Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #26 Skrevet 3. mai 2012 Jeg stusser veldig over arbeidsgivere som kun er opptatt av at ansatte skal møte på jobb hver dag uansett tilstand - om de er smittsomme med omgangssyke og hele avdelingen blir liggende er ikke så nøye, så lenge man møter opp hele tiden. At man er ineffektiv fordi man er i svime og har 39 i feber, og derfor like "nyttig" av å være på jobb som av å ligge hjemme, har heller ikke noe å si. Ikke noe rart arbeidstakere blir misfornøyd. Hilsen ei som har fravær på 4-5 dager i løpet av et kalenderår, som i 99% er barnas sykdom. Det er vel ikke det det er snakk om! HI tviler vel i grunnen på at arbeidstakeren er særlig syk i det hele tatt, og mistenker vel at denne forkjølelsen ikke er så ille at vedkommende allerede tidlig i uka kan erklære seg syk på lørdag. Jeg har selv hatt en slik ansatt som, dessverre for henne, ikke var utspekulert nok til å utnytte rettighetene sine. Hun kunne gjerne be om avspasering, og om det ikke gikk, så be hun gjerne "syk" den dagen. Hun dreit skikkelig på draget da hun ringte inn "syk" en morgen og jeg tok telefonen. Hun ynket og uffet seg og beklaget at hun ble borte i ihvertfall to dager, men i bakgrunnen lød det klart og tydelig "Ding! Da ønsker vi alle våre reisende velkommen på dette cruiset til Kiel..." Hun mistet retten til å bruke egenmeldinger.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #27 Skrevet 3. mai 2012 Jeg synes at folk skal være veldig forsiktige med å beskylde folk for å utnytte systemet. Som arbeidstager har man ikke opplysningsplikt om hvorfor man er syk. Det er kanskje ikke alt man har lyst til å fortelle.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #28 Skrevet 4. mai 2012 Denne tråden er interessant lesning, det kan synes som folk med mye fravær virkelig får piggene ute i enkelte innlegg og da er det kanskje noen svin på skogen? Uansett, dessverre så kan du icke gå tillskrev på avtalen med din ansatt, men synes du kan si at dere snakkes om to dager igjen...høres meget spesielt ut å ringe seg syk for fire dager frem i tid pga en forkjølelse. Influensa er en sak, forkjølelse noe helt annet. Sjelden en trenger å være hjemme grunnet forkjølelse og om så, så er den verste perioden over på noen få dager. Dette lukter svidd, men det er lite s kan gjøre her og nå. Følg med og dokumenter, et regelbrudd så kan du begynne å ta tak i situasjonen. Forøvrig synes jeg forslaget til #24 var gode angående medarbeidersamtale.
*bolla pinnsvin* Skrevet 4. mai 2012 #29 Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det er rart at enkelte i denne tråden tydeligvis ikke klarer å ta inn over seg at mange faktisk ER mye borte uten grunn, sluntrer unna og er late. Moren min er sjef for ei som på mistenkelig vis blir syk hver forbanna gang det er vinterferie og høstferie på skolen, for da har datteren hennes fri. Etter noen år, så forstår man jo at hun som sjef blir lei og mistenker ugyldig fravær. Det har vel ikke med enkelttilfeller å gjøre når man reagerer som HI her gjør? Det har som regel med å gjøre at vedkommende har en oppførsel og et fraværsmønster som gjør sjefen mistenksom. Og er egentlig det så rart?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #30 Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det er rart at enkelte i denne tråden tydeligvis ikke klarer å ta inn over seg at mange faktisk ER mye borte uten grunn, sluntrer unna og er late. Moren min er sjef for ei som på mistenkelig vis blir syk hver forbanna gang det er vinterferie og høstferie på skolen, for da har datteren hennes fri. Etter noen år, så forstår man jo at hun som sjef blir lei og mistenker ugyldig fravær. Det har vel ikke med enkelttilfeller å gjøre når man reagerer som HI her gjør? Det har som regel med å gjøre at vedkommende har en oppførsel og et fraværsmønster som gjør sjefen mistenksom. Og er egentlig det så rart? Begge barna til et vennepar blir syke i feriene, det er heller hovedregel enn unntak. Nå er de 2 stk og deler på fraværet fra jobben, men jeg vet 100% at barna er syke, og at det er derfor de må ta fri grunnet sykt barn. Så ikke døm folk for fort.
*bolla pinnsvin* Skrevet 4. mai 2012 #31 Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det er rart at enkelte i denne tråden tydeligvis ikke klarer å ta inn over seg at mange faktisk ER mye borte uten grunn, sluntrer unna og er late. Moren min er sjef for ei som på mistenkelig vis blir syk hver forbanna gang det er vinterferie og høstferie på skolen, for da har datteren hennes fri. Etter noen år, så forstår man jo at hun som sjef blir lei og mistenker ugyldig fravær. Det har vel ikke med enkelttilfeller å gjøre når man reagerer som HI her gjør? Det har som regel med å gjøre at vedkommende har en oppførsel og et fraværsmønster som gjør sjefen mistenksom. Og er egentlig det så rart? Begge barna til et vennepar blir syke i feriene, det er heller hovedregel enn unntak. Nå er de 2 stk og deler på fraværet fra jobben, men jeg vet 100% at barna er syke, og at det er derfor de må ta fri grunnet sykt barn. Så ikke døm folk for fort. Jeg nekter faktisk å tro at dette er noe som gjentar seg hver eneste ferie over flere år. Sorry, men sånt skjer bare ikke.
Gjest Miryks Skrevet 4. mai 2012 #32 Skrevet 4. mai 2012 Jeg stusser veldig over arbeidsgivere som kun er opptatt av at ansatte skal møte på jobb hver dag uansett tilstand - om de er smittsomme med omgangssyke og hele avdelingen blir liggende er ikke så nøye, så lenge man møter opp hele tiden. At man er ineffektiv fordi man er i svime og har 39 i feber, og derfor like "nyttig" av å være på jobb som av å ligge hjemme, har heller ikke noe å si. Ikke noe rart arbeidstakere blir misfornøyd. Hilsen ei som har fravær på 4-5 dager i løpet av et kalenderår, som i 99% er barnas sykdom. Det er vel ikke det det er snakk om! HI tviler vel i grunnen på at arbeidstakeren er særlig syk i det hele tatt, og mistenker vel at denne forkjølelsen ikke er så ille at vedkommende allerede tidlig i uka kan erklære seg syk på lørdag. Jeg har selv hatt en slik ansatt som, dessverre for henne, ikke var utspekulert nok til å utnytte rettighetene sine. Hun kunne gjerne be om avspasering, og om det ikke gikk, så be hun gjerne "syk" den dagen. Hun dreit skikkelig på draget da hun ringte inn "syk" en morgen og jeg tok telefonen. Hun ynket og uffet seg og beklaget at hun ble borte i ihvertfall to dager, men i bakgrunnen lød det klart og tydelig "Ding! Da ønsker vi alle våre reisende velkommen på dette cruiset til Kiel..." Hun mistet retten til å bruke egenmeldinger. Hahahahaha, det var sikkert ikke en veldig morsom situasjon der og da, men beklager altså, jeg satte brødskiva fast i halsen!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #33 Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det er rart at enkelte i denne tråden tydeligvis ikke klarer å ta inn over seg at mange faktisk ER mye borte uten grunn, sluntrer unna og er late. Moren min er sjef for ei som på mistenkelig vis blir syk hver forbanna gang det er vinterferie og høstferie på skolen, for da har datteren hennes fri. Etter noen år, så forstår man jo at hun som sjef blir lei og mistenker ugyldig fravær. Det har vel ikke med enkelttilfeller å gjøre når man reagerer som HI her gjør? Det har som regel med å gjøre at vedkommende har en oppførsel og et fraværsmønster som gjør sjefen mistenksom. Og er egentlig det så rart? Begge barna til et vennepar blir syke i feriene, det er heller hovedregel enn unntak. Nå er de 2 stk og deler på fraværet fra jobben, men jeg vet 100% at barna er syke, og at det er derfor de må ta fri grunnet sykt barn. Så ikke døm folk for fort. Jeg nekter faktisk å tro at dette er noe som gjentar seg hver eneste ferie over flere år. Sorry, men sånt skjer bare ikke. jeg er naboen deres og ser faktisk når barna er syke... At barna ikke kan ha besøk, ikke er ute og leker selv om det er 20 grader ute (det er snakk om 2 stk svært aktive unger). Så jo, noen ganger så skjer sånt...
*bolla pinnsvin* Skrevet 4. mai 2012 #34 Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det er rart at enkelte i denne tråden tydeligvis ikke klarer å ta inn over seg at mange faktisk ER mye borte uten grunn, sluntrer unna og er late. Moren min er sjef for ei som på mistenkelig vis blir syk hver forbanna gang det er vinterferie og høstferie på skolen, for da har datteren hennes fri. Etter noen år, så forstår man jo at hun som sjef blir lei og mistenker ugyldig fravær. Det har vel ikke med enkelttilfeller å gjøre når man reagerer som HI her gjør? Det har som regel med å gjøre at vedkommende har en oppførsel og et fraværsmønster som gjør sjefen mistenksom. Og er egentlig det så rart? Begge barna til et vennepar blir syke i feriene, det er heller hovedregel enn unntak. Nå er de 2 stk og deler på fraværet fra jobben, men jeg vet 100% at barna er syke, og at det er derfor de må ta fri grunnet sykt barn. Så ikke døm folk for fort. Jeg nekter faktisk å tro at dette er noe som gjentar seg hver eneste ferie over flere år. Sorry, men sånt skjer bare ikke. jeg er naboen deres og ser faktisk når barna er syke... At barna ikke kan ha besøk, ikke er ute og leker selv om det er 20 grader ute (det er snakk om 2 stk svært aktive unger). Så jo, noen ganger så skjer sånt... Ja, ja, mirakler skjer jo... Uansett er det jo i tilfeller som dette andre ting som spiller inn også. Folk som det HI beskriver og hun på jobben til mamma er jo ikke akkurat stjerneansatt når de er friske heller. Kommer sent og går tidlig, blir ikke ferdig med ting i tide, osv. Når man reagerer som HI her gjør, så er det sannsynligvis basert på andre ting enn bare fravær, men generell opptreden i jobbsammenheng også.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2012 #35 Skrevet 4. mai 2012 Syns det blir mange hysteriske svar her, der man spekulerer i om vedkommende er psykisk syk, har en kronisk diagnose som gjør at en forkjølelse slår vedkommende helt ut og what not. Dersom vedkommende har en kronisk sykdom som gir en masse tilleggskomplikasjoner, så er det vel ikke så uvanlig at man kjører en åpen linje overfor arbeidsgiver, fordi man VET at man vil måtte bruke opp alle egenmeldingene sine? Man tar et møte, eller skaffer seg "aktiv sykmelding" eller gjør noe annet proaktivt for å beholde jobben? Jeg hadde sjøl en langvarig angstlidelse for noen år siden, og da sjefen begynte å gå meg inn på klingen mht noe av min litt mer sykelige atferd, ble jeg nødt til å ta ham inn i historien. detaljer om min diagnose ble ikke gitt, men vi fikk gode avtaler som gjorde at jeg fikk forståelse for at jeg hadde gode og dårlige dager, og at noen ganger ble mye arbeid gjort unna, andre ganger lite. Det jeg i alle fall IKKE kunne komme unna med, var å ringe rett før noen fridager og klage meg forkjøla med fire-fem dagers virkning! Men jeg syns egentlig denne ansatte høres litt ut som en periodedranker. Når de skal på en større galei, kan enkelte alkoholikere være svært planmessige og oppfinnsomme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå