Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 går du på skole, også jobber, så vil du fort få forledrepenger på 350 000- 400 000 i ett år. fordi du jobbet i 10 måneder før du fikk barn. får du barn under studiene får du stipend på 8000 kr i ett år. det er en stor sjevfordeling som gjør det ulønnsomt å få barn tidlig. det er dyrt når folk få barn sent. fordi kvinnene og barna får flere skader, i tillegg til at en større andel trenger hjelp til å bli gravide. derfor mener jeg at man burde inføre en ording der alle kvinner som får barn under studiene får 2G i to år. altså 1 år til permisjon, og ett år til å fortsette skolegangen. slik at det vil være mulig å gå på skole og samtidig få barn. 1 i arbeidslivet, klages det på at kvinner er ferdig på skolen, jobber i noen år. også forsvinner de igjen fordi de får barn. med denne ordningen så har en del kvinner allerede fått barn og er "ferdig" med den delen. de blir altså mer attraktive på arbeidsmarkede. 2. kvinne får mulighet til å få barn tidligere i livet, om dem ønsker det. noe som er bra for kvinnen, barna og samfunnet.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Enig med deg. God ide. Problemet er at idag etter den siste reformen er de fleste studiene lagt slik opp det er vanskelig å studere med barn. Før var det selvstudium + frivillige forelesninger på universitetene. Nå er det mye mer obligatorisk og oppgaveskriving. Kontrollbehovet til sosialdemokratene..... Flest mulig skal være likest mulig til billigst mulig penge.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Ikke enig. Veldig mange som får unger tidlig ender opp som alenemødre siden de fikk unge med den første og "beste" de fant.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Enig med deg. God ide. Problemet er at idag etter den siste reformen er de fleste studiene lagt slik opp det er vanskelig å studere med barn. Før var det selvstudium + frivillige forelesninger på universitetene. Nå er det mye mer obligatorisk og oppgaveskriving. Kontrollbehovet til sosialdemokratene..... Flest mulig skal være likest mulig til billigst mulig penge. det er jo litt forskjellig fra studie til studiet,men min er faring er at de obligatoriske forelesningene ofte ikke er noe viktere eller bedre en adre forelesninger. men jeg har studert i 5 år med barn og er alene og det har gått helt fint. nå skriver jeg hovedoppgave om nettopp dette emne
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Ikke enig. Veldig mange som får unger tidlig ender opp som alenemødre siden de fikk unge med den første og "beste" de fant. alder på kvinner og fødsler øker, det gjør også aleneforeldre andelen... jeg har ingen tro på at mindre muligheter for kvinner gjør at de blir i forhold lengre. i dag lønner det seg jo for mange å dra om de blir gravide under studiene.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Ikke enig. Veldig mange som får unger tidlig ender opp som alenemødre siden de fikk unge med den første og "beste" de fant. alder på kvinner og fødsler øker, det gjør også aleneforeldre andelen... jeg har ingen tro på at mindre muligheter for kvinner gjør at de blir i forhold lengre. i dag lønner det seg jo for mange å dra om de blir gravide under studiene. Mente at er de eldre før de får barn er de modne og mer sikker på hvem de er og hvilken partner de bør velge å få barn med.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #8 Skrevet 24. april 2012 Ikke enig. Veldig mange som får unger tidlig ender opp som alenemødre siden de fikk unge med den første og "beste" de fant. alder på kvinner og fødsler øker, det gjør også aleneforeldre andelen... jeg har ingen tro på at mindre muligheter for kvinner gjør at de blir i forhold lengre. i dag lønner det seg jo for mange å dra om de blir gravide under studiene. Mente at er de eldre før de får barn er de modne og mer sikker på hvem de er og hvilken partner de bør velge å få barn med. Forstår ikke helt hva du mener. Hvis det er noe hold i det du skriver, skal da kvinner som potensielt kan ende som alenemødre (hvem kan ikke det?) ikke få lønn under permisjon? Vi fikk to barn mens jeg var student. Vi er fortsatt lykkelig gift og venter nå vårt fjerde barn.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #9 Skrevet 24. april 2012 De aller fleste jeg kjenner som fikk barn under studie er ikke sammen. Alle jeg kjenner som fikk unger etter studiene og etter de begynte i jobb er fortsatt sammen.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 24. april 2012 #10 Skrevet 24. april 2012 Tja jeg er i mammaperm fra studie nå. Er sammen med samboer som er student han og. Vi bor i studentbolig noe som er endel billigere. Når jeg begynner å studere igjen vil vi få rabatert barnehageplass. Vi klarer oss i grunnen greit vil jeg si hadde selfølgelig ikke sagt nei til mer penger, men syns kanskje heller studiestøtten på det jevne burde økes i stedet for kun til en mindre gruppe. Kommer til å ha obligatorisk oppmøte på lab og sånt når jeg opptar studiet, men innbiler meg at de fleste som er i jobb når de får barn er mye mer fastlåst til arbeidstiden enn hva en student er vil ha ca 20 timer med forelesning og lab i uken . Så må jeg selvfølgelig drive selvstudium utenom med øvinger. Men dette kan jeg jo hvis jeg velger gjøre på kvelden slik at jeg får frihet til å hente barnet tidlig eller levere sent. Så hvor Hi har de fra at vi har det så kjipt å at det et umulig for studenter med barn å holde samen vet jeg ikke. Hun nevner heller ikke engangsstønaden på 38000. Lukrativt er det selvfølelig ikke, men Det er fult realiserbart for de av oss som vil ha barn under studietiden hvis man er villig til å leve litt trangt. Skal jo sies at jeg har jobbet som restaurant kokk noen år. Det yrket er mye mindre kompatibelt med barn enn studie får å si det mildt. Ville hatt ca 6000 mer enn nå i månden men dobbelt husleie ingen rabatt på barnehage i tilleg til at å ha barnet i barnehage fra 3 til 12 ville vært lite gjenomførbart, men selvfølgelig haddet det kommet mer penger hadde jeg nok fint brukt dem og.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #11 Skrevet 24. april 2012 De aller fleste jeg kjenner som fikk barn under studie er ikke sammen. Alle jeg kjenner som fikk unger etter studiene og etter de begynte i jobb er fortsatt sammen. og da tror du at hele verden er slik. Synes det vitner om lav alder hos deg, siden din manglende livserfaring gjør at du generaliserer slik. Kjenner flere alenemødre mellom 18-22 og over 40, og nesten ingen imellom der, så da skulle jeg trodd at det var slik overalt?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #12 Skrevet 24. april 2012 De aller fleste jeg kjenner som fikk barn under studie er ikke sammen. Alle jeg kjenner som fikk unger etter studiene og etter de begynte i jobb er fortsatt sammen. Men hva så? Skal man ikke få lønn fordi man kanskje blir alene i framtiden?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #13 Skrevet 24. april 2012 De aller fleste jeg kjenner som fikk barn under studie er ikke sammen. Alle jeg kjenner som fikk unger etter studiene og etter de begynte i jobb er fortsatt sammen. Mener du da at par hvor en eller begge kommer fra skilsmissehjem heller ikke skal få støtte? De har jo statistisk sett også større sannsynlighet for å gå fra hverandre (uten at jeg aner om det du påstår angående studenter og oppløsning av forhold er riktig).
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #14 Skrevet 24. april 2012 De aller fleste jeg kjenner som fikk barn under studie er ikke sammen. Alle jeg kjenner som fikk unger etter studiene og etter de begynte i jobb er fortsatt sammen. Men hva så? Skal man ikke få lønn fordi man kanskje blir alene i framtiden? Det var ikke lønn det var snakk om her, men almisser til studerende mødre.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #15 Skrevet 24. april 2012 Du anonym over, Norge sliter allerede med at damer venter til de er 35+ og alt på stell før de begynner med barn. Det er over 1 mill single i landet, mange av den grunn at de vil vente på den "perfekte" mannen eller kvinnen, som alle vet at ikke finnes. Og så har man alle fruene som lever med voldelig, utro eller destruktiv mann, men ikke har "råd" å skilles, for da forsvinner all luksusen.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #16 Skrevet 24. april 2012 Tja jeg er i mammaperm fra studie nå. Er sammen med samboer som er student han og. Vi bor i studentbolig noe som er endel billigere. Når jeg begynner å studere igjen vil vi få rabatert barnehageplass. Vi klarer oss i grunnen greit vil jeg si hadde selfølgelig ikke sagt nei til mer penger, men syns kanskje heller studiestøtten på det jevne burde økes i stedet for kun til en mindre gruppe. Kommer til å ha obligatorisk oppmøte på lab og sånt når jeg opptar studiet, men innbiler meg at de fleste som er i jobb når de får barn er mye mer fastlåst til arbeidstiden enn hva en student er vil ha ca 20 timer med forelesning og lab i uken . Så må jeg selvfølgelig drive selvstudium utenom med øvinger. Men dette kan jeg jo hvis jeg velger gjøre på kvelden slik at jeg får frihet til å hente barnet tidlig eller levere sent. Så hvor Hi har de fra at vi har det så kjipt å at det et umulig for studenter med barn å holde samen vet jeg ikke. Hun nevner heller ikke engangsstønaden på 38000. Lukrativt er det selvfølelig ikke, men Det er fult realiserbart for de av oss som vil ha barn under studietiden hvis man er villig til å leve litt trangt. Skal jo sies at jeg har jobbet som restaurant kokk noen år. Det yrket er mye mindre kompatibelt med barn enn studie får å si det mildt. Ville hatt ca 6000 mer enn nå i månden men dobbelt husleie ingen rabatt på barnehage i tilleg til at å ha barnet i barnehage fra 3 til 12 ville vært lite gjenomførbart, men selvfølgelig haddet det kommet mer penger hadde jeg nok fint brukt dem og. jeg mener ikke at det i dag ikke går å få barn under studiene, det jeg mener er at det er en sjevfordeling i de utbetalingene du får nå og de du hadde fått om du hadde ventet til du var ferdig på skolen. er helt enig i at det er veldig fint å studere med barn sånn praktisk.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #17 Skrevet 24. april 2012 De aller fleste jeg kjenner som fikk barn under studie er ikke sammen. Alle jeg kjenner som fikk unger etter studiene og etter de begynte i jobb er fortsatt sammen. Men hva så? Skal man ikke få lønn fordi man kanskje blir alene i framtiden? Det var ikke lønn det var snakk om her, men almisser til studerende mødre. De samme "almissene" som man naturligvis skal få dersom man er i jobb? Er man student er jo sannsynligheten stor for at man skal ut i jobb etterhvert også, så om man ikke har vært den flittigste skattebetaleren på forhånd, har man god tid til å gjøre opp for seg senere.
LilleBamBam+EnTil Skrevet 24. april 2012 #18 Skrevet 24. april 2012 Men gjelder dette studier i sin helhet? For i så fall faller noe av argumentene bort. Flere studier innen høyere grad og post doc er tilrettelagt for studenter med barn. Videre er også gjennomsnittsalderen høyere. Mener du derimot grunnutdanningen er dette en helt annen sak
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #19 Skrevet 24. april 2012 hvorfor ikke vente med barn til man er ferdig studert og i jobb? Man skal jo forsørge barnet (på egen hånd) også. Det bør jo ikke være slik at staten skal sponse alle de som ikke klarer å vente i alle ender. Er man voksen nok til å få barn burde man jammen kunne forsørge det også.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #20 Skrevet 24. april 2012 Ja hvorfor bare ikke belønne alle som velger å få barn i det hele tatt? Og alle som ikke får barn? Kan vi ikke bare alle bli lønnet av NAV uten at noen legger seg opp i hva vi bruker tiden vår til? Fordi vi fortjener det? Det står tross alt hundretusener ved grensa og er villige til å ofre høyrearmen for en mulighet til å få komme å jobbe her i landet. VI trenger jo verken å jobbe kler studere, bare gi oss nok penger.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #21 Skrevet 24. april 2012 hvorfor ikke vente med barn til man er ferdig studert og i jobb? Man skal jo forsørge barnet (på egen hånd) også. Det bør jo ikke være slik at staten skal sponse alle de som ikke klarer å vente i alle ender. Er man voksen nok til å få barn burde man jammen kunne forsørge det også. hvorfor mener du at en som får foreldre penger er voksen og kan forsørge seg selv, mens en som pr i dag får langt mindre igjennom stipend fra lånekassen og engangsstønad ikke er voksen og forsørger seg selv? begge to får jo penger fra det offentlige. den du mener er voksen og kan forsørge seg selv får jo langt mer.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #22 Skrevet 24. april 2012 Ja hvorfor bare ikke belønne alle som velger å få barn i det hele tatt? Og alle som ikke får barn? Kan vi ikke bare alle bli lønnet av NAV uten at noen legger seg opp i hva vi bruker tiden vår til? Fordi vi fortjener det? Det står tross alt hundretusener ved grensa og er villige til å ofre høyrearmen for en mulighet til å få komme å jobbe her i landet. VI trenger jo verken å jobbe kler studere, bare gi oss nok penger. om det gjør at en del får barn tidligere, med alt det innebærer, så er det jo lønnsomt for staten med en slik ordning. og da er det også lønnsomt for felleskapet. men vi kan jo la vær å gjøre det sånn, så føles det kanskje bedre for noen av de som har arbeid og får masse foreldrepenger som de grafser til seg av felleskassa
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #23 Skrevet 24. april 2012 hvorfor ikke vente med barn til man er ferdig studert og i jobb? Man skal jo forsørge barnet (på egen hånd) også. Det bør jo ikke være slik at staten skal sponse alle de som ikke klarer å vente i alle ender. Er man voksen nok til å få barn burde man jammen kunne forsørge det også. hvorfor mener du at en som får foreldre penger er voksen og kan forsørge seg selv, mens en som pr i dag får langt mindre igjennom stipend fra lånekassen og engangsstønad ikke er voksen og forsørger seg selv? begge to får jo penger fra det offentlige. den du mener er voksen og kan forsørge seg selv får jo langt mer. Man forsørger ikke seg selv om man lever på lån. Det gjør man gjennombetalt jobb. Den som har jobbet har betalt til fellesskapet. Det har ikke den som ikke har jobbet. Ikke samme anonym som over.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #24 Skrevet 24. april 2012 hvorfor ikke vente med barn til man er ferdig studert og i jobb? Man skal jo forsørge barnet (på egen hånd) også. Det bør jo ikke være slik at staten skal sponse alle de som ikke klarer å vente i alle ender. Er man voksen nok til å få barn burde man jammen kunne forsørge det også. hvorfor mener du at en som får foreldre penger er voksen og kan forsørge seg selv, mens en som pr i dag får langt mindre igjennom stipend fra lånekassen og engangsstønad ikke er voksen og forsørger seg selv? begge to får jo penger fra det offentlige. den du mener er voksen og kan forsørge seg selv får jo langt mer. Man forsørger ikke seg selv om man lever på lån. Det gjør man gjennombetalt jobb. Den som har jobbet har betalt til fellesskapet. Det har ikke den som ikke har jobbet. Ikke samme anonym som over. nei. om jeg jobber i 10 måneder og så går ut i foreldrepermisjon, så har jeg ikke bidratt med det jeg tar ut igjen i det hele tatt. jeg har bare opparbeidet meg en rettighet. lever jeg på foreldrepenger, så forsørger jeg ikke meg selv. lever jeg på stipend i forbindelse med fødsel forsørger jeg ikke meg selv. hvem av de to som på sikt vil bidra mest til felleskapet aner vi jo ingen ting om. vi vet bare at den som jobber i 10 måneder først, får langt mer og gjør det vanskeligere for unge kvinner å få arbeid. fordi arbeidsgiverne er redd for at akkurat det skal skje. det er ikke logisk.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #25 Skrevet 24. april 2012 hvorfor ikke vente med barn til man er ferdig studert og i jobb? Man skal jo forsørge barnet (på egen hånd) også. Det bør jo ikke være slik at staten skal sponse alle de som ikke klarer å vente i alle ender. Er man voksen nok til å få barn burde man jammen kunne forsørge det også. hvorfor mener du at en som får foreldre penger er voksen og kan forsørge seg selv, mens en som pr i dag får langt mindre igjennom stipend fra lånekassen og engangsstønad ikke er voksen og forsørger seg selv? begge to får jo penger fra det offentlige. den du mener er voksen og kan forsørge seg selv får jo langt mer. Man forsørger ikke seg selv om man lever på lån. Det gjør man gjennombetalt jobb. Den som har jobbet har betalt til fellesskapet. Det har ikke den som ikke har jobbet. Ikke samme anonym som over. nei. om jeg jobber i 10 måneder og så går ut i foreldrepermisjon, så har jeg ikke bidratt med det jeg tar ut igjen i det hele tatt. jeg har bare opparbeidet meg en rettighet. lever jeg på foreldrepenger, så forsørger jeg ikke meg selv. lever jeg på stipend i forbindelse med fødsel forsørger jeg ikke meg selv. hvem av de to som på sikt vil bidra mest til felleskapet aner vi jo ingen ting om. vi vet bare at den som jobber i 10 måneder først, får langt mer og gjør det vanskeligere for unge kvinner å få arbeid. fordi arbeidsgiverne er redd for at akkurat det skal skje. det er ikke logisk. Den som allerede har utdannelse, har fått jobb og jobbet en stund før de får barn har allerede bevist at de er flinke nok til å få jobb. Det har ikke en student. Flere stryker like før de er ferdige eller har så dårlig snitt at de ikke vil få jobb som er relevant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå