Gå til innhold

Dere som har ammet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge ammet du og hvor lenge ønsket du å amme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Første ammet jeg til hun var omkring 10 mnd. Da var det full puppenekt fra hennes side. Skulle ønske jeg kunne ammet henne noen mnd til, ettersom det var umulig å få i henne erstatning frem til hun ble så gammel at hun kunne drikke kumelk.

Minstemann er bare 9 uker, og hadde vært fint å kunne amme han til han var omkring året. Men det gjenstår å se om han vil ;)

Gjest mela<3
Skrevet

Jeg ammet av og på i 3-4 mnd med eldste. Ble ikke den kosen jeg trodde det skulle være. Det var alltid vondt og i tillegg stressende da jeg hadde andre plager etter fødsel. Var glad da det var over.

Med andremann var det kos fra dag en! Jeg var aldri sår på brystet(helt sant), og jeg hadde ingen andre forstyrrende skader i underlivet.

Jeg ammet i 6 mnd, da han gradvis sluttet over en ukes tid. Det var pga en hoven lymfeknute i bakhodet hans. Kunne godt ammet litt lenger, slik at jeg hadde sluppet flaskestyret;)

Skrevet

Ammet til han var to, jeg bestemte meg ikke for noe som helst på forhånd og kommer ikke til å gjøre det denne gangen heller. :)

Skrevet

Eldstemann ammet jeg til han var 18 mnd. Men bare en gang om dagen de siste 2 mnd. Omtrent fullammet fram til han var 1 år, han var lite interessert i fast føde.

Med yngste fikk jeg mindre melk allerede når hun var 3 uker, så måtte supplere med mme et par ganger for dag. Men klarte å amme helt til hun var 8 mnd, da tok melken helt slutt.

Skrevet

Første ammet jeg til han var 14 månder, da føltes det naturlig å avrunde. Følte han ble litt "stor" og tok puppen selv liksom, og jeg opplevde at han våknet bare for å få pupp og ligge og kose med den.

Med jenta nå sist, ville hun ikke mer etter 9-10 måneder. Tok puppen, slapp den, lo, ristet på hodet osv. Ville gjerne ammet mer, men kunne jo ikke tvinge henne heller. Den som kommer nå, skal få amme så lenge hun vil, og det føles naturlig for meg. Jeg tipper drøyt året.

Skrevet

Ammet til vesla var 8mnd. Da hadde hun fått hele tannraden, og syns det var skikkelig artig å bite mamma i puppen. Var så vondt til tider at jeg ikke orket mer. Men skal sies at hun lå veldig urolig og virket ikke intressert, sikkert derfor hun bet. For hun bare lo å smila når jeg sa auu:P Så da begynte vi med mme.. Kunne ønske jeg fikk ammet til hun var ett år!

Skrevet

Jeg ammet alle tre til de var 17-18 mnd. Dte var koselig - hadde ikke hatt bestemte tanke rom det på forhånd tror jeg, men jeg hadde vel tenkt å amme ihvertfall ett år, slik det er anbefalt.

jeg elsket å amme - selv om man jo blir ganske bundet. De siste månedene var det jo bare 1-3 ganger om dagen.

Skrevet

Ammet til 8-9 måneder med begge. Begge to sluttet tvert, brakk seg av å få puppen i munnen og hylte bare de så den:( Hadde ambisjoner om å amme lenger.

Skrevet

Storesøster ammet jeg til hun var 7 1/2 mnd, da var det ikke mer melk, ga kun på den ene siden de siste dagene. Jeg hadde vel ikke noe formening om hvor lenge. Det ble anbefalt fullamming til 4 mnd og så utover mot 1 år, så jeg var fornøyd da.

Lillebror ammet jeg til han var 9 mnd. Da nektet han plent å ta mer. Det var muligens pga at jeg hadde drukket en dag og melka smakte anderledes. Selv om jeg hadde ventet så lenge som jeg skulle og lenger før jeg ammet igjen etter alkoholen. Det gikk fint noen ganger etterpå, så var det bom stopp. Han bet meg i puppen og så vræelte 2-3 ganger og da ga jeg opp.

Jeg fullammet til han var ca 7 - 7 1/2 mnd, han ville ikke ha fast føde. Det var anbefalt å fullamme til 6 mnd og så videre i 1-2 år. Jeg hadde masse melk, så hadde nok ammet til han var ca året hvis han ville hatt, men fornøyd med innsatsen.

Skrevet

ammet frem til jenta mi var 14 mndr...da sluttet hun selv. hadde satt til 15 mndr men det gikk naturlig av seg selv. full amma lenge..på slutten var det kun på kvelden før sengen.

Skrevet

Fullammet i 3 måneder uten problemer - da begynte snuppa plutselig å nekte.. Etter å ha kjempet med henne i halvannen måned, og t begynte å gå utover vektøkning, ga jeg litt opp, og hun fikk litt flaske og litt pupp frem til ca 9 måneder (i tillegg til fast føde fra ca 4-5 mndr)

Mer og mer flaske og mindre pupp selvfølgelig, siden jeg ikke klarte å opprettholde produksjonen.. :/

Ideelt skulle jeg gjerne ha kun ammet (var veldig enkelt syntes jeg) mye lengre.. Men jeg hadde nok begynt å gi smaksprøver allerede ved 4-5 mndr uansett

Skrevet

Ammet begge guttene mine til de var rundt 1år. Minstemann måtte få ei flaske på kvelden første mnd, til jeg fikk opp produksjonen.

Skrevet

11 og 12 mnd. Hadde ingen ønsker på forhånd, og sluttet når det var naturlig for oss.

Skrevet

min mor ammet meg i bare 2 mnd, fordi hun mistet melka, mens hun ammet lillebroren min til han var nesten 4 år :P lillebroren min nekta å slutte, han var så utrolig hekta

Skrevet

Ammet alle 3 i 14-15 mnd. Naturlig å stoppe da, de ble så flinke til å prate og det ble mye mas om pupp. Samtidig som det var kosen de var mest ute etter, så ble flinkere å bare kose litt. Fullammet alle til 6-10 mnd alderen. håper amming går fint denne gangen også, siden jeg ikke er noe flaske mamma. Mye styr syns jeg, pupp er lett ;-)

Skrevet

ble ingen amming her.. hadde tenkt engang at det kom til å skje.. planen var å amme så lenge som mulig..

frøkna ble født 4 uker før tide, og pga en komplisert fødsel så gikk det over 8 timer før hun ble lagt til på puppen.. og hun nektet.. bare hyla og skrek.. prøvde til alle måltider i 4 dager, og ofte etter på også.. men gikk ikke.. men jeg pumpa i 10 uker, så hun fikk kun mm første 10 ukene.. men våknet opp en dag uten melk..

Skrevet

Ammet til 18 mnd. Hadde tenkt til å amme til 2 år, men måtte slutte pga langvarig sykehusopphold (for meg).

Fullammet tilnærmet til 9 mnd.

Mange gir opp altfor lett. Jeg brukte 6 mnd for å kunne fullamme på "naturmetoden" pga lite/svakt barn. Hadde brystbetennelse og stadig tette melkeganger og gikk derfor på diett pga det. Jeg mener det hele var verdt det slik at min bittelille datter ble frisk og sterk. - Og hva i alle dager gjør man om man ikke har puppen når man får kolikkbarn?

Skrevet

13 mnd. Hadde ikke satt meg noen krav på forhånd utenom å fullamme 6 mnd og prøve alt før jeg gav opp. Strålende fornøyd med at jeg klarte det :-) Med nr 2 går jeg med samme innstillingen .

Skrevet

Ammet til hun var 11 mnd, og da ville hun ikke ha mer. Ville heller ikke ha mme da, så det gikk i vann fram til hun var gammel nok til kumelk. Jeg hadde ønsket å amme lenger.

Skrevet

Jeg ammet i 8 mnd. Skulle ønske jeg ammet lenger. Følte press fra barnefaren som ville ha han på overnatting. BF var godt kjent med sønnen altså, hadde sett han hver dag helt siden han ble født selv om vi ikke var sammen. Mini begynte også i barnehagen da han var 10 mnd, jeg måtte begynne på skolen. Skulle ønske jeg ammet han lenger, iallefall til han var ett år. Fullammet til han var 6 mnd. Neste vil jeg amme lenger, hvis barnet vil ha pupp da.

Skrevet

jeg ammet til gutten var ca 11,5 mnd. Hadde tenkt å amme til han var ett år og begynne å trappe ned da. Men etter at vi sluttet med nattamming (ved nesten 11 mnd) ble det bare på mårran og kvelden. Noen uker seinere glemte han puppen en kveld og da tenkte jeg at det er kansje best å gripe sjansen og avslutte før det plutseli blir et problem :)

Han ble forøvrig fullammet til han var 6 mnd og jeg ammet faktisk en hel del helt til vi nattavvente han.

Skrevet

Jeg ammet i 9 mnd, da ville han ikke ha mer. Var helt uintressert når jeg la ham til puppen, bet muligens litt. Au...

Skrevet

14 mnd. Plutselig var hun ikke interessert mer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...