Gå til innhold

Ang. ABB og autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i en nettutspørring at rettspsykiater Henning Værøy sier han har vært inne på tanken om Asperger eller annen form for autisme når det gjelder Breivik, og at vi får se om de sakkyndige har tenkt tanken når de presenterer sine rapporter.

Har tenkt denne tanken selv, men fikk sterk motbør her inne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jo ikke de sakskyndiges rapporter hemmelige. Flere nettsteder/nettaviser har offentliggjort disse.

Regner med at de som faktisk har observert han og som kan faget vurderer hele spekteret av diagnoser når de har vurdert han.....

Skrevet

Nei asbergers kan jeg nesten garantere at han ikke har.Nå har jeg jobbet 13 år med disse to diagnosene. En med Asbergers er født uten empati og kan heller ikke lære det.En med asbergers ville ikke ha sagt i retten at han anbefaler pårørende å forlate salen fordi dette blir brutalt å høre på.En med asbergers ville ikke ha tenkt tanken engang på at noen kanskje ville blitt lei seg for det han har å si.Breivik viser svært lite empati,det er jeg enig i.Men han skjønner at andre vil hate han,at andre blir lei seg,er sinte osv.Det vil ikke en med asbergers forstå. Videre sier han at han visste at hele norge kommer til å forakte han.Det viser en slags forsåelse.

Skrevet

Rapporten til de siste sakkyndige er ikke offentliggjort.

Skrevet

Nei asbergers kan jeg nesten garantere at han ikke har.Nå har jeg jobbet 13 år med disse to diagnosene. En med Asbergers er født uten empati og kan heller ikke lære det.En med asbergers ville ikke ha sagt i retten at han anbefaler pårørende å forlate salen fordi dette blir brutalt å høre på.En med asbergers ville ikke ha tenkt tanken engang på at noen kanskje ville blitt lei seg for det han har å si.Breivik viser svært lite empati,det er jeg enig i.Men han skjønner at andre vil hate han,at andre blir lei seg,er sinte osv.Det vil ikke en med asbergers forstå. Videre sier han at han visste at hele norge kommer til å forakte han.Det viser en slags forsåelse.

Nå er ikke rasjonell forståelse det samme som følelser og empati. Og hva han sier og ikke sier i retten er mye basert på råd han får fra forsvarerne, så jeg synes ikke dette er et godt argument.

Skrevet

Kan være tilpasset og tillært adferd, uten emosjonell forståelse.

Skrevet

Apsbergers har slått meg også når det gjelder ABB. Kjenner til flere med diagnosen, både barn og voksne.

Skrevet

Trodde at personer med asberger og autisme ofte var veldig inteligente på snevre områder, og DET har ihvertfall IKKE slått meg når det kommer til ABB.

Skrevet

Trodde at personer med asberger og autisme ofte var veldig inteligente på snevre områder, og DET har ihvertfall IKKE slått meg når det kommer til ABB.

Personer med aspberger er stort sett faglig intelligent, er på det sosiale at det svikter

Skrevet

Her finnes det variasjoner. Asperger er ikke nødvendigvis synonymt med høy intelligens på snevre områder, men unormalt sterk interesse for et og annet, der livet ellers blir snevert. Og der kan man vel si at ABB skårer høyt.

Skrevet

Personer med aspberger er stort sett faglig intelligent, er på det sosiale at det svikter

Ja, nemlig. Da er det vel helt sikkert at det ikke er det ABB har.

Skrevet

Her finnes det variasjoner. Asperger er ikke nødvendigvis synonymt med høy intelligens på snevre områder, men unormalt sterk interesse for et og annet, der livet ellers blir snevert. Og der kan man vel si at ABB skårer høyt.

Ja, det kan jeg si meg enig i. Jeg må innrømme at jeg ble svært overrasket over hvordan han fremstår, at han har så lite faglig dybde.

Skrevet

Ja, nemlig. Da er det vel helt sikkert at det ikke er det ABB har.

Her er du litt grovkornet. ABB har for eksempel hjerne nok til å lage en bombe, osv, så han er slik sett "intelligent" på sitt felt.

Skrevet

nei, men den første er.....:

http://www.vg.no/nyh...risk_vurdering/

Det er jeg klar over, men det er den andre jeg snakker om.

Skrevet

Hvoprdan kan det "slå dere" det det er den eller den diagnosen ABB har?

Har dere snakket med han,? Observert han? hatt noe som helst med han å gjøre? Lest avhørene? Lest de sakskyndiges rapport?

Hvordan kan dere i det hele tatt VURDERE å sette en diagnose på noen basert på det som blir gjengitt i tabloide medier?

Skrevet

Synes det er helt tragisk å drive å gjette seg frem til hvilke diagnoser han har!!

Han er uansett en sjelden SYK mann....han er Hitler 2!

Skrevet

Har dere snakket med han,? Observert han? hatt noe som helst med han å gjøre? Lest avhørene? Lest de sakskyndiges rapport?

Hvordan kan dere i det hele tatt VURDERE å sette en diagnose på noen basert på det som blir gjengitt i tabloide medier?

Har vi satt en diagnose? Jeg refererer til psykiater Værøy som sier han har vært inne på tanken. Så legger jeg til at jeg selv har vært inne på tanken, basert på den infoen vi har om ABB, og det vi har sett av ham hittil i rettsaken. Utover det er jeg, i kraft av yrket mitt, svært godt kjent med autismediagnoser.

Ikke vanskeligere enn det.

Skrevet

Jeg tenker at dette er en person med asosial oppførsel. Ingen diagnose, men kun det.

Han er "normal" slik man tenker innen psykiatrien. Planleggingen, og oversikten over sikkerheten målene hadde(som endret seg), tyder på en meget planleggende og slu utfører.

Men han har meninger og tanker som ikke stemmer med noe man kjenner som normalt. Men han er normal psykisk sett, selv med sine meninger.

Ser dere ikke bristene når han må forklare mer om sine meninger i retten? Ser dere ikke at dette er en person som har sittet alene og ment sitt, og som på nettet har kunnet stå for det? Men i virkeligheten slår dette så store sprekker, at mange vil kunne oppfatte han som "gal". Men han er ikke det. Han er et resultat av for mye dataspill, og forvridde tanker om mennesker.

Noen er sånn skrudd sammen at de skiller data fra virkelighet. Mens andre blir ekstremt påvirket. Og det har med personlighet å gjøre, og ikke galskap. Han sier jo selv at han spilte bl a for å lære seg å distansere seg fra handlingene, og for å lære mer om våpenbruk.

Dette er ikke Aspergers syndrom.......... Men kan kanskje virke som det for noen....

Skrevet

Han er tydeligvis intelligent på visse områder, men Narsissistisk, psykopatisk, autistisk (aspbergers), passer alle i en viss grad på ABB, tenker den mannen har mange sammensatte diagnoser- uten at jeg har stilt en diagnose.

Er ikke uvanlig å gjøre seg opp visse tanker om en person som gjør sånne forferdelige handlinger.

Skrevet

Jeg er enige i at ABB har mange trekk som stemmer overens med en som har Asberger syndrom. Spørsmålet blir vel om han har nok av disse trekkene til å oppfylle de diagnostiske kriteriene i ICD-10.

Skrevet

Har vi satt en diagnose? Jeg refererer til psykiater Værøy som sier han har vært inne på tanken. Så legger jeg til at jeg selv har vært inne på tanken, basert på den infoen vi har om ABB, og det vi har sett av ham hittil i rettsaken. Utover det er jeg, i kraft av yrket mitt, svært godt kjent med autismediagnoser.

Ikke vanskeligere enn det.

Nå refererte jeg vel ikke kun til deg HI spesifikt siden jeg sier "DERE".

Men det jammen flere har som mener bestemt at han har den og den diagnosen, eller ikke har den og den diagnosen.

Jeg synes det er ganske forkastelig at man skal synse omkring såpass alvorlige diagnoser når man kun har media og den tabloide vinklingen å forholde seg til......

Selv om ABB og hans gjerninger er horrible og for meg uten fatteevne, så synes jeg hver og en skal være svært så varsom med å kaste ut diagnoser i hytt og pine. Selv om han og hans handlinger er grusomme, så gir vel ikke det oss 'menige' mer rett til å diagnostisere han enn noen andre.

Skrevet

Satt diagnose? Er vel ingen som har satt en diagnose på fyren. Her synser og tror man, og det er vel ikke ulovlig??

Skrevet

Satt diagnose? Er vel ingen som har satt en diagnose på fyren. Her synser og tror man, og det er vel ikke ulovlig??

Hvis du leser innlegget mitt så skriver jeg at jeg synes det er forkastelig å synse om diagnoser.

Ulovlig er det selvfølgelig ikke, men synes likevel det er en uting!

Skrevet

Hvorfor er det forkastelig å synse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...