Gå til innhold

Hva er de nye statusnavnene?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Tror ikke Anders er et navn som blir førstevalg fremover:-P

Jeg synes det er synd, for Anders er et fint navn. Og det er synd at en sånn mann skal få makten og seieren ved at ingen vil bruke navnet hans. På den annen side så kjenner vi jo ABB kun med fullt navn eller bare etternavn. Det er få som faktisk kaller han Anders.

Men det er absolutt forståelig , det er jo ikke mange som kaller barna sine Vidkun heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI her igjen.

For meg er de gamle statusnavnene navn som

Kristian, Camilla, Elisabeth, Margrete, Karen, Marie, Fredrik,Preben, Håkon,Katarina.

Katarina? Ehhh, nope!

Skrevet

Jeg hadde Anders som førstevalg, men ombestemte meg pga ABB... :-( trist, for liker navnet, det var min bestefars navn.

Er Ludvig et poppisnavn??? Jeg drømte at babyen sa han het Ludvig, før jeg visste at det var en gutt, så nå blir det Ludvig. Hverken likte eller hadde noe forhold til navnet før drømmen! Men ante ikke at det var plutselig så populært...

Jeg liker også Peter, det var mitt andrevalg.

Skrevet

Nå har jeg fulgt med ganske mye under "navnedebatten" over en lengre periode, for vi sliter litt med å bestemme oss for navn denne gangen. Det er veldig mange forskjellige meninger der ute om hva som er "poppis", "kjedelig", "oppbrukt", "harry", "klassisk", "tidløs" osv.... Ofte har man bestemte assosiasjoner til ulike navn som avgjør hva man tenker om det.

Det beste er vel å stole på sin egen magefølelse. Det vil alltids være noen som liker/ikke liker navnet. Og det vil være utrolig mange forskjellige meninger om samme navn uansett hvilket navn man velger. Lykke til med navnevalget alle sammen :)

Skrevet

Vi bor i et område med høyt utdannede og mennesker med tildels svært høye inntekter (Ingen tjener under millionen, bortsett fra oss).

Her heter barna Ingrid, Ingeborg, Anna, Frøya, Anne. Marie, Minda, Karen, Christine, Kristiane, Anniken, Sophie, Sophia, Julie, Hedda, Hedvig, Rikke, Josefine, Martine, Johanna, Ragnhild, Mathilde, Filippa, Konstanse Alexander, Martin. Henrik, Fredrik. Didrik, Preben, Axel, Herbjørn., Herman, Vetle, Norman, Conrad, Christian. Håkon. Harald osv.

Skrevet

Syntes ikke de nye poppisnavnenen er status, liker også de gamle

Julie, Mille, Margrethe, Ludvig, alma, Ola, Fredrik

Den type navn er for meg navn som forbindes med status og ressurser.

Mille og Ola kan vel ikke akkurat karakteriseres som status og ressurssterke navn...

Skrevet

Ble litt nysgjerrig nå?

Første jeg lurer på er ha som var de gamle statusnavnene?

Det andre jeg lurer på er hvilket vakum mman lever i om man hørte navnet lukas første gang for 10-12 år sden? ( forresten du kan jo være velig veldig ung, og ikke ha et mine som husker lengre tilbake)

23.33 her.

åduverden, det var også noe å henge seg opp i ;) Selvsagt hadde jeg hørt navnet Lukas før, hesten til Emil het f.eks det :)

Det jeg skulle skrevet for at du kunne skjønne hva jeg mente, var at jeg hørte om en gutt som skulle hete Lukas for 10-12 år siden, og det var første gang at jeg tenkte at det var et veldig sjeldent (på den tiden, her jeg bor) og fint navn, og jeg har likt det siden.

Det gjelder å få tingene helt riktig sånn at ikke dibberene kommer og tar oss :P

Skrevet

Mille og Ola kan vel ikke akkurat karakteriseres som status og ressurssterke navn...

sier du det? Fordi?

Båe Mille og Ola er navn som brukes på Oslo Vest av ressursterke og høyt utdannede mennesker

Skrevet

Status er så mangt, men som "klassenavn" tenker jeg på Henrik, Hermann, Axel, Didrik, August, Hedda, Hedvig, Agnes, Ingeborg, Konrad, Hermine, blant andre.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Mille, Alma, Ludvig er jo poppisnavn

Joda det er de, MEN de er ikke selvoppfunnede navn, og disse er gjerne poppis i litt andre sekter enn de nye poppisnavnene har jeg inntrykk av

Skrevet

Jeg hadde Anders som førstevalg, men ombestemte meg pga ABB... :-( trist, for liker navnet, det var min bestefars navn.

Er Ludvig et poppisnavn??? Jeg drømte at babyen sa han het Ludvig, før jeg visste at det var en gutt, så nå blir det Ludvig. Hverken likte eller hadde noe forhold til navnet før drømmen! Men ante ikke at det var plutselig så populært...

Ludvig er ikke poppisnavn, men har ligget stabilt litt høyere enn vanlig på navnestatistikken de senere år. Det har alltid vært Ludviger, ergo ikke poppisnavn.

Skrevet

Synes barna skal ha det navnet som passer til dem.

Status var ikke inne i vår tankerekke da vi fant navn. Vi lette etter det navnet som kjentes riktig ut på akkurat det barnet.

Slitsomt å tenke status også vel?

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Ludvig er ikke poppisnavn, men har ligget stabilt litt høyere enn vanlig på navnestatistikken de senere år. Det har alltid vært Ludviger, ergo ikke poppisnavn.

Ludvig er uansett NYDELIG! det er rett som hun over sier, ikke poppis, men populært vil si det er en vesentlig forskjell, broren min heter Ludvig supert navn!

Skrevet

Herman, Vilhelm, Vilmer, Didrik, Lyder, Kristian, August, kanskje et familienavn som går videre fra en rik familie, jeg tenker litt sånn når jeg hører disse navnene. Disse navnene tror jeg blir gitt på tvers av bosted men ikke så ofte på tvers av sosial klasse. De forekommer selvfølgelig også i en lavere sosial klasse men majoriteten holdes din "eliten"

Når jeg hører bibelske navn som Gabriel, Lucas, Nathaniel, Noah osv, tenker jeg nymotens navn som er populære. Tenker at disse type navn er spesielt populære i bystrøk.

Peder, Ola, Ole, Olav, Thorbjørn, Knut tenker på på noe som er traust og tradisjonelt. Familie med bakgrunn fra gårdsdrift og bor landlig.

Skrevet

Olivier synes jeg ikke er noe statusnavn i allefall. Det er blir litt d samme som Melissa og andre engelske navn. Dumt på norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...