Gå til innhold

passende straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At iPaden er inndratt for 1 mnd, er da vel ikke mye til straff?? Hun kan ellers se på TV, spille på nintedo og pc'en, chatte på pc'en, treffe venner osv... Det blir som å si til en unge som liker alt av godteri, at smurfe-drops får du ikke på 1 mnd. Hva gjør da vel det? Ungen har tusen andre godiser å velte seg i den tida, så h*n knapt merker at smurfe-dropsene er borte. Det er da bred enighet om at alle vi mennesker lærer av de feil vi begår. På de fleste områder gjør " handling fører til konsekvens" seg gjeldene, så hvorfor skulle det ikke gjør det i dette tilfelle?

Nei, hadde det vært min unge hadde jeg satt meg ned og snakket med dyp og skuffet stemme om hvor utrolig skuffet jeg jeg ble over den oppførselen, og at det vil gi store konsekvenser den neste tida. Jeg hadde inndratt ukepenger i minst en måned, samtidig som hvertfall noen fritidsaktiviteter ble erstattet med ekstra husarbeid utover det hun hadde fra før, så en del ble nedbetalt.

1) Ungen vil aldri finne på å laste ned noe hun ikke har råd til igjen.

2) Ungen vil få seg en verdifull lekse i at handlinger har konsekvenser, og de må hun møte for å gjøre opp for seg. For hun har handlet meget respektløst overfor sin far/dere foreldre.

3) Ungen vil få seg en verdifull lekse om at penger har verdi, fordi penger anskaffes ved hard arbeid.

Rettelse: ipad ,pc og tlf er borte. Hun er her annenhver uke. Ikke mitt barn og tviler på at "dyp og skuffet stemme" fungerer like godt på en 12 åring . Men mor og far har snakket med henne ,hun har dårlig samvittighet.:)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan jo ikke ha visst at det kostet så mye!?

Jeg synes også straff er feil her, dere må ta deres del av ansvaret - jeg tenker at en 12 åring som har hatt tilgang til telefon og internett lenge nok til å klare å laste ned for en slik sum har vært for mye uten overvåkning.

Vis henne regningen og forklar, gi henne en advarsel - heretter må hun spørre hver gang hun skal laste ned noe eller spille noe på internett.

Hvis hun så gjør det igjen, så kan jeg være enig i at det må inndragelse av goder til.

vi HAR vært gjennom det noen ganger,men av og til så gjør barn jaggu akkurat det motsatte;)
Skrevet

Hadde 12åringen gjort dette bevisst (ikke totalsummen, skjønner at det er vanskelig å se hvor fort det blir MYEpenger, men brukt penger på slikt) skulle hun fått betale dette selv. Hadde dette vært ett uhell, kan det nok hende vi hadde løst utgiften sammen, etter noen samtaler med henne, hvor hun da viste tydelig anger og forståelse for hva hun hadde gjort. Nå har jeg bare små, men en 12åring er vel såpass stor at de burde få med seg dette uansett, gjennom media, skolen, venner osv? Og ikke minst foreldrene. Måtte nok ha skyldt litt på oss selv også, men nå hadde jeg aldri latt dette skje hos oss, så om det hadde skjedd her, hadde det vært med vilje fra barnets side;) Jeg tillater ikke meg selv å bruke penger på ting med mobilen, og det vil heller aldri barna få lov til når de blir gamle nok til det. Ser ingen grunn eller behov til det. Isåfall måtte de fått brukt noe som måtte forhåndsbetales, så kunne de brukt egne penger.

Medieforbud en lang stund hadde hun fått uansett. Ser ikke helt hva verken husarbeid eller innestraff har med dette å gjøre;)

Skrevet

Det kommer litt ann på hvordan dette har hendt. Om hun har fått tilgang på deres kontoer og mobil og vanligvis får lov til å laste ned litt, synes jeg dere skal ta en prat med henne og forklare hva som har hendt, men ellers ta skylden selv. å gi en 12 åring slik tilgang er ganske uforsvarlig.

Om hun derimot har gjort nedlastingene i smug og vist at hun gjorde noe galt er det å regne som tyveri. Da bør hun måtte betale tilbake alt, selv om det innebærer å selge mange ting hun er glad i, som PC, sykkel, smykker, lekehus eller hva hu måtte ha. å betale tilbake er ikke straff. Straffen kommer i tillegg og kan være for eksempel 3 mnd spillforbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...