Gjest sug lut Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Hva er det evolusjonsmessige poenget med melketenner? Det er da en utrolig sløsing med ressurser å produsere to sett tenner i rask rekkefølge, det smarteste måtte jo være å gi oss nye tenner i førtiårsalderen, egentlig, når de gamle er begynt å merke presset. Dessuten hadde det vært hyggelig med en tannfe nå og da.
Rosepus™ Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Naturfag ja, hadde O-fag jeg:) For den del hadde det vært greit med 3 sett tenner, der man får det siste som pensjonist, så man kan slippe å stå opp å pusse tenna etter å ha gomla smågodt på senga på gamleheimen:)
Gjest sug lut Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Haha, ja vi gamlingene hadde jo o-fag, stemmer det. O-fag var egentlig kult.
Frenzia Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Ser for meg at vi går rundt med skikkelig mellomrom foran i 40-årslaget, smilende stolt over at vi snart får et nytt sett, og at tannfeen tar en tur innom med en stor pengesekk som følge av inflasjon. 1. klassebildet og festbildene fra 40-årslaget får liksom samme svung over seg. Dersom moten i tillegg går i passe loopfart, så er det bare rynkene som skiller dem. Og snakker om rynker. Har ærlig talt ikke tatt det evolusjonsmessige poenget med dem heller, jeg.
Rosepus™ Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Mellomrom a la Madonna. Jepp, og da er det ikke snakk om bare en femtilapp under vannglasset slik som framor gjorde det altså, i tillegg til den gammeldagse ti-kroningen som var før i tiden. *rydder plass på veggen for nytt bilde*
bIomstre Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 Hva er det evolusjonsmessige poenget med melketenner? Det er da en utrolig sløsing med ressurser å produsere to sett tenner i rask rekkefølge, det smarteste måtte jo være å gi oss nye tenner i førtiårsalderen, egentlig, når de gamle er begynt å merke presset. Dessuten hadde det vært hyggelig med en tannfe nå og da. Jeg har ei venninne som fremdeles har 8 av sine melketenner! Hun har passert 40. Kanskje hun er foran oss i evolusjonen? Da er det håp for ditt ønske! (for fremtidige generasjoner i allefall) Jeg har fremdeles visdomstennene i reserve forøvrig...
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Egentlig burde vi vært som haien og grodd nye tenner når de gamle ble utslitt. Haien og tennene er noe av det jeg husker best fra O-fag
bIomstre Skrevet 23. april 2012 #8 Skrevet 23. april 2012 Er det dette som er premien for beste svar? http://www.kuletshirts.no/T-skjorter/Jeg-savner-o-fag/
bIomstre Skrevet 23. april 2012 #9 Skrevet 23. april 2012 "Når pattedyr er store nok til å finne mat selv og ikke lenger er helt avhengige av moren, vil melketennene falle ut og erstattes av de voksne tennene." (wikipedia) Her har evolusjonen openbart ikke fulgt med i o-fagtimen! Vet om mange som burde hatt melketennen myyye lenger om der var avhengighet av mor som var kriteriet
Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 Hva sto egentlig O'en for i O-fag? Selv om jeg hadde det på skolen i seks år visste jeg aldri hva det sto for Forøvrig burde vi kanskje vært mer som hestene, hvor tennene gror hele livet. Liten til null sjanse for hull, og ingen behov for tannfelling. Dessverre villle dette eliminert tannfeen, men kanskje tannrasperen ville lagt igjen en liten presang på jevnan.
bIomstre Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 Hva sto egentlig O'en for i O-fag? Selv om jeg hadde det på skolen i seks år visste jeg aldri hva det sto for Orienteringsfag! Da fikk man naturfag, samfunnslære, historie og geografi i ett - fine ting!
Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Jaaa det var det selvfølgelig! Det visste jeg jo egentlig Jaggu meg greit fag ja, trengte bare én bok (eller vi hadde to forresten, en med faktastoff og en med oppgaver), isteden for fire. Miljøvennlig, leksevennlig, snilt mot lommeboka, og ikke minst ryggen.
mamman til to gutter Skrevet 23. april 2012 #13 Skrevet 23. april 2012 Jaaa det var det selvfølgelig! Det visste jeg jo egentlig Jaggu meg greit fag ja, trengte bare én bok (eller vi hadde to forresten, en med faktastoff og en med oppgaver), isteden for fire. Miljøvennlig, leksevennlig, snilt mot lommeboka, og ikke minst ryggen. Jeg kan ikke huske o-fagbøkene mine som bra for ryggen! De var de tyngste bøkene jeg hadde på barneskolen og jeg husker jeg hatet de gangene jeg måtte ta dem med hjem for å gjøre lekser. Og den eneste lommeboka det var bra for var vel skolens egen lommebok Når det gjelder når vi får nye tenner, så var det vel evolusjonsmessig ikke nyttig å få nye tenner i 40årsalderen, for det var jo få som ble så gamle, så det var vel de som fikk nye tenner tidlig som hadde tenner å tygge maten med og dermed ble eldst. Og visdomstennene fyller jo opp bakfra når man blir eldre, hvis man er så heldig at man mister noen tenner... Gjør man ikke det er de bare bortkastet og til bry, jeg er hvertfall ikke noe glad i mine.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 23. april 2012 #15 Skrevet 23. april 2012 Men hvorfor har menn brystvorter? Manboobs og amming - http://www.dagbladet.no/2011/10/26/nyheter/mannlig_laktasjon/amming/likestilling/18775764/
Gjest sug lut Skrevet 23. april 2012 #16 Skrevet 23. april 2012 Når det gjelder når vi får nye tenner, så var det vel evolusjonsmessig ikke nyttig å få nye tenner i 40årsalderen, for det var jo få som ble så gamle, så det var vel de som fikk nye tenner tidlig som hadde tenner å tygge maten med og dermed ble eldst. Og visdomstennene fyller jo opp bakfra når man blir eldre, hvis man er så heldig at man mister noen tenner... Gjør man ikke det er de bare bortkastet og til bry, jeg er hvertfall ikke noe glad i mine. Men hei, du og de andre misser poenget: HVORFOR MELKETENNER, som ikke tåler noe, har dårlige røtter og heller ikke skal vare mer enn seks-sju år? Og det er ikke bare oss, det er fx bikkjer også. Hvorfor får man ikke gode permanente tenner fra start likegodt, man trenger dem jo ikke i det første året så de har god tid til å vokse, og så kunne de jo bare blitt flere ettersom man ble større i kjeften, bokstavelig talt. Jeg tror jeg har funnet et antigudsbevis.
bIomstre Skrevet 23. april 2012 #17 Skrevet 23. april 2012 (endret) Fordi hurtig vekst av skjelett stjeler alt kalsium de første årene så det ikke blir nok igjen til skikkelige tenner... Fordi små mager ikke greier å få i seg nok kalsium til både skjelett og tenner og heldigvis prioriterer skjelett? Endret 23. april 2012 av bIomstre
Gjest Mentha & Junior Skrevet 24. april 2012 #18 Skrevet 24. april 2012 Det er faktisk noe i det at skjelettet er så lite. Tenk på hvor mange ganger større vi blir når vi blir voksne enn når vi er små? Kjeven er rett og slett for liten og kurvinga for stor så det hadde ikke vært plass til voksent tannsett i en barnemunn. Og hadde det vært lange og kraftige røtter på melketenner så ville det jo vært et helvete å felle de. Og til slutt - jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg er veldig glad jeg har litt større tenner enn junior nå når jeg er voksen. Hvis man skulle hatt kun noen få tenner og spedd på etterhvert ville slitasjen blitt for ujevn ettersom årene går. Da tenker jeg stort sett fra et evolusjonsperspektiv, siden vi er ferdige med å gnage på bein og stort sett spiser mat som nesten er ferdigtygd.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 24. april 2012 #19 Skrevet 24. april 2012 ...og ang menn og brystvorter: Brystvortene dannes faktisk før kjønnet i fosterlivet, så det ligger ferdig kodet og blir med uansett hvillket kjønn babyen får. Det som er interessant er at noen guttebabyer faktisk har produsert melk i pittesmå mengder når de ammer, pga melkehormonene til mammaen. Er det ikke det de kaller heksemelk? Så da er det ikke bare brystvortene, det kan virke som om hele systemet er tilstede hos mannfolka og, selv om det aldri utvikles i puberteten.
Rosepus™ Skrevet 24. april 2012 #20 Skrevet 24. april 2012 Kunne fort blitt litt sånn *først kommer tenna, så kommer dama*- opplegg ja, med store tenner fra bynnelsen. Og ditto ille med små tenner fram til 40 hadde vært lite snedi.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 24. april 2012 #21 Skrevet 24. april 2012 Ja kunne fort blitt ekorntendenser da (se for deg hvordan et ekorn spiser - eller en kanin for den saks skyld). Artig på date
Gjest sug lut Skrevet 24. april 2012 #22 Skrevet 24. april 2012 Mentha, din egen naturfagstime i dag da, ville vampyrene ha deg?
Gjest Mentha & Junior Skrevet 24. april 2012 #23 Skrevet 24. april 2012 Jaaa! Endelig ble jeg kvitt overskuddet som har gjort meg så energisk den siste tiden. Kunne dra hjem med hodepine og trøtthet som belønning for min gode gjerning. Er det det de kaller uselviskhet?
Gjest sug lut Skrevet 24. april 2012 #24 Skrevet 24. april 2012 Du er gooood. Jeg har derimot vært hos onkel tannlege, null hull og hurra og sandblåst kjeft, kjenner at tenna aldri har vært så reine noen gang (i alle fall ikke siden sist jeg var der). Og siden jeg har null hull er det bare å kjøre på med snus og Somersby på balkongen nå - kveldssol over åsene og fred i sjela.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 24. april 2012 #25 Skrevet 24. april 2012 Koos deg Det er deg vel unt etter et besøk hos onkel tannlege med null hull! Minner meg på at det er på tide for meg og, jaggu meg mange år siden sist... Uansett, kos deg på balkongen, få på plass vegg-til-vegg teppet igjen, og nyt kveldssola. Ikke det minste misunnelig, her jeg er på farten til to fjøs, penicillinsprøyter, foring og generelt mitt bidrag til dyrevelferden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå