~AnonYm~ Skrevet 26. april 2012 #1 Skrevet 26. april 2012 Ene kontoen er overtrukket med 2000,- og den andre kontoen er det 57 kr på, og på kredittkortet er det 200,-... Får snart barnetrygden men da blir det jo trukket fra den overtrukkete kontoen... Nå aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre:(( kvier meg til å gå på nav.. Sist gang jeg var der, fikk jeg beskjed om at barnevernet ble kontakta hvis jeg gikk på nav mangen ganger.. (har gått toppen 3 ganger å fått hjelp) så jeg er livredd... Hva skal jeg gjøre?
☆☆☆ Skrevet 26. april 2012 #3 Skrevet 26. april 2012 Det er ikke lett å gi råd om hva du skal gjøre med så lite informasjon. Men det at du forteller at du flere ganger har gått til NAV for økonomisk hjelp må bety at du bruker mer enn du tjener. Så egentlig er det to alternativer; enten må du lære deg å bruke mindre penger eller så må du finne en måte å få inn mer...
~AnonYm~ Skrevet 26. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2012 Har toppen gått 3 ganger i løpet av en 3 års periode.. Jeg vil ut i jobb, men har ikke bhg plass til den minste:/ og jeg er alene... Så jeg sitter virkelig fint i det... Finner nok en måte å klare meg på, har egentlig god økonomisk sans, men div uforutsette ting, så har hele sparekontoen gått.. Og de 2 forrige månedene tok knekken... kom meg liksom ikke ovenpå, men regninger ble skøvet foran meg osv.. Har alltid mat i hus, og klær osv.. men nå er det så tomt at jeg ikke kan betale regninger eller kjøpe mat til over helga..:/
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #5 Skrevet 26. april 2012 Stakkars.. Har du ingen som kan hjelpe deg? Mor eller far? Bestemor? Du må lete i skuffer og skap og legge ut ting for salg på finn.no. Flaskepanting kan jo også gi noen 100 lapper hvis du har en bod som er overfyllt.
~AnonYm~ Skrevet 26. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 26. april 2012 Stakkars.. Har du ingen som kan hjelpe deg? Mor eller far? Bestemor? Du må lete i skuffer og skap og legge ut ting for salg på finn.no. Flaskepanting kan jo også gi noen 100 lapper hvis du har en bod som er overfyllt. De er siste utveien føler jeg.. Som sagt, skal nok klare meg, men godt å lufte frustrasjonen sin en plass:)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #7 Skrevet 26. april 2012 men du.. Det går faktisk an å ringe noen av de du skal betale regninger til og be om en utsettelse.. De pleier som regel å være forståelsesfulle..
Gjest sandyBay1 Skrevet 26. april 2012 #8 Skrevet 26. april 2012 Barnevernet? Hvorfor det? Var en periode som jeg måtte ha hjelp fra NAV, fikk vel ca 3000,- hver mnd i ett års tid siden jeg ikke hadde nok inntekt som alenemor engang - men ble da ikke kontaktet av barnevernet.!! Nav får heller hjelpe deg med økonomien, enn å stikke kjepper i hjulene for deg. Ordner seg alltid for snille jenter Lykke til
Ronja80.mor til 2 Skrevet 26. april 2012 #9 Skrevet 26. april 2012 Hvilken hjelp får man fra NAV? Er det det samme som sosialhjelp?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #10 Skrevet 26. april 2012 Kjedelig situasjon, men HVA har du brukt pengene på? Hvis du med GOD samvittighet vet du ikke har kjøpt noe ufornuftig skal du ikke kvi deg for å gå på NAV
☆☆☆ Skrevet 26. april 2012 #11 Skrevet 26. april 2012 Hvilken hjelp får man fra NAV? Er det det samme som sosialhjelp? Det er NAV som deler ut sosialstønad..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #12 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #13 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) NEI, det vil de ikke si! Din far skal ikke sitte og betale for dine feiltrinn, selv om det tydeligvis var en feil å stille sikkerhet for dere også. Man skal ikke la være å gjøre opp for seg fordi det var dumt å låne penger...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #14 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) Du får ingen sosialhjelp når de er student. Og dere må selvfølgelig først betale lån dere har fått med garanti i annens eiendom.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #15 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) hvis du har barn kan du få hjelp fra sosialkontoret. du må bare søke. er du samboer, søker dere vær for dere. og er dere gifte må dere søke sammen.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #16 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) hvis du har barn kan du få hjelp fra sosialkontoret. du må bare søke. er du samboer, søker dere vær for dere. og er dere gifte må dere søke sammen. Som en annen skriver, studenter får IKKE sosialhjelp... Om økonimen er så vanskelig må man vurdere om man har råd til å studere eller om det er best å gå over til deltidsstudier + jobb eller ta pause/slutte i studiene og ta fulltidsjobb..... Til HI, du gir lite informasjon men om du over tid har så lav inntekt at du ikke får det til å gå rundt økonomisk må du enten a) redusere på forbruket øke inntekten eller en kombinasjon av a og b..... Sosialhjelp kan man få i en vanskelig situasjon men det er ikke noen varig løsning som kan hjelpe en videre... Ring til kreditorene og be om å få utsatt regninger, se om du kan selge noe, få en ekstrajobb, lån fra venner og familie etc - man bruker de mulighetene FøR man går til det skritt å søke sosialhjelp...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #17 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) hvis du har barn kan du få hjelp fra sosialkontoret. du må bare søke. er du samboer, søker dere vær for dere. og er dere gifte må dere søke sammen. Som en annen skriver, studenter får IKKE sosialhjelp... Om økonimen er så vanskelig må man vurdere om man har råd til å studere eller om det er best å gå over til deltidsstudier + jobb eller ta pause/slutte i studiene og ta fulltidsjobb..... Til HI, du gir lite informasjon men om du over tid har så lav inntekt at du ikke får det til å gå rundt økonomisk må du enten a) redusere på forbruket øke inntekten eller en kombinasjon av a og b..... Sosialhjelp kan man få i en vanskelig situasjon men det er ikke noen varig løsning som kan hjelpe en videre... Ring til kreditorene og be om å få utsatt regninger, se om du kan selge noe, få en ekstrajobb, lån fra venner og familie etc - man bruker de mulighetene FøR man går til det skritt å søke sosialhjelp... aner ikke hvor den smilyen kom fra gitt...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #18 Skrevet 26. april 2012 Jeg er ikke HI, men lurer på hva man kan forvente av hjelp? Jeg er for tiden student med stipend og studielån. Når våres faste utgifter er betalt: lån, husleie forsikring barnehage strøm bensin og telefon/internett er betalt sitter vi igjen med 1700kr. Lånet våres har garanti i fars eiendom og er brukt til dårlige forettningsinvisteringer pluss ei hytte som ligger ute for salg. Denne hytta har en verdi til 3-400.000kr. Vil evt NAV si at vi må bare la være å betale dette lånet, siden det i utgangspunktet var dumt og at det er garanti i eiendom og at det i så måte ikke går ut over oss (bortsett fra at vi bli svartelista osv....) Hvis dere sitter igjen med så lite, så må dere nesten si opp noe. Kan ikke ha faste utgifter som gjør at det der er det du sitter igjen med. Hva med å si opp internett og andre ting man ikke trenger?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #19 Skrevet 26. april 2012 Stakkars.. Har du ingen som kan hjelpe deg? Mor eller far? Bestemor? Du må lete i skuffer og skap og legge ut ting for salg på finn.no. Flaskepanting kan jo også gi noen 100 lapper hvis du har en bod som er overfyllt. De er siste utveien føler jeg.. Som sagt, skal nok klare meg, men godt å lufte frustrasjonen sin en plass:) Dersom man har barn og ikke har penger til mat, så kan man gå på sosialkontoret å få hjelp der. I mine øyne så er det DET som er siste utvei. Jeg låner heller penger av noen i familien enn å gå på sosialen!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #20 Skrevet 26. april 2012 NAV sender bekymringsmelding om en mor eller far som i utgangspunktet skal være selvhjulpen, og i utgangspunktet skal kunne sørge for seg og sine barns livsopphold, gjentatte ganger feilprioriterer, og ikke sikrer barna mat, klær, tak over hode og varme (strøm) Hva er inntekta di, og hva er utgiftene dine? Om du ligger helt på grensa av hva man kan forvente at du skal klare deg på, er nok sosialkontoret behjelelig med penger til mat, når du er i rise uten å sende bekymringsmeliding til barnevernet. Om du kan dokumentere at inntektene dine tilsier at du ligger på vippen til sosialnorm, så ser de nok ikke på deg som en udugelig forelder pga tre krisesøknader på tre år. Det handler da om langtidsfattigdom, og det er ikke å forvente at det aldri blir litt krise.
~AnonYm~ Skrevet 26. april 2012 Forfatter #21 Skrevet 26. april 2012 Takk for svar allesammen:) Det ordna seg til over helga iallefall:)) Fikk litt hjelp av foreldrene mine. Det med sosialhjelp fra nav, er absolutt siste utvei ja, men rett før det, er hjelp fra familie siste utvei. Jeg vil helst klare meg selv. Jeg har mista litt stønader fordi jeg enda går hjemme med den minste. Har ikke fått bhg plass, så kan ikke ta noe jobb enda. Har ikke b.vakt på kveldene til noe kvelds jobb. Men jeg har prata med bhg, og minsten kan få plass mot høsten hvis noen andre takker nei til en plass. Har pratet med div kreditorer, og fått noen ordninger, og skal ringe til 2 til imorgen. Jeg har akkurat som jeg klarer meg. sitter igjen med 1000,- etter alt er betalt, inkl mat og bleier og klær. Bf til de eldste er med å kjøper klær og sko til dem, det er en del av avtalen vår. Så som sagt, at JEG har dårlig økonomi, betyr det ikke at dette går ut over ungene. Det er alltid mat på bordet, og de har hele og nye klær og sko. Det er meg det går ut over. Når de eldste er hos pappan, spiser jeg lite mat. Sparer heller til ungene kommer hjem. Så ungene har det de trenger. Men det går akkurat ikke mtp regninger. Pga de kommunale avgiftene, og en sparekonto som ble brukt på reperasjon av bil og div, så strakk ikke pengene til. Så derfor er jeg i knipa nå. Har som sagt akkurat slik at vi klarer oss. Jeg er på vei utav dette, hvis kreditorene er "snille" med meg. Så jeg krysser fingrer og tær, og håper på det beste. Ungene har iallefall det de trenger, og det gjør en mor glad:) Skal komme meg utav denne krisen også.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #23 Skrevet 26. april 2012 Hvorfor har du ikke søkt om bhgplass innen fristen slik at du kan finne deg en jobb?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #24 Skrevet 26. april 2012 Det er vanskelig å gi gode råd uten å se hele den økonomiske situasjonen din. Det er kjempefint at du tar kontakt med kreditorene dine. Det er også lurt å gå gjennom alle utgiftene dine, se om det er noe du kan kutte ned på. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med sosialtjenesten der du bor. Der kan de hjelpe deg med å få en oversikt over økonomien din, se om du har krav på supplerende sosialhjelp. De kan hjelpe deg med å se løsninger og se om du kan ha krav på ulike stønader etc, hjelpe deg å sette opp et realistisk budsjett. Det er på ingen måte slik at sosialtjenesten automatisk varsler barnevernet hvis du søker sosialhjelp. Men hvis du gjentatte ganger kommer å trenger nødhjelp, hvis du kommer med et varsel om utkastelse fra bolig pga manglende betaling, stengevarsel på strøm - d a vil det bli vurdert. Men hvis du ber om hjelp fordi du er i en økonomisk vanskelig situasjon, viser du heller at du tar ansvar for deg selv og barna. Håper det ordner seg for deg! Hilsen ei som jobber i sosialtjenesten
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #25 Skrevet 26. april 2012 Jeg har alltid ringt de jeg ikke får betalt og bedt om å utsette regningen til neste lønn. Det har aldri vært problem. Heldigvis er det sjeldent. Men det er en mulighet. Hvis du ikke betaler får du en purring. Da blir regningen noe høyere neste gang. Ikke lett å være alene forsørger og ikke har jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå