Tigerpote Skrevet 26. april 2012 #26 Skrevet 26. april 2012 Du har krav på nødhjelp fra nav. Barnevernet blir da ikke kontaktet pga det
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #27 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) Jo NAV sier at dere må la vær å betale gjelden dersom dere ikke har nok penger til livsopphold. Jeg jobber i bank og har fått mange slike henvendelser fra NAV der de opplyser at skyldner ikke har midler til betjening. Om det er et godt råd er en helt annen sak, ender med masse ekstra omkostninger og at dere blir svartelista.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #28 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) Jo NAV sier at dere må la vær å betale gjelden dersom dere ikke har nok penger til livsopphold. Jeg jobber i bank og har fått mange slike henvendelser fra NAV der de opplyser at skyldner ikke har midler til betjening. Om det er et godt råd er en helt annen sak, ender med masse ekstra omkostninger og at dere blir svartelista. Selvsagt er det dumt å ikke betale gjelden sin. Det er aldri noe sjakktrekk hvis man vil ha orden på økonomien sin. Dessuten er det dyrt å ikke betale i tide, og det kan få store konsekvenser i åresvis. Likevel, ville det vært riktig av sosialtjenesten/NAV å gå inn å dekke gjelden til folk? Selv om de har økonomiske problemer. Hvis man tenker seg om? Da kan man jo bare ta seg lån over pipa - også går NAV og skattebetalerene inn og dekker gjelden? Det er dyrt å være fattig.
~AnonYm~ Skrevet 27. april 2012 Forfatter #29 Skrevet 27. april 2012 huff jeg vil bare gråte. aner ikke hvordan jeg skal klare meg:( noen som vet hva jeg må ha med av dokumentasjon til nav for å få hjelp?`må visst dit idag:'(
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #30 Skrevet 27. april 2012 Hvorfor har du ikke søkt om bhgplass innen fristen slik at du kan finne deg en jobb? Hun skriver jo at hun ikke har fått barnehageplass
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #31 Skrevet 27. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) Jo NAV sier at dere må la vær å betale gjelden dersom dere ikke har nok penger til livsopphold. Jeg jobber i bank og har fått mange slike henvendelser fra NAV der de opplyser at skyldner ikke har midler til betjening. Om det er et godt råd er en helt annen sak, ender med masse ekstra omkostninger og at dere blir svartelista. Selvsagt er det dumt å ikke betale gjelden sin. Det er aldri noe sjakktrekk hvis man vil ha orden på økonomien sin. Dessuten er det dyrt å ikke betale i tide, og det kan få store konsekvenser i åresvis. Likevel, ville det vært riktig av sosialtjenesten/NAV å gå inn å dekke gjelden til folk? Selv om de har økonomiske problemer. Hvis man tenker seg om? Da kan man jo bare ta seg lån over pipa - også går NAV og skattebetalerene inn og dekker gjelden? Det er dyrt å være fattig. Jeg er helt enig med deg at det det ikke er riktig at NAV skal dekke gjelden til folk. Men ville bare si til den som spurte at det nok er svaret de kommer til å få dersom de henvender seg til NAV at de må la vær og betjene gjelden og bruke pengene til livsopphold i steden. Anonym 27
☆☆☆ Skrevet 27. april 2012 #32 Skrevet 27. april 2012 huff jeg vil bare gråte. aner ikke hvordan jeg skal klare meg:( noen som vet hva jeg må ha med av dokumentasjon til nav for å få hjelp?`må visst dit idag:'( Ta med kontoutskrifter (skriv ut fra nettbanken) for noen måneder, da får du vist hva du har i inntekter og hva de blir brukt på.
~AnonYm~ Skrevet 27. april 2012 Forfatter #33 Skrevet 27. april 2012 er det lurt å ta med budsjettet når jeg drar på nav? sånn at de kan se at jeg ikke er uansvarlig liksom... Fikk bf til de minste til å hente dem hjemme her idag, han bor over en time unna. Jeg har ikke bensin nok til å dra helt dit. Begynte selvsagt å gråte i telfonen..Ikke kjekt, vil ikke at andre skal vite at jeg sliter. Men jeg er helt på bristepunktet nå. Ser for meg at det blit gråting på nav også..:/
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #34 Skrevet 27. april 2012 Det er vondt å slite med penger, jeg er selv alenemor og har samme problem. Det vil si jeg har aldri vært på nav for å få sosialstønad. Men er syk og går hjemme på 4 året (skulle ønske jeg kunne jobbe) går til behandlinger som koster mye og går ennå å venter på aap. Jeg skjønner at det er vanskelig å få ting til å gå rundt men mitt råd er at du må virkelig sette deg ned å se på hva som er må ha og hva som er vil ha. Barn har ikke vondt av å arve klær om du har muligheten slik at kostnadene på klær blir lav, de må heller ikke ha masse klær. Samme for deg som mor. Bilen tar nok mye penger, her har jeg måttet velge bort å ha bil selv om bussforholdene er dårlige rett og slett fordi pengene ikke er der, avgifter, forsikring og bensin pluss eventuelle reprasjonskonstnader når noe ryker er for dyrt. Det krever mer planleggning men det går. Men mest av alt se alltid til at du har tørrvarer i skapet til og med en og annen boksemat. Bare sånn at du har noe om du sitter der uten penger. Med mel og annet i skapet går det ann å lage brød, muffins/vaffler som lørdagskos og annet. Så slipper du å bekymmre deg for at de ikke skal ha mat på bordet, og at de gå uten. Pannekaker, boksemat og slikt er ikke det beste alternative for middager helt klart men det er mye bedre en ingenting. Og det gir litt ro i stresset og vite at barna ihvertfall ikke går sultene om du sliter med å få penga til å strekke mellom to utbetalinger en gang i mellom. Det ligger en trygghet i det som er god å ha.
~AnonYm~ Skrevet 27. april 2012 Forfatter #35 Skrevet 27. april 2012 Det er vondt å slite med penger, jeg er selv alenemor og har samme problem. Det vil si jeg har aldri vært på nav for å få sosialstønad. Men er syk og går hjemme på 4 året (skulle ønske jeg kunne jobbe) går til behandlinger som koster mye og går ennå å venter på aap. Jeg skjønner at det er vanskelig å få ting til å gå rundt men mitt råd er at du må virkelig sette deg ned å se på hva som er må ha og hva som er vil ha. Barn har ikke vondt av å arve klær om du har muligheten slik at kostnadene på klær blir lav, de må heller ikke ha masse klær. Samme for deg som mor. Bilen tar nok mye penger, her har jeg måttet velge bort å ha bil selv om bussforholdene er dårlige rett og slett fordi pengene ikke er der, avgifter, forsikring og bensin pluss eventuelle reprasjonskonstnader når noe ryker er for dyrt. Det krever mer planleggning men det går. Men mest av alt se alltid til at du har tørrvarer i skapet til og med en og annen boksemat. Bare sånn at du har noe om du sitter der uten penger. Med mel og annet i skapet går det ann å lage brød, muffins/vaffler som lørdagskos og annet. Så slipper du å bekymmre deg for at de ikke skal ha mat på bordet, og at de gå uten. Pannekaker, boksemat og slikt er ikke det beste alternative for middager helt klart men det er mye bedre en ingenting. Og det gir litt ro i stresset og vite at barna ihvertfall ikke går sultene om du sliter med å få penga til å strekke mellom to utbetalinger en gang i mellom. Det ligger en trygghet i det som er god å ha. Takk for fint innlegg! Det er som sagt alltid mat på bordet. Har alltid "for mye" mat i skuffer og skap og frys. Så det er bra. Det med bil. Hadde jeg kunnet valgt den bort hadde jeg det.. Ungene sin bhg er på andre siden av byen, og det nytter ikke å gå dit..tar 10 min hver vei med bil, ofte lenger. Bilen vurderes solgt, men må drøye det litt til. Har lån på den, og bør betale ned litt til,. slik at jeg får nok for bilen når den selges, til at jeg kan nedbetale resten, og har litt til en billigere bil.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #36 Skrevet 27. april 2012 Jeg får på avklaringspenger og når jeg ikke har mere penger så må jeg bruke mastercard..Går ikke å tigger på nav -ærlig talt
Gjest Heartbroken Skrevet 27. april 2012 #37 Skrevet 27. april 2012 Jeg får på avklaringspenger og når jeg ikke har mere penger så må jeg bruke mastercard..Går ikke å tigger på nav -ærlig talt Næmmen så FLINK du er! Hadde bare flere vært som deg, kunne vi lagt ned NAV og fått oss kredittgjeld alle sammen! For det er virkelig god planlegging!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #38 Skrevet 27. april 2012 Hi jeg lurer litt på hva du vil at Nav skal hjelpe deg med i forhold til at du trenger penger nå om det ikke er til mat? Sosialpenger de gir dekker opp mat, og tak over hodet. Om du har nok penger inn til å betale husleie,strøm, mat og andre nødvendige artikkler som såpe... Så du skriver et sted at barna har det de trenger av utstyr, et annet sted at du har masse mat, ja da ser jeg ikke hva som skulle gjøre at du skulle få supplerende sosialstønad (eller hva det nå heter), At man sliter fordi man har bil og utgifter til det eller utgifter til lån tar de ikke hensyn til.
Glajenta ♥ Skrevet 27. april 2012 #39 Skrevet 27. april 2012 Jeg får på avklaringspenger og når jeg ikke har mere penger så må jeg bruke mastercard..Går ikke å tigger på nav -ærlig talt Næmmen så FLINK du er! Hadde bare flere vært som deg, kunne vi lagt ned NAV og fått oss kredittgjeld alle sammen! For det er virkelig god planlegging! Det dummeste du gjør er i allefall å bruke Mastercard hvis du ikke får det til å gå rundt måned etter måned. Greit nok for en gang i ny og ne, hvis du har råd til å betale tilbake i rimelig tid. Dessuten, du t i g g e r ikke på NAV. ærlig talt. Sosialstønad er en lovfestet stønad man har RETT på, hvis man ikke har penger til å forsørge seg selv. Selvsagt er det ikke en ønskesituasjon, og for de fleste ligger det langt inne å søke sosialstønad. Men det dummeste du gjør er å pådra deg dyr kredittkortgjeld i tillegg. Hilsen ei som jobber i sosialtjenesten
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #40 Skrevet 27. april 2012 Jeg får på avklaringspenger og når jeg ikke har mere penger så må jeg bruke mastercard..Går ikke å tigger på nav -ærlig talt Næmmen så FLINK du er! Hadde bare flere vært som deg, kunne vi lagt ned NAV og fått oss kredittgjeld alle sammen! For det er virkelig god planlegging! Det spørs jo akkurat hvordan hun håndterer denne kredittgjelden det. Mye bedre for samfunnet at hun bruker mastercard en NAV hvis hun evner å betale regningen. Det er ikke alle som havner på Luksusfellen av å bruke kredittkort vet du. Så du vet vel strengt tatt ikke hvor flink hun er?
~AnonYm~ Skrevet 28. april 2012 Forfatter #41 Skrevet 28. april 2012 Hi jeg lurer litt på hva du vil at Nav skal hjelpe deg med i forhold til at du trenger penger nå om det ikke er til mat? Sosialpenger de gir dekker opp mat, og tak over hodet. Om du har nok penger inn til å betale husleie,strøm, mat og andre nødvendige artikkler som såpe... Så du skriver et sted at barna har det de trenger av utstyr, et annet sted at du har masse mat, ja da ser jeg ikke hva som skulle gjøre at du skulle få supplerende sosialstønad (eller hva det nå heter), At man sliter fordi man har bil og utgifter til det eller utgifter til lån tar de ikke hensyn til. Har ikke råd til div regninger denne måneden, deriblandt bhg reninga..Så derfor trengte jeg hjelp fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #42 Skrevet 28. april 2012 Er du varig ute av stand til å betjene din gjeld, må du få ordnet deg en gjeldsordning, få det sanert vekk, med eller uten politiets hjelp.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #43 Skrevet 28. april 2012 Er du varig ute av stand til å betjene din gjeld, må du få ordnet deg en gjeldsordning, få det sanert vekk, med eller uten politiets hjelp.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #44 Skrevet 28. april 2012 Hi jeg lurer litt på hva du vil at Nav skal hjelpe deg med i forhold til at du trenger penger nå om det ikke er til mat? Sosialpenger de gir dekker opp mat, og tak over hodet. Om du har nok penger inn til å betale husleie,strøm, mat og andre nødvendige artikkler som såpe... Så du skriver et sted at barna har det de trenger av utstyr, et annet sted at du har masse mat, ja da ser jeg ikke hva som skulle gjøre at du skulle få supplerende sosialstønad (eller hva det nå heter), At man sliter fordi man har bil og utgifter til det eller utgifter til lån tar de ikke hensyn til. Har ikke råd til div regninger denne måneden, deriblandt bhg reninga..Så derfor trengte jeg hjelp fra NAV. Jeg dømmer deg ikke eller noe jeg er bare nyskjerrig, for her jeg bor er det nesten umulig å få penger om man bare sliter en mnd. Man må ha hatt problemer i flere mnd, helst ha regninger/lån til inkasso før du får sosialhjelp, og om det er sånn krisehjelp så får du alikevel bare penger til litt mat og om nødvendig husleie, men selv den bør man ligge etter med før de er villig til å hjelpe deg. Bekjeden du får er i hovedsak at det er ikke krise å ikke klare å betale alt en mnd da får du bare ringe å få utsettelser og ordne avtaler. Du får heller ikke hjelp med andre regninger en de nødvendige om du sliter over lengre periode. barnehage men kun de gjenværende prosentene om du er aleneforeldre og får stønad til dekking av dette fra nav.støm og husleie. Telefon, internett,tv,forsikring er ikke nødvendige utgifter og det hjelpes ikke med dette. Har ikke vært der selv men dette er den beskjeden to bekjente av meg har fått (ikke sammen, men hver for seg med noen mnd mellomrom) Samtidig hører jeg/leser jeg om folk får mye enklere hjelp og mye mer hjelp andre steder. Tydelig at det er enorme forskjeller fra kontor til kontor og ikke minst på hvilken saksbehandler man får.
Papegøyeblomst Skrevet 28. april 2012 #45 Skrevet 28. april 2012 Hva med å få en time hos økonomisk rådgiver på Nav? Kanskje ikke alle er like heldige som meg, men han jeg går til er "beryktet" for å være ekstremt flink og hjelpsom - han har hjulpet meg med å kommunisere med kreditorer, fått ordnet gjeldsordning til meg, nå senest med selvangivelsen. Han har oversikt over alt jeg kan søke på av økonomiske ytelser, og budsjetter og hvilke livsoppholdssatser som gjelder. Så jeg anbefaler deg å prøve dette!
~AnonYm~ Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #46 Skrevet 2. mai 2012 Hva med å få en time hos økonomisk rådgiver på Nav? Kanskje ikke alle er like heldige som meg, men han jeg går til er "beryktet" for å være ekstremt flink og hjelpsom - han har hjulpet meg med å kommunisere med kreditorer, fått ordnet gjeldsordning til meg, nå senest med selvangivelsen. Han har oversikt over alt jeg kan søke på av økonomiske ytelser, og budsjetter og hvilke livsoppholdssatser som gjelder. Så jeg anbefaler deg å prøve dette! Hmm, det har jeg ikke tenkt på, det skulle jeg kanskje ha gjort. Virker ganske smart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå