Gå til innhold

Ang. ABB og autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er gnaske naturlig at man synser og spekulerer når det gjelder diagnoser i denne sammenhengen. Dypest sett kalles det undring, for vi forsøker vel alle å finne en måte å begripe kaldblodigheten til denne personen på.

Det er imidlertid langt derfra til å stille diagnose. Fagfolk synser om ABB og eventuelle diagnoser de også, selv om de har atskillig mer kunnskap på dette området.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstreme politiske holdninger og brutalitet er ikke nødvendigvis en psykisk diagnose.

Skrevet

Ekstreme politiske holdninger og brutalitet er ikke nødvendigvis en psykisk diagnose.

Nå er det ikke hans politiske meninger som får meg til å spekulere, og jeg er klar over at brutalitet ikke nødvendigvis er synonymt med psykisk sykdom (selv om det svært ofte viser seg å være tilfellet).

Det er atferden hans forøvrig, hans holdninger til egne handlinger og seg selv, samt det som fremstår som sterk mangel på empatisk forståelse.

Skrevet

Ser i en nettutspørring at rettspsykiater Henning Værøy sier han har vært inne på tanken om Asperger eller annen form for autisme når det gjelder Breivik, og at vi får se om de sakkyndige har tenkt tanken når de presenterer sine rapporter.

Har tenkt denne tanken selv, men fikk sterk motbør her inne.

Dette blir jo bare synsing. Nå er det dessverre slik at folk har en sterk tendens til å sette folk i bås (tenker på aspekter som autisme) bare fordi man ikke skjønner at folk kan være så onde,eller ha de meningene som de har UTEN å ha en eller annen lidelse..

Skrevet

Ser i en nettutspørring at rettspsykiater Henning Værøy sier han har vært inne på tanken om Asperger eller annen form for autisme når det gjelder Breivik, og at vi får se om de sakkyndige har tenkt tanken når de presenterer sine rapporter.

Dette blir jo bare synsing. Nå er det dessverre slik at folk har en sterk tendens til å sette folk i bås (tenker på aspekter som autisme) bare fordi man ikke skjønner at folk kan være så onde,eller ha de meningene som de har UTEN å ha en eller annen lidelse..

Skrevet

Selvsagt er det synsing, har jeg påstått noe annet? Men det finnes årsaker til at jeg har vært innom tanken, blant annet fordi jeg vet en god del om autisme.

Ondskap kontra sykdom er imidlertid et tema som vil ta alt for lang tid for meg å gå inn på her.

Skrevet

Nå er det slik at alle mennesker har trekk av alle psykologiske diagnoser, men noen har de veldig utviklet.. Så å drive å spekulere i om han har og i så fall hvilken, diagnose.. Det blir for dumt!

Skrevet

Nå er det slik at alle mennesker har trekk av alle psykologiske diagnoser, men noen har de veldig utviklet.. Så å drive å spekulere i om han har og i så fall hvilken, diagnose.. Det blir for dumt!

Unnskyld meg, men vi synser ikke i håp om å kunne konkludere. Det er det kun fagpersoner som kan. Vi synser fordi vi undrer, og vi undrer - i likhet med rettspsykiater Værøy, på om de sakkyndige har vært innom tanken på autisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...