Gå til innhold

Stryk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, jeg er så så lei meg nå. Hadde siste semester ved yrkesfaglærer i helse fag og har nå stryket i praksis 2 ganger.

Må avslutte utdanningen og får ikke flere sjanser.

Er det noen her inne som har vært i samme situasjon som meg. Hva skal jeg gjøre?

Jeg får ikke engang å søke på samme studiet i hele landet ikke bare ved den aktuelle høyskolen jeg gikk ved.

Det er jo utettferdig at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg får aldri sjans igjen.

Beklager for så sutrete innlegg, men måtte bare få det ut siden jeg ikke har fortalt til noen i familien. Tenk så flaut og pinlig det blir:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da, så trist.

Men hvorfor støk du i praksis?

Er det så vanskeølig å bestå?

Jeg hadde praksis i førskolelærerutdanningen men det var ikke så vanskelig. Hadde ei i klassen som strøk pågrunn av mye fravær.

Skrevet

Jeg har jo prøvd å gjøre så godt jeg kan, men hun veilederen har vært på nakken fra dag 1 siden jeg ikke er etnisk norsk. Jeg er født og oppvokst i Norge, men har mørk utseende. Fikk høre fra dag 1 at det ikke var utdanning for hvem som helst.

Har prøvd å gjøre så godt jeg kan i alle disse 3 årene, men det er så trist å stryke helt på slutten. Uff, har ikke gjort noe annet enn å gråte siden jeg fikk beskjeden i går.

Har gjort det bra i skriftlig og muntlig eksamen hittil.

Føler jo liksom at jeg mister 3 år og alle studiepoengene også. Vet jammen meg ikke hva jeg skal gjøre eller hver jeg skal få råd fra om hva jeg kan bli/eller bruke studiepoengene mine til.

Skrevet

Du har klagemuligheter ved styk. Benytt deg av den!

Skrevet

I alle dager, var nettopp et lignende innlegg her om samme emnet. Ikke si du også går på Høgskolen i Oslo og Akershus ?

Du må ha fått et grunnlag. Dette vurderingsskjemaet du skal utfylle, hva skrev læreren der ? Og brevet du skal få tilsendt minst 3 dager før praksisperioden er over hva stod det der ?

Studiepoengene dine er ikke forgjeves du kan sikkert bruke dem til noe i andre studier og nå har du jo enda mer poeng til å komme inn andre stedet.

Uff, triste saker. Skjønner godt du er lei deg :-(

Skrevet

Hva er grunnen til at du strøyk da?

Som regel er det bare uegnethet man kan stryke på med mindre du kommer ruset å jobb eller har mye fravær.

Husk at du kan klage.

Skrevet

I alle dager, var nettopp et lignende innlegg her om samme emnet. Ikke si du også går på Høgskolen i Oslo og Akershus ?

Du må ha fått et grunnlag. Dette vurderingsskjemaet du skal utfylle, hva skrev læreren der ? Og brevet du skal få tilsendt minst 3 dager før praksisperioden er over hva stod det der ?

Studiepoengene dine er ikke forgjeves du kan sikkert bruke dem til noe i andre studier og nå har du jo enda mer poeng til å komme inn andre stedet.

Uff, triste saker. Skjønner godt du er lei deg :-(

Kan man bruke studiepoengene når man ikke har fullført og bestått da?

Skrevet

Ja, det er viktig å benytte seg av klage. Som student har du rett til å legge en klage inn på avgjørelsen. Som jeg oppfordret den andre med i samme situasjon. Les på Hioa.no sine sider ang bestemmelser for praksis og da særlig under lovverket.

Skrevet

Studiepoeng er studiepoeng. Du har et høyere snitt nå en før du ervervet deg disse studiepoengene. Hvis du tar utdanning i samme sjanger kan det hende du kan få godskrive noen av fagene uten å måtte gå opp i en ny eksamen. Vet ikke hva dere har men la oss fks si pedagogikk :-)

Skrevet

Hei igjen, jeg hadde besøk av 2 veiledere fra skolen hvor hun ene var svært fornøyd på første høringen. Så fikk jeg beskjed om at det kommer enda en veileder fra høyskolen min som strøk meg rett og slett. Fikk veldig dårlig veiledning fra skolen jeg var utplassert ved også.

Når de på møtet på fredag satt der og fikk beskjed om stryk så virket som om hun veilederen koste seg.

Uff, de tror jammen de er guder der hvor de sitter og stryker. De tenker virkelig ikke på hva de gjør mot en person som virkelig har stått på gjennomalle årene med full jobb og 3 unger.

Fikk allerede brev i dag at jeg ikke kan engang søke på denne utdanningen i hele Norge.

Skrevet

Begrepet uegnethet.. Hva legger de i det? På helsefag er det fks å gå utenfor sitt kompetanseområde slik at en utsetter pasienter for livsfare fks. Oppføre seg på et vis som er direkte krenkende for pasient eller pårørende (her er det ikke snakk om misforståelser, tydelige episoder som kan gjengis.)

Synes du burde klage! Du har ingen ting å tape på det! Send inn klagebrevet Nå eller i morgen (Går ut i fra at det kan sendes elektronisk ?)

Skrevet

Tusen takk for så detaljerte svar "gråsonen". Skal sende inn en klage, men samtidig er jeg blitt så redd hun veilederen på skolen, ser for meg gliset hennes enda.

Skulle tro jeg har begått noen så alvorlig. For noen rare lover og regler skolene har sier jeg bare.

Skrevet

Synes også du skal klage. Når du har strøket, så er det ingenting å tape på det. Værre når du skal klage på en middels karakter, da kan du risikere å gå ned, men du er jo "på bunnen"..

Hvis du klager, har du krav på å bli sett av en annen person å få en second oppinion.. :)

Men tror du må lese regelverk ang studiepoengene. Jeg har ikke lest, men har hørt at så lenge et semester ikke er fullført, så beholder du ikke studiepoengene. Så det kan du jo sjekke opp. Men du har jo i allefall bestått to år da, så helt uten er du ikke :)

Lykke til videre!

Skrevet

Studiepoeng fra tidligere eksamener beholdes sånn som jeg forstår det. Fks om du stryker praksis i sykepleien på Hioa mister du ikke studiepoengene dine ellers og du kan A, ta praksisperioden med kullet under deg året etter eller B, forsinke året.

Sånn var det værtfall når jeg gikk der for noen år siden. (Skjønt den gang het det Hio. Mulig reglementet har forandret seg ? Sjekk det opp.) Sørg også for å få uttalelse fra din veileder på praksisplass.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

KLAG!

Det virker som du har blitt strøket på feilaktig grunnlag!

Har du noen støttespillere ved skolen? Noen som kan hjelpe deg med å skrive klagen?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvilken skole er det?

Hva skriver de som grunnlag for stryk?

Skrevet

Takk for alle svar. Skal sette meg ned å skrive KLAGE. Har faktisk ingen jeg kan spørre hjelp om som kan hjelpe meg med å skrive klage.

Tror dere det hjelper?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det første jeg ville gjort var å kontakte en studentveileder, forklart situasjonen,og bedt om noen tips. Så ville jeg kontaktet noen i ledelsen i studentorganisasjonen ved skolen, de kan kanskje hjelpe deg til å finne noen som kan se på saken din, og hjelpe deg å skrive klage. De sitter med mye informasjon og erfaring, og kan være gull verdt. Husk at du har begrenset tid på deg til å klage. Masse lykke til!

Skrevet

Tror dere det hjelper?

Du har jo ingen ting på tape bare å vinne. Om ikke du gjør noe har 3 års studie være for ingen ting. Virker som du har en god sak om alt du sier her er saken.

Lykke til

Gjest sug lut
Skrevet

Stryker du to ganger er det vel antakelig en god sjanse for at du er uegnet.

Skrevet

Hva er begrunnelsen for strykkarakteren da, de har vel ikke tatt karakteren fra løse luften eller brukt den berømte terningen.Det kommer liksom ikke noe konkret frem i innlegget om dette. Du bør selvfølgelig klage da du ikke har noe å tape på det. Hjelp finner du som nevnt på skolen, studentveiledere osv som nevnt ovenfor. Det jeg lurer på er vel først og fremst hvilke tilbakemeldinger du har fått underveis ? Du skriver du har fått dårlig veiledning, hva legger du i det ? (også en side du bør ta med i en klage)

Gjest sug lut
Skrevet

Det er dessuten alvorlig å påstå som eneste håndfaste grunn for stryk at du ikke er etnisk norsk, som du gjør.

Skrevet

I min erfaring skal det MYE til for å stryke en student da skolene kun får tilskudd for studenter som gjør ferdig studiene. Det er i skolenes egeninteresse å få flest mulig studenter igjennom studiet.. Når du har strøket to ganger tror jeg nok det kan være lurt å gå inn i seg selv og nøye se på om det faktisk kan være noe i det de sier - kanskje er du virkelig ikke egnet til dette studiet/jobben? å skylde på "dårlig veiledning" er litt tynt når du er kommet til 3. år - da burde "skjønne" hva som kreves av deg selv.. Om du ikke skjønner det nå - hvordan skal du skjønne hva som kreves i en evt. jobb? Sorry, men kjenner jeg blir litt skeptisk til deg HI når du kun skylder på "dårlig veiledning" - et stryk kommer ikke som en overraskelse på siste dag av praksis, man får mange advarsler underveis og om du har strøket før burde jo fokuset være 110% på å stå nå???

Du har selvsagt ingenting å tape på å klage, men tenk nøye på grunnlaget for klagen.. Kan hende er det lurere å se på deg selv og hva DU kunne gjort annerledes istedet for å "skylde på" skolen..... Tror du kommer mye lengre med det for da viser du innsikt og at du har skjønt hva det går i....

Skrevet

I min erfaring skal det MYE til for å stryke en student da skolene kun får tilskudd for studenter som gjør ferdig studiene. Det er i skolenes egeninteresse å få flest mulig studenter igjennom studiet.. Når du har strøket to ganger tror jeg nok det kan være lurt å gå inn i seg selv og nøye se på om det faktisk kan være noe i det de sier - kanskje er du virkelig ikke egnet til dette studiet/jobben? å skylde på "dårlig veiledning" er litt tynt når du er kommet til 3. år - da burde "skjønne" hva som kreves av deg selv.. Om du ikke skjønner det nå - hvordan skal du skjønne hva som kreves i en evt. jobb? Sorry, men kjenner jeg blir litt skeptisk til deg HI når du kun skylder på "dårlig veiledning" - et stryk kommer ikke som en overraskelse på siste dag av praksis, man får mange advarsler underveis og om du har strøket før burde jo fokuset være 110% på å stå nå???

Du har selvsagt ingenting å tape på å klage, men tenk nøye på grunnlaget for klagen.. Kan hende er det lurere å se på deg selv og hva DU kunne gjort annerledes istedet for å "skylde på" skolen..... Tror du kommer mye lengre med det for da viser du innsikt og at du har skjønt hva det går i....

Og å spille rasismekortet her er kanskje ikke heller rimelig... Om du har strøket fordi du ikke er etnisk norsk har jeg vanskelig for å tro, dette er i hvert fall ganske alvorlige beskyldninger!

Nei, HI, tror du må spille ut begrunnelsen du har fått fra veileder/skolen før du kan få noen ordentlige tilbakemeldinger her.

Skrevet

Og å spille rasismekortet her er kanskje ikke heller rimelig... Om du har strøket fordi du ikke er etnisk norsk har jeg vanskelig for å tro, dette er i hvert fall ganske alvorlige beskyldninger!

Nei, HI, tror du må spille ut begrunnelsen du har fått fra veileder/skolen før du kan få noen ordentlige tilbakemeldinger her.

Sant det, det med "ikke etnisk norsk" som grunnlag er bare trist og jeg har ingen tro på at en høyskole kan stryke en student på dette grunnlaget... Samme krav stilles til norske og utenlandske studenter for jobben man skal gjøre er jo den samme - og det kan nok oppleves vanskelig for de som ikke er norske pga kravene er nokså strenge.. Men om man velger å tolke det som noen slags "rasisme" så har man et problem vil jeg si..

Hilsen anonym # 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...