Gå til innhold

dere som har sluttet å røyke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk dere opp i vekt? Eventuelt hvor mye...

Jeg har endelig nådd målet mitt. Jeg har trent meg grønn og spist "minimalt". Jeg har tatt av meg 15 kg og har holdt det i noen mnd nå.

For første gang i mitt liv så er jeg fornøyd med kroppen min. Jeg gleder meg til bikini og sommer.

Jeg vil så gjerne slutte å røyke, men jeg er faktisk altfor redd for å gå opp i vekt.

Jada, jeg er klar over alle de andre skadelige effektene røyking har, men det er faktisk ikke det viktigste for meg. det viktigste nå er å holde vekten.

Jeg kan ikke spise mindre, siden jeg lever på maks 1500 kalorier om dagen. Jeg trener 1 time 5 dager i uken, og jeg har heller ikke mulighet til å trene noe mer..

svigermoren min har holdt opp med røykingen i 6 mnd. hun har gått opp 10 kg. selv om hun har begynt på spinning og ikke spiser noe mer. Jeg røyker heller enn å gå opp de kiloene jeg har jobbet så hardt for å ta av...

så, gikk dere opp mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å melde deg på et grete roere kurs som heter hold vekten. Der er fokuset på hva du skal putte i munnen så stort, at det er ideelt for de som vil slutte å røyke.. :)

Kvinner går opp i vekt når de slutter å røyke. Jeg er selv livredd for det samme, men jeg slutta da jeg gikk grete roede ned-i-vekt og det gikk bra.. Bare synd jeg begynte igjen senere...

Skrevet

Anbefaler deg å melde deg på et grete roere kurs som heter hold vekten. Der er fokuset på hva du skal putte i munnen så stort, at det er ideelt for de som vil slutte å røyke.. smile.png

Kvinner går opp i vekt når de slutter å røyke. Jeg er selv livredd for det samme, men jeg slutta da jeg gikk grete roede ned-i-vekt og det gikk bra.. Bare synd jeg begynte igjen senere...

Joda, men slik jeg spiser nå så er det ingen forskjell på grete roede. Jeg spiser mellom 1300-1500 kalorier om dagen og jeg kan virkelig ikke spise mindre. piner meg selv nok som det er.

HI

Skrevet

Men poenget er ikke at du skal spise noe mindre! :)

Poenget er at du ikke skal begynne å putte andre ting i munnen som substitutter, og fokusere på riktig kosthold. Selv om du ikke har så mange kalorier, så betyr ikke det nødvendigvis at det er riktig å gjøre det slik. Huff, høres ut som jeg mener grete roede er en gud, det er virkelig ikke slik, men opplegget der funker i allefall, så det var bare mitt beste tips! :)

Det er ingen som har pint seg med for lite mat på grete roede hvertfall!

Skrevet

Men poenget er ikke at du skal spise noe mindre! smile.png

Poenget er at du ikke skal begynne å putte andre ting i munnen som substitutter, og fokusere på riktig kosthold. Selv om du ikke har så mange kalorier, så betyr ikke det nødvendigvis at det er riktig å gjøre det slik. Huff, høres ut som jeg mener grete roede er en gud, det er virkelig ikke slik, men opplegget der funker i allefall, så det var bare mitt beste tips! smile.png

Det er ingen som har pint seg med for lite mat på grete roede hvertfall!

Men alt det der gjør jeg fra før. putter ingenting ekstra i munnen osv.. Så jeg har stålkontroll på det. men som sagt, svigermor gikk opp 10 kg på 6 mnd, selv om hun spiste mindre og trente mer.. man ser på henne at hun rett og slett har blitt mye større.

det er nok ikke noe grete roede kan gjøre for meg ;) Siden jeg allerede spiser såpass lite, og jeg har ikke rørt godteri på 5 mnd. HI

Skrevet

Gikk dere opp i vekt? Eventuelt hvor mye...

Jeg har endelig nådd målet mitt. Jeg har trent meg grønn og spist "minimalt". Jeg har tatt av meg 15 kg og har holdt det i noen mnd nå.

For første gang i mitt liv så er jeg fornøyd med kroppen min. Jeg gleder meg til bikini og sommer.

Jeg vil så gjerne slutte å røyke, men jeg er faktisk altfor redd for å gå opp i vekt.

Jada, jeg er klar over alle de andre skadelige effektene røyking har, men det er faktisk ikke det viktigste for meg. det viktigste nå er å holde vekten.

Jeg kan ikke spise mindre, siden jeg lever på maks 1500 kalorier om dagen. Jeg trener 1 time 5 dager i uken, og jeg har heller ikke mulighet til å trene noe mer..

svigermoren min har holdt opp med røykingen i 6 mnd. hun har gått opp 10 kg. selv om hun har begynt på spinning og ikke spiser noe mer. Jeg røyker heller enn å gå opp de kiloene jeg har jobbet så hardt for å ta av...

så, gikk dere opp mye?

røyka 20 dagen. opp 30 kilo etter røykstopp og to fødsler.....
Skrevet

De gangene jeg har sluttet har jeg vært gravid, så jeg har gått opp i vekt. Men det er vel ikke normalt at man går opp i vekt bare av å slutte? Det er vel matinntaket som endrer seg sammen med røykeslutten som gjør at man øker i vekt?

Du kan evt. vente med røykeslutt når bikinisesongen er over, så syns det ikke så godt om du legger på deg 3 kg.

Skrevet

Jeg slutta å røyke for 1 år siden og har ikke lagt på meg noe. Jeg var veldig bevisst på å ikke spise mer fordi jeg slutta. Så tror nok det er veldig individuelt. Pluss at alder spiller en rolle, jo yngre du er, jo bedre forbrenning. Så eldre legger lettere på seg en yngre når de slutter....

Skrevet

Jeg tror ikke helt på at svigermoren din har gått opp ti kg kun som følge av nedsatt forbrenning. Forbrenningen settes - visstnok - ned noe i en periode etter røykeslutt, men langt fra så mye. Gå henne i sømmene, og se om hun ikke har lurt seg til erstatninger av noe slag.

Du kan kompensere for redusert forbrenning ved å trene litt mer per dag. Er ikke snakk om mye. Men først ville jeg researchet sannhetsgehalten i at forbrenningen reduseres ved røykeslutt i det hele tatt, og hvor mye det er snakk om.

Skrevet

Hei.

Jeg gikk ned 10 kg da jeg sluttet sist. Men det kostet svette og tårer. Mye trening, bevisst forhold til hva jeg spiste og når. Desverre var jeg så tjukk i hue at jeg begynte å røyke igjen etter 1 år og da la jeg jammen på meg 5 kg igjen

Skrevet

Jeg gikk vel opp 15-20 kilo tror jeg. Var allerede overvektig, og unngikk å veie meg, så jeg vet ikke nøyaktig. Men et år senere gikk jeg ned 60 kilo (uten å begynne å røyke igjen).

Jeg gikk opp fordi jeg erstattet røyken med kaker og godteri. Om du går opp eller ned handler fremdeles om hva du putter i munnen og hvor mye du rører på deg, selv om du slutter å røyke. Har du fremdeles like god kontroll og klarer å ikke erstatte røyken med noe annet, så vil du nok ikke gå opp.

Skrevet

Jeg har ingen tro på at svigermoren din gikk opp så mye uten å spise mer. Det går rett og slett ikke an. 2-3 kg av vektoppgangen ved røykeslutt skyldes lavere forbrenning som direkte følge av røykeslutten, resten skyldes at man trenger noe annet å kose seg med, dvs spiser mer. Dersom du har stålkontroll som du sier, på energiinntaket, vil du altså kunne gå opp 2-3 kg, og det er vel overkommelig å jobbe ned igjen?

Nå vet jeg ikke hva du veier, men på 1500 kcal vil du vil fortsette vektnedgangen? Jeg ligger selv på ca. 1300 kcal om dagen og går ned ca. en kg i uken...

Skrevet

Grunnen til at man legger på seg er jo fordi man erstatter røyk med snop.

Jeg sluttet å røyke og begynte å slanke meg samtidig. Gikk strålende det. Det handler om å ha kontroll på hva man putter inn i gapet ;)

Skrevet

vel, jeg er ikke enig med dere andre. Jeg sluttet å røyke i fjor. Var svært bevisst på hva jeg puttet i munnen. knasket gulerøtter og lå vel på ca 1300 kcal om dagen. spiste ikke godteri e.l. annet en en svært sjelden gang om vi var i bursdag e.l.

allikevel så la jeg på meg 8 kg i løpet av kort tid.. og da brukte jeg ikke erstatninger som sjokolade e.l. for røyksuget.

Skrevet

Du kan jo også prøve å lese røykeboka - endelig ikkerøyker av Allen Carr. Den lover jo:

-ingen abstinenser

-ingen vektoppgang

osv osv :)

Jeg slutta med den da jeg var gravid med første...

Skrevet

Jeg sluttet å røyke for litt over 3 år siden da jeg ble gravid for første gang. Jeg gikk opp 23 kg i svangerskapet, men gikk ned alt innen 6 mnd uten å gjøre noe for det. Så jeg la ikke på meg noe som helst :)

Dere som spiser så lite; dere vet at en voksen kropp trenger rundt 2000 kcal om dagen? Pluss ca 200 kcal om dere trener 30 min om dagen. Etter at man har gått ned det man skal må man spise seg opp til dette nivået igjen for å unngå at kroppen innretter seg på sparebluss (og sparebluss ER reelt det). Jeg vil også tipse om Grete Roede. Veldig fornuftig kosthold og trening som passer for de aller aller fleste som er glad i all slags mat!

Skrevet

forbrenningen går ned ca 10% etter røykeslutt. dvs, den går ikke ned, men den stabiliserer seg. når man røyker så går den opp ca 10%. ref slutta.no

jeg slutta for 105 dager siden (jippi for meg!!!) gikk opp 3 kg og tenkte at jeg tar først kampen med å slutte å røyke,så tar jeg kg etterpå. plutselig så ble jeg gravid, så jeg får legge meg i hardtrening etter fødselen heller. :)

skjønner godt du ikke vil legge på deg igjen,men helseeffekten er større av røykeslutt enn av de kg du legge på som du kan ta av igjen.

maten smaker bedre nå, huden er finere,håret er blankere,pusten er bedre... kunne fortsatt lenge med hvilke gevinster jeg har fått av røykeslutt,men dette vet du sikkert ;)

lykke til!!

Skrevet

Jeg gikk opp 12 kg, men tror det kunne vært ungått hvis jeg ikke hadde vært livstruende syk og måtte ligge på sofaen og vente på operasjon. Det gikk ned enorme mengder snop som erstatning for røyk og trøstespising. Det er 3 år siden nå, og jeg trener hardt hver dag for å gå ned.

Når det er sagt er det absolutt så ubeskrivelig verdt det! Personlig kunne jeg ha dødd momentant av en røyk til, slutta på timen da jeg hørte det. Savner det ikke for fem øre :)

Skrevet

Har gått opp18 kg på 1,5 år.I mitt tilfelle spiser jeg nok mere enn jeg beveger meg. Men,røykere har også 25% høyere forbrenning enn ikke-røykere.Min venn gikk opp 15 kg,hun spiste lite og jogget flere ganger i uka. Så er vel litt forskjellig..

Skrevet

Jeg sluttet å røyke for litt over 3 år siden da jeg ble gravid for første gang. Jeg gikk opp 23 kg i svangerskapet, men gikk ned alt innen 6 mnd uten å gjøre noe for det. Så jeg la ikke på meg noe som helst smile.png

Dere som spiser så lite; dere vet at en voksen kropp trenger rundt 2000 kcal om dagen? Pluss ca 200 kcal om dere trener 30 min om dagen. Etter at man har gått ned det man skal må man spise seg opp til dette nivået igjen for å unngå at kroppen innretter seg på sparebluss (og sparebluss ER reelt det). Jeg vil også tipse om Grete Roede. Veldig fornuftig kosthold og trening som passer for de aller aller fleste som er glad i all slags mat!

2000 kal per dag er grovberegninger. Alt avhenger av høyde, vekt, kjønn, alder og aktivitetsnivå. Er du 160 høy og veier 50 kilo, f.eks, trenger du mindre enn en person på 170 og 60 kg.

Folk er ofte ikke klar over hvor individuelt dette er, spiser etter anbefalte 2000 kal, og skjønner ikke hvorfor de er overvektige.

Skrevet

Man skal spise akkurat passe for å gå ned og holde vekten. Og det er helt riktig at dette regnes utfra høyde, vekt, alder osv.... Menn går fortere ned i vekt enn kvinner...

Og man KAN faktisk legge på seg av å spise for lite også! Det kommer an på mange ting. Det er et lite regnestykke man skal sette opp for å finne ut hva du trenger av kcal om dagen, og i det regnestykket inngår hverdagsaktivitet og trening som to punkter.

Det er dette G.R fokuserer på, og det er så genialt! :)

Skrevet

Jeg sluttet å røyke for litt over 3 år siden da jeg ble gravid for første gang. Jeg gikk opp 23 kg i svangerskapet, men gikk ned alt innen 6 mnd uten å gjøre noe for det. Så jeg la ikke på meg noe som helst smile.png

2000 kal per dag er grovberegninger. Alt avhenger av høyde, vekt, kjønn, alder og aktivitetsnivå. Er du 160 høy og veier 50 kilo, f.eks, trenger du mindre enn en person på 170 og 60 kg.

Folk er ofte ikke klar over hvor individuelt dette er, spiser etter anbefalte 2000 kal, og skjønner ikke hvorfor de er overvektige.

Det er jeg fullstendig klar over :) På Grete Roede regner man ut dette. Men det er vel ikke for ingenting at 95 % av kursdeltakerne havnet på rundt 2000 kcal ;) og dermed fikk 1600-kcal-menyen for å gå ned.

Skrevet

Aner ikke, for jeg sluttet å røyke når jeg var gravid i min 22. uke da jeg sluttet tvert. Gikk relativt mye opp i vekt etter det, men det var pga stoffskiftet mitt.

Skrevet

Det er jeg fullstendig klar over :) På Grete Roede regner man ut dette. Men det er vel ikke for ingenting at 95 % av kursdeltakerne havnet på rundt 2000 kcal ;) og dermed fikk 1600-kcal-menyen for å gå ned.

Folk som melder seg på slike kurs, er overvektige. Jo høyere vekt, jo høyere forbrenning. Når man er nede i ønsket vekt, må kaloriinntaket tilpasses. Du trenger mindre kalorier når du veier 60 kg enn når du veier 80, osv.

2000 kalorier daglig er basert på et gjennomsnitt.

Skrevet

Folk som melder seg på slike kurs, er overvektige. Jo høyere vekt, jo høyere forbrenning. Når man er nede i ønsket vekt, må kaloriinntaket tilpasses. Du trenger mindre kalorier når du veier 60 kg enn når du veier 80, osv.

2000 kalorier daglig er basert på et gjennomsnitt.

Ja nettopp, det er jo det jeg sier :) Men på nær sagt alle matvarer står 2000 kcal oppført som normalen for et voksent menneske. Og jeg lå på i underkant av 2200 kcal inkludert trening på 30 min daglig. Men du må såklart finregne på det for å få det nøyaktig. De aller færreste, om noen, skal ha så lite som 1000-1600 kcal som mange her inne har oppført som deres daglige inntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...