Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Jeg fødte sønnen min én uke før termin, og planlegger å dra på en konsert som arrangeres fire uker etter termin. Har lest flere steder at man ikke må innta alkohol før mist seks uker etter termin, men jeg skjønner ikke helt hvorfor.. Hvis jeg drikker kommer jeg jo ikke til å amme sønnen mi før absolutt ALT av promille er borte.. Hva er da forskjellen på å vente i fire uker og seks uker?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Jeg heller skjønte ikke det. Tror at det tar lenger tid før alkoholen brytes ned, men det er jo bare å vente litt lenger! Jeg drakk alkohol 5 uker etter- og det gikk helt fint. Kos deg:)
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Kroppen din er jo helt i ubalanse hormonelt etter et svangerskap og fødsel, nå skal den tilpasse seg barseltid og amming. Det er mye som skjer i kroppen på både fysiske og mentale plan og det er ikke rette tiden å forgifte den med alkohol rett og slett. Man drikker seg ikke full i barseltiden, både av hensyn til seg selv og til babyen. Kan du ikke gå på konsert noen timer uten å drikke deg full da, du kan jo ta deg en øl, nyte musikken og så reise hjem til barnet ditt igjen.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Har ingen planer om å drikke meg full ;-) Men å drikke er å drikke uansett.. Er derfor jeg spør, siden det er anbefalt å ikke drikke noe som helst alkohol de første seks ukene. HI
Gjest yrild Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Må du drikke da? Jeg skjønner ikke at behovet for å drikke er større enn behovet for å være med barnet ditt, kose med det og amme? Dra på konsert uten å drikke. Dra hjem igjen og kos deg med ditt lille nurk :-)
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Skjønner ikke at når man har gått så lenge gravid, ventet og lengtet etter dette barnet. Så kan man ikke vente med å komme seg ut å drikke. Hvorfor kan man ikke bare la vær å drikke og sette babyens behov først. Livet forandrer seg etter man har fått barn og nå er dette lille spedbarnets behov viktigere enn at du må drikke alkohol!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Kroppen din er jo helt i ubalanse hormonelt etter et svangerskap og fødsel, nå skal den tilpasse seg barseltid og amming. Det er mye som skjer i kroppen på både fysiske og mentale plan og det er ikke rette tiden å forgifte den med alkohol rett og slett. Man drikker seg ikke full i barseltiden, både av hensyn til seg selv og til babyen. Kan du ikke gå på konsert noen timer uten å drikke deg full da, du kan jo ta deg en øl, nyte musikken og så reise hjem til barnet ditt igjen. Hun spurte hva forskjellen på 4 og 6 uker er. '' Man drikker seg ikke full i barseltiden, både til hensyn til seg selv og babyen'' Seriøst? Jeg er så lei av sånne som deg som tror dere er så mye bedre enn alle andre. La nå folk få gjøre som dem vil;) Kan du ikke svaret på spørsmålet, så la vær å svar i det hele tatt!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Barnet får mer en nok kos av en flott bestemor de få timene jeg er på konsert, og masse kos fra meg etterpå, så det er ikke noe å bekymre seg over:-) Men er det noen som har svar på spørsmålet? Hadde vært fint å vite om man faktisk kan ta seg f.eks. et glass vin, til tross for at det ikke er gått seks uker, hvis man venter til promillen er helt borte før man ammer :-) HI
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 Men hvorfor MÅ du ta et glass vin sÅ kort tid etter fødsel?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #10 Skrevet 19. april 2012 Barnet får mer en nok kos av en flott bestemor de få timene jeg er på konsert, og masse kos fra meg etterpå, så det er ikke noe å bekymre seg over:-) Men er det noen som har svar på spørsmålet? Hadde vært fint å vite om man faktisk kan ta seg f.eks. et glass vin, til tross for at det ikke er gått seks uker, hvis man venter til promillen er helt borte før man ammer :-) HI Jeg delte en flaske vin med samboer 4-5 uker etterpå, for meg gikk det helt fint- det er jeg sikker på at det gjør for deg også Drit i alle ''bedreviterene'' som sitter på rævva hjemme dag inn og dag ut fordi de '' prioriterer babyen'', og sitter og ammer og koser hele dagen.
Lille- MO Skrevet 19. april 2012 #11 Skrevet 19. april 2012 etter operasjoner skal man ikke drikke alkohol pga blødningsfare.. kan det være derfor man skal vente i 6 uker? til renselsen er over? jeg vet ikke, men det var det eneste logiske jeg kunne tenke meg kunne være en årsak. Du kan jo evnt ringe legen din å høre for sikkerhetsskyld?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #12 Skrevet 19. april 2012 Herregud, er det umulig å få svar på et spørsmål her inne? Jeg verken MÅ drikke eller dra på konsert, men hvis jeg har lyst til det så gjør jeg det, så lenge det er trygt for sønnen min. Er derfor jeg spør angående dette, fordi jeg ikke vil gjøre noe feil :-) La fint bort både alkohol og snus gjennom hele svangerskapet, fordi jeg vet det er skadelig. Og det samme gjør jeg med alkohol så kort tid etter termin, dersom det er skadelig ;-) Noen som kan svare på spørsmålet? HI
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #13 Skrevet 19. april 2012 Hehe, her blir man viss aldri enige, enten er man en kjedelig bedreviter eller så drikker man alkohol i barseltiden, verden er svart/hvit på dib gitt Da helsesøster snakket om alkohol på svangerskapskurset sa hun at de anbefalte å vente så lenge som mulig etter fødselen og hadde satt barseltiden på 6 uker som en grense fordi det er gjerne omtrent den tiden kroppen trenger på å komme i vater etter påkjenning et svangerskap og en fødsel er. Hun sa vi måtte ta vare på oss selv og gi kroppen tid til å falle på plass både fysisk og psykisk, hormonene komme i balanse osv. Sånn jeg forsto det tror jeg neppe det er skadelig med et glass vin 4 uker etter fødsel, men de anbefalte å vente i 6 uker for å ikke belaste kroppen mer enn nødvendig i denne tiden.
☆☆☆ Skrevet 19. april 2012 #14 Skrevet 19. april 2012 Ser ikke vitsen med å drikke når man blir anbefalt å la være. Jeg har hatt den holdningen i svangerskapet og nå i barseltiden at jeg ikke "tenker sjæl " når det gjelder alkohol, men hører på offisielle anbefalinger. Totalavhold er greit å forholde seg til.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #15 Skrevet 19. april 2012 Det er ikke mor som ikke tåler alkohol de 6 første ukene etter fødsel. Det er barnets lever som ikke klarer å bryte ned alkohol så tidlig. http://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #16 Skrevet 19. april 2012 Men barnets lever blir jo ikke utsatt for alkohol dersom mor venter med å amme til det ikke finnes spor av alkohol i melka..?
eaglebeagle Skrevet 19. april 2012 #17 Skrevet 19. april 2012 Barnet får mer en nok kos av en flott bestemor de få timene jeg er på konsert, og masse kos fra meg etterpå, så det er ikke noe å bekymre seg over:-) Men er det noen som har svar på spørsmålet? Hadde vært fint å vite om man faktisk kan ta seg f.eks. et glass vin, til tross for at det ikke er gått seks uker, hvis man venter til promillen er helt borte før man ammer :-) HI Jeg har ikke noe fasitsvar, men jeg tror denne "regelen" handler om å beskytte nyfødte med et umodent "system" mot evnt alkohol i morsmelken (det er jo forsvinnende lite som kommer over med dog). Når promillen er ute av kroppen din, er den også ute av melken, så jeg kan ikke se at det er noe problem om du ønsker konsert med ett glass vin/øl. Vi "nybakte" er alle forskjellige. Selv følte jeg meg ikke i ulage, hormonell eller på annet vis rar etter fødselen. Renselsen var over etter 10-12 dager, og jeg var meg selv igjen. Vi hadde gode rutiner med amming/soving, og forskjellen var bare at nå var det fire barn. Så noen uker fødselen føltes det naturlig en gang i blant å drikke et glass vin til maten e.l. Selvsagt ikke i sammenheng med amming. Rett og slett fordi jeg synes vin er veldig godt, og fordi jeg ikke kan se at det skadet på noe vis. At andre ser det annerledes er helt flott, og man må velge hva osm er rett for seg.
Underveis --> Skrevet 19. april 2012 #18 Skrevet 19. april 2012 Jeg tror grunnen er at det tar omtrent så lang tid før kroppe. Til barnet er "i gjenge" bl.a. lever og nyrer. De er dermed ekstra utsatt for alkohol. Ellers synes jeg også det er pussig hvordan folk automatisk assosierer drikking med fyll. Lurer på hvilken drikkekultur de er vant med. Jeg var på konsert her i helgen, og drakk! Tok meg en øl og en drink. Og det var på middagen før konserten ;-) Ble hverken full eller ufin. Men så er det vel de som rett og slett ikke klarer å la være å drikke mengder når de først drikker. Kanskje det er derfor de reagerer ;-) Dersom all alkohold er ute av kroppen når du ammer etterpå, så spiller det jo ingen rolle.
Lillegullskatt Skrevet 19. april 2012 #19 Skrevet 19. april 2012 Jeg tror 6ukers "regelen" er med tanke på alkohol og amming, og at det skal så lite til før de helt små kan få skader dersom ikke all alkoholen er ute av mm... Det er jo babyens lever som skal bryte ned alkoholen den får i mm. Men har ikke hørt noen annen grunn til at man skal vente 6 uker med alkohol... Tror ikke det er ment at det er skadelig for deg e.l. (så lenge det ikke er snakk om rot-fylla da) og det er viktig at man ikke sover i samme seng som nurket dersom man har drukket... Du kan jo også ta en tlf til fastlege eller helsesøster dersom du er veldig i tvil
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #20 Skrevet 19. april 2012 Hvis det er skader som kan oppstå for den lille og man ikke vet når all alkoholen er ute av kroppen så skjønner jeg ikke hvorfor man bare kan la vær å ta de glassene med alkohol. Da er man sikker på at den lille babyen ikke får noe i seg...
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #21 Skrevet 19. april 2012 Men er det greit å drikke om man ikke ammer da? Hva om man gir mme? Har man da lov til å drikke av det allvitende dibpolitiet? Ikke HI, men nysgjerrig.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #22 Skrevet 19. april 2012 Da syns jeg ikke det gjør noe å ta seg et glass vin eller en øl eller to. Så lenge man holder seg til det hvis man skal være sammen med barnet om natten. Hvis man sover sammen med barnet så ville jeg ikke drukket alkohol.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #23 Skrevet 19. april 2012 HI: Grunnen er at barnet ditt ikke tåler alkohol i kroppen sin i det heletatt de første 6 ukene. Får ungen i seg det, så er det stor sjanse for at nyrene blir påvirket negativt. Og om du fortsatt har renselse, så mø du huske at blodet blir tynnere pga alkohol, noe som kan gi store blødninger hos deg. Men for all del, pump nok melk og gi ungen det istedenfor, bare husk å ta noen forhåndsregler, så kan du fint ta et glass vin eller en øl til konserten, og vente med ammingen til alkoholet er ute av kroppen igjen, men husk å pumpe deg en gang eller to i vente tiden, for å holde en optimal melkeproduksjon
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 19. april 2012 #24 Skrevet 19. april 2012 Men er det greit å drikke om man ikke ammer da? Hva om man gir mme? Har man da lov til å drikke av det allvitende dibpolitiet? Ikke HI, men nysgjerrig. Så lenge renselsen er over er ikke det noe stress Men stol på meg ,du vil ikke drikke stort av alkohol om du fortsatt har renselsen, blodet blir tynnere av alkoholet, og det gir større blødning, har selv erfart dette, tok meg en øl en kveld 4 uker etter fødselen, og blødde betydelig mer enn før alkohol inntaket.
dreamzone Skrevet 19. april 2012 #25 Skrevet 19. april 2012 Så lenge du pumper deg før du reiser så du har måltider til tiden du er borte + 12 timer etter det er det ingen problem. Hele poenget er jo at babyen skal ha melk uten alkohol i og det får den da... Jeg var på fest 5 uker etter fødsel hvor jeg nøt litt alkohol. Ikke noe problem det Bruk noen dager på å pumpe melk-bedre med for mye enn for lite. Reis på konsert og kos deg. Babyen din får jo masse kos fra den som passer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå