Gå til innhold

Fy søren! Helsestasjonen ringte...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ikke tatt den, men hun la igjen beskjed. Det var ikke bare helsesøster, nei, det var sjefen for helsestasjonen som ringte!!

For tre uker siden leverte jeg et kort brev på helsestasjonen, hvor jeg orienterte dem om at vi hadde gått over til kontroller på legekontoret, og flere ganger har nevnt for helsesøster å slutte ved helsestasjonen.

 

Dette skyldes at de har meldt oss til Barnevernet flere ganger, og den siste meldingen ble forsøkt trukket tilbake igjen. Noe som har påført oss store belastninger.

Så de kan ikke akkurat vente at vi skal være så begeistret.

 

Og nå skal de liksom slå på stortromma, og få sjefen sin til å kalle meg inn på teppet!! Det er toppen av frekkhet. Og så i tillegg på 16. mai...

"Fint om du ringer meg opp igjen, sa hun". Nei, hun må feire sin 17. mai uten å ha fått lov til å holde tale for meg.

Hun vil trolig true med å melde oss til Barnevernet for at vi slutter ved helsestasjonen, men i tilfelle de gjør det kan vi klage dem inn for Helsetilsynet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være ærlig så syns jeg det er bra at helsestasjonen tar tak i det om det er noen de ikke syns er bra. Tror ikke denne sjefen hadde tenkt særlig over at det var 17, mai i morgen og at det var noe en måtte ta hensyn til.

 

Skal dere slippe unna barnevernet er første bud å samarbeide og jatte med på helsestasjonen.

Skrevet

Enig med Kokkokokko her, hadde de ikke tatt tak i dette på helsestasjonen ville de virkelig gjort en dårlig jobb.

 

De er bekymret for barnet deres av en eller annen grunn, og dere velger å trekke dere unna helsestasjonen, da er de nødt til å gjøre noe.

 

Du må huske på at de skal jobbe for barnas beste, ikke for å tekkes deg. For "sjefen på helsestasjonen" er det en helt vanlig arbeidsdag i dag, så hvorfor skulle hun utsette telefonen til etter 17.mai?

Skrevet

jeg vet ikke hva som ligger bak de klagene til barnevernet. men vet at det er kun en ting som nytter. og det er å samarbeide med barnevernet.

er selv nylig meldt til barnevernet. på ganske tomt grunnlag. men vi samarbeider med barnevernet. da stiller vi også sterkere.

 

skulle det være noe spes med helsestasjon siden du ikke vil dit så vet jeg barnevernet kan hjelpe deg med å få andre til å ta kontrollene på barne ditt.

 

samarbeid med barnevernet.

barnevernet er ikke ute etter å ta barn fra foreldrene, men å gjøre så foreldrene kan bli bedre foreldre. allså tilby betaling av barnehage(økonomisk hjelp) de kan hjelpe med besøkshjem.

Skrevet

jeg vet ikke hva som ligger bak de klagene til barnevernet. men vet at det er kun en ting som nytter. og det er å samarbeide med barnevernet.

er selv nylig meldt til barnevernet. på ganske tomt grunnlag. men vi samarbeider med barnevernet. da stiller vi også sterkere.

 

skulle det være noe spes med helsestasjon siden du ikke vil dit så vet jeg barnevernet kan hjelpe deg med å få andre til å ta kontrollene på barne ditt.

 

samarbeid med barnevernet.

barnevernet er ikke ute etter å ta barn fra foreldrene, men å gjøre så foreldrene kan bli bedre foreldre. allså tilby betaling av barnehage(økonomisk hjelp) de kan hjelpe med besøkshjem.

 

Så vidt jeg kan lese, så samarbeider de med barnevernet og går til kontroll hos fastlege. Fastlege er ikke fagmessig dårligere enn en helsesøster. Man har ikke plikt i norge til å ta kontroller på helsestasjon. På samme måte som man kan bytte fastlege ved dårlig kjemi mellom lege og pasient, kan man velge fastlegen for kontrollen istedet for helsesøster.

 

Snakk med barnevernet og fortell at dere går til kontroller, men at dere på grunn av dårlig kjemi på helsestasjoner foretrekker å benytte dere av annen fagpersonell for kontrollene.

Skrevet

Skal dere slippe unna barnevernet er første bud å samarbeide og jatte med på helsestasjonen.

 

Det har vi prøvd i et par år, og vi har visst sluppet unna Barnevernet nå! Men helsestasjonen vil altså ikke godta at vi velger vekk dem til fordel for legekontoret.

De er nok åh, så bekymret.

Skrevet

Jeg synes du uansett burde prate med "sjefen" som har ringt deg. Det kan jo faktisk være han/hun ønsker en dialog på bakgrunn av ditt brev. Det kan være at han/hun ønsker din redegjørelse for intern opplæring av egne ansatte e.l.?

 

Som andre skriver over, er det å gå i "vranglås" sjelden en god løsning, enten det gjelder barnevern, helsestasjon, skole eller lignende. Disse instansene har jo som hovedmål å bistå, og være en ressurs for foreldre og barn.

 

Hvis helsestasjonen er det du kaller "åh så bekymret" - blir neppe den bekymringen mindre av at du avviser dialog og samtale. De samarbeider jo med skole og helsevesen forøvrig, så dette blir jo ikke "borte" bare fordi du ikke tar telefonen. Uttalelsen om å "slippe unna" barnevernet, stusser jeg også litt på. Moren min jobber i barnevernet, og hennes dager er utelukkende fyllt av bistand og hjelp til familier, både de som selv har bedt om det - og de som av ulike grunner har skapt bekymring.

 

God 17. mai uansett.

Skrevet

Er det ikke pussig hvordan alle som blir meldt til barnevernet sier det er ubegrunnet??

Hadde de vært oppmerksom på hvor de svikter, ville de gjort noe med det og det hadde vært unødvendig å koble inn barnevern;)

 

 

Skrevet

Skal dere slippe unna barnevernet er første bud å samarbeide og jatte med på helsestasjonen.

 

Det har vi prøvd i et par år, og vi har visst sluppet unna Barnevernet nå! Men helsestasjonen vil altså ikke godta at vi velger vekk dem til fordel for legekontoret.

De er nok åh, så bekymret.

 

 

Du høres veldig lite voksen og nyansert ut. Kanskje de rett og slett ser at barnevernet kan ha/har tatt feil da de "friskmeldte" dere og vil passe på at de gjør jobben sin for barnet deres?

 

Det høres mer sånn ut.

Skrevet

Alt det helsesøster registrerer om ditt barn kommer til legen, og alt det legen skriver inn på dataen sin og ditt barn kommer til helsestasjonen. Disse to instansene samarbeider med hverandre.

 

Jeg har et barn med et handikap, og hver gang vi har vært på kontroll på sykehuset kommer også resultatene derfra til helsestasjonen.

 

Det er vanskelig å "komme unna" helsestasjonen, de skal følge barnet ditt i hele oppveksten.

 

Jeg har også barn på skolen, og det er de samme helsesøstrene fra helsestasjonen som har kontor på skolen noen dager i uken/måneden alt etter hvor stor skolen er. De setter vaksiner på skolen, veier og måler barna, har samtaler om pubertet og prevensjon med barna osv etterhvert som de vokser til.

 

Det er ikke noe mål å "komme unna" barnevernet, de samarbeider med lege og helsestasjon for å hjelpe dere gi barnet en så god oppvekst som mulig.

 

Du bør helt klart ringe tilbake til helsestasjonen og høre hva de ønsker, det er ikke noe problem for deg å ta de vanlige kontrollene hos fastlege, han kan veie og måle barna han og resultatene blir overført til helsestasjonen. Men jeg tror ikke en lege utfører kontroller med test av koordinasjon, tegne-skriveferdigheter, språktest osv, da må du vel til helsesøster?

Skrevet

Alt det helsesøster registrerer om ditt barn kommer til legen, og alt det legen skriver inn på dataen sin og ditt barn kommer til helsestasjonen. Disse to instansene samarbeider med hverandre.

 

Det tviler jeg på... må være noe ekstra i deres tilfelle.

Skrevet

Alt det helsesøster registrerer om ditt barn kommer til legen, og alt det legen skriver inn på dataen sin og ditt barn kommer til helsestasjonen. Disse to instansene samarbeider med hverandre.

 

Det tviler jeg på... må være noe ekstra i deres tilfelle.

 

Det blir selvfølgelig ikke overført til helsestasjonen om du drar til legen pga en influensa hos barnet, men drar du til lege for å ta vekt og utviklingskontroller blir det overført til helsestasjonen, det er de som fører statistikken for ditt barn.

 

Sykehus som foretar kontroller sender også resultatene av kontrollene til både fastlege og helsestasjon.

 

Dette vet jeg fordi helsesøster som regel har lest seg opp hva hva som har skjedd siden sist når vi kommer til dit.

 

Hun har selvfølgelig ikke hele legejournalen til barnet, men hun får opplysningene som er viktig for barnets utvikling. Tviler på at det er spesielt for vårt tilfelle, dette har de faste rutiner på på f.eks barneavdelingen på sykehuset.

Skrevet

Jeg byttet helsesøster selv for barn nr 1, siden hun var rasistisk og dømmende mot meg som var utenlandsk ung mor. Heldigvis var det flere helsesøstre der, men det ble mottatt meget negativt av henne jeg byttet fra, selv om vi ikke ble meldt til barnevernet. Men kan forstå folk som har dårlig kjemi med helsesøster. Jeg fikk ufyselige spørsmål a la: "Er du sikker på at du som utlending klarer å gi ditt barn fullverdig oppvekst i Norge? Trodde at foreldre slo barna sine i hjemlandet ditt?" (snakk om et annen europeisk land), "Pass på å ikke lag så mye av maten fra hjemlandet slik at ungen venner seg til den norske maten", "Hvorfor gikk du så fort ned etter fødselen? Har du spiseforstyrrelser eller er du syk?" (da gikk jeg ned alle svangerskapskiloene i løpet av 5 måneder og endte på 22 i BMI som før graviditet - som resultat av trening flere dager i uka i forbindelse med sporten jeg drev med). Så ikke alle helsesøstre er like hyggelige og faglig dyktige, dessverre. Men kan ikke du ringe til barnevernet og fortelle dem om situasjonen, og holde dem orientert?

Skrevet

Er det ikke pussig hvordan alle som blir meldt til barnevernet sier det er ubegrunnet??

Hadde de vært oppmerksom på hvor de svikter, ville de gjort noe med det og det hadde vært unødvendig å koble inn barnevern;)

 

Jeg er veldig enig i denne. "Alle" blir jo meldt til barnevernet på feil grunnlag, eller uten grunnlag. Det tviler jeg sterkt på!

Det er en kultur i dette landet for å drøye lengst mulig med å melde, så når noen blir meldt, så tenker jeg at det ligger noe bak. Ikke nødvendigvis i så alvorlig grad at barnet burde fjernes fra hjemmet, men noe foreldrene trenger hjelp til.

 

Skjønner at folk blir sint for det, hvis de ikke skjønner hva de gjør galt, men det hjelper fint lite!

Ta heller tak i det, å gjør noe for barnets del!

Skrevet

Sorry, HI...lite sympati å møte. Garantert en annen side av saken her, ja...

Skrevet

Er det ikke pussig hvordan alle som blir meldt til barnevernet sier det er ubegrunnet??

Hadde de vært oppmerksom på hvor de svikter, ville de gjort noe med det og det hadde vært unødvendig å koble inn barnevern;)

 

Jeg er veldig enig i denne. "Alle" blir jo meldt til barnevernet på feil grunnlag, eller uten grunnlag. Det tviler jeg sterkt på!

Det er en kultur i dette landet for å drøye lengst mulig med å melde, så når noen blir meldt, så tenker jeg at det ligger noe bak. Ikke nødvendigvis i så alvorlig grad at barnet burde fjernes fra hjemmet, men noe foreldrene trenger hjelp til.

 

Skjønner at folk blir sint for det, hvis de ikke skjønner hva de gjør galt, men det hjelper fint lite!

Ta heller tak i det, å gjør noe for barnets del!

 

Det er noen som anmelder folk på pur f... Har venninne med alkoholmisbrukende eks som meldte henne for at hun etter hans ord misbrukte piller og fikk masse resepter på beroligende hos legen. Da barnevernet sjekket journalen hennes, hadde hun null fravær fra jobb og aldri fått foreskrevet resept på beroligende i hele sitt liv. Han gjorde det for å flytte fokuset fra egen alkoholmisbruk over på henne. Vet også om noen som var blitt meldt til barnevernet grunnet falske anklager fra naboer i forbindelse med nabotvister. Samtlige saker var blitt henlagt. Men ikke noe koselig for de involverte.

Skrevet

Hvis dere er meldt til BV flere ganger, har vel BV vært inne med en undersøkelsesak. Hvis alt er flott og greit, har du ditt på det tørre, og kan ringe opp igjen helsestasjonen uten problem.

 

Jeg hadde faktisk gjort det med en gang, for da slipper du å tenke mer på hva hun vil. Det kan faktisk være hun ønsker å beklage, og da hadde jo det vært godt å ta med seg inn i fridagen.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg ble meldt til bv av helsestasjonen. Helsestasjonen hadde glemt å skrive ned at jeg hadde begynt å benytte fastlege i steden. Bv kom

På besøk et par ganger, skjønte at jeg fulgte opp barnet mer og fikk journal

Fra farlege og da var alt i skjønneste orden:) saken ble henlagt. Jeg ville ringt sjefen på helsestasjonen og hørt hva det egentlig dreier seg om. Er set ikke grunn til bekymring finner bv det snart ut og henlegger saken, om ikke får dere råd og veiledning for å mestres som foreldre:)

Skrevet

Er det ikke pussig hvordan alle som blir meldt til barnevernet sier det er ubegrunnet??

Hadde de vært oppmerksom på hvor de svikter, ville de gjort noe med det og det hadde vært unødvendig å koble inn barnevern;)

 

Jeg er veldig enig i denne. "Alle" blir jo meldt til barnevernet på feil grunnlag, eller uten grunnlag. Det tviler jeg sterkt på!

Det er en kultur i dette landet for å drøye lengst mulig med å melde, så når noen blir meldt, så tenker jeg at det ligger noe bak. Ikke nødvendigvis i så alvorlig grad at barnet burde fjernes fra hjemmet, men noe foreldrene trenger hjelp til.

 

Skjønner at folk blir sint for det, hvis de ikke skjønner hva de gjør galt, men det hjelper fint lite!

Ta heller tak i det, å gjør noe for barnets del!

 

Det er noen som anmelder folk på pur f... Har venninne med alkoholmisbrukende eks som meldte henne for at hun etter hans ord misbrukte piller og fikk masse resepter på beroligende hos legen. Da barnevernet sjekket journalen hennes, hadde hun null fravær fra jobb og aldri fått foreskrevet resept på beroligende i hele sitt liv. Han gjorde det for å flytte fokuset fra egen alkoholmisbruk over på henne. Vet også om noen som var blitt meldt til barnevernet grunnet falske anklager fra naboer i forbindelse med nabotvister. Samtlige saker var blitt henlagt. Men ikke noe koselig for de involverte.

 

Nei, kan godt tenke meg at det ikke er noe koselig for de involverte, men dersom det ikke skulle være grunn til bekymring så går ikke bv videre med saken uansett. De henter inn det de trenger av opplysninger før de oppretter sak.

 

I dette tilfellet så er det fagfolk, helsepersonell, som melder. Og det har blitt meldt flere ganger. Noe ligger det bak! Men folk går jo så sinnsykt i forsvarsposisjon når noen nevner bv. Kan godt forstå det, man tenker automatisk at noen vil ta barnet ditt. Men hvis man bare kan klare å se forbi det å heller samarbeide, så blir alt så mye bedre. Kanskje kan flere parter lære noe :)

Skrevet

Er det ikke pussig hvordan alle som blir meldt til barnevernet sier det er ubegrunnet??

Hadde de vært oppmerksom på hvor de svikter, ville de gjort noe med det og det hadde vært unødvendig å koble inn barnevern;)

 

Jeg er veldig enig i denne. "Alle" blir jo meldt til barnevernet på feil grunnlag, eller uten grunnlag. Det tviler jeg sterkt på!

Det er en kultur i dette landet for å drøye lengst mulig med å melde, så når noen blir meldt, så tenker jeg at det ligger noe bak. Ikke nødvendigvis i så alvorlig grad at barnet burde fjernes fra hjemmet, men noe foreldrene trenger hjelp til.

 

Skjønner at folk blir sint for det, hvis de ikke skjønner hva de gjør galt, men det hjelper fint lite!

Ta heller tak i det, å gjør noe for barnets del!

 

Det er noen som anmelder folk på pur f... Har venninne med alkoholmisbrukende eks som meldte henne for at hun etter hans ord misbrukte piller og fikk masse resepter på beroligende hos legen. Da barnevernet sjekket journalen hennes, hadde hun null fravær fra jobb og aldri fått foreskrevet resept på beroligende i hele sitt liv. Han gjorde det for å flytte fokuset fra egen alkoholmisbruk over på henne. Vet også om noen som var blitt meldt til barnevernet grunnet falske anklager fra naboer i forbindelse med nabotvister. Samtlige saker var blitt henlagt. Men ikke noe koselig for de involverte.

 

Det er ingen fra helsestasjonene og det offentlige som anmelder saker til barnevernet på pur faen, heller ikke flere ganger uten grunn...

Skrevet

Det er frivillig å gå på helsestasjonen, men det er klart de reagerer når noen ikke vil komme, særlig når bv har vært inne.

 

Hva skrev du i brevet. Dersom det var anklager mot en ansatt eller helsestasjonen, er det naturlig at de ønsker en dialog med deg.

 

Har selv problemer med en hs, hun har vært "ufin" og jeg tok opp hennes oppførsel med bhg, som kunne fortelle at dette var et problem flere hadde hatt med denne hs. Bhg tok opp problemet med kommunen, og jeg lot det bli med det. Jeg går dit når jeg skal for å slippe konflikter - det er jo ikke ofte man må till hs.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn å benytte meg av helsestasjon. Det er tross alt frivillig og kommer man ikke overens med dem, fastlegen er like greit.

 

Å være redd for barnevern trenger man ikke være bare fordi man kutter ut helsestasjon, de må gjerne varsle, men hvis eneste grunn er at man ikke ønsker å benytte seg av et frivillig grunnlag, da må hs tenke seg om.

 

Jeg hadde dårlig kjemi med min sønns helsesøster, vi er ikke A4 og hun syntes ikke noe om det. Så jeg kuttet ut helsestasjon, alle kontroller foregår hos fastlegen og vi er fornøyd. Det er ikke helsesøsteren, men det er ikke mitt problem. Litt mer respekt fra hennes side for alternative meninger og hun ville hatt noen kunder mer.

Skrevet

Jeg er ikke så naiv at jeg tror alle helsestasjoner utelukkende består av superdyktige mennesker. Men hvorfor meldte helsestasjonen dere til bv i utgangspunktet?

Skrevet

Men du, hva er grunnen til at dere går kun til lege og ikke HS?

Skrevet

Det å ikke ringe tilbake, vil vel bare gjøre helsestasjon og bv mer mistenksomme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...