Gå til innhold

Spar reklamen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva sangen heter, som de bruker i Spar-reklamen? (som i matvarekjeden Spar ;) ) Høres ut som den er svensk eller noe, men ikke helt sikker :P

Synes den er så fin, og kunne tenke meg å høre hele..

Tusen takk om det er noen som kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

"Somliga går med trasiga skor", Cornelis Vreeswijk

Skrevet

Hehe...trodde du skulle skulle oppfordre alle til å spare på reklamen jeg nå, og ble veldig nysjerrig på hvorfor....

Skrevet

Ja det er slike skrivefeil det fort kan bli misforståelse av hehe,...

Skrevet

Jeg skjønte IKKE hva dette innlegget handlet om. Hva mener HI med "Spar reklamen"?. Jeg kildesorterer den jo tross alt. Hva ellers kan den være nyttig til?

Når særskrivingen overtar sammensatte ord, kan faktisk betydningen endres.

Skrevet

Jeg skjønte IKKE hva dette innlegget handlet om. Hva mener HI med "Spar reklamen"?. Jeg kildesorterer den jo tross alt. Hva ellers kan den være nyttig til?

Og når man ikke evner å lese hele innlegget med alle ordene så kan ting også misforstås

Skrevet

Jeg undret meg også over overskriften, kunne ikke se noe behov for å spare reklame ;)

Skrevet

Og når man ikke evner å lese hele innlegget med alle ordene så kan ting også misforstås

Nå gjorde jeg disse tankene FøR jeg gikk inn på innlegget. Det var overskriften som kunne misforstås, og det er den som møter leseren først. Den kan være avgjørende hvorvidt man ønsker å gå videre eller ikke.

Skrevet

Lurer på om hi har skjønt hvor feilen ligger...

Skrevet

Nå gjorde jeg disse tankene FøR jeg gikk inn på innlegget. Det var overskriften som kunne misforstås, og det er den som møter leseren først. Den kan være avgjørende hvorvidt man ønsker å gå videre eller ikke.

Det lønner seg uansett alltid å lese HELE teksten, ikke bae overskriften, før man svarer.

Jeg vil si at det å ikke lese teksten er en større feil enn en skrivefeil som HI gjør

Skrevet

Hahahaha... Jeg misforstod også overskriften før jeg gikk inn i tråden, men ikke på samme måte som dere andre. Jeg tenkte at det nå var noen andre her på forumet som hadde reklamert for et eller annet, og at dette var en oppfordring til ikke å drive med slikt her inne. ;)

Skrevet

Hahahaha... Jeg misforstod også overskriften før jeg gikk inn i tråden, men ikke på samme måte som dere andre. Jeg tenkte at det nå var noen andre her på forumet som hadde reklamert for et eller annet, og at dette var en oppfordring til ikke å drive med slikt her inne. ;)

Og det var ingen kritikk av skrivefeil, bare morsomt synes jeg.

Skrevet

Hehe...trodde du skulle skulle oppfordre alle til å spare på reklamen jeg nå, og ble veldig nysjerrig på hvorfor....

Nå var det ikke min intensjon å rakke ned på HI pga skrivefeil altså. Var bare litt morsomt syns jeg... :-)

Skrevet

HI her :P

Oj...hahaha.. Nå måtte jeg le fryktelig høyt her :D Så ikke den feilen når jeg skrev. Måtte bare skrive innlegget i en fart.

Beklager til alle som misforstod. Skal innrømme at ord-deling eller ord deling eller hvordan det enn deles inn, ikke er min sterkeste side :P

Skrevet

HI her :P

Oj...hahaha.. Nå måtte jeg le fryktelig høyt her :D Så ikke den feilen når jeg skrev. Måtte bare skrive innlegget i en fart.

Beklager til alle som misforstod. Skal innrømme at ord-deling eller ord deling eller hvordan det enn deles inn, ikke er min sterkeste side :P

Men tusen takk for svar iallefall ;)

HI

Skrevet

Orddeling... Ikke del ordene!!!

Skrevet

Nå heter egentlig denne typen skrivefeil ikke orddeling, men særskrifing faktisk. Hvis man nå skal være pirkete, men det skal man jo ikke så... ;)

Skrevet

Nå heter egentlig denne typen skrivefeil ikke orddeling, men særskrifing faktisk. Hvis man nå skal være pirkete, men det skal man jo ikke så... wink.png

Særskrifing faktisk :D Hehe :)

Skrevet (endret)

Nå heter egentlig denne typen skrivefeil ikke orddeling, men særskrifing faktisk. Hvis man nå skal være pirkete, men det skal man jo ikke så... ;)

Særskrifing faktisk biggrin.png Hehe smile.png

ups... Hahahaahahaha... Fan ass. Jeg har skrevet så mye feil i det siste. Har det alt for travelt vett, enda jobben min innebærer godt med touch. :flire:

Det der passet jo bare så godt at det er jo bare dødsartig. :P Men hey... Jeg sa jo at man ikke skulle være pirkete. :host: ;)

Endret av Soon to be mum
Skrevet

Nå heter egentlig denne typen skrivefeil ikke orddeling, men særskrifing faktisk. Hvis man nå skal være pirkete, men det skal man jo ikke så... wink.png

Ja der ser dere, ikke min sterkeste side :P

Men siden dere virker ganske oppegående ang. dette temaet, er det en regel som forteller hvilke ord som skal deles, hvilke ord som har bindestrek og hvilke ord som ikke deles?

HI

Skrevet

To substantiver skal ikke deles, men når det er substantiv og verb, skal det deles.

Spar og reklamen, slik som du mente det, er to substantiver og skal stå sammen. Når "spar" og "reklamen" er delt oppfattes ordet "spar" som et verb og derfor bli betydningen helt annerledes.

Skrevet

Ja der ser dere, ikke min sterkeste side tongue.png

Men siden dere virker ganske oppegående ang. dette temaet, er det en regel som forteller hvilke ord som skal deles, hvilke ord som har bindestrek og hvilke ord som ikke deles?

HI

Vi kan jo like godt la Riksmålsforbundet svare på det:

http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalte.aspx?PID=136&M=NewsV2&Action=1&NewsId=732

:)

PS: Det var ikke meningen å "erte" deg for særskriving (eller særskrifing som noen ynder å kalle det.. hahaha...). Jeg måtte bare kommentere det litt til anonym over her, for på tross av at jobben min mye består av å skrive så korrekt norsk som mulig (og jeg irriterer meg over særskrivingsfeil i det offentlige rom, som feks aviser og slikt) så synes jeg at man må tålerere slikt i et forum som dette.

Skrevet

Det lønner seg uansett alltid å lese HELE teksten, ikke bae overskriften, før man svarer.

Jeg vil si at det å ikke lese teksten er en større feil enn en skrivefeil som HI gjør

Tror du virkelig ikke at jeg leste HELE teksten FøR jeg svarte. Selvfølgelig gjorde jeg det, men responsen min er og blir det samme. Overskriften er misvisende, enkelt og greit.

Skrevet

Ja der ser dere, ikke min sterkeste side :P

HI

http://www.riksmalsf...on=1&NewsId=732

smile.png

PS: Det var ikke meningen å "erte" deg for særskriving (eller særskrifing som noen ynder å kalle det.. hahaha...). Jeg måtte bare kommentere det litt til anonym over her, for på tross av at jobben min mye består av å skrive så korrekt norsk som mulig (og jeg irriterer meg over særskrivingsfeil i det offentlige rom, som feks aviser og slikt) så synes jeg at man må tålerere slikt i et forum som dette.

smile.png

Vet ikke hvorfor du følte at du måtte kommentere det til "anonym over her" (meg) fordi jeg rettet bare på Hi som skrev "ord deling". Jeg har ikke gitt uttrykk for at det er den korrekte benevningen eller brukt uttrykket på en selvstendig måte.

Skrevet

Ja der ser dere, ikke min sterkeste side tongue.png

HI

http://www.riksmalsf...on=1&NewsId=732

Vet ikke hvorfor du følte at du måtte kommentere det til "anonym over her" (meg) fordi jeg rettet bare på Hi som skrev "ord deling". Jeg har ikke gitt uttrykk for at det er den korrekte benevningen eller brukt uttrykket på en selvstendig måte.

Hmmm?? Jeg svarte på HI sitt spørsmål, hvor hun etterlyser regler for orddeling og særskriving.

Men tenker du på den første kommentaren min ang særskriving, så skrev jeg det fordi jeg følte at din retting var unødvendig streng. Bruk av 3 utropstegn ved skriftlig henvendelse oppfatter jeg som litt sånn strengt og surt, og det syntes jeg var veldig unødvendig. Så da følte jeg for å "lette på stemningen" litt med et tydeligvis dårlig forsøk på å være morsom (men dog korrekt).

Beklager hvis det falt i dårlig jord. Ikke meningen å tråkke noen på tærne her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...