Bee&Alie Skrevet 15. april 2012 #26 Skrevet 15. april 2012 Her var det mye meninger og en del manglende kunnskap. Vektnedgang er egentlig enkel matematikk: Finn ut hva du forbrenner, og kutt kaloriinntak utfra dette. Skal du ned en halv kilo i uka (noe som er tilrådelig), kutter du 500 kcal hver dag (fordi en kilo = 7000 kal). Alternativt kan du trene bort 500 kal hver dag, men du skal trene temmelig mye for å få dette til. At man ikke forbrenner kalorier verd svømming er direkte sprøyt. Du kan til og med kalkulere hvor mye du forbrenner. Su skriver at du planlegger å skeie ut i helgene. Dette kan raskt ødelegge hele opplegget ditt, for det skal ikke så mye til å veie opp for ukas kalorikutt. Ellers skal jeg regne litt på menyen din, for med et raskt blikk ligner det ikke på 1600 kalorier. Kutte ut 500 kalorier eller trene bort 500 kalorier?? Syns vel igrunn også dette hørtes rart ut.. En kombinasjon kanskje? Og 500 kalorier dagen å trene bort trenger ikke være så vanskelig som du skal ha det til. Man forbrenner ikke bare under treninga må du huske. Tror heller ikke det kalorikuttet i seg selv gjør at man holder vekta i lengden. Flere bør tenke langsiktig spørr du meg.. Ligge litt under dagsforbrenningen funker selvfølgelig da. Svømming er kjempe bra trening! Men maks utbytte vil man likevell få med litt styrke innimellom. Om så bare med egen kroppsvekt. Synes heller ikke den planen ser ut som 1600 kalorier! Aaalt for lite mat..
Loglady Skrevet 15. april 2012 #27 Skrevet 15. april 2012 Selvfølgelig best å kvitte seg med 500 kal ved hjelp av matkutt og trening kombinert.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #28 Skrevet 15. april 2012 100 kal per knekkebrød? Dette er ganske mye, hva slags knekkbrød er det snakk om? Du kan lett velge alternativer som gir 50 kal per knekkebrød. Vet det, men jeg elsker dem:) Det er speltknekkebrød med frø.
Bee&Alie Skrevet 15. april 2012 #29 Skrevet 15. april 2012 Svømming og gåturer/lett jogg er uansett bra! Tenk på holdning når du går er et lite tips! Stram rumpa og magen, og strak rygg Prøv evt slike vektbånd man kan få kjøpt til armer og bein, og bruk pulsklokke om man vil ha mest mulig ut av gåturen Uansett lykke til!
optimist77 Skrevet 15. april 2012 #30 Skrevet 15. april 2012 Jeg syns også dette ser ut til å være altfor lite mat. Jeg meldte meg på VG sin vektklubb for fire år siden. Det var igrunn en genial greie for meg, og som er blitt nevnt ovenfor, så er regnestykket enkelt, antall kalorier "inn og ut". Det du skal huske på er nok at du går ned i vekt, men, å spise så allsidig, det er nok ikke så veldig bra, for en ting en må være klar over er at dersom kosten blir for ensidig, så er dette mat kroppen din kommer til å "venne seg til å forbrenne" slik at den dagene du skal spise "normalt" igjen, eller annen type mat en det du beskriver, så kommer kroppen din til å bruke veldig lang tid på å forbrenne "den nye maten" og du vil kanskje gå opp i vekt igjen. Jeg fikk ihvertfall veldig mye igjen for VG sin vektklubb. Den resulterte i 20 kg minus, og det var fordi jeg aldri spiste mye mat, men, jeg spiste sjelden og ensidig kost. Nå koser jeg meg med alt jeg kan spise, og jeg mener det, jeg spiser ALT men tenker på mengden. Jeg tok av 20 kg i underkant av 5 mndr.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #31 Skrevet 15. april 2012 Det er mulig kaloriberegingen din stemmer. Det kommer jo ann på hvor store knekkebrødene er, hvor mye mais, kylling og dressing du har i salatene, hvor mye youghert du spiser osv. Det største problemet er at dette er veldig ensformig kosthold. Du har ikke rom for forandringer. Hvordan takler du 17. mai, fødselsdager, sykdom, venninnekvelder osv? Jeg ville også tenkt over hvilke signaler du gir til barna dine når du ikke spiser middag sammen med dem. Lærer du dem da å spise sundt og riktig? Barn gjør som regel som du gjør, ikke som du sier. Hvis kaloriberegningen stemmer og du liker den maten du har listet opp ville jeg brukt dette mye, men ikke hver dag og jeg ville spist litt vanlig middag sammen med familien de aller fleste dager, og da heller kuttet ut et annet måltid. Hvis du gjør det på den måten kan du også spise litt annen vanlig mat i sossiale sammenhenger. Når det gjelder treningen din så tror jeg du sikter for høyt. Det å gjennomføre en times trening 6 ganger i uka over tid er vansklig å få til. De første to ukene går det nok greit, men det tar mye tid. De dagene du skal svømme (noe som jeg blir veldig sulten av) kommer du i praksiss til å bruke mist to timer på dette. Du skal finne frem badetøy, reise frem og tilbake skifte, dusje og tørke håret. En times gåtur tar i praksiss også mer tid enn en time. Selv om du er motivert vil jeg heller råde deg til å være fornøyd med å trene 3 ganger i uka. Legg til en bonusdag når du har tid og overskudd til det, men ikke føl at du mislykkes hvis du klarer bare 3 treninger en uke. Jeg tror du går alt for hardt og ensformig ut til å klare å holde ut opplegget og jeg tror det blir vansklig for deg å oppretholde de gode vanene hvis du klarer å komme deg ned i vekt. Ta det heller litt mer fosiktig med treningen og bruk heller lengre tid på å gå ned.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #32 Skrevet 15. april 2012 Husk også at når du har gått ned i vekt må du klare deg med færre kalorier for å holde vekten stabil enn det du spiser for å holde deg stabil nå. Hvis du nå trenger 2100 kcal for å holde vekten, kan det hende du må ned i 1900 når du har gått ned 20 kg.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #33 Skrevet 15. april 2012 Husk også at når du har gått ned i vekt må du klare deg med færre kalorier for å holde vekten stabil enn det du spiser for å holde deg stabil nå. Hvis du nå trenger 2100 kcal for å holde vekten, kan det hende du må ned i 1900 når du har gått ned 20 kg. Takk for svar, men jeg skal altså ned 8-10 kg til en vekt jeg har vært stabil på i mange år (bare ødelagt hver gang jeg får barn). Barna mine er små enda, og har ikke reagert på at jeg spiser knekkebrød istedenfor middag ved middagsbordet. Ved spesielle anledninger tenker jeg å knipe inn på de andre måltidene den dagen og heller kunne spise litt av det de andre spiser. Svømming er muligens litt ambisiøst ja, får kanskje holde med èn dag i uka. Gåturene tar bare èn time da ruta er rett utenfor huset.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #34 Skrevet 15. april 2012 Du har nå fått vite hva vi mener om opplegget ditt. De færreste synes det virker fornuftig men hvis du er overbevist om at dette er det rette for deg og din familie så kjør på. Jeg hadde sprukket etter under 14 dager og sansynligvis endt opp med å gå ned bare ca 200 g i uka om jeg hadde gjennomført det opplegget. (ja, jeg har slanket meg en del kilo og holdt vekten i flere år etterpå). Med mine 67 kg trenger jeg ikke så mye som 2100 kcal om dagen selv når jeg løper 30 km i uka og ellers lever brukbart aktivt.
sologsommer Skrevet 15. april 2012 #35 Skrevet 15. april 2012 Hei på deg. Her var der mange svar og meninger Hva spiser du vanligvis til middag? Kan din middag lages sunnere (men stadig så du liker den) så du kan spise middag et par gange i uken. Evt. Flytte knekkebrødet til frokost?
Gjest thricane Skrevet 15. april 2012 #36 Skrevet 15. april 2012 Kalorimengde og antall måltider er jo helt kurant. Klarer ikke se hvorfor alle mener du kommer til å sprette opp i vekt osv, mange som slanker seg blir jo anbefalt nettopp denne formen (5 små måltider med lite kalorier). Hvis jeg skal plukke på noe her, så er det at den er veldig ensformig. To av måltidene er veldig like, er du sikker på du ikke kommer til å spise deg helt lei av knekkebrød og yoghurt?
Tigerpote Skrevet 15. april 2012 #37 Skrevet 15. april 2012 Det der er ikke 1600 kcal, garantert:) Jeg spiste 1600 kcalpå Grete Roede, og det var mange ganger så mye mat.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #38 Skrevet 15. april 2012 Kalorimengde og antall måltider er jo helt kurant. Klarer ikke se hvorfor alle mener du kommer til å sprette opp i vekt osv, mange som slanker seg blir jo anbefalt nettopp denne formen (5 små måltider med lite kalorier). Hvis jeg skal plukke på noe her, så er det at den er veldig ensformig. To av måltidene er veldig like, er du sikker på du ikke kommer til å spise deg helt lei av knekkebrød og yoghurt? Ja, jeg elsker disse knekkebrødene (kan ikke byttes ut med en annen variant), så lei blir jeg ikke. Men kan bøye meg dersom flertallet mener jeg heller bør spise middag:)
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #39 Skrevet 15. april 2012 Det der er ikke 1600 kcal, garantert:) Jeg spiste 1600 kcalpå Grete Roede, og det var mange ganger så mye mat. Det er 1470 k ca. Kan ikke du beskrive en dagsmeny på 1600 k da?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. april 2012 #40 Skrevet 15. april 2012 Last ned denne: http://www.mattilsynet.no/aktuelt/nyhetsarkiv/mat/mat_p__data_5_0_44028 Da får du oversikt over om du får i deg nok. Ellers er jeg litt enig med de andre her. Du bør lære deg å like kalorifattige middager (er du ikke glad i å lage mat du da? Er jo masse deilig måltider som ikke er full i kcal), for hva når du slutter å slanke deg? Du vil jo gå opp igjen med en gang.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #41 Skrevet 15. april 2012 Last ned denne: http://www.mattilsyn..._data_5_0_44028 Da får du oversikt over om du får i deg nok. Ellers er jeg litt enig med de andre her. Du bør lære deg å like kalorifattige middager (er du ikke glad i å lage mat du da? Er jo masse deilig måltider som ikke er full i kcal), for hva når du slutter å slanke deg? Du vil jo gå opp igjen med en gang. Jo, jeg er da det:) Men jeg hater å beregne kalorier og veie mat. Da er det enklere å spise noe jeg vet hva inneholder. Dessuten blir jeg alltid godtesyk etter å ha spist middag. Men som sagt, jeg bøyer meg fra flertallet og innfører middag i kostholdsplanen.En middag på ca 450 k. Ser det greit ut da?
ellen-propellen Skrevet 15. april 2012 #42 Skrevet 15. april 2012 Alle er en ekspert ihvertfall Som alle andre eksperter har jeg en metode som funker garantert! Drit i å telle kalorier og planlegging. Bare spis halvparten av det du gjør i dag. Spis med små bit og tygg maten minst 30 ganger før du svelger. Du kan spise akkurat det du vil både til hverdags og fest Jeg syns menyen din så helt grei ut. Det viktigste er om du kan leve med den, og om du vil komme til i voldta kjøleskapet når kuren er over
Tigerpote Skrevet 15. april 2012 #43 Skrevet 15. april 2012 Er du sikker på at du ikke blander kalorier (kcal) og KJ (kilojoule) ? Eksempel på en dag med Grete Roede-kosthold for meg: Frokost: 1 psj havregrøt/krusskakli (laget av 1 dl havregryn og kruskakli, 1 dl ekstra lettmelk og 1,5 dl vann og litt salt) "Pålegg" på grøten; kanel, 1 ts lettsyltetøy og 1 ss kanel. Dette gir 220 kcal. Litt mer hvis du slenger på et par ss cottage cheese som er veldig godt. Mellommåltid: 1 eple ca 80 kcal Mellommåltid: 1 pose snakkgulrøtter ca 80 kcal Lunch. 60 gram grovt brød (2 skiver) med en skive magert kjøttpålegg og 1 porsjonspakning (liten) makrell i tomat. Masse grønnsaker oppå. ca 220 kcal Mellommåltid: 110 kcal: feks et knekkebrød med magert pålegg. Middag: 150 g rent kjøtt el fisk, 150 gram potet el 100 gram fullkornsris el 100 g fullkornspasta, masse grønnsaker. ca 400 kcal. Kveldsmat: 110 kcal: feks samme som mellommåltid over. i løpet av en dag skal du i tillegg ha 3 melkeenheter, feks 2 lettyogurt og et glass (1,5 dl) skummet el lett melk. 6 frukt/grønt om dagen, der 2-3 skal være frukt. Drikk masse masse vann! 2-3 liter om dagen, gjerne et stort glass før hvert måltid. Beveg deg 30 min om dagen, feks en rask gåtur pluss feks 10 min styrketrening hver dag. 50 kcal er "frimerker" på GR, som du kan bruke på hva du vil. Om du sparer de til lørdag tilsvarer dette feks en stor Japp Dette er bare et eksempel, og du kan variere så mye du vil. Cluet er magre meieriprodukter, ikke mye mettet fett eller sukker. Se etter nøkkelhullsmerkede produkter. På mange måter må du tenke annerledes enn hva lavkarbotilhengerne gjør. På GR spiser man 50-60 % karbohydrater, 10-15 % protein og rundt 30 % fett. Lykke til!
Tigerpote Skrevet 15. april 2012 #44 Skrevet 15. april 2012 Det skulle stå en ss rosiner på grøten, ikke kanel
Gjest Gul stjerne Skrevet 15. april 2012 #45 Skrevet 15. april 2012 Jeg tror dette kommer til å gå helt supert! Du skal spise mindre kalorier enn du trenger, og da går du ned i vekt. Så enkelt er det Jeg leste om ei dame som hadde levd på knekkebrød med makrell i tomat i mange måneder uten å gå lei, og etter hva jeg husker fikk dama stående applaus, og ikke kritikk for ensidig kosthold. Blir du matlei forandrer du menyen, verre er det da vitterlig ikke. Flott at du beveger det masse, da går prosessen fortere og du kommer det ut og blir sprek. Et lite tips som kanskje gjør trimmingen lettere å gjennomføre; gå masse, da trener du straks du er ute av døra hjemme, og slipper å kjøre til svømmehallen, skifte, svømme, dusje, smøre, kle deg, kjøre hjem...du skjønner hvor jeg vil hen Lykke til, du er flink og en inspirasjonskilde!
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #46 Skrevet 15. april 2012 Jeg tror dette kommer til å gå helt supert! Du skal spise mindre kalorier enn du trenger, og da går du ned i vekt. Så enkelt er det Jeg leste om ei dame som hadde levd på knekkebrød med makrell i tomat i mange måneder uten å gå lei, og etter hva jeg husker fikk dama stående applaus, og ikke kritikk for ensidig kosthold. Blir du matlei forandrer du menyen, verre er det da vitterlig ikke. Flott at du beveger det masse, da går prosessen fortere og du kommer det ut og blir sprek. Et lite tips som kanskje gjør trimmingen lettere å gjennomføre; gå masse, da trener du straks du er ute av døra hjemme, og slipper å kjøre til svømmehallen, skifte, svømme, dusje, smøre, kle deg, kjøre hjem...du skjønner hvor jeg vil hen Lykke til, du er flink og en inspirasjonskilde! Hun leste jeg om også Men i morgen skal jeg ha scampi til middag. Kan erstatte det ene knekkebrødmåltidet med scampi, for det blir jeg heller aldri lei. Jeg liker å eksprimentere med mat, men når det gjelder hverdagsmat er jeget vanedyr. Forsåvidt er jeg også et vanedyr ved valg av godteri, men nå er jo ikke det et tema...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå