Gå til innhold

Alkohol fire uker etter termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte sønnen min én uke før termin, og planlegger å dra på en konsert som arrangeres fire uker etter termin. Har lest flere steder at man ikke må innta alkohol før mist seks uker etter termin, men jeg skjønner ikke helt hvorfor.. Hvis jeg drikker kommer jeg jo ikke til å amme sønnen mi før absolutt ALT av promille er borte.. Hva er da forskjellen på å vente i fire uker og seks uker?

Tror jeg drakk EN rusbrus sånn ca 4 uker etter jeg fødte. Og det gikk fint det! Men jeg pumpa meg masse og ga babyen flaske da, og ventet kanskje 12 timer faktisk, før jeg ammet igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også denne "regelen" er merkelig. Da jeg pumpet melk til prematuravd. Måtte jeg ikke være avholds, men vise måtehold- dvs ikke drikke meg full. De gangene jeg tok et glass vin unnlot jeg å pumpe meg den kvelden. Jeg leverte topp melk og dette var til prematurbabyer.

Dersom man fullammer og har en baby som ikke tar flaske skjønner jeg denne anbefalingen veldig godt. Man skal ikke ta sjansen på et glass vin om man plutselig blir nødt til å amme før alkoholen er ute.

Dersom babyen tar flaske er det jo ikke noe problem å pumpe seg evt gi mme et måltid om man vil ha seg et glass vin. Hvilket jeg forresten skal ha i morgen og som jeg har sett fram til lenge. Min baby er da 1,5 uke gammel og tar pupp, flaske og smokk. Så da skal jeg pumpe et godt puppemåltid og nyte mitt ene glass som jeg har sett fram til lenge.

Mme har jeg i bakhånd i tilfelle han ikke blir fornøyd, og skulle jeg få spreng er det jo bare å åumpe og hive melka. Litt styr for et glass vin kanskje? Ja men for meg er det verdt det :-)

Skrevet

Orka ikke lese alle svarene, skjønte fort hvilken retning det gikk i ;) Jeg var selv på konsert 3 uker etter fødsel. Ammingen fungerte ikke for meg uansett, så det tenkte jeg ikke på. Det var godt å komme seg litt ut og ha litt tid for meg selv. Og det var deilig å komme hjem til både mann og barn morningen etter. Har flere venninner som også har tatt seg en tur ut alt fra 3-6 uker etter fødsel. Noen av dem ammet, andre ikke. De som ammet, pumpet seg på forhånd. Ser ikke helt problemet.

Gå ut og kos deg;) Det kommer til å gå helt fint. Ikke bry deg om alle de hysteriske som svarer bare for de tror de er så mye bedre. Alle gjør ting på sin måte, og ingenting er mer riktig enn noe annet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...