Gå til innhold

Beskytte barnet mot plaging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir jevnlig plaget av noen eldre gutter på skolen og SFO. Han vil derfor ikke være så mye på SFO og får ofte lov til å være hjemme de dagene det går. Da leker han mye i skogen rett ved huset.

Nå har det vært en episode igjen hvor de har fulgt etter ham mens de har ropt nidord etter ham. Problemet er at SFO har fått lov til å lage seg en friluftsplass i denne skogen, som eies av oss. Der har de en enkel gapahuk, hinderløype og samlingsplass. De betaler ikke noe for å bruke plassen og bruker den mye, nesten daglig.

Hvordan ville dere se på det om jeg ga beskjed til SFO om at disse guttene ikke fikk bruke plassen i en periode på la oss si en mnd? Det ville jo gå ut over resten av deres gruppe også, men da ville sønnen min slippe å møte dem når han var ute og lekte og de ville få en tydlig reaksjon. De er for øvrig stygge i munnen mot flere, både voksne og barn, men jeg jeg tenker det bare er i forhold til min familie jeg kan reagere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg var en veldig dårlig løsning på problemet. Nesten litt sånn hevnaktig. Derimot synes jeg det er helt uakseptabelt at ikke sfo klarer å sørge for at sønnen din ikke blir plaget. Det er jo helt feil at han skal være hjemme for ikke å bli plaget. Nei, dette hadde jeg gått videre med i forhold til skolen. Det er deres ansvar å rydde opp i dette!!

Skrevet

Hei :) Så trist å høre at barnet ditt ikke blir behandlet bra! Har du snakket med SFO om hva som skjer? At sønnen din mistrives grunnet planging? Jeg tenket at i første omgang må de i allefall få beskjed om at dette foregår om de ikke er klar over dette problemet.

Har du snakket med foreldrene til disse barna? Om mitt barn hadde gjort noe slik du beskriver disse bøllene, hadde han fått så ørene flagrer! Kanskje de ikke er klar over denne oppførselen de også?

Når det gjelder dette lekeområdet, så kan jo det tenkes at situasjonen kan forverre seg ved en slik kollektiv avstraffelse (at sønnen din blir skyldiggjort for dette fra samtlige i stedet for bare noen barn....).

Ville nok i allefall truet med å nekte dem bruken av dette lekeområdet om en brekkstang til å få SFO til å forstå alvoret i hva som skjer.

Lykke til :)

Skrevet

Selvfølgelig ligger det et element av "hevn" i dette, men også det å sikkre at gutten får leke i fred hjemme hos seg selv. Er ikke også en slik form for "hevn" noe man må lære seg at blir en konsekvens av dårlig oppførsel?

Er det en selvfølge at jeg skal tillate mine barns plageånder å bruke vår eiendom gratis? Alternativt kan jeg jo gi SFO beskjed om at de ikke får bruke plassen lengre, men det synes jeg vil være synd. Det er et fint tilbud til ungene.

Skrevet

Nei, skolen skal sørge for at ditt barn ikke plages! Har du tatt det opp med dem??

Skrevet

Sålenge det er i sfo sin tid, og guttene hører til sfo, blir det jo feil at du skal gå inn og bestemme "straff" for disse guttene. Er også enig med hun over som sier at dette bare kan skape et større problem!

Skrevet

Selvfølgelig vet SFO hva som skjer. Det er ikke en engangshendelse.

Jeg har ikke snakket direkte med foreldrene. For det første vet jeg ikke hvem de er og for det andre anser jeg i utgangspunktet det for å være SFO og skolene oppgave (de er helt adskilt her).

Det trenger uansett ikke å bli en kolektiv straff. Resten av gruppen kan gjerne bruke området om SFO finner andre løsninger for guttene.

Gjest yrild
Skrevet

Jeg ville nok ha brukt det med skogen for å få skolen til å ta ordentlig tak. Ta en samtale med rektor der du understreker at det må tas skikkelig tak i problemet med disse guttene (om de så skal fotfølges!) hvis ikke så trekker du tilbudet tilbake om lån av skogseiendom.

Det skal ikke være sånn at din gutt ikke vil gå på SFO fordi han gjentatte ganger blir ertet! Og han skal iallefall slippe å bli ertet hjemme (i sin egen skog).

Skrevet

Da ville jeg tatt det videre til skolens ledelse. Og spør hva de helt konkret har tenkt til å gjøre med problemet! Ikke gi deg på det. Det er DE som må finne ut hva som skal være konsekvensen, sålenge det er de som har ansvaret for guttene!!

Gjest yrild
Skrevet

Nå så jeg svaret ditt før meg. Da ville jeg absolutt ha sagt at disse guttene måtte bli igjen på SFO imens de andre gjerne får leke i skogen :-)

Skrevet

Enten må du nekte sfo å bruke skogen, eller la alle få bruke den. Det er ikke din jobb å straffe enkeltindivider på SFO. Da må du heller bli tydeligere ovenfor SFO, at du forventer at de rydder opp i mobbingen som foregår. Krev møte med de andre foreldrene. Ta saken videre til kommunen/media om de ikke rydder opp.

kan du egentlig nekte dem å bruke skogen? Jeg bor ved siden av en privat eid skog, men de kan ikke bestemme hvem som går i den. Det er jo fri ferdsel i skog og mark.

Skrevet

Sålenge det er i sfo sin tid, og guttene hører til sfo, blir det jo feil at du skal gå inn og bestemme "straff" for disse guttene. Er også enig med hun over som sier at dette bare kan skape et større problem!

Jeg bestemmer ingen straff. SFO må gjerne la dem dra på Tusenfryd i steden for min del. Det jeg tenker er at jeg ikke har lyst til å gi dem et ekstra bra tilbud når de ikke en gang kan oppføre seg skikklig mot barna mine.

Skrevet

Enten må du nekte sfo å bruke skogen, eller la alle få bruke den. Det er ikke din jobb å straffe enkeltindivider på SFO. Da må du heller bli tydeligere ovenfor SFO, at du forventer at de rydder opp i mobbingen som foregår. Krev møte med de andre foreldrene. Ta saken videre til kommunen/media om de ikke rydder opp.

kan du egentlig nekte dem å bruke skogen? Jeg bor ved siden av en privat eid skog, men de kan ikke bestemme hvem som går i den. Det er jo fri ferdsel i skog og mark.

Jeg kan sansynligvis ikke nekte noen enkeltpersoner å gå i skogen, men jeg kan nekte organiserte grupper. Barnehager, idretslag, skoler, pensjonistforeninger ol må spørre grunneier om lov hvis de skal bruke andres områder. Hvis det bare dreier seg om å gå tur i et område blir denne loven sjelden praktisert, men grunneier har rett til å nekte organisert bruk av sin eiendom.

Det vil selvfølgelig eventuelt være opp til SFO selv om de velger å benytte tilbudet for de andre barna eller om de gir alle et annet tilbud. Det dikterer ikke jeg, men jeg kan si at hvis disse guttene er med er de ikke velkomne for en periode.

Skrevet

Jeg tror rett og slett ikke dette er noen god løsning for deg og gutten din.Detter sier jeg både som privatperson og mangeårig lærer.Ser også av tilbakemeldingene du har fått at de fleste mener det samme. Men du bestemmer selv, og så håper jeg du velger en løsning som gjør det beste i det lange løpet.

Skrevet

-for alle parter, men spesielt for gutten din selvfølgelig...

Skrevet

Jeg skjønner at du tydeligvis er hevngjerrig, men fatter ikke at du mener at den taktikken er best. Har du ikke ryggrad til å gå hardere ut mot SFO og forlange at de tar tak i problemet. Hvorfor bedrive kollektiv avstraffelse ovenfor alle barna? Noe det blir hvis du nekter noen, for de kan jo ikke være igjen alene.

Skrevet

Har du forslag til gode løsninger?

Hvilken løsning vil du se som god på en situasjon der barnet blir plaget, SFO klarer ikke å stoppe det og SFO bruker uteområdene ved barnets hjem slik at det ikke er "trygt" for barnet å være ute hjemme i SFO tiden?

Hva kan jeg som foreldre gjøre med saken når SFO ikke klarer/prioriterer å håndtere guttene?

Skrevet

Har du tatt det til rektor, og sagt at konsekvensen om de ikke stopper det, blir at de ikke kan bruke dette skogsområdet?

Nå er det ikke jeg som skal ha forslag til gode løsninger, men skolens ledelse. jeg hadde ikke gitt meg før de kom med en brukendes løsning!!

Skrevet

Jeg skjønner at du tydeligvis er hevngjerrig, men fatter ikke at du mener at den taktikken er best. Har du ikke ryggrad til å gå hardere ut mot SFO og forlange at de tar tak i problemet. Hvorfor bedrive kollektiv avstraffelse ovenfor alle barna? Noe det blir hvis du nekter noen, for de kan jo ikke være igjen alene.

Det er mer enn en ansatt på SFO. De kan dele gruppa om de vil.

Ja jeg er hevngjerrig. Det stemmer. Men jeg akter ikke å sitte å se på at dette fortsetter uten å gjøre noe. Dette føler jeg er det eneste pressmidlet jeg har.

Skrevet

Det er absolutt ikke det eneste pressmidlet du har! Hva hadde du gjort om du ikke hadde hatt dette skogsområdet, og sønnen din ble plaget? Sånn er det jo vanligvis, og det må jo ordnes opp i!!

Skrevet

Har du tatt det til rektor, og sagt at konsekvensen om de ikke stopper det, blir at de ikke kan bruke dette skogsområdet?

Nå er det ikke jeg som skal ha forslag til gode løsninger, men skolens ledelse. jeg hadde ikke gitt meg før de kom med en brukendes løsning!!

SFO og skolen er skilt, med hver sin ledelse. Det er mulig at rektor på en måte har noe ansvar for SFO, men så vidt jeg har forstått er det ikke slik. Jeg må forholde meg til lederen for SFO for ting som skjer i SFO tiden og til skolens ledelse for ting som skjer i skolens tid.

Jeg har snakket med ledelsen i SFO, mange ganger. Problemet er ikke stort nok til at de kan sette inn store resurser. Det er mange som trenger det mer. Gutten min trives på skolen og har et godt klassemiljø. Det er bare disse litt eldre guttene som er et problem. Du sier du ikke ville gitt deg før de kom med en brukendes løsning. Problemet er at det ser ut til å kunne ta årevis. Jeg vil ha en løsning nå., ikke om 2 år når guttene uansett ikke går på SFO lengre.

Skrevet

Det er alltid skolens ledelse som har ansvaret for sfo til syvende og sist! Om ikke de på sfo klarer å løse det, må du jo ta det høyere opp! Først rektor, så videre om han ikke gjør noe. Det er den riktige måten å gjøre det på.

Men det høres ut som du har bestemt deg, så skjønner egentlig ikke hvorfor du spør. Er det en del av deg som tviler på at det du har bestemt deg for kanskje ikke er det lureste?

Skrevet

Denne diskusjonen må du ta med rektor, og ikke oss her inne. Vi vil vel ikke krangle med deg. Vi kommer jo bare med forslag til konstruktive løsninger!

Skrevet

Det er absolutt ikke det eneste pressmidlet du har! Hva hadde du gjort om du ikke hadde hatt dette skogsområdet, og sønnen din ble plaget? Sånn er det jo vanligvis, og det må jo ordnes opp i!!

Jeg aner ikke hva jeg ville gjort. Sansynlig vis det samme som de andre foreldrene ender opp med, gjenntatte møter før man gir opp og bare går og gremmer seg. Det er faktisk ikke så mye man som foreldre kan gjøre annet enn å ta barnet ut av SFO om det er for ille, og så galt er det ikke. Vi trenger den plassen en del dager.

Hva ville du gjort når du ikke kommer noen vei etter 5 formelle mange uformelle møter med SFO?

Skrevet

Jeg føler med deg! Det er grusomt å prøve å kjempe mot skole/sfo, når de ikke ser problemet. Flere her skriver at du bare må stå på, men det er søren meg lettere sagt enn gjort. Rett og slett klin umulig iblant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...