Gå til innhold

Tvang i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn på 20 mnd blir spent fast ved bordet helt alene, uten leker og med ryggen til alle de andre, når han har gjort noe "galt", feks lugget et annet barn. de kaller det "Timeout". Vi foreldre har ikke fått vite om at de gjør dette, det kom frem gjennom et tre år gammelt barn som fortalte det til mor. Bhg har gjort dette lenge og mot mange barn, uten å si noe til foreldrene. En gang jeg fant sønnen vår slik og spurte hvorfor han satt der helt alene, overhørte de ansatte spørsmålet. Det falt meg ikke inn at han sattd er som straff.

Hva tenker dere om dette? Jeg syns det er langt over kanten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan godt skjønne at de bruker en form for Tomeout, med å fjerne de fra situasjonen, men det der er jo litt vel ekstremt. :s

I vår barnehage på liten avd må de sitte stille litt i en slags krok.. Men de er aldri alene, og de blri snakket med.. Er mer for at de skal få en liten pause fra situasjonen. Er jo en straff, men på en måte ikke..

Gjest Miryks
Skrevet

Er det forskjell på timeout i barnehage og hjemme?

Synes forøvrig det hørtes rart uansett.

Timeout synes jeg er noe som skal praktiseres i samråd med foreldre. En regel i barnehagen og en annen hjemme funker ikke.

Skrevet

Utrolig lite profosjonelt! Jeg jobber selv i barnehage som ped.leder og har aldri hørt om denne metoden før.

Kommer du ikke gjennom hos ped.leder ville jeg jammen bedt om et møte, hvertfall en telefon til styrer.

Et barn under 2 år har på ingen måte forutsetninger til å forstå denne formen for konsekvens.

Det betyr sikkert at de gjør det med yngre barn også. Totalt uakseptabelt!!

Ring idag!!

Skrevet

Hva er så galt med det? Barnet gjør noe som tydeligvis ikke er lov, da får ikke barnet lov å bli med på morroa. Jeg vil anta at barna blir spent fast fordi de er mange barn og for få personale til å skulle følge med på hvert enkelt barn som må sitte sånn. Tar seg ikke så bra ut om de skorter på sikkerheten sånn at ungene går på huet ut av stolen :)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg er motstander av time-out og time-out som straff. Å fjerne barnet fra situasjonen og Å snakke til barnet er helt ok, men om barnehagen hadde brukt time-out, eller skammekroken som jeg vil kalle det, sÅ ville jeg tatt det opp med dem.

Skrevet

jeg kan ikke tro at det er lovlig, engang! Dette er ikke akseptabelt! Å fjerne barnet fra situasjonen, ja - men Å straffe pÅ denne mÅten hører et annet Århundrede til!

Skrevet

Dette har jo blitt så moderne etter det der "nanny"-programmet på tv. Helt idiotisk, og gammeldags spør du meg.

Jeg hadde IKKE likt om barnehagen pratiserte dette.

Skrevet

Hadde jeg fått greie på at barnehageansatte hadde tjora fast jentungen min alene til en stol da hun bare bare 20 mnd så hadde jeg, sannelig min hatt, anmeldt dem.

Jeg spurte da hun begynte i bhg om de hadde noen slike straffemetoder, men da svarte de at det uansett ikke ville være noe barna forsto noe særlig av før de var mye eldre. Nå er hun snart på skolegruppa, og det eneste de opererer med i barnehagen nå er å først gi et eventuelt "offer" oppmerksomheten først, før de forklarer det andre barnet hva det gjorde galt. Og så hender det at noen av de eldste og mest bråkete guttene må gå fra bordet og vente et annet sted i rommet dersom de bråker ved matbordet.

For meg høres det der helt forferdelig ut.

Skrevet

Ihvertfall for eldre og funksjonshemmede er det ikke lov å bruke tvang uten vedtak.....

Jeg synes du skal ta opp dette med barnehagen. En voksen får heller ta seg av barnet og snakke med det og flere min er jo en evighet for en liten tass! - Det sies jo at timeout er 1 min for 1-åring, 2 min for 2-åring osv. også.

Skrevet

Timeout på denne måten er absolutt ikke greit på et 20 mnd gammelt barn (for meg er denne metoden ikke greit på noen barn), barnet på 20 mnd lærer absolutt ingenting av denne metoden. At de tar han vekk fra situasjonen etter noen beskjeder, ja det er helt greit, men da får de sitte han til med noe annet. Jeg er heller ikke noe fan av at de spenner fast barna... for å gjøre det enklest mulig for personalet... Hvis det er sånn at han gjør en del ting han ikke skal, og de derfor bruker denne metoden en del, så finner jeg det svært merkelig at de aldri har tatt opp med dere at han finner på mye tøys og tull, og at vi derfor må gjøre sånn og sånn... snakk med ped og be henne dokumentere bruken av tomeout på så små barn...

ped.led

Skrevet

Det er fullstendig uakseptabelt! Enkelt og greit!

Jeg kjenner jeg blir ganske provosert når jeg hører om ansatte i bhg som straffer(ja, for det akkurat det det er!) barna, for de SKAL vite bedre enn det! Kari Pape er veldig opptatt av nøyaktig slike situasjoner, det handler om synet på barnet, og det høres ut som at personalet bør lese seg opp om dette. Snakk med ped. leder eller styrer om dette og tips dem om Kari Papes bøker. Lykke til!

Skrevet

I bhg til gutten min er det nå en god del småtroll på hans alder, mellom 1 og 3 år. Det blir en del knuffing, lugging, slåing, osv. mellom disse minste. De er gutter alle sammen også, så de trakter gjerne etter de samme lekene.

I bhg praktiserer de ikke noen særlig straff for disse, de er av oppfatningen (som jeg er enig i) at det er en naturlig form å uttrykke frustrasjon/sinne på når man ikke har ord.

De ansatte griper inn i situasjonen, prøver å sørge for at ingen får vondt (ikke så lett å følge med hvert sekund heller). Noen ganger flytter de bare barnet bort til noen andre leker, andre ganger forteller de barnet at det ikke er greit å slå og de lærer barna å gi en kos (som en form for unnskyld). Vanskelig å forklare alt skriftlig. Jeg har vært vitne til dette flere ganger, og jeg synes det ser ut til å være noe som både fungerer og som ivaretar alle parters interesser.

Det din barnehage gjør høres ut som en "enkel løsning", og ikke noe som vil ha effekt på lang sikt.

Skrevet

Vi gjør ikke noe sånt i vår bhg. Når en unge gjør noe gale, som skjer jo når det er 20 unger per avdeling, så tar vi ungen/ungene til side og snakker med dem. Og etterpå kan ungene gå. Man trenger jo ikke å straffe dem!

Du skulle tatt det opp med styreren. Det skal ikke hjelpe å snakke med ped.lederen, siden ped.lederen er jo den som praktiserer det. Og aller helst skulle flere foreldra nevnt dette der. Kanskje på en foreldremøte? Sånn at flere kunne si hva de synes om det.

Skrevet

Takk for svar. Det er uklart om dette er lov eller ikke, barnehageloven detaljregulerer ikke slikt, og tvangsbestemmelsene i andre lover gjelder bare innen helsevesenet. Men barnehagen plikter i alle fall å samarbeide med foreldrene, det står i barnehageloven.

Vi skal ha et møte med både pedleder og styreren denne uka, og deretter foreldremøte med alle foreldrene i avdelingen. Mange ting som er kritikkverdige, men dette er det mest alvorlige. Håper at de tar det på alvor, jeg skal i alle fall si klart i fra at sønnen vår ALDRI skal settes i timeout.

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som syns dette er en veldig feil og lettvidt løsning for de ansatte!

HI

Skrevet

Den barnehagen/avdelinga høyres desverre utruleg useriøs ut. Dette hadde eg ikkje godteke, og eg hadde vurdert å byte barnehage pga dårleg pedagogisk kvalitet.

Skrevet

Synes timeout er helt fair, jeg...

Skrevet

Grenser til overgrep synes jeg. Du får spørre dem hva de tror han lærer av dette, tipper de ikke har noe svar.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor noen av dere er helt nazi på at det der ikke er lov.

Jeg bare lurer..hva er det som er så forferdelig med det?

Vil de få senskader av det? Jeg skjønner det bare ikke. Synes det bare er en grei måte å få barnet til å få tid for seg selv, å forstå at man ikke kommer langt med å oppføre seg rampete.

Jeg har en vanskelig gutt på snart 3 år. Og jeg har snakka med helsesøstera hans, og hun mener det er en fin metode, for det er en rolig metode. Fjerne han fra situasjonen og la han sitte litt for seg selv. Så gå å forklare han at det han nettopp gjorde ikke var lov. Hun gjorde det selv på sine barn. Og hun er veeeldig godt likt her i kommunen, fordi hun er flink. Og er kanskje 40 år, så ikke noen gammel dame heller som hører til den eldre generasjonen.

Skrevet

Fordi man skal ikke behandle barn som DYR og lenke de fast(ikke at det er riktig å lenke dyr heller).

Man behandler dem med samme respekt som voksne, men på en litt annen måte selvsagt.

Jeg hadde blitt fly forbanna om barnehagen hadde gjort noe sånt mot mine barn

Skrevet

Synes timeout er helt fair, jeg...

Å sette eit 20 mnd barn fastspennt med ryggen til alle dei andre barna, og dermed avvise det pÅ den mÅten, er allt anna enn fair, spør du meg. Eit sÅ lite barn har ingen forutsetning for Å setje det i samanheng med det som skjedde pÅ førehand, og vil berre bli lei seg og frustrert, ikkje lære noko som helst.

Skrevet

Timeoute synes jeg også er helt greit, men man skal ikke tjore fast en unge under timeouten.

Timeoute som jeg har vært vant med i min omgangskrets er: gå på rommet ditt, eller sitte her (krakk eller pute) og roe deg ned. Ungen kan fint reise seg og gå/gå ut av rommet, men foreldrene må gjøre en innsats selv med å få dem til å være der under timeouten. Men da på større barn, ikke de på knapt året gammel.

Barnehagens metode høres bare helt gal ut, gjør ikke akkurat ting bedre og sette en unge fast og få den til å bli ensom.

Skrevet

Det er en hårfin grense mellom tvang og "normal" barneoppdragelse. Når man jobber med barn (barnehage, skole, barnebolig for psykisk utviklingshemmede osv) så har man lov til å utføre normal barneoppdragelse ettersom man er der i foreldrenes sted. Dette innebærer ofte noe tvang (tvang er forsåvidt alt som man får noen til å gjøre uten at de har lyst til det selv: dvs i mulige situasjoner vaske hendene, gi tilbake en leke de stjal av et annet barn, timeout osv). Men det er helt essensielt at barnehagen bruker noe tvang som en del av oppdragelse, vi kan jo tenke oss hvordan det hadde vært ellers, men når det gjelder timeout (som er tvang som brukes i form av straff) er nok den grensen strekt ganske langt. Men vet at mange ulike barnehager bruker denne metoden, uten at jeg er enig i bruken. Jesper Juul sier litt om bruk av timeout, der han er helt i mot. Går an å søke opp artikler fra han om temaet også.

Skrevet

time-out i seg selv er ikke så galt, men dette er IKKE time-out. å binde fast et barn er noe helt annet. Jeg hadde ikke akseptert dette.

Et barn på under to år er uansett altfor lite til å kunne nyttegjøre seg time-out.

å fjerne barnet er ok, å binde det fast er langt ifra ok.

Skrevet

Det er gale å bli fastspent ved en stol! Og nei, i den alderen klarer en unge å skjønne hvorfor han må sitte der heller. Han skal bare lære at han er dårlig og få dårlig selvtillit.

Det er nok greit å ta ungen ut av leken når det ikke fungerer etter å ha gitt flere beskjed. Men ikke med makt. Det hører galehuset til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...