Gå til innhold

Hva er de nye statusnavnene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med å få sprikende svar her ja.

Tenker derer på noen navn som mer "fine"og mer vellykkede enn andre?

Og da mener jeg fine som noe positivt altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei. Navn er ikke status.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg tenker jo på noen navn som finere enn andre, men ikke i betydningen at de får mer respekt eller status.

Man velger jo de fineste navnene til barna sine...

Skrevet

For meg virker det som om det ofte er de som er så opptatt av å finne sære, sjeldne navn som tror det gir status (de som aldri ville gitt ungen sin et "poppis" navn selv om de synes de er fine).

For min del synes jeg det gir "status" om man velger ett navn uansett hvor mange andre som heter det og uansett hva andre måtte mene...

Skrevet

Status er jo et veldig vanskelig begrep.. Ulike faktorer gir status i ulike miljøer! Men statusnavn i tradisjonell forstand er nok ganske statiske, og således blir "nye" statusnavn litt selvmotsigende? Solide, trygge, konservative navn som Peder, Preben, Henrik, Anna,Sofie, Julie.. vil nok alltid passere som status. I visse kretser :-)

Skrevet

For meg virker det som om det ofte er de som er så opptatt av å finne sære, sjeldne navn som tror det gir status (de som aldri ville gitt ungen sin et "poppis" navn selv om de synes de er fine).

For min del synes jeg det gir "status" om man velger ett navn uansett hvor mange andre som heter det og uansett hva andre måtte mene...

Akkurat når det gjelder dette føler jeg meg litt truffet, faktisk :) Jeg har likt navnet Lukas siden jeg hørte det for første gang for sikkert 10-12 år siden, og hadde lyst at vår lille gutt skulle hete det. Siden jeg ble ganske overraskende gravid, hadde jeg ikke fulgt med på hvilke navn som låg på navnetoppen og ikke. Da jeg oppdaget at det låg helt på topp (som nr 1 eller 2 tror jeg) og jeg erfarte at det var mange unge mødre som kalte barnet sitt det, valgte jeg det faktisk bort.

Selv om jeg syns det er et kjempefint navn og har likt det lenge, lot jeg navnetoppen styre meg - men i motsatt retning av hva som er vanlig ;)

Så jeg hadde ikke "baller" nok til å stå for eget valg, og tenke heller på hva andre mente...

Skrevet

Akkurat når det gjelder dette føler jeg meg litt truffet, faktisk smile.png Jeg har likt navnet Lukas siden jeg hørte det for første gang for sikkert 10-12 år siden, og hadde lyst at vår lille gutt skulle hete det. Siden jeg ble ganske overraskende gravid, hadde jeg ikke fulgt med på hvilke navn som låg på navnetoppen og ikke. Da jeg oppdaget at det låg helt på topp (som nr 1 eller 2 tror jeg) og jeg erfarte at det var mange unge mødre som kalte barnet sitt det, valgte jeg det faktisk bort.

Selv om jeg syns det er et kjempefint navn og har likt det lenge, lot jeg navnetoppen styre meg - men i motsatt retning av hva som er vanlig wink.png

Så jeg hadde ikke "baller" nok til å stå for eget valg, og tenke heller på hva andre mente...

Men ble du fornøyd med det du valgte, eller angrer du litt i dag?

Skrevet

Akkurat når det gjelder dette føler jeg meg litt truffet, faktisk :) Jeg har likt navnet Lukas siden jeg hørte det for første gang for sikkert 10-12 år siden, og hadde lyst at vår lille gutt skulle hete det. Siden jeg ble ganske overraskende gravid, hadde jeg ikke fulgt med på hvilke navn som låg på navnetoppen og ikke. Da jeg oppdaget at det låg helt på topp (som nr 1 eller 2 tror jeg) og jeg erfarte at det var mange unge mødre som kalte barnet sitt det, valgte jeg det faktisk bort.

Selv om jeg syns det er et kjempefint navn og har likt det lenge, lot jeg navnetoppen styre meg - men i motsatt retning av hva som er vanlig ;)

Men ble du fornøyd med det du valgte, eller angrer du litt i dag?

Jeg er veldig fornøyd, og han kunne (selvsagt) ikke hett noe annet nå, men det irriterer meg litt at jeg lot meg påvirke av andre. Trodde jeg hadde mer integritet enn som så :P

Skrevet

HI her.

Hvis vi tar Røkke som eks. Hans første kull med barn fikk navnene Kristian og Elisabeth. Dette er jo noen år siden, ca 25, og da var nok dette navn som var litt "fine".

Det kullet han har fått i sitt andre ekteskap har fått navn som Normann og Per tror jeg. En helt annen type navn. Kan seff ha noe å gjøre med ny kone, men og med at andre navn er blitt mer aktuelle å bruke.

Og dette er ikke ment som en ukritisk hyllest til Røkke.

Skrevet

"Statusnavn", som ofte velges av de med gamle penger, er gjerne tradisjonsnavn som Kristian, Henrik, Marie, Johanne osv Så de er vel ikke akkurat nye...

"Nye" fantasifulle navn er mer wannabe...

Skrevet

Hvorfor tror du de som velger sjeldne navn er opptatte av status enn de som velger vanlige navn?

Hvorfor er det egentlig så nøye om man foretrekker et sjeldent navn eller et vanlig navn? Hvis alle velger de sjeldne navnene så blir de ikke sjeldne lenger, og hvis alle velger de vanlige navnene så blir det drit kjedelig. MANGFOLD er ikke feil.

Jeg har for øvrig et barn med et navn som tre eller færre har i Norge. Og et annet barn som har et veldig vanlig navn (gjør vel meg halvstatus eller noe i dine øyne det da). Jeg valgte navn ut fra de kriteriene jeg antar DU også gjorde da du ga dine barn navn: jeg valgte de navnene jeg likte best og som passet barna best. Er ikke nor feil ved det.

Skrevet

Ble litt nysgjerrig nå?

Første jeg lurer på er ha som var de gamle statusnavnene?

Det andre jeg lurer på er hvilket vakum mman lever i om man hørte navnet lukas første gang for 10-12 år sden? ( forresten du kan jo være velig veldig ung, og ikke ha et mine som husker lengre tilbake)

Skrevet

Hvorfor tror du de som velger sjeldne navn er opptatte av status enn de som velger vanlige navn?

Hvorfor er det egentlig så nøye om man foretrekker et sjeldent navn eller et vanlig navn? Hvis alle velger de sjeldne navnene så blir de ikke sjeldne lenger, og hvis alle velger de vanlige navnene så blir det drit kjedelig. MANGFOLD er ikke feil.

Jeg har for øvrig et barn med et navn som tre eller færre har i Norge. Og et annet barn som har et veldig vanlig navn (gjør vel meg halvstatus eller noe i dine øyne det da). Jeg valgte navn ut fra de kriteriene jeg antar DU også gjorde da du ga dine barn navn: jeg valgte de navnene jeg likte best og som passet barna best. Er ikke nor feil ved det.

Du har misforstått innlegget mitt. Jeg synes jo nettopp det er det viktigste, å velge et navn man liker uansett om det er poppis eller sjeldent! Vi er i grunnen helt enig :)

Skrevet

HI her igjen.

For meg er de gamle statusnavnene navn som

Kristian, Camilla, Elisabeth, Margrete, Karen, Marie, Fredrik,Preben, Håkon,Katarina.

Skrevet

Forskjell på statusnavn og wannabe statusnavn. Cornelia og Olivia er etter min mening wannebe. Og det faller bare gjennom som harry.

Skrevet

Forskjell på statusnavn og wannabe statusnavn. Cornelia og Olivia er etter min mening wannebe. Og det faller bare gjennom som harry.

Olivia??? Det er da helt i samme gate som Agnes, Ingrid og Astrid. Gammelt og "traust". Synes ikke det kan sammenlignes med Cornelia og den slags.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg kjenner en nydelig familie hvor en av døtrene heter Cornelia, og de er så langt fra harry og wannabe som det går an å være. Så kanskje vi skal tone ned generaliseringa bittelitt?

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Syntes ikke de nye poppisnavnenen er status, liker også de gamle

Julie, Mille, Margrethe, Ludvig, alma, Ola, Fredrik

Den type navn er for meg navn som forbindes med status og ressurser.

Skrevet

Øy! Oldemor heter Cornelia og man disser ikke oldemor

Skrevet (endret)

Syntes ikke de nye poppisnavnenen er status, liker også de gamle

Julie, Mille, Margrethe, Ludvig, alma, Ola, Fredrik

Den type navn er for meg navn som forbindes med status og ressurser.

Mille, Alma, Ludvig er jo poppisnavn Endret av Askepott <3
Skrevet

HI her.

Hvis vi tar Røkke som eks. Hans første kull med barn fikk navnene Kristian og Elisabeth. Dette er jo noen år siden, ca 25, og da var nok dette navn som var litt "fine".

Det kullet han har fått i sitt andre ekteskap har fått navn som Normann og Per tror jeg. En helt annen type navn. Kan seff ha noe å gjøre med ny kone, men og med at andre navn er blitt mer aktuelle å bruke.

Eller så har det med at pappaen til rekke heter Normann;)

Skrevet

HI her.

Eller så har det med at pappaen til rekke heter Normann;)

Røkke! *damnyouautocorrect*

Skrevet

Tror ikke Anders er et navn som blir førstevalg fremover:-P

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Jeg hadde nesten samme erfaringen selv :) Har alltid elsket navnet Emil (helt siden jeg så serien som liten har navnet festet seg hos meg), men da jeg ble gravid hadde to av mine venninner allerede fått gutter som het det, og jeg visste om flere andre, pluss at navnet allerede lå på førsteplass på navnelisten. Det sa seg selv at vi fant noe annet, selv om vi fikk en glad og ivrig lyslugg og vi bor på gård. Synd, egentlig, for han er en skikkelig Emil-gutt ;) Men men, han har et annet navn, og det passer også godt på han, så vi er fornøyde vi! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...