Gå til innhold

Svigermo(nste)r!!! (laaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omg! Vet ikke riktig hvor jeg skal begynne! Fikk mitt første barn for 3 mnd siden, og har verdens herligste lille familie..men svigermor begynner å gå meg på nervene! Må bare få en liten utblåsning om det hele.

Først og fremst kan jeg vel nevne at hun ikke var veldig interessert i noen baby da jeg gikk gravid. Hun spurte lite om ting, og virket nokså nøytral til hele greia. Dette er første barnebarnet hennes, og så fort lille jenta vår ble født ble svigermor ekstremt intens! På sykehuset besøkte hun alle dager utenom den siste dagen. Og når vi kom hjem fra sykehuset med den lille, så så jeg at hun sto i oppkjørselen når vi kom hjem..er dette vanlig? Jeg er sikker på hun hadde flyttet inn hos oss dersom hun fikk lov.

Hun bor ca femten minutter med bil fra oss (litt for nærme dessverre), og krever å få møte barnebarnet sitt minst en gang hver uke. Greit nok det, og vi er på besøk en gang i uka, men kjenner jeg gruer meg hver gang.

For det første så hender det at hun skal sitte helt oppi meg mens jeg ammer for å kose med lille jenta.. Og hver gang ungen sutrer litt ved puppen (f.eks. fordi det kan ta litt tid før melken kommer skikkelig), så utbryter svigermor at: Nei, du vil ikke være hos mamma du, du vil kose litt med bestemor. Og så fort jeg har matet henne, så mener hun at hun skal få henne. Hun skal hele tiden gynge på henne, og det ender ofte ned at maten jeg har fått i henne kommer opp igjen med en gang. Når jeg sier at hun må passe litt på, så sier hun at det går så fint for hun kam bare vaske klærne sine etterpå. Og når jeg da sier at det er ikke klærne hennes jeg er redd for, men at jeg helst vil hun skal holde på maten, så blir det rolig et par minutter før det er gynging igjen. Eneste kontakt jeg har med jenta mi når vi er der, er når jeg mater henne...

Og når bestemor er på besøk, så er det hennes førsterett til å skifte alle bleier. En gang hun var på besøk og jeg tilfeldigvis skiftet bleie på jenta mi, så hører jeg stemmen hennes i stua som spør om hvor babyen var blitt av. Samboeren min svarer at jeg skifter på henne, og da kommer svigermor raskt inn på badet og gir meg et blikk og sier: jeg er jo her, så jeg kan skifte på henne jeg. Som regel er det hun som skifter på henne når hun er i nærheten, og da skravler hun med babyen i et non-stop-tempo! Babyen får jo ikke komme til i det hele tatt. Når meg eller samboeren min skifter på henne, så gurgler hun jo son bare det, og elsker at vi hermer etter hennes lyder. Også er det jo selvfølgelig slik at svigermor til stadighet lukter bæsj i bleia.. Og bæsjen lukter ikke særlig mye når hun er så liten, er bare svigermor som konstant skal skifte på henne.

Hun blir også irritert når babyen ser på meg eller samboer når hun holder jenta vår..da sier hun hele tiden at: De ser du nok på ellers, så du kan se på bestemor nå..mens hun iherdig prøver å få babyen til å se på henne. Hun kommer til stadighet med kommentarer som at: Bestemor skulle hatt noe godt i puppen til deg hun, så du kunne vært sammen med bestemor. Og hun har i tillegg prestert å omtale seg som mamma ovenfor jenta mi ved to anledninger!!

De har også en hund som er ekstremt nysgjerrig på babyen.. Den skyver svigermor vekk hele tiden mens vi er der.. Hun er så opptatt av jenta vår, og hunden blir bare dyttet unna. Er redd det kommer til å ende med at hunden forbinder babyen med noe negativt..og hva gjør vi da når babyen skal begynne å bruke gulvet der oppe sammen med hunden?

Og for en mnd siden dukke hun uanmeldt opp her da hun hadde vært på svingkurs med en venn i familien, og samboer var ute en tur, så det var bare meg og baby hjemme. Lille jenta mi holdt på å sovne i armene mine når hun kom, og jeg tenkte at jeg skulle være litt snill og la henne holde babyen. Når babyen byttet fang, så ble det litt gråt.. Hun lå jo trygt og halvsover i armene mine, så det var sikkert ikke deilig å bytte plass akkurat da.. Vennen som satt i bilen og ventet kom naturligvis inn etter fem min og jeg har ordnet litt kaffe til dem da svigermor presterer å si: Hun var jo sååå urolig og grein når jeg kom inn her, men hun blir rolig så fort hun kommer til bestemor heldigvis!

Og for en liten stund siden var de på besøk her samtidig som mine foreldre som bor tre timer unna.. Og det var så vidt min familie fikk holde henne.. Babyen har det nemlig best hos bestemor (er der svigermor sier når andre kommer bort for å få kontakt ned babyen).

Og nå har vi vært der igjen, og begeret renner stadig over.. Når hun skifta bleie på jenta mi, så susser hun jo masse på henne, men i går sto hun og susser jenta mi rett på tissen!!!! Jeg ble så paff at jeg ikke klarte å si noe en gang..men ikke pokker om hun skal få skifte på henne uten at jeg er i nærheten..for det er jo bare syk oppførsel! Hun sniffer og lukter på henne konstant, men hun kan vel la tissen hennes være i fred vel!!

Huff..dette ble ekstremt langt.. Og jeg har sikkert hundre hendelser til jeg kunne fortalt om.. Ble lagt vekt på alt det negative nå ser jeg, men det finnes selvfølgelig gode sider hos svigermor også. Vet hun forguder barnebarnet sitt, og jeg setter pris på å ha en engasjert bestemor..men hun er altfor intens!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Har en tante som var nesten slik. Ikke fullt så intens, men veldig slitsom og konstant oppi trynet på ungen.

Jeg sa det rett ut at hun måtte roe ned eller holde seg litt borte. Blir "gal" av mennesker som ikke evner å roe litt ned, selv de er aldri så snille og gode.

Hun tok det greit og roet litt ned så vi alle kunne puste igjen.

Skrevet

Nei, vet du hva. Det er du som er mamma til ungen, og det er du som bestemmer over henne. Hadde ikke latt svigermor røre ungen min igjen om hun hadde susset henne på tissen. Ikke pokker i helvete..!

Og alt det andre virker bare sykt.

Her er det min mor som er veldig intens, ved hvert lille klynk "åh, stakar.. har du vondt i magen du da?" Og ungen min har ikke vondt i magen, hun har tenner på gang..

Skrevet

Helt klart en syk svigermor du har. Samme har jeg, kjenner igjen mye av det du skriver. Mannen min har et barn fra før som nå er 4 år, dette barnet kaller sin farmor for mamma og vil heller være der enn hos sin mor eller oss. Dette fordi hun bevisst har latt barnet få frie grenser, og moren til barnet oppdaget for sent hva som var farmorens agenda.

Det jobbes med å få snudd hele situasjonen, helsestasjonen er med og hjelper til, farmor skjønner ingenting selv om hun har fått beskjed om tingenes tilstand.

Vår lille sønn på ett år har hun fått passe 4 ganger siden han var 6 mnd, ikke snakk om noe overnatting der før han er 3 år.minst. Må sette tydelige grenser, men ikke alltid dette når inn. Jeg jobber med psykisk syke mennesker og ser helt klart at grensen mellom fantasi og virkelighet er utvisket.

Dette med at din svigermor nusser din datter på tissen er totalt uakseptabelt, varsellampene blinker kraftig, muligheten for at din svigermor er pedofil kan være tilstede. Hun er langt fra frisk i forhold til det du beskriver, og du må beskytte din datter fra henne. Lykke til

Skrevet

Hehe! Ikke for å være stygg, men du virker litt "hysteriksførstegangsmamma" ut :)

Hun er jo ikkeså ofte på besøk. Skjønner henne godt jeg, hun er sikkert super stolt!

Du er sikkert som jeg var med førstemann; veldig behov for å holde babyen selv, og litt redd fr å si ifra til ivrige besteforeldre. Merker at etter flere barn slapper jeg mer av. Nå sisit syntes jeg det var deilig at svigermor byttet bleie og bar henne. Har heldigvis en svigermor som aldri "overkjører" meg.

Mitt råd er å si ifra! Ikke stå og irriter deg over ting i lengden, tar så mye energi. Ligger babyen å halvsover i arene dine, så gi henne ikke ifra deg. Er din baby, så får hun bli sur om hun vil :)

Har en svigerinne som absolutt skal fore babyen med sjokolade, og hun er dritsur på meg. Sist fikk hun beskjed om å høre etter, eller komme seg ut. Er mine regler som gjelder...

Skrevet

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke forstod hva som var så ille med din svigermor.. Lurer på om det er noe jeg har misforstått.

At hun ønsker å se barnebarnet sitt en gang i uka synes jeg ikke er urimelig.

At hun insisterer på å bytte alle bleier synes jeg høres flott ut.

At hun vil ha babyen hele tiden utenom når du ammer synes jeg høres helt normalt ut, og det skulle vel egentlig bare mangle at hun ikke fikk holde barnebarnet sitt så mye hun vil når dere er tilstede?

Det der med å susse på tissen hørtes veldig rart ut.. Kan du ikke bare spørre henne hvorfor hun gjør det..?

"Dette med at din svigermor nusser din datter på tissen er totalt uakseptabelt, varsellampene blinker kraftig, muligheten for at din svigermor er pedofil kan være tilstede. Hun er langt fra frisk i forhold til det du beskriver, og du må beskytte din datter fra henne." Snakk om å være dramaqueen da #4.. hvor hen tolker du at denne svigermoren er langt fra frisk?

Skrevet

Ho høyres litt søt ut i all sin iver, men eg skjønar at det kan vere slitsomt.

Om det berre er ein gong i veka at de er saman, så trur eg nok du tener på å bite det i deg. No er du nybakt mor, og nyforelska i babyen din, men etter å ha fått to bleiebarn kan eg fortelje deg at luktesansen er litt svekka når me er på besøk hjå bestemødrene, og det er heilt greit at dei sprett opp for å skifte bæsjebleier ;)

Skrevet

Helt klart en syk svigermor du har. Samme har jeg, kjenner igjen mye av det du skriver. Mannen min har et barn fra før som nå er 4 år, dette barnet kaller sin farmor for mamma og vil heller være der enn hos sin mor eller oss. Dette fordi hun bevisst har latt barnet få frie grenser, og moren til barnet oppdaget for sent hva som var farmorens agenda.

Det jobbes med å få snudd hele situasjonen, helsestasjonen er med og hjelper til, farmor skjønner ingenting selv om hun har fått beskjed om tingenes tilstand.

Vår lille sønn på ett år har hun fått passe 4 ganger siden han var 6 mnd, ikke snakk om noe overnatting der før han er 3 år.minst. Må sette tydelige grenser, men ikke alltid dette når inn. Jeg jobber med psykisk syke mennesker og ser helt klart at grensen mellom fantasi og virkelighet er utvisket.

Dette med at din svigermor nusser din datter på tissen er totalt uakseptabelt, varsellampene blinker kraftig, muligheten for at din svigermor er pedofil kan være tilstede. Hun er langt fra frisk i forhold til det du beskriver, og du må beskytte din datter fra henne. Lykke til

Dette var å male fanden på veggen.

Skrevet

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke forstod hva som var så ille med din svigermor.. Lurer på om det er noe jeg har misforstått.

At hun vil ha babyen hele tiden utenom når du ammer synes jeg høres helt normalt ut, og det skulle vel egentlig bare mangle at hun ikke fikk holde barnebarnet sitt så mye hun vil når dere er tilstede?

Det der med å susse på tissen hørtes veldig rart ut.. Kan du ikke bare spørre henne hvorfor hun gjør det..?

"Dette med at din svigermor nusser din datter på tissen er totalt uakseptabelt, varsellampene blinker kraftig, muligheten for at din svigermor er pedofil kan være tilstede. Hun er langt fra frisk i forhold til det du beskriver, og du må beskytte din datter fra henne." Snakk om å være dramaqueen da #4.. hvor hen tolker du at denne svigermoren er langt fra frisk?

Så det er helt normalt for deg at besteforeldrene nusser dine barn på tissen? Og du hadde ikke reagert noe forskjellig på det om det var farfar som hadde nusset din datter på tissen? Ingen forskjell for min del om det er farmor eller farfar som gjør sånt, det er slett ikke normalt og langt fra akseptabel oppførsel. Når denne svigermoren lyver om at barnet var så urolig når jeg kom, men roet seg hos bestemor, så vitner dette om et sykelig behov for å vise at "jeg er best", eller hun lider av en vrangforestilling. Synes det er skremmende å lese her inne hvor mye enkelte aksepterer av besteforeldres væremåte.
Skrevet

Du høres ikke et frisk ut du heller, svært merkelig å komme med anklager om pedofili bare fordi en litt hysterisk mamma har sett bestemor nusse barnet kanskje nederst på magen? En pedofil ville nok ikke stått og kysset tissen til et barn så åpenlyst, var sikkert en overivrig bestemor.

Til HI: det er deres baby og og deres grenser som gjelder. Jeg gir ikke fra meg babyen min som holder på sovne til andre enn pappaen, jeg sier ifra eller går i et annet rom når jeg ammer om folk blir nærgående etc. Du må være tydelig, slik det er nå lar du svigermor ture frem som hun vil.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg HI, fy f*** for en svigermor. Det er helt forståelig at hun vil besøke barnebarnet sitt og skifte bleie/holde henne, med det finnes grenser!! Det blir faktisk mer slitsomt enn kos når noen er såå intens!

Jeg ammet min jente i et annet rom, nettopp fordi jeg ikke orket å bli beglodd eller at de skulle sitte opp i meg. Da fikk vi begge en pause i tillegg fra alt maset og styret.

Nå har alltid jenten min vært en skikkelig mammadalt, så hun har faktisk hylt når hun har fått nok og vil tilbake.

Du kan jo låse toalettdøren inn i mellom når du skifter bleie, så tar hun kanskje hintet etterhvert.

Hva med samboeren din? Gir ikke han henne beskjed om du sier ifra til han?

Jeg har gitt sambo beskjed om at han får si ifra til sin familie, så sier jeg ifra til min egen. Min familie har forstått at det er våre regler som gjelder, og spør heretter om det er noe.

Lykke til med alt!

Gjest peacock
Skrevet

Huff, denne var ikke lett. Selvfølgelig vil man gjerne ha engasjerte besteforeldre, men synes nok svigermoren din går over grensen for hva som er akseptabelt. å sette deg i et dårlig lys, kalde seg for mamma og det å kysse barnet på tissen hadde jeg ALDRI akseptert!! Og hadde også sagt klart ifra om noen hadde sittet på nakken av meg når jeg skulle amme.

Hvor er mannen din oppi alt dette? Er jo hans mor, så kanskje han skal ta en prat med hende? Alternativt synes jeg du selv skal gjøre det, ingen av dere som tjener på hvordan tingene er nå. Minsten risikerer å vokse opp med dårlig kontakt til en ellers engasjert farmor.

HI, det er ditt barn og du som må sette grenser. Det er lov å si nei til besøk, å ikke gi fra seg barnet når hun holder på å sovne og ikke minst si NEI! når noen susser barnet ditt på tissen (!!!!). Det er også lov å si ifra om hun ljuger om deg hva enten dette skyldes vrangforestillinger eller et ønske om å sette seg selv i et godt lys. Ditt barn, dine regler! Synes du skal snakke med mannen din om dette.

Skrevet

Jeg syns bestemor høres ut som en ekstrem variant av min mor - hun vil gjerne holde hele tiden, gjerne bytte bleier og kosesnakker med baby hele tiden. Dette er mitt andre barn, men det var likt med nr en, som forresten forts får masse oppmerksomhet. Bestemor er en virvelvind, og barna elsker henne. Jeg har satt noen grenser som gjelder godteri og tv osv, men syns det hele er kjempedeilig, for da kan jeg ha "fri" i noen timer. Dine grenser virker noe strammere enn mine, men jeg syns du kanskje overreagerer. Hun ser jenta en gang i uka.... Og utenom at du ammer så vil hun holde barnet - høres helt normalt ut! Nyt det!

Hun sier tulleting til barnet om at hun har det best hos bestemor osv, det sier jo alle til babyer :)

det at hun kysset barnet på tissen tror jeg ikke du skal ta så alvorlig, det var nok et kyss nederst på magen- om det overhodet var noe seksuelt i det så hadde hun ikke gjort det fremfor deg. Min mor har gitt sønnen min klaps på rompa, og vil spise han opp, leker edderkopp i badekaret osv uten at noen varsellamper blinker. Da kommer hun jo borti tissen rett som det er. Dette er babyer, de aller aller færreste forbinder de med noe seksuelt, og jeg stusser faktisk mer over at du lager den forbindelsen enn at svigers nusser babyen.....

Skrevet

Jeg syns bestemor høres ut som en ekstrem variant av min mor - hun vil gjerne holde hele tiden, gjerne bytte bleier og kosesnakker med baby hele tiden. Dette er mitt andre barn, men det var likt med nr en, som forresten forts får masse oppmerksomhet. Bestemor er en virvelvind, og barna elsker henne. Jeg har satt noen grenser som gjelder godteri og tv osv, men syns det hele er kjempedeilig, for da kan jeg ha "fri" i noen timer. Dine grenser virker noe strammere enn mine, men jeg syns du kanskje overreagerer. Hun ser jenta en gang i uka.... Og utenom at du ammer så vil hun holde barnet - høres helt normalt ut! Nyt det!

Hun sier tulleting til barnet om at hun har det best hos bestemor osv, det sier jo alle til babyer :)

det at hun kysset barnet på tissen tror jeg ikke du skal ta så alvorlig, det var nok et kyss nederst på magen- om det overhodet var noe seksuelt i det så hadde hun ikke gjort det fremfor deg. Min mor har gitt sønnen min klaps på rompa, og vil spise han opp, leker edderkopp i badekaret osv uten at noen varsellamper blinker. Da kommer hun jo borti tissen rett som det er. Dette er babyer, de aller aller færreste forbinder de med noe seksuelt, og jeg stusser faktisk mer over at du lager den forbindelsen enn at svigers nusser babyen.....

Ooops, ikke helt ferdig - det er et stort MEN her, dette er ditt barn og tydeligvis et enormt problem for deg. Du må ta det opp med henne (tone det ned - hun er nok mer stolt bestemor enn pedofil babysnatcher). Forklare dine grenser og behov, og bare si at du så henne kysse baby på tissen og at dere ikke gjør sånt. Hun blir sikkert såret, men det er bedre enn at det hele bygger seg opp og du eksploderer. Bare være rolig og konsekvent og ha en lett tone, kanskje le litt av det hele men på en måte som gjør at hun skjønner alvoret? Lykke til :)

Skrevet

Bestemora er overivrig og må settes på plass. Hi er alt for spak og må lære seg å si fra. Og det jeg reagerer mest på: hvordan kan en mor se at noen kysser hennes barn på tissen, for å ikke si noe om det, men gå å lagre på det som bare et av mange irritasjonsmomenter? Jeg ville øyeblikkelig, strengt og tydelig ha sakt at det var totalt uaktuelt og at fra nå av kunne hun ligge unna bleieskift. Og at det skrives om sist av alt som plager hi, tyder på at hun ikke ser alvorligheten i det selv. Jeg tror ikke at gamla er pedofil, men det er et enormt overtramp, en handling som krever en umiddelbar og kraftig reaksjon.

Skrevet (endret)

Ser godt ut i fra innlegget at det er ditt første barn...

Herregud jente... slapp av!!

vær takknemlig for at du får avlastning...

Gi heller tydelig bedskjed hva du ikke liker osv..

Når du har en så engasjert svigermor, som tydeligvis elsker barnebarnet sitt.. så bruk henne.

at hun vil bruke mye tid på barnebarnet når dere er der... gjør det noe?

At hun skifter bleier osv er jo kjempe bra.. men kan være enig at å kysse på tissen er å dra den litt forlangt.. men si det til henne. så slipper du å irritere deg over det.

Når du ammer, så gå inn i et annet rom. si i fra at du ønsker å være alene.

Ting er ikke verre en du lager det selv.

Svigermor er mamma selv, dersom du tviler på hennes oppdragelse evner, så kan du jo studere din mann?

Endret av <3 gutt2008 og jente2011 <3
Skrevet

He he he. Ja en ganske intens farmor ;) Slik var min mamma når vi var hos dem. Snappet ungen så snart jeg var ferdig å amme, bysset, rugget, pratet i et kjør osv. Nå skal det sies at det ikke gjorde meg noe at hun "tok litt over" når jeg var der. Hadde masse våkenetter med en gang vi kom hjem fra sykehuset, så var kjempe sliten så da var det deilig med en som tok litt over ;) Hun glemte seg bort å kalte seg mamma noen ganger selv, men det gjerne fordi det ble surr i alt av "titler" og nytt generasjons skifte.... Pappaen min holdt vesla og kunne si." Sånn skal du til mamma?" og bestemoren min, mamma og jeg(mamma) svarte ja! Ha ha ha.

Både svigers og foreldrene mine tar litt over når vi er sammen, men de er av den oppfatning at vi skal få slappe av når vi er hos dem. I tillegg vil de gjøre sin egen greie med vesla og det gjør ingenting for meg.

Vi bor selv bare 5 og 10 min unna besteforeldrene, så de ser hverandre minimum 1 gang i uka. Noe som ikke gjør meg noe da ;) Tuppa er 13 mnd i dag å er suuuper trygg på besteforeldrene sine, ikke noe problemer med evt barnepass. De får gjøre ting på sin egen måte, så lenge de følger sovetidene og mattidene nogenlunde.

Det som er viktig er at du og gubben tidlig sier i fra om ting, uten at det blir flisespikkeri. At hun snakker med ungen non stop, er jo nettopp fordi hun ikke kjenner babyen godt nok enda eller på lik måte som dere. Kanskje de får sin greie etterhvert?;) Husk at dette er første barnebarn, så da blir de gjerne litt ekstatiske... Vil liksom bli med på alt fra mating, skifting, byssing osv. Greit å si i fra at hun kanskje går over en grense. At når du ammer vil du at babyen skal ha matro(pleide å gå på soverommet jeg) og at rett etter maten kan baby ligge hos deg i 10 min først for å la maten synke ;)

Skrevet

Måtte ikke slike tanker om svigermødrene deres komme å bite dere i røven den gangen dere selve blir besteforeldre og da spesielt farmor......... Før å være en akseptabel svigermor / farmor ser ut til å være en umulig oppgave for mange. Tenk å bry seg om babyn da, ønske å knytte bånd, og avlaste foreldrene med beleiebytte og byssing. Nei fyameg så slemt.........

Skrevet

Måtte ikke slike tanker om svigermødrene deres komme å bite dere i røven den gangen dere selve blir besteforeldre og da spesielt farmor......... Før å være en akseptabel svigermor / farmor ser ut til å være en umulig oppgave for mange. Tenk å bry seg om babyn da, ønske å knytte bånd, og avlaste foreldrene med beleiebytte og byssing. Nei fyameg så slemt.........

Det har faktisk ingenting med det å gjøre, herlighet! Det har med å gjøre at de blir FOR intens! Selvfølgelig er det koselig at de er engasjert, men ikke når de tar fullstendig over og blir innpåsliten. Ingen mennesker er like og det må respekteres. Jeg syns ikke HI blir respektert av denne svigermoren, men så har hun vel kanskje ikke sagt skikkelig ifra heller..? Og det med å beskylde henne for å være hysterisk førstegangsmamma - INGEN på dette forumet får lufte tankene sine uten å bli beskyldt som det. Alle er forskjellige og trenger ikke være hysterisk førstegangsmamma fordi om! ;)

Skrevet

Sjansen er vel stor for at hun mente å susse babyen på magen, og "bomma" litt. Blir tullete å lese pedofili inn i dette. Da hadde det garantert ikke sjedd mens du var til stede.

Jeg er enig i at svigermoren din virker litt intens og ubetenksom, men synes egentlig ikke dette er så ille. Hun ser babyen en gang i uken. Kan du ikke bare la henne pludre og skravle i vei, selv om det hun sier er tull? Si i fra at du ikke vil at hun koser på babyen mens du ammer, og at du vil holde henen noen minutter etter at hun har spist. Det får farmoren bare akseptere. Ut over dette synes jeg du skal være voksen nok til å blåse i det du synes er irriterende. Det er stort å bli bestemor, og hun er sikkert helt borte vekk i den lille.

Skrevet

Jeg syns vel egentlig ikke dette er svigermonster, men en litt overivrig farmor som har lyst å ha kontakt med barnebarnet sitt. Min mor var heller ikke den som spurte så mye om barnet mitt når det var i magen, men med en gang han kom ut tok hun helt av og vil være myye sammen med barnet.

Jeg synes heller du skal sette litt grenser, og ikke gi fra deg barnet med EN gang du er ferdig og amme osv. Men at svigermor vil se barnebarnet en gang i uken er det rimelig. At hun vil skifte bleier er vel helt fantastisk? Og at hun vil holde er vel også bare bra? da venner barnet seg til andre, og du får faktisk avlastning. Det er virkelig ikke bra å gå å bære på barnet HELE tiden. At hun susser barnet på tissen er jo ikke bra, men kan du ha misforstått situasjonen? Hvorfor sa du ingenting der og da?

Hadde dette vært din mor, hadde det vært like irriterendes for deg? Du må lære deg å si i fra når det er ting du ikke liker rett og slett.. Det er ikke bra å gå rundt og irritere seg. Men ikke klag på alt. Møt hverandre på midten :)

Skrevet

Så det er helt normalt for deg at besteforeldrene nusser dine barn på tissen? Og du hadde ikke reagert noe forskjellig på det om det var farfar som hadde nusset din datter på tissen? Ingen forskjell for min del om det er farmor eller farfar som gjør sånt, det er slett ikke normalt og langt fra akseptabel oppførsel. Når denne svigermoren lyver om at barnet var så urolig når jeg kom, men roet seg hos bestemor, så vitner dette om et sykelig behov for å vise at "jeg er best", eller hun lider av en vrangforestilling. Synes det er skremmende å lese her inne hvor mye enkelte aksepterer av besteforeldres væremåte.

Skrev jeg at jeg syntes det var normalt? Nei, jeg skrev at jeg syntes det hørtes veldig rart ut. Noe mer enn det kan jeg ikke uttale meg om. Det kommer jo veldig an på hvordan det skjedde, og hvor kysset faktisk ble plassert.. Jeg synes det er drøyt å si at hun er pedofil på grunn av det.

At hun sier at babyen roet seg da hun kom har ingenting med vrangforestilling å gjøre.. Skjønner godt at det er irriterende, men kan hun ikke bare få lov å si det da? Gjør det noe? Kan du ikke gi henne den gleden.. Min svigermor er også irriterende på denne måten. For mitt barns skyld lar jeg henne styre på. Hun får glede og føler seg som en viktig del av barnets liv når hun får lov til å holde på sånn. Og helt ærlig så skader det jo ingen, det er bare irriterende. Hadde det vært min mor som gjorde det samme hadde det sikkert ikke irritert meg en gang, derfor tenker jeg at det er hos meg problemet ligger og ikke egentlig hos svigermor..

Du må jo iallefall snakke med din mann om det og høre hva han synes. Om han er enig med deg, så kan jo han gi beskjed og sette noen grenser..

Den dagen du har en svigermor som snakker om hvor små pupper du har i forhold til henne, foran hele svigerfamilien, så kan vi snakkes om svigermonster..

Skrevet

Det eneste stusser på her er nussingen på tissen, men hvorfor sa du ikke ifra med en gang?

Ellers må jeg si du er heldig, tenk hvis min svigermo(nste)r hadde villet skifte bleie og holde hele tiden en gang i uke, ja, takk!

Det høres ut som om du bare har ett barn, kanskje tenker du annerledes når du får flere og du ser hvor deilig det er å ha en som vil holde og skifte!

Skrevet

Jeg har forståelse for at du er irritert. Min svigermor oppførte seg ganske likt da sønnen min var baby, og jeg ergret meg grønn over henne. I ettertid ser jeg at jeg overreagerte. Tror nok hormonene har mye av skylden for irritasjonen min, og det at jeg følte meg så fryktelig knyttet til babyen selv. Gjorde helt vondt at andre fremhevet seg som viktige i babyens liv. Men egentlig var det jo ikke noe å reagere på, og det synes jeg ikke det er i ditt tilfelle heller, bortsett fra noen småting. Ammingen gjør du slik du vil, og du leverer babyen fra deg når du mener at hun er klar for det (skjønt min erfaring med spedbarn er at de gulper etter mat uansett hva man gjør, tror egentlig ikke gyngingen har så mye å si, men deg om det - det er du som bestemmer). Tviler veldig sterkt på at hun faktisk mente å nusse babyen på tissen. Dersom det var tydelig at det var der hun siktet seg inn burde du virkelig ha reagert, men dersom det var litt suss her og der som havnet steder der det ikke var ment, så bør du slappe av.

Blås i tullpratet hennes, men si gjerne i fra at det er du som er mamma, og hun er farmor/bestemor eller hva dere kaller henne, og at du ikke vil at hun omtaler seg som mamma overfor barnet (selv om det neppe gjør noe mens hun er en baby).

Tenk nøye gjennom hva som faktisk er problematisk, og ta høyde for at du er litt "monster" selv, type hormonmonster. Det er ganske utrolig hva hormonene kan gjøre med en. Lykke til, tror dere kan finne ut av dette helt greit dersom dere begge roer dere litt ned :)

Gjest Kosognuss
Skrevet

Eneste jeg reagerte på var nussingen på tissen og det at du ikke sa noe.

Det er noe du bør ta opp med din mann..

Utenom det så reagerte jeg ikke på det såkalte "monsteret" ditt.

Du er så heldig som har ei svigermor som er så glad i barnebarnet sitt og bryr seg og vil ha kontakt med henne.

Det at hun "tar over" når dine foreldre er på besøk kan du avverge med å si til henne at dine foreldre ser henne så sjeldent pga avstanden, at du synes de skal få lov til å sysle med henne når de er til stede i å med hun (svigermor) ser henne så ofte ellers, og det ville du sette pris på at hun tollererte.

Men utenom det så synes jeg du er en klassisk 1 gangs mor som henger deg opp i minste ting din svigermor gjør..

Er slike innlegg som gjør meg glad for at jeg kun har jenter.. for farmødre kan bare ikke få til noenting riktig... enten bryr de seg for lite når de besøker den lille 1 gang i uken eller så er de for masete når de besøker den lille 1 gang i uken......og for ikke å snakke om at de kommer på besøk en gang i uken når sønnen har med seg kona og ungen på besøk 1 gang i uken allerede..får være måte på hvor mye en må se det kreket av en svigermor......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...