Gå til innhold

Tvang i barnehage

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjoret fast, overgrep, lenket fast som et dyr...? Det høres jo veldig dramatisk ut.

Det som sikkert skjer er at de setter ungen i en stol for å "få han ut av veien" mens de ordner opp/trøster barnet han har slått osv... Så går de sikkert å snakker med han etterpå.

Slike situasjoner har jeg sett mange ganger i div bah, både som mor og som medarbeider.

Det er overhodet ikke traumatiserende for et barn.

Skrevet

Timeoute synes jeg også er helt greit, men man skal ikke tjore fast en unge under timeouten.

Timeoute som jeg har vært vant med i min omgangskrets er: gå på rommet ditt, eller sitte her (krakk eller pute) og roe deg ned. Ungen kan fint reise seg og gå/gå ut av rommet, men foreldrene må gjøre en innsats selv med å få dem til å være der under timeouten. Men da på større barn, ikke de på knapt året gammel.

Barnehagens metode høres bare helt gal ut, gjør ikke akkurat ting bedre og sette en unge fast og få den til å bli ensom.

De fleste barn på 20mnd bruker vel sele i tripptrappen?

Skrevet

Jeg bruker timeout av og til, noe som fungerer supert, og hadde syntes det var greit av bhg også brukte time-out. MEN hadde reagert kraftig på måten det blir gjort på hos dere. Man spenner ikke fast et barn! Dessuten hadde jeg villet vite om det på forhånd.

Skrevet

Man spenner ikke fast en liten unge på denne måten! Hva faen er det som feiler folk... Jeg hadde klikka i vinkel. Dette må du ikke akseptere HI.

Og du Stinkerbell: Alle på 20 måneder sitter i sele i tripp trappen? Der tar du sannelig feil gitt, min gutt på 21 måned har aldri brukt sele i tripp trappen, verken hjemme eller i barnehagen.

Skrevet

De barnehagene jeg har hatt barna har vi foreldre måtte skrive under på om de får lov til å bruke seler på barnet vårt...

Altså- de bruker IKKE det dersom vi ikke har gitt de tilatelse til det.

Pluss at så små barn naturlig nok ikke skjønner sammenhengen mellom det de har gjort og det å bli spent fast og oversett av de personene som faktisk skal være deres "omsorgspersoner".....

Skrevet

Time-out?? Skammekrok, gapestokk? Kjært barn har mange navn. Problemet er vel de voksne som ikke klarer å håndtere situasjonen. Hadde vært helt uakseptabelt!

Gjest AnneS
Skrevet

I barnehagen jeg jobber har vi sele på de aller mest aktive ved måltidet pga sikkerheten. Vanskelig å passe på hvert sekund når en har mange 1-åringer. MEN de blir aldri spent fast som straff! De lærer jo ikke noe av det så små som de er. Dog har jeg ved et tilfelle satt et barn i tripptrapp ved tvang da barnet var på en "biterunde" og tilsnakk ikke virket. Men barnet var da over 2 år. Likte det ikke, men måtte passe på at barnet ikke gjorde det igjen, og trøste de andre barna før jeg snakket med h*n.

Skrevet

Timeoute synes jeg også er helt greit, men man skal ikke tjore fast en unge under timeouten.

Timeoute som jeg har vært vant med i min omgangskrets er: gå på rommet ditt, eller sitte her (krakk eller pute) og roe deg ned. Ungen kan fint reise seg og gå/gå ut av rommet, men foreldrene må gjøre en innsats selv med å få dem til å være der under timeouten. Men da på større barn, ikke de på knapt året gammel.

Barnehagens metode høres bare helt gal ut, gjør ikke akkurat ting bedre og sette en unge fast og få den til å bli ensom.

eeeehhhh, trenger de det? trodde man skulle følge med, og tripptrapp stoler er jo nesten umulig og tippe... Eneste som ble "fast spent" i familien min var ene søsteren min, men det var stolen som ble fastspent i bordet pga hun tippet den lett (ikke tripptrapp stol).

Har helt ærlig knapt oppdaget at det finnes slit til tripptrapp stolen :/

Skrevet

eeeehhhh, trenger de det? trodde man skulle følge med, og tripptrapp stoler er jo nesten umulig og tippe... Eneste som ble "fast spent" i familien min var ene søsteren min, men det var stolen som ble fastspent i bordet pga hun tippet den lett (ikke tripptrapp stol).

"Trenger de det? Trodde man skulle følge med..."

Du har sannsynligvis aldri opplevd hverdagen på en småbarnsavdeling...?! Joda, man følger med, men det er utrolig hvor kjapt en sånn liten en kan klatre ut av stolen sin. Så det er for barnas sikkerhet, ikke av latskap fra personalet. Hadde ungene gått i bakken i tide og utide, så hadde det blitt baluba av det også.

Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt at barnehagen brukte time-out/skammekrok på mine barn! Jeg synes det er en primitiv metode for voksne som av ulike årsaker ikke klarer å håndtere situasjonene som oppstår.

At det tilsynelatende "fungerer" eller at barna "ikke tar skade" av det er merkelige argumenter for meg. Selvsagt fungerer det. Alle primitive straffe/belønningsmetoder fungerer, men hvorfor er det ingen som spør seg hva disse metodene gjør med barna våre? At barna "ikke tar skade" stemmer ikke. Disse metodene bidrar til å bryte ned barnas selvfølelse og det trenger man ikke være Einstein for å forstå, det holder med litt empati og innlevelse i barnas verden.

Hadde barnehagen utsatt mine barn for en slik straffemetode hadde jeg i første rekke tatt det opp med ped leder evt styrer. Dersom jeg ikke hadde kommet noen vei hadde jeg bytte barnehage.

Her står det mer om hva time-out gjør med barna våre:

http://www.barnehageforum.no/data/Files/PDF/timeout_sluttmeddet.pdf

Skrevet

Takk for linken abella :) Synes artikkelen var god lesing.

Skrevet

"Trenger de det? Trodde man skulle følge med..."

Du har sannsynligvis aldri opplevd hverdagen på en småbarnsavdeling...?! Joda, man følger med, men det er utrolig hvor kjapt en sånn liten en kan klatre ut av stolen sin. Så det er for barnas sikkerhet, ikke av latskap fra personalet. Hadde ungene gått i bakken i tide og utide, så hadde det blitt baluba av det også.

I en barnehage har jeg helt ærlig ikke peiling på hva de har i hver enkel en, jeg har jobbet noen dager i en å der var det ikke :S

Men har aldri sett sikt utstyr før jeg leste om det her og søkte det opp, og jeg vet at enkelte barnestoler har det "innebygd", men ikke at det fantes til tripptrapp stol...

Men synes ikke det er greit og tjore en unge fast og ignorere den, uansett om det er måltid eller timeoute.

Skrevet

Jeg har brukt sele på mine barn i tripptrappen. Av og til må man jo snu ryggen til? Har aldri følt at det var noe rart før?

Har heller ikke fått kommentarer eller rare blikk fra andre som har sett meg bruke selen....

Skrevet

I barnehagen jeg jobber har vi sele på de aller mest aktive ved måltidet pga sikkerheten. Vanskelig å passe på hvert sekund når en har mange 1-åringer. MEN de blir aldri spent fast som straff! De lærer jo ikke noe av det så små som de er. Dog har jeg ved et tilfelle satt et barn i tripptrapp ved tvang da barnet var på en "biterunde" og tilsnakk ikke virket. Men barnet var da over 2 år. Likte det ikke, men måtte passe på at barnet ikke gjorde det igjen, og trøste de andre barna før jeg snakket med h*n.

Det er det jeg tror må ha skjedd her.

Skrevet

Man spenner ikke fast en liten unge på denne måten! Hva faen er det som feiler folk... Jeg hadde klikka i vinkel. Dette må du ikke akseptere HI.

Og du Stinkerbell: Alle på 20 måneder sitter i sele i tripp trappen? Der tar du sannelig feil gitt, min gutt på 21 måned har aldri brukt sele i tripp trappen, verken hjemme eller i barnehagen.

Det har mine. De har riktignok vært høyt og lavt fra de lærte seg å krype, men har aldri sett noe rart i å bruke sele.

Skrevet

hva er sele? ser dere på bruk av vippestol på samme måten...?

Skrevet

Poenget her er absolutt ikke om man bruker sele eller ikke. Poenget her er at timeout ikke er akseptabelt hverken i barnehagen eller hjemme.

Diskusjonen sele/ikke sele blir for dum da barna uansett utsettes for utestegning/ignorering og straff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...