Marit 27 Skrevet 12. mai 2012 #1 Skrevet 12. mai 2012 Var på omvisning på føden forrige uke og da sa jordmor at det var vanligere å bli dårlig av lystgass før i tiden. Hva slags erfaringer har dere? Mange som er blitt kvalme og uvel av lystgass?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #2 Skrevet 12. mai 2012 Jeg syns det var helt fantastisk Det tok ikke smertene, men fikk meg til å fokusere mer på pusten. Også var det akkurat som å være godfull
petite fleur Skrevet 12. mai 2012 #3 Skrevet 12. mai 2012 Jeg ble ikke dårlig av lystgass på noen av fødslene mine. Jeg ble veldig glad i den lystgassen :-) Var forøvrig veldig redd for å bli kvalm (livredd for å kaste opp), og ville først ikke ha det, men kom til et punkt at jeg bare måtte prøve. Angrer ikke på det.
Dorrimor ♂♂ Skrevet 12. mai 2012 #4 Skrevet 12. mai 2012 Fungerte ikke ved min første fødsel, prøvde d "for sent", hadde for sterke smerter så fikk ikke konsentrert meg om teknikken, ble anbefalt å prøve tidligere andre gang, og da fungerte den supert! Tok toppene av smerten, litt samme som når man slår deg når man er full, kjenner smertene men blir ikke så intenst. Anbefales!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. mai 2012 #5 Skrevet 12. mai 2012 Jeg ble møkkfull. Eller, ja, jeg følte meg hvertfall som det! Så jeg slutta ganske fort. Men pustingen inn i maska hjalp meg veldig med å finne ut hvilken måte som var best å puste på, så helt unyttig var det ikke.
Gjest Mamma til 1+spire2012<3 Skrevet 12. mai 2012 #6 Skrevet 12. mai 2012 Helt herlig for min del Rakk ikke epidural (og takker for det ). Jeg ble veldig glad i lystgassen ganske tidlig, og greit- det hjalp ikke på smertene, men det hjalp meg med å tenke på alt annet enn smertene. Og ja, fikk den følelsen av å være godfull
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 12. mai 2012 #7 Skrevet 12. mai 2012 Var på omvisning på føden forrige uke og da sa jordmor at det var vanligere å bli dårlig av lystgass før i tiden. Hva slags erfaringer har dere? Mange som er blitt kvalme og uvel av lystgass? Takk gud for lystgass! Den har reddet meg to ganger (ble overhode ikke dårlig).
min<3 Skrevet 12. mai 2012 #8 Skrevet 12. mai 2012 Jeg fikk lystgass,men den var tydeligvis skrudd på med veldig lite av godsakene for det hadde lite virkning i starten. Men på slutten guffa de opp mer og da jeg tok et skikkelig magedrag når jeg ikke hadde rie følte jeg meg dritafull. Snøvlet og det gikk helt rundt. Da vurderte jeg nesten å ikke ta mere,men det var som sagt i mellom to rier. Ellers er jeg usikker på hvor mye det hjalp mot smertene,men veldig deilig å ha noe konkret å konsentrere seg om blir spennende med evnt neste fødsel siden de ikke har lystgass på riksen lengre... :/
Marit 27 Skrevet 12. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 12. mai 2012 Jeg fikk lystgass,men den var tydeligvis skrudd på med veldig lite av godsakene for det hadde lite virkning i starten. Men på slutten guffa de opp mer og da jeg tok et skikkelig magedrag når jeg ikke hadde rie følte jeg meg dritafull. Snøvlet og det gikk helt rundt. Da vurderte jeg nesten å ikke ta mere,men det var som sagt i mellom to rier. Ellers er jeg usikker på hvor mye det hjalp mot smertene,men veldig deilig å ha noe konkret å konsentrere seg om blir spennende med evnt neste fødsel siden de ikke har lystgass på riksen lengre... :/ hvorfor har de ikke lystgass lengere på riksen?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 12. mai 2012 #10 Skrevet 12. mai 2012 I 2009 ble jeg stygg kvalm, hodepine og startet å fryse når jeg brukte lystgass, så det ble to fødsler (uke21) uten noe mer smertelindring. I 2011 ble det lystgass igjen (etter eget ønske) Og da var det super hjelp i åpningsfasen, ingen kvalme, ingen hodepine og ingen frysninger, bare ren og pur glede I 2009 var det nok omstendighetene som gjorde det, jeg klarte ikke høre på instrukser ved bruk av det, jeg var redd, hadde smerter til 1000 og var langt fra bra i formen fra før av. I 2011 var jeg i smerter, men ikke på nær så store, klarte å få med meg hvordan jeg skulle bruke maska.
Kosemosepose Skrevet 12. mai 2012 #11 Skrevet 12. mai 2012 Jeg digga lystgassen, og syns det er dumt jeg ikke får denne gangen (skal ha ks)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #12 Skrevet 12. mai 2012 Har hjelpt meg 5 ganger og sluppet det stikket i ryggen. Ingen plage av den nei.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 Til dere som har prøvd både lystgass og epidural, da? Hva er best? Eller verst? Med førstemann fikk jeg spinalbedøvelse pga hastesnitt, og gruer meg sånn til denne gangen fordi jeg blir en gammel førstegangsfødende, forhåpentligvis i alle fall, og pga svarene deres her håper jeg jo nå at jeg får prøve lystgass.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #14 Skrevet 13. mai 2012 Lystgass funket ikke for meg. følte at jeg ikke fikk puste i den masken. Prøvde to runder. Endte opp med epidural, noe jeg er veldig glad for. Hadde laaaang fødsel, og først når de satte epiduralen fikk jeg til å slumre og slappe av litt. Det endte med hastesnitt etter nesten 30 timer på føden, hvorav de siste 10 med epidural. Jeg vil ha epidural neste gang også.
magpie Skrevet 13. mai 2012 #15 Skrevet 13. mai 2012 funket overhodet ikke for meg. Fikk prøvd det litt før vi skjønte at fødselen faktisk var GODT i gang, men ble bare kvalm og kastet opp. Kjente heller ingen annen virkning og syntes det var ekkelt å ha masken over munnen. Ble for meg mye bedre å bare konsentrere om å puste rolig uten noe "utstyr" . Så tror ikke jeg kommer til å prøve det engang eventuell neste gang
BikkjeBisk Skrevet 13. mai 2012 #16 Skrevet 13. mai 2012 Jeg ble ikke dårlig, jeg var i forsh modus. Oppførte meg som en drita full latterkule. Lo mellom hver pressrie
Hilde35 Skrevet 13. mai 2012 #17 Skrevet 13. mai 2012 Sukk...de bruker ikke lystgass på Drammen lenger heller....
Lille- MO Skrevet 13. mai 2012 #18 Skrevet 13. mai 2012 huff.. jeg ble kjempekvalm av den.. så fikk bare oksygen der (siden jeg hyperventilerte litt pga smerter) og takket meg til ei pinex i rumpa i stedet
mrsrogaland. Skrevet 13. mai 2012 #19 Skrevet 13. mai 2012 Vet ikke om jeg merket så mye. Var så ommtåket fra før av. Tror ikke det tok smerte, men var en god psykisk støttespiller "i tilfelle det hjalp", som jeg tenkte. i de 15 min jeg hadde lystgass...
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 13. mai 2012 #20 Skrevet 13. mai 2012 Elsket den, den reddet meg skikkelig da epi ikke funket og de herjet noe vannvittig med meg og jeg måtte ha noe å fokusere på. Nå er jeg så lei meg for at de ikke har den på riksen lengre...
Love my kidz Skrevet 13. mai 2012 #21 Skrevet 13. mai 2012 Tok ikke smerte her heller, men avledet den. Fikk epiduralen satt inn mens jeg supet lystgass og merket nesten ikke at de satte den. Først når epiduralen begynte å virke forsvant smertene. Jeg var ikke kvalm eller annet dårlig av lystgassen.
Ikkesåallerværst Skrevet 13. mai 2012 #22 Skrevet 13. mai 2012 Jeg likte ikke lystgass. Ble helt ør av den og det var ekkelt å puste i maska. Mindre smerter ble det heller ikke. Neste gang brukte jeg det derfor ikke, og det føltes mye bedre! Har ikke erfaring med epidural. Rakk ikke første gang, og hadde ikke behov andre gang.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #23 Skrevet 13. mai 2012 Jeg ble veldig kvalm av lystgass, aldri mer. Har hatt epidural to ganger, første gang var himmelsk. Siste fikk jeg bivirkninger av, skikkelig kløe over hele kroppen, mistet følesen i ene benet. Måtte ha epidural pga to i magen.
El1 Skrevet 13. mai 2012 #24 Skrevet 13. mai 2012 Jeg ble helt borte og det hjalp ikke i det hele tatt, jeg ble satt i gang og smertene var der konstant så jeg brukte lystgassen hele tida, tilslutt fikk de ikke kontakt med meg så da ga de oksygen isteden + epuderal, DEN var fantastisk, men så endte det med hastesnitt. Men jeg ble ikke kvalm altså
mrsrogaland. Skrevet 13. mai 2012 #25 Skrevet 13. mai 2012 hvorfor slutter de med lystgass enkelte steder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå