Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #26 Skrevet 8. mai 2012 Enten lar du SFO bruke skogen din, eller du nekter SFO å bruke skogen din. At du vil legge føringer for hvilke barn SFO skal la få lov til å leke der er så dumt og barnslig at jeg ikke helt klarer ta innlegget på alvor. Hvis du faktisk er seriøs har gutten din flere problemer enn eldre plageånder. Han har deg til forbilde.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #27 Skrevet 8. mai 2012 Jeg føler med deg! Det er grusomt å prøve å kjempe mot skole/sfo, når de ikke ser problemet. Flere her skriver at du bare må stå på, men det er søren meg lettere sagt enn gjort. Rett og slett klin umulig iblant. Når det er sagt, så kan det bli veldig feil at du bestemmer at enkelte barn ikke får være i skogsområdet deres. Dessverre...
magica fra tryll Skrevet 8. mai 2012 #28 Skrevet 8. mai 2012 Det er absolutt ikke det eneste pressmidlet du har! Hva hadde du gjort om du ikke hadde hatt dette skogsområdet, og sønnen din ble plaget? Sånn er det jo vanligvis, og det må jo ordnes opp i!! Jeg aner ikke hva jeg ville gjort. Sansynlig vis det samme som de andre foreldrene ender opp med, gjenntatte møter før man gir opp og bare går og gremmer seg. Det er faktisk ikke så mye man som foreldre kan gjøre annet enn å ta barnet ut av SFO om det er for ille, og så galt er det ikke. Vi trenger den plassen en del dager. Hva ville du gjort når du ikke kommer noen vei etter 5 formelle mange uformelle møter med SFO? Jeg ville selvfølgelig tatt et møte med rektor. Har du gjort det? Det er han som har ansvaret!!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #29 Skrevet 8. mai 2012 Denne diskusjonen må du ta med rektor, og ikke oss her inne. Vi vil vel ikke krangle med deg. Vi kommer jo bare med forslag til konstruktive løsninger! Jeg er sint. Da er det bedre å "krangle" med dere her inne enn å blåse ut all frustrasjonen på rektor, som uansett bare sender saken videre til ledelsen for SFO. Jeg har ikke lyst til å være grei med SFO lengre når de ikke klarer å løse problemet for min gutt. Det er for øvrig ingen automatikk i at rektor har ansvaret for SFO selv om det er det klart vanligste. Her samarbeider de, men er formelt adskilt.
magica fra tryll Skrevet 8. mai 2012 #30 Skrevet 8. mai 2012 Denne diskusjonen må du ta med rektor, og ikke oss her inne. Vi vil vel ikke krangle med deg. Vi kommer jo bare med forslag til konstruktive løsninger! Jeg er sint. Da er det bedre å "krangle" med dere her inne enn å blåse ut all frustrasjonen på rektor, som uansett bare sender saken videre til ledelsen for SFO. Jeg har ikke lyst til å være grei med SFO lengre når de ikke klarer å løse problemet for min gutt. Det er for øvrig ingen automatikk i at rektor har ansvaret for SFO selv om det er det klart vanligste. Her samarbeider de, men er formelt adskilt. Det går ikke an. Det må være noen som har et formelle ansvaret for sfo. Jeg er 100% sikker på at det er rektor. Hvis ikke, får du gå til skolesjefen da. Det er tydeligvis for dårlig kompetanse ved ledelsen for sfo.
Mandalas Skrevet 8. mai 2012 #31 Skrevet 8. mai 2012 Har du forresten sjekket ut opplæringsloven §9a? Der står det at skolen skal fremme barnets trivsel og velvære. Din gutt trives ikke og du kan sende en skriftlig klage på at din sønns miljø ikke er godt nok. Da plikter rektor ved skolen å fatte et konkret vedtak på hvordan de skal ordne opp i dette. Du vil få vedtaket skriftlig og om du ikke syns tiltakene deres er gode nok, så kan du klage. Det er nok den beste veien å gå når ingenting fungerer gjennom møter og muntlige avtaler.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #32 Skrevet 8. mai 2012 Denne diskusjonen må du ta med rektor, og ikke oss her inne. Vi vil vel ikke krangle med deg. Vi kommer jo bare med forslag til konstruktive løsninger! Jeg er sint. Da er det bedre å "krangle" med dere her inne enn å blåse ut all frustrasjonen på rektor, som uansett bare sender saken videre til ledelsen for SFO. Jeg har ikke lyst til å være grei med SFO lengre når de ikke klarer å løse problemet for min gutt. Det er for øvrig ingen automatikk i at rektor har ansvaret for SFO selv om det er det klart vanligste. Her samarbeider de, men er formelt adskilt. Det går ikke an. Det må være noen som har et formelle ansvaret for sfo. Jeg er 100% sikker på at det er rektor. Hvis ikke, får du gå til skolesjefen da. Det er tydeligvis for dårlig kompetanse ved ledelsen for sfo. Opplæringslova: § 13-7. Skolefritidsordninga Kommunen skal ha eit tilbod om skolefritidsordning før og etter skoletid for 1.-4. årstrinn, og for barn med særskilte behov på 1.-7. årstrinn. Skolefritidsordninga skal leggje til rette for leik, kultur- og fritidsaktivitetar med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna. Skolefritidsordninga skal gi barna omsorg og tilsyn. Funksjonshemma barn skal givast gode utviklingsvilkår. Areala, både ute og inne, skal vere eigna for formålet. Skolefritidsordninga skal ha vedtekter om a. eigarforhold b. kven som er opptaksmyndigheit c. opptakskriterium d. opptaksperiode og oppseiing av skolefritidsplassen e. foreldrebetaling f. leike- og opphaldsareal g. dagleg opphaldstid og årleg opningstid h. bemanning og leiing Når skolefritidsordninga er knytt til skolar, skal rektor til vanleg vere leiar. Departementet kan gjere unntak frå kravet. Kommunen kan krevje utgiftene til skolefritidsordninga dekte gjennom eigenbetaling frå foreldra. For krav om politiattest gjeld reglane i § 10-9. Kommunen kan nytte andre til å oppfylle plikta til å ha eit tilbod om skolefritidsordning, dersom dei elles oppfyller vilkåra i denne paragrafen. Kommunen fører tilsyn med private skolefritidsordningar. Departementet kan gi nærmare forskrifter om skolefritidsordninga.
magica fra tryll Skrevet 8. mai 2012 #33 Skrevet 8. mai 2012 -og dessuten: dersom sfo har så liten myndighet over disse guttene, er det vel små sjanser for at de klarer å stoppe dem fra å gå til dette området....hva gjør du da?
nerdybirdy Skrevet 8. mai 2012 #34 Skrevet 8. mai 2012 Denne kjeklingen frem og tilbake om det formelle ansvaret er til ingen nytte for HI akkurat nå, og ettersom hun allerede har tatt opp men SFO at dette er et problem, virker det som SFO i allefall ikke evner å gjøre noe med dette! Har full forståelse for at du blir en løvemamma her HI som vil beskytte barna dine på den måten du kan, og dermed bruke de pressmidlene du har. Personlig ville jeg tatt kontakt med barnas foreldre privat og fortalt dem akkurat hvordan barna deres oppfører seg. I allefall samtidig som du eventuelt setter i gang en byrokratisk prosess som det blir beskrevet over. Dette er et akutt problem, bruk de midler du har! Klem fra en som hadde reagert akkurat likt som deg!
magica fra tryll Skrevet 8. mai 2012 #35 Skrevet 8. mai 2012 Det er ikke kjekling. Det er forsøk på kontruktive innspill til HI, så hun ikke havner i en enda værre situasjon enn hun er i. Men hun gjør som hun vil selvfølgelig!
magica fra tryll Skrevet 8. mai 2012 #36 Skrevet 8. mai 2012 Til HI: Har du vært i møte med rektor, og forklart at du har hatt x-antall møter med sfo, men at ingenting blir bedre?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #37 Skrevet 8. mai 2012 Jeg forsøker å fortelle at skole og SFO er skilt her. Det er ikke rektor som har ansvaret for SFO. Tro meg eller ikke. Slik er det. Jeg har forsøkt å få til løsninger på andre måter uten at det har hjulpet. Etter mange her innes mening er det tydligvis bedre at jeg gir beskjed om at hele SFO får finne seg en annen plass å være ute på enn at jeg gir dem en mulighet til å fortsette som før hvis de holder disse guttene unna for en periode. For meg virker det som et mer drastisk virkemiddel, men det kan godt hende det er bedre. Det vil jo virklig være en kollektiv straff.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #38 Skrevet 8. mai 2012 Jeg forsøker å fortelle at skole og SFO er skilt her. Det er ikke rektor som har ansvaret for SFO. Tro meg eller ikke. Slik er det. Jeg har forsøkt å få til løsninger på andre måter uten at det har hjulpet. Etter mange her innes mening er det tydligvis bedre at jeg gir beskjed om at hele SFO får finne seg en annen plass å være ute på enn at jeg gir dem en mulighet til å fortsette som før hvis de holder disse guttene unna for en periode. For meg virker det som et mer drastisk virkemiddel, men det kan godt hende det er bedre. Det vil jo virklig være en kollektiv straff. Poenget er at du som voksen ikke skal drive med utestengelse av enkeltbarn når du låner bort eiendommen til SFO. At du ikke forstår at din hevngjerrighet er barnslig og lite konstruktiv er jo bare trist.
Mandalas Skrevet 8. mai 2012 #39 Skrevet 8. mai 2012 §9a gjelder for SFO også, men da aner jeg ikke hvem som skal skrive vedtaket om det ikke er rektor ved skolen.
magica fra tryll Skrevet 8. mai 2012 #40 Skrevet 8. mai 2012 OK. Så du VET at departementet har vært inne med et helt spesielt vedtak for denne ene skolen? Eller kan det være at det er ansvarsfraskrivelse fra rektor, og et forsøk på å slippe å forholde seg til det som skjer på SFO? Jeg kan ihvertfall si deg, som gammel lærer, at hadde det vært mitt barn, hadde jeg IKKE gitt meg med dette!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #41 Skrevet 8. mai 2012 Foreldrene er informert av SFO. Det sier de i hvertfall. Det er ikke min gutt som er mest plaget, men det er ille nok for ham og det er det jeg kan gjøre noe med føler jeg. Jeg kunne muligens ta kontakt med foreldrene til noen av de andre som blir plaget for å samarbeide om tiltak, men jeg vet rett og slett ikke hvilke tiltak det skulle være! Så lenge guttene ikke er fysisk voldlige og fordeler ertingen og plagingen på flere er det ikke mye man får gjort.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #42 Skrevet 8. mai 2012 OK. Så du VET at departementet har vært inne med et helt spesielt vedtak for denne ene skolen? Eller kan det være at det er ansvarsfraskrivelse fra rektor, og et forsøk på å slippe å forholde seg til det som skjer på SFO? Jeg kan ihvertfall si deg, som gammel lærer, at hadde det vært mitt barn, hadde jeg IKKE gitt meg med dette! Du hadde ikke gitt deg,- men hva hadde du gjort?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #43 Skrevet 8. mai 2012 Et barn kan tåle mobbing noen måneder opptil 1 år uten å ta psykisk skade, i følge forskning jeg leste for få år siden.... Om dette er gutter som bare er 1-2 år eldre enn din sønn, så kan mobbingen godt fortsette i skolegården i mange år fremover. Klart din sønn vil ta skade av dette. Når ledelsen er så lite villig til å gjøre noe med dette problemet, så anbefaler mange å ta skjeen i egen hånd. Jeg ville bedt sønnen min om å kline til den som mobbet ved første lille tegn. Det er det eneste språket de skjønner. Men siden dette har pågått lenge og gutta er eldre og "organisert" i en gjeng, kan det fort medføre at din sønn får dem fysisk etter seg i tillegg. Det blir en urettferdig kamp. Derfor ville brukt far eller en mann i nærmeste familie til å ha med seg balltre, ta dem hardt i armen og/eller hardt i genser'n foran ved halsen, og med sinna-uttrykk ettertrykkelig sagt at om noen så mye som sa én eneste liten frekk kommentar til til din gutt, så skulle han bli grisebanka!! Jeg er i utgangspunktet i mot bruken av vold, men ikke når det kommer til mobbere (særlig siden det kun skal skremming til). Jeg vokste opp i et strengt kristent hjem og lærte å ikke ta igjen og vende det andre kinnet til. Jeg fikk en ødelagt barndom, og har ennå mén fra all mobbingen. Jeg skal instruere egne barn til å bare slå til alt de kan straks noen prøver seg. Ingen barn skal måtte lide måndere og år pga inkompetente, imbisile og arrogante sfoarbeidere. lærere og ledelse som ikke løfter en finger. Mobbing er ikke noe man bare blir sterkere av og vokser på, det skader for livet!!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #44 Skrevet 8. mai 2012 Jeg vet at SFO og skole er skilt, ja. Hvordan det er ordnet juridisk er ikke det vesentlige for meg nå. Gutten min blir plaget, men det er ikke som de grusome mobbehistoriene du hører om noen ganger. Det er likevell ille nok til at jeg ikke vil godta at det fortsetter uten reaksjon. Problemet er at jeg ikke har noen andre måter å få til en reaksjon på enn dette. Jeg kunne selvfølgelig oppsøke guttene og kjefte på dem personlig eller true dem med bank om de ikke oppførte seg, men jeg tror ikke det ville være noen god løsning. Vi kunne flytte, men det ansre jeg som en overreaksjon ettersom vi ellers liker oss godt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå