Gå til innhold

Spedbarn døde etter omskjæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

En to uker gammel gutt ble forrige søndag omskåret av en lege i Oslo. Spedbarnet døde to dager senere.

Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) sendte for ett år siden ut et forslag på høring om omskjæring bør bli et tilbud i den offentlige helsetjenesten.

Departementet antar at ca. 2000 gutter blir omskåret i Norge hvert år, mange av dem privat og uten faglig kontroll. Saken er fremdeles til behandling i HOD. Det kom inn mange høringssvar, og statssekretær i HOD Tord Dale opplyser at det er en krevende sak å ta stilling til.

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Spebarn-dode-etter-omskjaring-6827102.html#.T639qVK8WSp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at noen bør lemleste foreldrene hans så de dør av skadene jeg da... Så de får samme behandling som de ønsket for den lille babyen sin. Vi er født med alle kroppsdeler av en grunn og ingen av dem bør fjernes med mindre de gjør mer skade enn nytte der de sitter. Stakkar liten!

Skrevet

Forby det i Norge, og straff de som blir tatt. Få vekk denne forferdelige skikken!

Skrevet

Fatter ikke foreldre som velger å utføre unødvendige medisinske inngrep på barna sine. Det er helt bak mål og det burde selvsagt ikke vært lov!

Stakkars liten baby :(

Skrevet

Forby det i Norge, og straff de som blir tatt. Få vekk denne forferdelige skikken!

Det er oppe til behandling i helse- og omsorgsdep. om det skal bli foresått forbudt

Skrevet

Mange her inne har jo tidligere argumentert FOR omskjæring av guttebarn.

Skrevet

Javel. Blir det mindre grusomt eller blir babyen minde død av den grunn?

Skrevet

Ja og det viser jo bare hvor mange som er mindre opplyst som får barn her i landet.

Det er min mening! Idioti!

Skrevet

Du vet at det ikke er bare en person som skriver på dette forumet?

Dette er på ingen måte et politisk parti der alle har samme ståsted i div saker...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Omskjæring, både av jenter OG gutter, er bare grusomt :(

Skrevet

Omskjæring er jo helt meningsløst!

Eller som 8-åringen min sa etter en svømmetime på skolen, "Tissen til Josef er helt skrelt"

Skrevet

Ja jeg synes det er grusomt, men det kommer aldri til å bli slutt selv om det blir forbudt i Norge da reiser de bare til hjemmlandet sitt og gjør det. Det er ikke lov med barnebruder heller men alikevel blir muslimske jenter, jenter fra romfolket og andre relgioner giftet bort som barn.

Det er ikke lov å omskjære jenter og det blir gjort. æresdrap er ikke lov det blir gjort..

Her nytter det ikke med lover og regler.

Skrevet

Ja jeg synes det er grusomt, men det kommer aldri til å bli slutt selv om det blir forbudt i Norge da reiser de bare til hjemmlandet sitt og gjør det. Det er ikke lov med barnebruder heller men alikevel blir muslimske jenter, jenter fra romfolket og andre relgioner giftet bort som barn.

Det er ikke lov å omskjære jenter og det blir gjort. æresdrap er ikke lov det blir gjort..

Selvfølgelig nytter det! Skal vi liksom tillate æresdrap da, si at det er helt ok å gjøre her i landet, og slett ikke straffbart, fordi det likevel "ikke er noe å gjøre med det"?

Tøys!

Skrevet

Det vil ikke bli forbudt,for da vil det skje på lugubre steder akuratt som i denne situasjonen.Det burde absolutt bli gjort på sykehus under kontroll.Det har vært oppe til høring. Barn dør av å operere mandlene og polypper også,noe de strengt tatt kunne ha levd videre med.Barn kan dø av vaksiner og pølsespising også.Kan ikke forby det av den grunn.

Skrevet

Kan ikke fatte at så mange i norge velger å ikke omskjære.Det er uhygenisk og ekkelt.Hele asia,afrika og amerika gjør det.Og NEI det er ikke bare muslimer,det var egentlig en kristen skikk.

Skrevet

Vi burde forby hunder også.Akkurat en liten gutt i amerika som ble bitt ihjel av hunden sin.Kan ikke fatte at foreldre tat den risken å ha hunder sammen med barnet sitt.

Skrevet

S

Selvfølgelig nytter det! Skal vi liksom tillate æresdrap da, si at det er helt ok å gjøre her i landet, og slett ikke straffbart, fordi det likevel "ikke er noe å gjøre med det"?

Tøys!

Ja eneste som nytter er å opplyse og gjøre noe med holdningene til disse som holder på med dette. Jeg tror ikke det nytter med lover så lenge det ikke er en reel straff for det, hva skjer om en mor kommer på helestasjonen med en omskjært gutt i 4 årsalder, ingen ting ? evt barnvern, saken blir hennlagt hos politiet- Og omskjæringen kommer bare til å skje etter at barna er kommet opp i aldre så det ikke er vanlig å vise naken for helseperonell.

Ja jeg kan virke rassirisk men er ikke det, men missliker strerk undertykkelse av barn, kvinner og homosekuelle. som skjer i blant annet Islam.

Skrevet

Vi burde forby hunder også.Akkurat en liten gutt i amerika som ble bitt ihjel av hunden sin.Kan ikke fatte at foreldre tat den risken å ha hunder sammen med barnet sitt.

Fårlig poeng. Omskjæring er et unødvendig og poengløst inngrep.

Skrevet

Er det uhygienisk med forhud? Det er det største tullet jeg har hørt. Dere som skjærer i barna deres burde skamme dere! La dem få ta valget selv! Stakkars lille barn...

Skrevet

Eh, nei. Var det noe som tydet på at jeg mente det?

Skrevet

Eh, nei. Var det noe som tydet på at jeg mente det?

Tror ikke det var noen som skjønte helt hva du mente. Skjønte du det selv?

Skrevet

Du vet at det ikke er bare en person som skriver på dette forumet?

Dette er på ingen måte et politisk parti der alle har samme ståsted i div saker...

Selvfølgelig. Hadde bare vært interessant å høre hva de det gjelder sier til dette. Inntrykket mitt har vært at nokså mange har vært positive.

Skrevet

Det vil ikke bli forbudt,for da vil det skje på lugubre steder akuratt som i denne situasjonen.

Er et legekontor et lugubert sted?

Skrevet

Barn dør av å operere mandlene og polypper også,noe de strengt tatt kunne ha levd videre med.Barn kan dø av vaksiner og pølsespising også.Kan ikke forby det av den grunn.

Men omskjæring er jo helt unødvendig.

Skrevet (endret)

Det vil ikke bli forbudt,for da vil det skje på lugubre steder akuratt som i denne situasjonen.Det burde absolutt bli gjort på sykehus under kontroll.Det har vært oppe til høring. Barn dør av å operere mandlene og polypper også,noe de strengt tatt kunne ha levd videre med.Barn kan dø av vaksiner og pølsespising også.Kan ikke forby det av den grunn.

Det er faktisk en forskjell på å fjerne forhuden på penis vs å operere bort mandler, som en kan være plaget med.

De mennene jeg har møtt, liker sin forhud..... og det burde være et valg hver enket hannkjønn skal få velge selv.

Endret av <3 gutt2008 og jente2011 <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...