Gå til innhold

Hvor vanlig er det at unge voksne bruker hasj....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og hvor "alvorlig" er det?

Vår sønn på 20 år har blitt dømt (tilståelsesdom) for besittelse og bruk av 5 g hasj.

Han bor hjemme siden han er under utdannelse og har alltid vært en oppegående og høflig gutt. Han fester mye (stort sett hver helg), men jobber godt med studiene og er hjelpsom og deltagende i hjemmet, så vi har rett og slett tenkt at han er en vanlig ungdom med vanlige interesser.

Det siste året eller så har vi lagt merke til forandring i humøret, han har vært hissig og misfornøyd. Familien har vært gjennom en vond tid, og vi har tilskrevet forandringene i humøret som reaksjon på sorgen.

Vi har hatt en alvorlig oppvask i helgen, og krever urinprøve og kraftig nedskjæring på festingen for at han skal fortsette å få bo hjemme. Vi har snakket mye om hvilke konsekvenser en slik dom får, og gitt klar beskjed om at vi har fullstendig nulltoleranse for narkotika (noe han vet godt fra før!)

Han innrømmer at han har brukt hasj "noen ganger", og lover nå at han skal slutte helt.

Hva bør vi gjøre i denne situasjonen? Vi har yngre barn også, så dette tar vi svært alvorlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har muligheten til det så be om urinprøve, gi han beskjed om at det sjekkes for alt. Kan være en fin hjelp til at han må slutte med dette,

Dersom han er tatt med 5g så kan jeg love deg at han ikke bare har prøvd et par ganger.

Humøret du beskriver er typiske tegn på en som røyker hasj. Regn med litt svinginger det første tiden etter han slutter, men slut aldri og forvent normal oppførsel.

Man blir lett blind for egne barn og finner andre unnskyldninger til oppførsel osv og dermed overser tegn på rusmisbruk.

Husk at den første prøven vil gi utslag deretter måles det om konsentrasjonen går ned. Vær tilstede mens han tar prøven og la det komme overraskende på han når prøven tas. Lever hos fastlege evnt om dere har en organisasjon som jobber forebyggende? Her hos oss har vi noe som heter Alfa og Omega. Nekt han alt av hus, rene klær, mat penger osv dersom han ikke går med på å la seg teste.

Skrevet

I hasjsammenheng er 5 gram svært lite og det er en grei straff han har fått. Urinprøve kan du ikke kreve ettersom han er ove 18 år og det må foreligge en rettslig kjennelse dersom han ikke godtar dette frivillig.

Svært mange i hans alder prøver hasj. Jeg sier ikke at det er bra, men det er ikke verdens undegang. Forhåpentligvis har hatt fått seg en støkk og så slutter han mens "leken er god" ;)

Skrevet

Takk for svar:) ønsker synspunkter fra enda flere :)

Han har godtatt testing og lovet at det skal være helt slutt. Men å stole på ordet til en ungdom når det gjelder rus vet jeg at man skal være forsiktig med. Jeg har lett for å være naiv når det gjelder gullungene mine, men dum er jeg ikke - mener jeg selv ;)

Vi håper også at han har fått skrekken, og når han såg hvor hardt vi foreldre tok dette, kom det tårer hos han også.

Han vet at vi holder ord, så hvis han ikke godtar våre regler, vet han at han må ut av huset - selv om det river i mammahjertet å kreve det...

Bekymring for barna tar visst aldri slutt....

HI

Skrevet

Du kan lese litt her:

http://www.fmr.no/ca...5096-78063.html

Det er mer alvorlig enn mange tror. Og ingen vet på forhånd hvem som får problemene.

1 gram kan rekke til 2-3 rusninger.

Er det brune hasjklumper, så er det som regel tørrbong de bruker(brusflasker med to hull i tillegg til den vanlige på flasker), og er det grønt(urteaktig), så er det sigaretter de lager av det. Og man har enda en variant, som blandes med tobakk(fortrinnsvis ferdigrøykstobakk, som blir tatt ut av sigaretten, og laget i eget papir). Og den blandingen kalles mekk.

Ei hasjpipe kan være ekstremt liten. Ca 5 cm lang, og kan minne litt om ei fløyte i utforming. Finner du vekt som måler 1 gram som minstemål, så er det garantert salg på gang i tillegg til eget bruk.

En annen måte å røyke hasj på, som gir mer rus i øyeblikket, er å skjære bunnen av ei 1,5 litersflaske, og ha ei bøtte vann. Så legges aluminiumsfolie i åpningen til korken(hullet med nål) og fylles med hasj. Så brukes vakuumet når flaska står nede i vann og dras opp. Så suges hasjrøyken inn fra det som kommer inni flaska når de nettopp har dratt den opp fra vannet.

1 gram hasj koster ca 100-150 kr, alt etter hvor dere bor.

Dere må virkelig ta dette på alvor, og dere får kjøpt hjemmetester(til urin) på nettet. Her er link til et sted dere kan kjøpe:

http://www.testselv....CFfAvmAod7hoOFQ

Og du - IKKE vær naiv. Tro ikke alt han forteller. For har han problemer med det, så lyver han så han omtrent tror det selv, dersom han tenker han slipper lettere unna da. Tro du meg. Jeg har vært gjennom mye ang dette drittet.

Skrevet

For å svare på overskriften, det er ikke vanlig. Hadde tatt det svært alvorlig.

Skrevet

Jeg vil si meget vanlig, og at det ikke er noe mer farlig enn alkohol.

Røyker ikke selv nå, men ekspreminterte rundt den alderen. Er nå i 30 årene og har mange venner som har fortsatt å røyke i ny og ne; alle er "vellykkede" mennesker med karriere og familier.

Skrevet

Jeg er selv ennå i 20 årene og jeg har aldri røyka hasj eller brukt noe som helst av narkotika. Ingen av mine venner heller. Bor i Oslo område.

Men var i Stavanger for noen mnd tilbake, og fikk helt sjokk over forskjellen! Der røyka alle hasj, gjerne hver helt og i hvertfall før de skulle ut. Har sikkert noe med hvordan folk man henger med, men syns nå det er litt rart at ingen av de jeg har som venner gjør dette her, mens der gjør " alle" det.

Tror det har litt med hvor man bor jeg.. Og selvfølgelig hvem man henger med. Driver sønnen din med dette, kan du banne på at vennene hans gjør det også!

Syns det er bra dere setter ned foten. Kast han ut dersom han ikke slutter tvert. Kan ikke risikere resten av familien for hans dumheter. Og nei, han er ikke 13. Han er 20 og bør forstå konsekventene av sine handlinger.

Lykke til HL !! =)

Skrevet

#5 her igjen.

Du dytter, HI. Hva er det du egentlig vil vite?

Vil du høre at det er vanlig og ufarlig, selv om lovverket mener noe annet?

Du skal ta problemet på alvor, for du skal vite at dette er ganske så vanlig blant unge for tiden. Og han der sønnen din har nok holdt på mye lenger enn hva du tror og mener du vet. Nå begynner du å merke det, men da er det kommet langt.

Dommen han har fått, er nok ikke så stor. Sikkert en bot på 3-5000 kr, og det er det. For det er mer enn vanlig for bare 5 gram til eget bruk.....

Betaler dere foreldre boten, så er dere dummere enn dummest. Jeg betaler IKKE noen bot mitt barn har fått for sånne idiotting, selv fra da han var under 18 år. De må han slite med selv.

Du skal vite at dette er noe dere virkelig må ta på alvor, for hver gang han er med venner, så er faren der. For det er der han røyker enda, tenker jeg.

Dette er noe helt annet enn alkohol. Det er faktisk narkotika, samme hva de positive til hasj sier. Og det kludrer med psyken, og lager sin måte av avhengighet. Psykisk eller fysisk... Den psykiske kan bli vel så hard som den fysiske avhengigheten, for den psykiske gir ikke smerter.

Skrevet

er 19 selv og driver ikke med slikt!

MEN det er dessverre veldig normalt og lett å få i om man vil prøve,

har flere kompiser som røyker hasj ofte på fester osv..

skjenner jeg er redd for hvordan det har blitt, og gruer meg til mine barn kommer i tennårene.

Skrevet

#5 her igjen.

Du skal ta problemet på alvor, for du skal vite at dette er ganske så vanlig blant unge for tiden. Og han der sønnen din har nok holdt på mye lenger enn hva du tror og mener du vet. Nå begynner du å merke det, men da er det kommet langt.

Dommen han har fått, er nok ikke så stor. Sikkert en bot på 3-5000 kr, og det er det. For det er mer enn vanlig for bare 5 gram til eget bruk.....

Betaler dere foreldre boten, så er dere dummere enn dummest. Jeg betaler IKKE noen bot mitt barn har fått for sånne idiotting, selv fra da han var under 18 år. De må han slite med selv.

Du skal vite at dette er noe dere virkelig må ta på alvor, for hver gang han er med venner, så er faren der. For det er der han røyker enda, tenker jeg.

Dette er noe helt annet enn alkohol. Det er faktisk narkotika, samme hva de positive til hasj sier. Og det kludrer med psyken, og lager sin måte av avhengighet. Psykisk eller fysisk... Den psykiske kan bli vel så hard som den fysiske avhengigheten, for den psykiske gir ikke smerter.

Men i allverden da! Hvorfor så hissig?

Jeg dytter fordi jeg trenger innspill da jeg har null erfaring med hardere stoffer enn alkohol. Vi reagerte med panikk og frykt og har brukt helgen på å samle informasjon. Jeg trenger å høre fra de som har erfaring med dette for å vite om jeg overreagerer eller om vi har grunn til engstelse. Om det plager deg, beklager jeg, men foreslår at du unngår tråden!

Vi har bestilt hjemmetester på nettet, og det kunne ikke falt oss inn å betale boten for han! Han har en ettermiddagsjobb som dekker lommepenger, og han må ta penger derfra - selvsagt!

Han har selv sagt at han prøvde det første gang i sommer som var, og det kan stemme med observasjoner vi har hatt.

Vi kommer til å kjøre en knallhard linje, og han må bevise at vi kan stole på han igjen før vi "slapper av".

Jeg håper og tror at det ble oppdaget helt i startfasen og at han får livet på rett kjøl igjen - han har tross alt klart å holde på de gode karakterene gjennom dette året som har vært svært tungt for oss alle.

hi

Skrevet

#5 her igjen.

Jeg dytter fordi jeg trenger innspill da jeg har null erfaring med hardere stoffer enn alkohol. Vi reagerte med panikk og frykt og har brukt helgen på å samle informasjon. Jeg trenger å høre fra de som har erfaring med dette for å vite om jeg overreagerer eller om vi har grunn til engstelse. Om det plager deg, beklager jeg, men foreslår at du unngår tråden!

Vi har bestilt hjemmetester på nettet, og det kunne ikke falt oss inn å betale boten for han! Han har en ettermiddagsjobb som dekker lommepenger, og han må ta penger derfra - selvsagt!

Han har selv sagt at han prøvde det første gang i sommer som var, og det kan stemme med observasjoner vi har hatt.

Vi kommer til å kjøre en knallhard linje, og han må bevise at vi kan stole på han igjen før vi "slapper av".

Jeg håper og tror at det ble oppdaget helt i startfasen og at han får livet på rett kjøl igjen - han har tross alt klart å holde på de gode karakterene gjennom dette året som har vært svært tungt for oss alle.

hi

Jeg er da ikke hissig, men forstår at du i den situasjonen du er oppfatter det sånn. Du skal bare vite hvor alvorlig det kan bli.

Det er ikke startfasen nå, om han startet i fjor sommer. DET skal du vite. Da har han god erfaring, både i å røyke, og i å lyve til dere.... Og å ha lært seg å like rusen...

Hør på folk med erfaring, jeg råder deg til det.

Tenk over teite eller små uvaner du selv har og liker, men som ikke er helt aksepterte ute blant andre. Slutter du fordi andre ikke liker det, eller gjør du det i skjul fortsatt? Tenk så over hva sønnen din driver med, og ser ut til å like litt for godt.

Skrevet

Det er Veldig vanlig, og jeg kjenner mange som driver med det, samtidig vet jeg også hvor dumt det er, da flere av de har opplevd paranoia osv og flere har etterhvert gått over til hardere stoffer!

Test han ofte, men ikke så han vet det, og sjekk at han ikke jukser med prøven! Folk som har psykiske problemer og folk som driver med narkotiske stoffer er de beste løgnerne, og de beste på å skjule ting!!

Skrevet

Bra du skår hardt ned på det,det er du nødt til!! Jeg begynte sånn,det var jo bare hasj,og ikke ofte bare noen ganger.jeg så ikke selv at etterhvert så var det alt for ofte.så jeg begynte med piller,ble heldigvis oppdaget og foreldrene mine nektet og slippe meg ut,jeg fikk ikke gå på vidregående det året,fordi der var venner fra det gammle miljøet.det var det som reddet meg,at foreldrene mine kjørte en knall hard linje hvor jeg så og si blei fulgt på do!! Og Gud og gla jeg er forde i dag :)) utdannelsen min fikk jeg også,bare et år seinere :)

Skrevet

#5 her igjen.

hi

Jeg er da ikke hissig, men forstår at du i den situasjonen du er oppfatter det sånn. Du skal bare vite hvor alvorlig det kan bli.

Det er ikke startfasen nå, om han startet i fjor sommer. DET skal du vite. Da har han god erfaring, både i å røyke, og i å lyve til dere.... Og å ha lært seg å like rusen...

Hør på folk med erfaring, jeg råder deg til det.

Tenk over teite eller små uvaner du selv har og liker, men som ikke er helt aksepterte ute blant andre. Slutter du fordi andre ikke liker det, eller gjør du det i skjul fortsatt? Tenk så over hva sønnen din driver med, og ser ut til å like litt for godt.

Du nærmest anklager meg for å dytte på tråden fordi jeg vil ha svar som sier at dette ikke er farlig, og du kaller oss for dummere enn dummest fordi du antar at vi betaler boten for han. Dette ser jeg på som et hissig svar uavhengig av hvilke situasjon jeg befinner meg i! Jeg skjønner at du har dårlig erfaring selv og vil advare, men samtidig "håner" du meg for å dytte på tråden for å få synspunkter til flest mulig! Det er lov å oppføre seg selv om du er engasjert!

Og vi tar dette svært alvorlig, men siden han er over 18 år er det begrenset hva vi kan kreve med loven i hånd, og er avhengig av dialog med han.

Vi skal ned og snakke med politiet både gutten og begge foreldrene, og få råd fra dem om hvordan vi skal gripe situasjonen best an.

Jeg vet at når det gjelder rus, både lovlig og ulovlig, faller det mange unge lett å lyve og å si det de tror vi vil høre.

Selv om statistikken viser at de aller fleste som flørter med lettere stoffer lar det bli med det, og får gode liv, kan vi ikke slå oss til ro med at det kommer til å skje med gutten vår.

Jeg takker alle som tar seg tid til å svare, både det som gjør godt å høre og det som gjør meg enda mer engstelig...

Tar gjerne mot flere med erfaring...

hi

Skrevet

Du vet at taushetsplikten er slik at dere egentlig ikke får vite noe i hele tatt? Han er voksen, og da har alle etater han er i kontakt med fullstendig taushetsplikt når det kommer til å fortelle noe som helst til andre enn han det gjelder.

Så dere får nok ikke vite så ekstremt mye hos politiet heller.

Skrevet

Du vet at taushetsplikten er slik at dere egentlig ikke får vite noe i hele tatt? Han er voksen, og da har alle etater han er i kontakt med fullstendig taushetsplikt når det kommer til å fortelle noe som helst til andre enn han det gjelder.

Jeg er selvsagt klar over taushetsplikten, men trodde kanskje at den kunne oppheves når gutten selv er med og godkjenner at vi får vite?

HI

Skrevet

Først å fremst vil jeg si at jeg vet AKKURAT hvordan du har det, og hvilke tanker som mest sannsynlig kverner rundt i hodet ditt nå. jeg råder deg til å ta kontakt med nærmste "forening mot stoff", og spør de om så mye fakta, råd og veiledning som mulig rundt dette, og ikke minst for å få de vanligste tegnene på bruk, de vanligste løgnene og de vanligste gjemmestedene for oppbevaring av doser og utstyr.

Disse har vanvittig mye kunnskap du kan ha nytte av fremover.

Jeg synes det ser ut til at du tar dette på Akkurat riktig måte. Du stiller krav, du tar affære og du søker kunnskap.

Det dummeste man kan gjøre er ihvertfall å tru at der muligens ikke er så farlig, at det dreier seg om engangstilfeller eller ikke innefatter andre stoffer. Fordi har han blitt tatt av politiet med en slik dose, så er han mest sannsynlig før det første vært i et miljø hvor politiet følt en grunn å sjekke ungdommene,og det er en dose som er større en at dette bare var noe som falt ham inn en sjelden gang. Her har han visst hva han dealet med, noe som tilsier at dette har han gjort før og følt seg vant med.

Det er viktig at du har en god dialog med sønnen din nå, og et godt tegn er det hvis han vil gi dere innsyn og opphever taushetsplikten til politiet. Gjør han det viser det jo at han har viljn til å samarbeide om dette og at dere skal stole på ham etterhvert. Vil han ikke og hele tiden ser ut til å prøve å vike unna på spørsmål, eller at dere får vite hvordan ting er/ har vært så bør dere se enda større varselsbjeller.

Det er veldig vanskelig å råde deg egentlig sånn helt konkret, Men send meg gjerne en mail eller spørr her på ting du lurer på, så skal jeg prøve å svare av mine erfaringer så godt jeg kan.

Skrevet

Jeg er selvsagt klar over taushetsplikten, men trodde kanskje at den kunne oppheves når gutten selv er med og godkjenner at vi får vite?

HI

Den kan det ;)

Skrevet

Hvorfor ble han tatt? Kanskje teit spørsmål, men jeg føler det kan ha litt å si! I mitt miljø har det vært veldig vanlig å røyke hasj innimellom opp gjennom skole- og studietid. Jeg har ikke gjort det så mye selv, men det har alltid vært noen tilstede i festsammebheng som har gjort det, og det har virkelig ikke vært noen big deal. Alle har nå familie og gode jobber, og vi kan fnise godt av historier fra den tiden. Grunnen til at jeg spør, er at med mine kretsers "harmløse" bruk ( jeg vet godt at slik bruk kan bli svært skadelig for enkelte), var det helt usannsynlig at politiet skulle ta noen! Jeg tenker at man må være mer sentral i et nettverk / vanke i mer heavy kretser for at politiet skal være obs på en.. Ville tenkt mer på hvorfor han ble tatt enn at han hadde røykt en gang eller ti.

Skrevet

Hvorfor ble han tatt? Kanskje teit spørsmål, men jeg føler det kan ha litt å si! I mitt miljø har det vært veldig vanlig å røyke hasj innimellom opp gjennom skole- og studietid. Jeg har ikke gjort det så mye selv, men det har alltid vært noen tilstede i festsammebheng som har gjort det, og det har virkelig ikke vært noen big deal. Alle har nå familie og gode jobber, og vi kan fnise godt av historier fra den tiden. Grunnen til at jeg spør, er at med mine kretsers "harmløse" bruk ( jeg vet godt at slik bruk kan bli svært skadelig for enkelte), var det helt usannsynlig at politiet skulle ta noen! Jeg tenker at man må være mer sentral i et nettverk / vanke i mer heavy kretser for at politiet skal være obs på en.. Ville tenkt mer på hvorfor han ble tatt enn at han hadde røykt en gang eller ti.

Vi bor på et svært lite og gjennomsiktig sted, og jeg regner med at politi har ganske god oversikt over miljøet. De ble oppdaget da de satt i en bil litt utenfor allfarveg og vi (foreldrene) regner med at de enten er blitt tystet eller spanet på.

Uansett hvorfor de ble tatt er vi glade for at de gjorde det. Vi hadde ikke peiling på at han drev med dette, og kunne nok gått lenge enda før vi fikk mistanke. Han er fremdeles i sitt gamle miljø og har ikke gitt oss noen grunn til å mistenke at han driver med noe så idiotisk! Ord kan ikke beskrive hvor skuffet vi er over han! Og ikke minst rasende!

HI

Skrevet

Jeg hadde tatt dette veldig alvorlig. Vet at en del bruker hasj på linje med alkohol - bare i helgene for eksempel. Mange får ikke problemer med det, og de jobber og går på skole og lever normalt. Kjenner imidlertid veldig godt til at hasjbruk får konsekvenser. For eksempel kjenner jeg til en som er voksen som har røkt hasj over mange år fra han var ung voksen og utviklet rusproblemer. Har jobbet og levd "normalt", men har sakte med sikkert fått nerveproblemer og blitt avhengig. Han har nå i 30-årene vært på rehabiitering og må nå i voksen alder "finne seg sjæl" på nytt. En annen jeg kjenner har også røkt hasj jevnlig fra tenårene og har jobbet og levd "normalt" han og. Men nå i 30-årene har så innser han (røyker ikke hasj nå lenger) at han har vært i en tåke de siste årene og blitt passiv og tiltaksløs. Vet at mange forkjempere for hasj vil bagatellisere hasj og påstå at det ikke er farlig, men jeg har sett at hasjbruk får konsekvenser for mange over tid.

Sønnen din gjør nok som han vil uansett. Ikke så mye du får gjort kanskje, men ikke vær naiv og bagatelliser det.

Skrevet

Dytter igjen. Tar gjerne mot flere erfaringer.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg er 26, og har venninner som er både yngre og eldre enn meg. Jeg vil si at det ikke er vanlig. Ikke i mine omgangskrets i allefall. Men søsteren min er 23, og i deres omgangskrets vet jeg at det er mer vanlig. Der er det til gjengjeld flere skikkelig "narkiser" som både tar heroin og kokain i helgene. Jeg tror de fleste ikke driver med slikt, og hvertfall ikke er så dumme at de blir tatt om de driver med det i ny og ned. Jeg ville slått skikkelig ned på det, i mine øyne er det IKKE akseptabelt i det hele tatt. Narkotika er narkotika, og hasj fører ofte til sterkere stoffer. Vi hadde fosterbarn når jeg var yngre, og av den grunn har jeg aldri rørt narkotika. Det er jeg glad for! Og jeg er ikke særlig prippen av meg, var på fylla både titt og ofte tidligere.

Anonymous poster hash: 8f64b...038

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...