Gå til innhold

jeg må ned 40-70kg i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

og jeg klarer ikke gå fort eller trene pga smerter i hofter,knær,rygg,ankler og mye i magen.

Hvordan skal jeg klare og gå ned da?

Tåler ikke så mye forskjellig mat,får vondt i magen å diare av alt.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og jeg klarer ikke gå fort eller trene pga smerter i hofter,knær,rygg,ankler og mye i magen.

Noen tips?

Vanngym er bra. Kanskje la deg utrede for matvareallergi/cøliaki. Du kan jo snakke med fastlegen, kanskje den har noen råd til deg.

Skrevet

Du behøver ikke å trene for å få ned i vekt, det holder å endre kostholdet og innta mindre energi enn du forbruker.

Legg opp et løp som du holder deg fast til helt til ønsket vekt er oppnådd. Når kroppen er blitt lettere, kan du begynne å trene for muskler, helse og velvære.

Hva spiser du i gjennomsnitt ila en dag? Hvis du lister opp dette for meg, kan jeg fortelle deg hvor du kan kutte, og hvor lang tid det da vil ta deg å gå ned. Oppgi høyde, alder og vekt også.

Skrevet

Så gå sakte, men gå :) Bare beveg deg mer enn du gjør i dag.

Og maten er det å kutte ut smør på skiven, majones, ikke spise rester, og å sette en grense på matinntaket ved hvert måltid under det du nå har som grense.

Så snart du ikke er sulten lenger, så stopper du. Eller helst litt før det, for det tar noen minutter fra du spiser til hjernen merker at du har fått i deg mat :)

Du må bare tenke over hva du putter i deg, for jeg er skråsikker på at du vet hvor problemet ligger med tanke på kosten.

Gjør det noe å ha litt diare? Eller har du uoppdaget Cøliaki? Har du blitt sjekket for matintoleranse eller allergier der?

Skrevet

Et lurt tips er å dra til fastlegen å går ned "sammen med" Han eller hun! De har mange gode tips.

Skrevet

hvor bor du? Jeg trenger i gå ned i vekt-partner :o)

Skrevet

jeg har sjekket ang allergi,jeg skal tåle alt.

ja det er ganske plagsomt og ha diare for da blir jeg utrolig sår og ikke kan være borte fra doen.

ang mat jeg spiser så er det veldig lite men spiser godt og det er utrolig vanskelig og kutte ut,men nå skal jeg kutte det ut.

spiser en skive til frokost,og utover dagen litt frukt,og en skive brød til.jeg har enda ikke klart og spise fast.

kjøtt og fisk blir jeg kvalm av.

Skrevet

nr 7 er hi...

Jeg bor i fredrikstad

Skrevet

ja det er ganske plagsomt og ha diare for da blir jeg utrolig sår og ikke kan være borte fra doen.

ang mat jeg spiser så er det veldig lite men spiser godt og det er utrolig vanskelig og kutte ut,men nå skal jeg kutte det ut.

spiser en skive til frokost,og utover dagen litt frukt,og en skive brød til.jeg har enda ikke klart og spise fast.

Du kan ikke mene at du bare spiser dette og veier 40-70 kilo for mye? Det tror jeg rett og slett ikke på, med mindre du har en sykdom, går på vektøkende medisiner, e.l.

Vær helt ærlig med deg selv, og list opp det du har inntatt de siste dagene. Kan hjelpe deg hvis du er ærlig.

Skrevet

Så bra at du tar tak i det! :)

Jeg synes du skal få deg en fagperson som støttespiller, for det viktigste når det er snakk om så mange kilo er at man spiser riktig for sin kropp - og det som naboen fungerer på trenger ikke fungere like godt på deg. Kostholdet er spesielt viktig siden du har begrensninger ift leddene dine. Kostholdet må på plass uansett for at du skal greie å gå ned i vekt.

Bor du på østlandet har du f.eks. klinikken til Fedon Lindberg og dr Hexeberg. Hvis du ikke bor der så sjekk litt i området der du bor om det finnes noen med gode resultater ift kosthold og vektnedgang.

Hvis du ikke har noen i nærheten, så anbefaler jeg deg å lese om lavkarbo-kosthold (og husk at det finnes i ulike graderinger, alt fra ekstremt til moderat og lett lavkarbo). Det å gå på en ekstrem lavkarbo gir ofte raske resultater for en del, men ikke nødvendigvis, det er noe individuelt.

Du finner også mye bra informasjon på www.kostreform.no eller www.kos.no. Kjøper du helsemagasinet Vof (Vitenskap og fornuft) så får du også mye god informasjon.

Siden du sier du har begrensninger ift hva du tåler så anbefaler jeg virkelig sterkt at du får hjelp av fagpersoner. Mange som sliter med så sterk overvekt har en sterk ubalanse i tarmsystemet sitt som må gjøres noe med, bl.a. med gode tarmbakterier. Andre kan ha mye sopp i systemet (og ikke alle er klar over det selv) og da må dette også rettes på.

Og om du må reise et stykke for å komme til en god terapeut, så se om du likevel kan gjøre det. De setter opp kostopplegg som du skal følge hjemme, og jeg vet noen også følger opp klienter via mail i etterkant om de bor langt unna. En av de større klinikkene vil også kunne ta prøver av deg for å se om det er næringsstoffer du mangler, hvordan stoffskiftet ditt er og om du har en insulinresistens.

Kostholdet og mage-tarmfunksjonen er absolutt viktigst til å begynne med!!! Treningen kommer selvfølgelig i tillegg og må tilpasses hva du kan greie nå i begynnelsen. Trening i basseng er supert for deg fordi vannet gjør at belastningen på leddene dine ikke blir så stor. Sykkel vil også gjøre belastningen mindre på ledd. Noen overvektige føler at de kan trene på en såkalt crosstrainer fordi det gir mindre belastning enn f.eks. en tredemølle.

Selv om du har de begrensningene du har ift de store leddene er det likevel mange gode styrkeøvelser du kan gjøre, f.eks. mage, rygg og armer.

Etterhvert som vekten går ned vil du merke at du tåler mer belastning og da kan du utvide treningsopplegget også :)

Lykke til! You can do it!!! :)

Skrevet

jeg spiste mye da jeg gikk opp så mye,nå for tiden er det ikke så mye mer jeg klarer og spise av mat.

hender jo jeg klarer og spise middag og det kan være ferdig middager med sånne grønne nøkkelhull eller pizza med grov bunn.

så er det jo det godteriet jeg har spist da,drikker og pepsi max.

Skrevet

da jeg gikk opp for ca 4år siden gikk jeg på med som gjorde at jeg aldri ble mett,så da spiste jeg veldig mye.

Skrevet

Nr 10 igjen her....

Hvis dette er alt du spiser HI, så har stoffskiftet ditt skrudd seg ned til minimum fordi du spiser så lite at stoffskiftet ditt tolker det som "her er det sultkatastrofe på gang, her må jeg forbrenne minst mulig kalorier". Det vil si at du må spise mye mer - men riktig! - for å få opp forbrenningen din.

Noen skriver her over at det ikke er mulig å ikke gå ned i vekt hvis man spiser så lite - men det er det faktisk! Rett og slett fordi stoffskiftet går på sparebluss.

Dette styrker min mening om at du trenger en fagperson som kan støtte deg, HI. Siden du bor i Fredrikstad så kan du jo ta toget inn til Oslo på en av de klinikkene jeg nevnte. Du vil IKKE angre på det, og du VET at du får riktig hjelp for DEG! :D

Skrevet

jeg skal sjekke ang det i oslo:-)

tusen takk.

det er så utrolig vanskelig og spise

Skrevet

Nr 10 og 13 igjen her....

Ut fra en av de siste innleggene dine så styrker det enda mer troen på at du kan ha insulinresistens også. Da reagerer man på karbohydrater med å gå opp i vekt (eller i hvert fall ikke gå ned), selv om totalantallet kalorier pr dag ikke er stort.

Det som er synd er at for en del som skal ned i vekt så er nøkkelhullproduktene helt feil, rett og slett fordi det er for mye karbohydrater i dem.

Ring en av klinikkene jeg nevnte over helgen og snakke med dem - der får du hjelp! :)

Skrevet

Nr 10 igjen her....

Hvis dette er alt du spiser HI, så har stoffskiftet ditt skrudd seg ned til minimum fordi du spiser så lite at stoffskiftet ditt tolker det som "her er det sultkatastrofe på gang, her må jeg forbrenne minst mulig kalorier". Det vil si at du må spise mye mer - men riktig! - for å få opp forbrenningen din.

Noen skriver her over at det ikke er mulig å ikke gå ned i vekt hvis man spiser så lite - men det er det faktisk! Rett og slett fordi stoffskiftet går på sparebluss.

Dette styrker min mening om at du trenger en fagperson som kan støtte deg, HI. Siden du bor i Fredrikstad så kan du jo ta toget inn til Oslo på en av de klinikkene jeg nevnte. Du vil IKKE angre på det, og du VET at du får riktig hjelp for DEG! biggrin.png

Dette er faktisk vranglære! En myte som nekter å avlives. Når det gjelder mennesker med betydelig overvekt, vil det ta svært lang tid før stoffskiftet stiller seg på "sparebluss". Stoffskiftet vil justere seg noe ned når mennesker som nærmer seg matchvekt eller under sulteforer seg.

Skrevet

å,trodde så klart de nøkkelhulla var sunne:-)

skal inn til sykehuset og sjekke tarmene med sånn slange om ikke lenge håper jeg.

får diare av salat tilogmed,så noe galt er det jo.

Skrevet

jeg skal sjekke ang det i oslo:-)

tusen takk.

det er så utrolig vanskelig og spise

Og det er derfor du trenger litt hjelp! :) Men dette er faktisk noe du kan få orden på og mestre. Du trenger bare de riktige rådene, og det kan de klinikkene gi deg! :)

hilsen 10, 13 og 15 igjen ;)

Skrevet

Noen tips?

Først og fremst må du bare spise mindre av det du spiser.

Trening i vann kan være fint, men bare hvis du klarer det uten å spise mer. Mange blir veldig sultne av å svømme. Det meste må uansett gjøres med kosten.

Elipsemaskin kan foresten være bra trening. Det gir minimalt med støt og belastninger.

Skrevet

Jeg har noe som heter Mikrosopisk kolitt. Så jeg har diare omtrent hver dag, uavhengig av hva jeg spiser. Og da fra 2 til 20 doturer. Det er liksom tarmene som bestemmer hva dagen bringer av dobesøk. Dette påvirker ikke vekten min. Jeg har hatt dette i ca 14 år, så det er liksom blitt en del av livet mitt. Har hatt colonskopi og gastroskopi.

Jeg vet jeg også er sensitiv for eggeplommer, men det er fordi de gir meg skikkelig mageknip og sånne sure oppstøt som er smertefulle øverst i magen. Så da må jeg ha Pepsidduo for å bli kvitt smertene. Dette har ikke med diareen å gjøre.

Skrevet

Angående diareen så trenger ikke det å komme av at du ikke tåler matvarer. Det kan også skyldes gal sammensettning av bakteriene i tarmen. Om problemet oppsto etter en antibiotikakur for eksempel kan det være en sansynlig forklaring.

Skrevet

Tips: jeg får diare hvis det går mer enn 4-5 timer mellom måltidene. Da må jeg garantert på do etter mat. Blir for langt mellom måltidene mine. Prøv å spis hver tredje time, verd et forsøk :-)

Lykke til

Skrevet

Jeg har noe som heter Mikrosopisk kolitt. Så jeg har diare omtrent hver dag, uavhengig av hva jeg spiser. Og da fra 2 til 20 doturer. Det er liksom tarmene som bestemmer hva dagen bringer av dobesøk. Dette påvirker ikke vekten min. Jeg har hatt dette i ca 14 år, så det er liksom blitt en del av livet mitt. Har hatt colonskopi og gastroskopi.

Jeg vet jeg også er sensitiv for eggeplommer, men det er fordi de gir meg skikkelig mageknip og sånne sure oppstøt som er smertefulle øverst i magen. Så da må jeg ha Pepsidduo for å bli kvitt smertene. Dette har ikke med diareen å gjøre.

Skrevet

Meg 10, 13 osv igjen....

Les litt om insulinresistens og lekk-tarm-syndrom.... jeg vil tro du kjenner deg igjen...

Hva som er sunt kan være veldig individuelt, og det er en av grunnene til at mange sliter fordi de følger offentlige anbefalinger som sier at alle kan spise det samme.

Kan gi deg eksempel fra meg selv. Hvis jeg spiser kylling, tomat, mais, skalldyr, linser, rugknekkebrød m/sesam og solsikkefrø... ja, da får jeg både vondt i magen og går RASKT opp i vekt! Men dette er MIN kropp, så dette trenger ikke gjelde for deg :) Hos deg kan det være andre ting. Jeg tåler kun ett måltid om dagen med kornprodukter, hvis ikke går jeg opp i vekt. Jeg har nok en insulinresistens siden jeg er så ømfindtlig for karbohydrater. I tillegg var jeg full av sopp etter antibiotikabehandlinger, og sansynligvis hadde jeg lekk-tarm-syndrom. Når jeg fikk orden på magen og i tillegg fikk hjelp til riktig kosthold gikk resten nesten av seg selv. Det er en tålmodighetsprøve, men verdt det! :)

I jobbsammenheng ser jeg hvor gode resultater personer som deg har når de forstår hvordan kroppen deres fungerer og får et opplegg som er riktig for dem. Da kan de spille på lag med kroppen sin i steden for at kroppen nærmest føles som en fiende. Bare det gir i seg selv en veldig mestringsfølelse, suget etter all junkfood gir seg etter hvert, og man føler man har kontroll på en god måte.

Men få riktig hjelp - det er alfa og omega :)

Igjen, lykke til! :)

Ps, jeg har selv ikke vært på klinikkene jeg har nevnt og har ingen tilknytning til dem jobbmessig, men vet de er dyktige!!!!

Skrevet

da prøver jeg hver 3 time.

en av grunnene til at jeg nevnte det med diareen er at siden jeg ikka kan være så langt unne do så er det vanskelig og gå lange turer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...