Gå til innhold

passende straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva synes dere damer er passende straff når datter 12 år,har lastet ned spill og lignenede for 5600 kr på en mnd? På fars tlf nr og opplysninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaske hele huset, litt hver dag i 2uker. Eller noe ala dette. Har ikke noe tro på husarrest eller inndragning av goder i dette tilfelle. Bedre at hun må jobbe, og kjenne litt at det er faktisk er mye penger, og penger kommer ikke lett.

Skrevet

Sorry ikke dame men kanskje jeg kan svare allikavel? :) Oioi, da må du virkelig begynne å bli kreativ, for det syntes jeg var ille. 12 år gammel skal man da ha ett begrep over en sånn handling. Fratakelse av tlf hvis hun har på ubestemt tid, holde tilbake lommepenger leeeeeenge. Gjerne fikse henne en jobb på en lokal butikk der hun kan jobbe tilbake pengene så hun får se hva som må gjøres for så mye penger. Husarrest til hun er 30 ca :P

Skrevet

ja kan godt jobbe og tjene inn pengene selv og bettale det. 12 åringer eg godt klar over hva di gjør.

synnes husarest eller strengere innetid og kan vere passende eg da :P

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Gir dere ukepenger? i så fall ville jeg beholdt disse helt til hele, eller i det minste halve beløpet var dekket. Hun er 12 år, hun vet vel at slike ting koster penger!?

Og hvis ikke, så lærer hun det fort hvis hun må gi opp ukepengene/jobbe inn summen i alle fall.

Skrevet

Hun kan da umulig ha visst at det kostet så mye...??

Men å være uten telefon/ikke få bruke telefon en mnd eller så lenge at hun forstår at det følger med ansvar til å ha og bruke en telefon.

Men....ikkke det du ville ha svar på, men kan en 12-åring virkelig gjøre bindende kjøp for 5600 kr? Jeg tror ikke det. Send en klage til telefonselskapet.

Skrevet

Jeg er av de som tror mer på samtale, enn straff. å sette seg ned med henne og fortelle hvor utrolig skuffet man er over hva hun har gjort, vil svi mer enn om man tar bort pc, telefon, husarrest el.

Men det er slik vi har gjort det her hjemme, og det fungerer for oss. Det er ikke dermed sagt at det er det rette for dere.

Skrevet

"straff" ? seriøst?

Så du mener at å bruke 5600 på spill ikke fortjener straff?
Skrevet

Ingen telefon eller pc på en mnd + gjøre husarbeid som betaling.

Egentli burde dere ta det som en lærepenge til dere selv også, for hvorfor har en 12 åring fri tilgang til å kunne laste ned og gjøre hva hun vil?

Skrevet

Sorry ikke dame men kanskje jeg kan svare allikavel? smile.png Oioi, da må du virkelig begynne å bli kreativ, for det syntes jeg var ille. 12 år gammel skal man da ha ett begrep over en sånn handling. Fratakelse av tlf hvis hun har på ubestemt tid, holde tilbake lommepenger leeeeeenge. Gjerne fikse henne en jobb på en lokal butikk der hun kan jobbe tilbake pengene så hun får se hva som må gjøres for så mye penger. Husarrest til hun er 30 ca tongue.png

ipaden er inndradd for en mnd foreløpig,mulig den selges for å dekke inn litt. Har snakket med chess og det blir slått av masse, i og med at hun er for ung. gitt ut tlf nr og alt... Vet at hun ikke skal gjøre det!! Grrrr. Men hun skal nok få jobbe litt ja;P
Skrevet

hva synes dere damer er passende straff når datter 12 år,har lastet ned spill og lignenede for 5600 kr på en mnd? På fars tlf nr og opplysninger.

Hvordan har hun fått til det? Har hun tilgang på internett uten oppsyn og kontroll? Det synes jeg nok hun er litt ung til... Det er fremdeles vanskelig å overskue konsekvensene av handlingene sine, og å motstå impulser når man er 12 år... Dette skal jo dere som foreldre hjelpe henne med. Jeg synes ikke hun skal få noen spesiell straff. Dere må naturligvis snakke ordentlig med henne om at dette er helt uakseptabelt, og forklare henne hva det betyr i forhold til deres økonomi.. at dere f.eks ikke har råd til å dra på lekeland eller hva dere pleier å gjøre, fordi dere må spare inn pga den høye spill-regningen fra henne. Dette er den eneste "straffen" jeg synes dere kan gi.. Det vil jo være en konsekvens som følger logisk av handlingene hennes.. men dere må forklare henne det skikkelig!!

Skrevet

Jeg er av de som tror mer på samtale, enn straff. å sette seg ned med henne og fortelle hvor utrolig skuffet man er over hva hun har gjort, vil svi mer enn om man tar bort pc, telefon, husarrest el.

Men det er slik vi har gjort det her hjemme, og det fungerer for oss. Det er ikke dermed sagt at det er det rette for dere.

Bra at det fungerer hos dere, er jo kjempeflott det! Husker fra da jeg var liten at mamma var sånn men ikke pappa, jeg køddet ikke med pappa for å si det sånn, mamma visste jeg at alt jeg fikk var en prat som ikke gikk så mye hjem :P
Skrevet

Hadde det vært her i huset så måtte gutten betalt det selv. Da tror jeg han hadde lært.

Skrevet

Bra at det fungerer hos dere, er jo kjempeflott det! Husker fra da jeg var liten at mamma var sånn men ikke pappa, jeg køddet ikke med pappa for å si det sånn, mamma visste jeg at alt jeg fikk var en prat som ikke gikk så mye hjem tongue.png

Lurer litt på hva faren din gjorde annerledes enn din mor, siden det utløste mer respekt overfor ham enn henne ? :-)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg syns en 12 åring som gjør noe h*n helt klart vet ikke er lov, kan straffes.

Selvsagt skal man i tillegg sette seg ned og snakke om det som har skjedd, men at det ikke skal få noen annen konsekvens enn at mamma og pappa er skuffet tror jeg blir for tamt.

Det er ikke lett for en 12 åring å få seg lønnet arbeid, så jeg tror jeg hadde gått for en måte å jobbe ned gjelden på. Oppgaver og ærend ut over det som er vanlig i huset f.eks.

Jeg vet hvor lett det er å gjøre noe man angrer på, så å fjerne goder som pc og telefon i lange tider er ikke en god metode i mitt hode. Det må være lov å "drite seg ut", gjøre opp og så gå videre. Straff som strekker seg over lang tid har liten effekt, tror jeg - da blir det heller trass som blir resultatet i stede for anger.

Skrevet

Hvordan har hun fått til det? Har hun tilgang på internett uten oppsyn og kontroll? Det synes jeg nok hun er litt ung til... Det er fremdeles vanskelig å overskue konsekvensene av handlingene sine, og å motstå impulser når man er 12 år... Dette skal jo dere som foreldre hjelpe henne med. Jeg synes ikke hun skal få noen spesiell straff. Dere må naturligvis snakke ordentlig med henne om at dette er helt uakseptabelt, og forklare henne hva det betyr i forhold til deres økonomi.. at dere f.eks ikke har råd til å dra på lekeland eller hva dere pleier å gjøre, fordi dere må spare inn pga den høye spill-regningen fra henne. Dette er den eneste "straffen" jeg synes dere kan gi.. Det vil jo være en konsekvens som følger logisk av handlingene hennes.. men dere må forklare henne det skikkelig!!

Ja hun hadde tilgang på internett, uskyldig til motsatt bevist... nå er motsatt bevist og hun har ikke tilgang lenger. ang å stadig gni det inn ved å fortelle hva vi ikke har råd til,gidder jeg ikke. Gjort er gjort ,det ordner seg. Penger er ikke problem men det hun har gjort.
Gjest Miryks
Skrevet

Shait o.O

Vil påstå at dere/faren har litt skyld også. 20 kr her og 20 kr der blir fort mye for en 12-åring å regne ut, og plutselig er det blitt MYE.

Det er forsåvidt dere som har latt henne styre med mobilen.

La vær å gi henne ukepenger hver tredje uke.. Synes ikke hun skal "straffes" med å måtte betale hele beløpet. Kanskje en tredjedel?

Vi slår mobilen i flightmode når jenta her spiller, for da kommer hun seg ikke på nett. Finnes nok av spill som kan spilles uten internettforbindelse.

Skrevet

Bra at det fungerer hos dere, er jo kjempeflott det! Husker fra da jeg var liten at mamma var sånn men ikke pappa, jeg køddet ikke med pappa for å si det sånn, mamma visste jeg at alt jeg fikk var en prat som ikke gikk så mye hjem :P

Lurer litt på hva faren din gjorde annerledes enn din mor, siden det utløste mer respekt overfor ham enn henne ? :-)

Han var myndig, nei var nei, fordet om han var flink å forklare hvorfor også, men det fikk konsekvenser når jeg ikke hørte etter. Mamma var mer prate med meg, men fikk aldri noen konsekvenser utover det. For all del, fint å bli pratet til, men skjer det hver gang slutter man till slutt å ta det seriøst, iallefall som jeg var som liten :)
Skrevet

Shait o.O

Vil påstå at dere/faren har litt skyld også. 20 kr her og 20 kr der blir fort mye for en 12-åring å regne ut, og plutselig er det blitt MYE.

La vær å gi henne ukepenger hver tredje uke.. Synes ikke hun skal "straffes" med å måtte betale hele beløpet. Kanskje en tredjedel?

Vi slår mobilen i flightmode når jenta her spiller, for da kommer hun seg ikke på nett. Finnes nok av spill som kan spilles uten internettforbindelse.

Ja far har ansvar og det har han fått høre:) Hun har ikke gjort det med vitende vilje . antakelig abbonert på et el annet. Bonusdatter dette så hun er her annenhver uke,tlf og ipad ligger her men noe har tikket og gått siden hun var her sist...men som sagt så ordner vi noemed chess og må betale rundt 1000 kr. Det blir ukelønn + tilleggsoppgaver hun må gjøre.

Da kan jo jeg ta vårengjøringen fra sofakroken:)

Skrevet

Shait o.O

Ja far har ansvar og det har han fått høre:) Hun har ikke gjort det med vitende vilje . antakelig abbonert på et el annet. Bonusdatter dette så hun er her annenhver uke,tlf og ipad ligger her men noe har tikket og gått siden hun var her sist...men som sagt så ordner vi noemed chess og må betale rundt 1000 kr. Det blir ukelønn + tilleggsoppgaver hun må gjøre.

Hun har ikke gjort det med vitende og vilje? Da synes jeg iallefall ikke hun skal straffes.

Jeg har også vært i den situasjon at den nye smarttelefonen min lastet ned info som jeg ikke var klar over. En 12 åring har ikke nødvendigvis den informasjon og kunnskap hun trenger for å unngå slike situasjoner.

Skrevet

Akkurat når det gjelder en sånn ting syns jeg på en måte at foreldrene er vel så skyldige.

Skrevet

At iPaden er inndratt for 1 mnd, er da vel ikke mye til straff?? Hun kan ellers se på TV, spille på nintedo og pc'en, chatte på pc'en, treffe venner osv... Det blir som å si til en unge som liker alt av godteri, at smurfe-drops får du ikke på 1 mnd. Hva gjør da vel det? Ungen har tusen andre godiser å velte seg i den tida, så h*n knapt merker at smurfe-dropsene er borte. Det er da bred enighet om at alle vi mennesker lærer av de feil vi begår. På de fleste områder gjør " handling fører til konsekvens" seg gjeldene, så hvorfor skulle det ikke gjør det i dette tilfelle?

Nei, hadde det vært min unge hadde jeg satt meg ned og snakket med dyp og skuffet stemme om hvor utrolig skuffet jeg jeg ble over den oppførselen, og at det vil gi store konsekvenser den neste tida. Jeg hadde inndratt ukepenger i minst en måned, samtidig som hvertfall noen fritidsaktiviteter ble erstattet med ekstra husarbeid utover det hun hadde fra før, så en del ble nedbetalt.

1) Ungen vil aldri finne på å laste ned noe hun ikke har råd til igjen.

2) Ungen vil få seg en verdifull lekse i at handlinger har konsekvenser, og de må hun møte for å gjøre opp for seg. For hun har handlet meget respektløst overfor sin far/dere foreldre.

3) Ungen vil få seg en verdifull lekse om at penger har verdi, fordi penger anskaffes ved hard arbeid.

Skrevet

Shait o.O

Hun har ikke gjort det med vitende og vilje? Da synes jeg iallefall ikke hun skal straffes.

Jeg har også vært i den situasjon at den nye smarttelefonen min lastet ned info som jeg ikke var klar over. En 12 åring har ikke nødvendigvis den informasjon og kunnskap hun trenger for å unngå slike situasjoner.

hun har lastet ned og gitt ut tlf nr. med vitende vilje, men hadde vel ikke tenkt så langt som at det ble så mye penger ut av det...
Skrevet

Hun kan jo ikke ha visst at det kostet så mye!?

Jeg synes også straff er feil her, dere må ta deres del av ansvaret - jeg tenker at en 12 åring som har hatt tilgang til telefon og internett lenge nok til å klare å laste ned for en slik sum har vært for mye uten overvåkning.

Vis henne regningen og forklar, gi henne en advarsel - heretter må hun spørre hver gang hun skal laste ned noe eller spille noe på internett.

Hvis hun så gjør det igjen, så kan jeg være enig i at det må inndragelse av goder til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...