte for noen år siden om og få låne 3000 kroner da vi ville ha ny barnevogn til vår førstefødte og jeg var da nyutdannet sykepleier, men da fikk jeg beskjed om og kjøpe en brukt vogn eller en rimeligere for barnevogner var noe man behøvde bare en kort periode av barnas liv:( Har mest lyst og bare kutte kontakten for må ærlig innrømme at jeg føler meg ikke spesielt ønsket som barnet deres når det er slik det foregår.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Nei, dette var blodig urettferdig. Jeg hadde ikke klart å styre meg fra å ta det opp med mine foreldre. Blæ, jeg blir kvalm! Mine foreldre ville aldri forskjellsbehandlet oss på den måten....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Vanligvis så syns jeg ikke at det er noe urettferdig. Foreldrer gir barna så mye dem vil. Men her syns jeg at det var en smule urettferdig.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 ...tror faktisk jeg ville levert tilbake sølja gitt...og sagt at jeg gjerne tar imot 250 000; for to år til på skole, dekker opp studielånet for flere år den summen der...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Det syns jeg ikke noe om. Jeg syns man skal gi likt til alle sine barn og ikke favorisere kun en.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Veldig urettferdig. Med en masterutdanning har han all forutsetning til å få en bedre betalt jobb, derfor burde han ikke ha mer behov for en slik pengestøtte. Jeg hadde fortalt mine foreldre at jeg synes det er utrolig sårende med slik forskjellsbehandling. Ikke på grunn av det økonomiske (for som voksen bør man kunne klare seg selv), men på grunn av prislappen de setter på dere som søsken. Jeg ville følt meg mindre verdt, enkelt og greit. Mine barn er like betydningsfulle for meg, uavhengig av om de blir butikkmedarbeidere eller rakettforskere. Jeg kan ikke garantere at de vil få akkurat like mye i pengestøtte, men jeg ville ikke med vite og vilje gjøre tydelige forskjeller.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Nei, det er ikke bare du som reagerer!! De prøver jo ikke å legge skjul på det en gang, det er jå så stor forskjelsbehandling som det kan få blitt nesten! Du kan trygt reagere på dette, si ifra til dem akkurat hva du synes, det der er rett og slett stygt gjort av foreldrene dine! Ikke rart du føler deg mindre likt! Synes skikkelig synd på deg..
sillyfilly og Olivia Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Blodig urettferdig og totalt unødvendig. Mine foreldre streber etter at alt skal være likt. Får et barn 1000 kr(et eksempel) så får alle barna. Kanskje ikke samme måned for mine foreldre har ikke kjempe god råd, men kanskje måneden etter. Å gi en gave med verdi til 6000 til det ene barnet men 250 000 cash er to ganske forskjellige ting. Skjønner godt du reagerer.
Ikkesåallerværst Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Kan man motta 250 000 uten at det regnes som forskudd på arv?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Kan man motta 250 000 uten at det regnes som forskudd på arv? Ja, men han skal oppgi det og skatte av det. Man har bare lov til å mota 1/2 G fra hver forelder hvert år uten at det skal oppgis eller skattes av det.
Ikkesåallerværst Skrevet 20. mai 2012 #12 Skrevet 20. mai 2012 Kan man motta 250 000 uten at det regnes som forskudd på arv? Ja, men han skal oppgi det og skatte av det. Man har bare lov til å mota 1/2 G fra hver forelder hvert år uten at det skal oppgis eller skattes av det. Men man har vel ikke lov å gi ett barn forskudd på arv, uten å gi det andre? Eller har jeg misforstått..
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 I mine øyne er det overhodet rart at foreldre belønner ungene med penger fordi de har tatt en utdannelse. Og ihvertfall med så store beløp!! Er foreldrene dine rik? Men ja, det der var urettferdig synes jeg.
Gjest Filifjonka Skrevet 20. mai 2012 #14 Skrevet 20. mai 2012 Ja, det var urettferdig. Veldig urettferdig. Jeg hadde ikke klart å la være å ta det opp, men på den annen side: Jeg kunne ha snakket med mine foreldre om det, nettopp fordi mine foreldre aldri ville ha gjort noe slikt. Jeg forstår hvis du kvier deg for å ta det opp. Det er ikke lett å føle at andre blir bedre behandlet og får flere fordeler enn en selv, av egne foreldre.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #15 Skrevet 20. mai 2012 Hvis ikke du har fått andre ting tidligere, som gratis dagmamma, bo gratis hjemme lenge eller noe annet er jeg enig i at det er uretferdig. Jeg synes også det er merklig å gi slike store gaver i utdanningspremie. En sølje til 6...,-synes jeg også er mye i den sammenhengen.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 20. mai 2012 #16 Skrevet 20. mai 2012 Oi da... Pleier ikke å ha særlige innvendinger mot en viss forskjellsbehandling av barn, siden barn ikke er like og ikke prioriterer likt, men den der var temmelig drøy! 244 000 i forskjell er rett og slett voldsomt stor forskjell og det synes jeg nærmest er skammelig av foreldrene dine. Hadde vi snakket om f.ks. 24 000 i forskjell, så ville jeg sett mellom fingrene med det og egentlig ikke brydd meg, men nærmere 250 000? Nei, den er for drøy.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #17 Skrevet 20. mai 2012 Kan man motta 250 000 uten at det regnes som forskudd på arv? Ja, men han skal oppgi det og skatte av det. Man har bare lov til å mota 1/2 G fra hver forelder hvert år uten at det skal oppgis eller skattes av det. Men man har vel ikke lov å gi ett barn forskudd på arv, uten å gi det andre? Eller har jeg misforstått.. 1/2 man har lot til å få i gave av hver av foreldrene i året regners ikke som arv, men gave Man kan gi bare en av ungene forskudd på arv, men dette må man registrere og sende inn til skattemyndighetene. Når man da senere gjør opp arv trekkes det den ene har fått fra arven.
Kosemosepose Skrevet 20. mai 2012 #18 Skrevet 20. mai 2012 Det var ufint!! Hadde blitt blodig fornærmet jeg også !!!!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #19 Skrevet 20. mai 2012 Synes broren din det er greit å ta det imot når ikke du har fått tilsvarende? Nå er mine foreldre veldig rettferdig, men jeg vet at ingen av oss ungene ville tatt imot en slik sum uten at de andre fikk. Her er det sånn at søsteren min har dårlig samvittighet for at hun bruker foreldrene våre mer til barnevakt enn oss andre (hun er enslig), hun hadde aldri klart å ta imot 250.000,- uten at jeg hadde fått noe, da hadde hun delt pengene med meg...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #20 Skrevet 20. mai 2012 Det var urettferdig ja! Tror nesten jeg hadde kuttet kontakten hadde jeg vært deg..
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #21 Skrevet 20. mai 2012 Spør dem fleipete om du også får sånt et beløp om du skriver en masteroppgave?
Musemorbr / Skrevet 20. mai 2012 #22 Skrevet 20. mai 2012 Forsøker de å starte en krig mellom dere? Veldig merkelig dette, om de kanskje ikke har en stor plan for julegaven din i år?
Sydamen Skrevet 20. mai 2012 #23 Skrevet 20. mai 2012 Helt enig, detter er grov forskjellsbehandling! Men at de selv kan synes dette er ok? Merkelig! Min manns foreldre var veldig nøye med å fortelle oss når de hadde hjulpet min svoger med 13000 kroner til bilavgift og at vi skulle få samme sum når vi ønsket, noe vi som blir foreldre i oktober setter veldig pris på.
Nimas Skrevet 20. mai 2012 #24 Skrevet 20. mai 2012 250.000 kr til min bror, ville hos min familie betydd 250.000 kr til meg og 250.000 kr til min søster. Jeg hadde ihvertfall hatt ett par seriøse spørsmål til mine foreldre dersom de hadde gjort som beskrevet. Du har ikke hørt noe om penger som kommer i din retning heller ? Jeg skal ihvertfall sørge for å kopiere mine egne foreldres holdninger iforhold til penger til mine egne barn. Blodig urettferdig? Ja så absolutt dersom det er som beskrevet i hovedinnlegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå