Gå til innhold

Spedbarn døde etter omskjæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt teit å sammenligne det med å fjerne mandler og polypper. Noen barn har pustestopp pga stor falsk mandel, andre har spiseproblemer pga store mandler og de får hyppige AB lurer, noe som kan føre til resistente bakterier. Omskjæring er helt unødvendig og kan i noen tilfeller ødelegge noe av sexlivet på grunn av nedsatt følsomhet. Sjekk fakta før du kommer med teite uttalelser. Omskjæring bør forbys, utenom på medisinsk indikasjon. Og det bør meldes fra via helsestasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt teit å sammenligne det med å fjerne mandler og polypper. Noen barn har pustestopp pga stor falsk mandel, andre har spiseproblemer pga store mandler og de får hyppige AB lurer, noe som kan føre til resistente bakterier. Omskjæring er helt unødvendig og kan i noen tilfeller ødelegge noe av sexlivet på grunn av nedsatt følsomhet. Sjekk fakta før du kommer med teite uttalelser. Omskjæring bør forbys, utenom på medisinsk indikasjon. Og det bør meldes fra via helsestasjon.

Helt enig! Det er jo heller ingen som legger seg selv eller barna sine i narkose for å fjerne mandler og diverse for morro skyld, dersom man ikke er plaget av de på noe vis!!

Skrevet

Svigerinna mi er for omskjæring på gutter.. (jeg er glad hun til nå bare har fått jenter). Men om det blir ulovlig vil hun ikke omskjære han.

Så tror det kan hjelpe mange små barn med et lovverk. OG som kan straffe foreldrene om det blir gjort.

-Lovverket er ikke sikret mot at noen bryter reglene uansett

Skrevet

Det må bli strengt forbund. Rart det ikke har blitt forbudt tidligere stusser jeg på. Og jeg synes også det må være straffbart hvis de for eks tar med seg barnet til utlandet og gjør dette. Skjønner virkelig ikke at noen gjør dette med barnet sitt!

Skrevet

Grunnen til at det er forbudt, er vel at de som gjør det av religiøse overbevisninger da vil dra et annet sted for å få det gjort. Steder som ikke er like hygieniske som norske sykehus/legekontor eller hvor det nå enn gjøres. Jeg kan forstå det. Man kan jo ikke bare lage lover etter hva som er rett og galt, man må også vurdere eventuelle konsekvenser av politikken man fører for å se om ringvirkningene er verre enn selve inngrepet.

Skrevet

Da må de også lovliggjøre omskjæring av jenter, hvis ikke drar de bare andre steder å får det utført..

Dette skulle vært strengt forbudt i dette landet.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Omskjæring er noe som kun bør gjøres av medesinske grunner, fatter ikke hvorfor dette er tillat i Norge, bare fordi foreldrene har en skikk, eller gutten/mannen føler for det.

Skrevet

Vi burde forby hunder også.Akkurat en liten gutt i amerika som ble bitt ihjel av hunden sin.Kan ikke fatte at foreldre tat den risken å ha hunder sammen med barnet sitt.

Var det seriøst ment? Kjempetrist det som skjedde, men det er flere barn som dør eller blir skada i trafikken. Skal vi forby foreldre å ha bil og da kanskje? Eller kanskje vi rett og slett bare skal forby barna våres å gå ut?

Det er farlig å leve, man kan dø!

Skrevet

Ja, dette var ufattelig trist :( Jeg kommer ikke til å omskjære gutten min, selv om faren vil det. Han skal få velge det selv når han blir stor.

Som tidligere påpekt så er det jo langt i fra hverdagskost av noen dør av å bli omskjært, og omskjæring av gutter blir praktisert av millioner verden over. Som regel går jo en omskjæring bra, og kan neppe forbys. Men jeg ønsker uansett at mitt barn skal få velge dette selv.

Skrevet

Kan ikke fatte at så mange i norge velger å ikke omskjære.Det er uhygenisk og ekkelt.Hele asia,afrika og amerika gjør det.Og NEI det er ikke bare muslimer,det var egentlig en kristen skikk.

Dette er ikke helt sant da, HELE amerika omskjærer ikke lenger, det er faktisk færre og færre som velger å gjøre det. Pappaene selv er omskjært, men de gjør det ikke med sønnene sine, det forteller vel litt?

http://www.dagbladet.no/2011/11/23/kultur/debatt/kronikk/helse/omskjering/19131830/

Skrevet

Ja, dette var ufattelig trist :( Jeg kommer ikke til å omskjære gutten min, selv om faren vil det. Han skal få velge det selv når han blir stor.

Som tidligere påpekt så er det jo langt i fra hverdagskost av noen dør av å bli omskjært, og omskjæring av gutter blir praktisert av millioner verden over. Som regel går jo en omskjæring bra, og kan neppe forbys. Men jeg ønsker uansett at mitt barn skal få velge dette selv.

Jeg snakket forresten med far til barna mine nå, for han er det ok at han ikke skal omskjæres. Han reagerte på at det ble gjort på en liten baby, for i hans hjemland gjøres det i 4-6- års-alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...