Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Skal ned 8-10 kg. Planen min er å spise 1600 kalorier hver dag med unntakt av lørdag da (nesten) alt er lov. I tillegg går eller svømmer jeg èn time seks dager i uka. Siden jeg ikke er spesielt begeistret for sunne middager (da foretrekker jeg knekkebrød) så kommer jeg bare til å spise middag på lørdager. "Slankedagene" vil se omtrent slik ut: Frokost: 0% yoghurt med 3 mandler Lunsj: Blandet salat med litt dressing + en frukt Mellommåltid: 0% yoghurt med 3 mandler Middag: 2 knekkebrød med masse skinke og agurk+ en frukt Kvelds: 2 knekkebrød med hvitost og paprika Knekkebrødene er sånne store deilige med frø og inneholder 100 kalorier per stk. Hvordan ser denne menyen ut?
SameSara Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Alt for lite mat, vil jeg si. For lite mat og for lite variert. Du burde spise mer til både frokost og til middag + at du bør få i deg mer proteiner og grønnsaker. Om du nesten kun skal leve på knekkebrød og yoghurt så vil du gå fort opp i vekt når denne diett-sesongen din er over. Tenk smart og tenk langsiktig.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 Inneholder 1600 kalorier, og det er jo ikke lite mat?
vårsol73 Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 Dette er en utrolig lite smart slankekur, hvor du er dømt til å sprekke. Mitt beste råd er å melde deg på et grete roede kurs istedet, jeg gikk selv ned 25 kg der etter svangerskap (ikke all vektøkningen var kommet i graviditeten altså). Jeg var kjempefornøyd, og har holdt vekten siden (det er nå 9 år siden)
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #6 Skrevet 15. april 2012 Dette viser svært lite kunnskap om mat og hva kroppen trenger. Du kommer sikkert til å gå ned i vekt, og du kommer til å gå opp alt igjen.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #7 Skrevet 15. april 2012 Jammen, jammen, jammen- det er jo 1600 kalorier og det er 5 måltider for dagen. Hvorfor er dette så galt da? Jeg elsker knekkebrød og blir aldri lei, så dette er en enkelt måte for meg å slanke meg.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 Dette viser svært lite kunnskap om mat og hva kroppen trenger. Du kommer sikkert til å gå ned i vekt, og du kommer til å gå opp alt igjen. Det er jo både frukt, grønt, grove konrprodukt, proteiner (kylling i salaten og skinek på knekkebrødene), litt fett, melkeprodukt og det hele. Ser ikke at jeg ikke får det jeg trenger?
SameSara Skrevet 15. april 2012 #9 Skrevet 15. april 2012 Jammen, jammen, jammen- det er jo 1600 kalorier og det er 5 måltider for dagen. Hvorfor er dette så galt da? Jeg elsker knekkebrød og blir aldri lei, så dette er en enkelt måte for meg å slanke meg. La meg spørre deg: Hva er formålet med slankingen? å hurtigslanke seg til bikinisesongen og "drite" i det som skjer til høsten eller er det slanking som i en livstilsendring som du tenker skal vare? Om dette er noe du ønsker skal vare så kan du ikke leve på knekkebrød for det som vil skje når du begynner å spise annen mat er at du mest sannsynlig vil gå opp i vekt igjen. å slanke seg på en god måte er ikke en "quick fix", men en langsiktig endring av livsstil, kosthold og aktivitetsnivå. Og da bør en spise variert, få i seg både nok kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og andre næringsstoffer en trenger. 1600 kalorier er greit, men du bør fordele dem annerledes og du bør spise mer variert mat. En sunn kropp er mer viktig enn bare en slank kropp
Satinsky Skrevet 15. april 2012 #10 Skrevet 15. april 2012 Du vil sikkert gå ned i vekt av denne kuren, men du kommer til å gå opp igjen med en gang du slutter. Jeg anbefaler varmt å begynne på Grete Roede kurs hvis du ønsker deg en varig livsstilsendring. det viktigste når du skal ned i vekt er å tenke at du skal kunne leve med kostholdsendringen resten av livet uten at du føler at du lider. Hva slags sunne middager er det du ikke liker, siden du faktisk velger å spise knekkebrød? Det aller meste kan faktisk spises så lenge mengdene begrenses. Trening er for øvrig alfa og omega for å gå ned i vekt. Jeg gikk ned 13 kg over 7 måneder i 2006/2007 med Grete Roede kurs, og har holdt vekten. Det viktigste jeg gjorde var å finne et kosthold som jeg faktisk kunne leve med, samtidig som jeg trener 3-4 dager i uka og er i hverdagsaktivitet. Hvor viktig er det for deg å gå ned de kiloene? Vil du dette virkelig? Hvis du er motivert og virkelig ønsker deg en endring, så gjør det på en måte du kan leve med resten av livet. Du kommer aldri til å angre.
Gjest Heartbroken Skrevet 15. april 2012 #11 Skrevet 15. april 2012 Er du helt sikker på at du har regnet riktig kcal mengde? Jeg gikk på Grete Roede kurs hvor vi spiste ca 1200 kcal til dagen, og menyen virket mye mer omfattende enn din. Det jeg reagerer på, er frokosten din. Det virker til å være svært lite å starte dagen på. Ellers har jeg hørt at man ikke forbrennner kalorier ved svømming, men det er jo veldig godt for kroppen sånt generelt da Uansett ønsker jeg deg lykke til Jeg kommer bare til å gå opp i vekt til sommeren jeg - men det er det jo en koselig grunn til da. Så får jeg bli flink til neste sommer
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #13 Skrevet 15. april 2012 Jammen, jammen, jammen- det er jo 1600 kalorier og det er 5 måltider for dagen. Hvorfor er dette så galt da? Jeg elsker knekkebrød og blir aldri lei, så dette er en enkelt måte for meg å slanke meg. La meg spørre deg: Hva er formålet med slankingen? å hurtigslanke seg til bikinisesongen og "drite" i det som skjer til høsten eller er det slanking som i en livstilsendring som du tenker skal vare? Om dette er noe du ønsker skal vare så kan du ikke leve på knekkebrød for det som vil skje når du begynner å spise annen mat er at du mest sannsynlig vil gå opp i vekt igjen. å slanke seg på en god måte er ikke en "quick fix", men en langsiktig endring av livsstil, kosthold og aktivitetsnivå. Og da bør en spise variert, få i seg både nok kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og andre næringsstoffer en trenger. 1600 kalorier er greit, men du bør fordele dem annerledes og du bør spise mer variert mat. En sunn kropp er mer viktig enn bare en slank kropp Tusen takk for svar! Men jeg forstår det fortsatt ikke. Menyen jeg har satt sammen inneholder som både protein, karohydrater, fett, frukt og grønt. Den inneholder passe mengde kalorier. Hvorfor kan jeg ikke da spise dette som jeg liker? Når jeg ikke lenger skal slanke meg kan jeg plusse på 500 kalorier på denne menyen uten å gå opp igjen. Da vil det være rom for f.eks en "vanlig middag" og et knekkebrød i tillegg til frokost- uten at jeg går opp igjen? Målet mitt er å bli slank i en fei og så holde meg der:) Pose og sekk med andre ord.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #14 Skrevet 15. april 2012 Hvordan går det an å ikke forbrenne kalorier ved svømming? Jeg er helt ødelagt i armene etter bare 10 minutters svømming
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #15 Skrevet 15. april 2012 Er du helt sikker på at du har regnet riktig kcal mengde? Jeg gikk på Grete Roede kurs hvor vi spiste ca 1200 kcal til dagen, og menyen virket mye mer omfattende enn din. Det jeg reagerer på, er frokosten din. Det virker til å være svært lite å starte dagen på. Ellers har jeg hørt at man ikke forbrennner kalorier ved svømming, men det er jo veldig godt for kroppen sånt generelt da Uansett ønsker jeg deg lykke til Jeg kommer bare til å gå opp i vekt til sommeren jeg - men det er det jo en koselig grunn til da. Så får jeg bli flink til neste sommer Takk for det:) Og til lykke med svangerskapet:) Jeg spiser lunsj allerede kl. 11.00, så ville helst ikke spist frokost i det hele tatt (det pleier jeg sjelden å gjøre, men har begynt nå som jeg skal slanke meg). Har ikke finregnet på kaloriinnholdet, men tenkt sånn: Frokost: 0% yoghurt med 3 mandler (80 k) Lunsj: Blandet salat med litt dressing + en frukt (450 k) Mellommåltid: 0% yoghurt med 3 mandler (80 k) Middag: 2 knekkebrød med masse skinke og agurk+ en frukt (450 k) Kvelds: 2 knekkebrød med hvitost og paprika (400 k) Ser nå at det er nærmere 1500 enn 1600, men jeg gnafler litt kålrabi i tillegg på kvelden dersom jeg er sulten. Og så spiser jeg gjerne et par biter av en fiskekake eller et kjøttstykke eller det vi måtte finne på å ha til middag (sammen med knekkebrødene mine)
Bee&Alie Skrevet 15. april 2012 #16 Skrevet 15. april 2012 Greit nok at du liker knekkebrød, men etter min mening bør man ha en LITT mer langsiktig plan og la kroppen få litt mer variert mat.. som flere sier her kommer du nok til å gå raskt ned de kiloene, men de vil komme på igjen så snart du begynner å spise "vanlig". Etter min mening bør du også tenke mer på treningsopplegget ditt, enn bare goffle knekkebrød. Hva med styrketrening??? Mer muskler på kroppen gir høyere langsiktig forbrenning. Tren styrke!! Jeg er generelt imot slik type slanking, og for et fast, stabilt og fornuftig syn på mat HELE tiden. Spis sunt, lite og ofte...fiber, proteiner, frukt og grønt. kose seg litt innimellom... Og TREN! Gå trapper isteden for heis, gå/sykle til jobben, kombiner styrke og kondisjon! Legg opp en treningsplan, evt få hjelp til det av en profesjonell.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 Greit nok at du liker knekkebrød, men etter min mening bør man ha en LITT mer langsiktig plan og la kroppen få litt mer variert mat.. som flere sier her kommer du nok til å gå raskt ned de kiloene, men de vil komme på igjen så snart du begynner å spise "vanlig". Etter min mening bør du også tenke mer på treningsopplegget ditt, enn bare goffle knekkebrød. Hva med styrketrening??? Mer muskler på kroppen gir høyere langsiktig forbrenning. Tren styrke!! Jeg er generelt imot slik type slanking, og for et fast, stabilt og fornuftig syn på mat HELE tiden. Spis sunt, lite og ofte...fiber, proteiner, frukt og grønt. kose seg litt innimellom... Og TREN! Gå trapper isteden for heis, gå/sykle til jobben, kombiner styrke og kondisjon! Legg opp en treningsplan, evt få hjelp til det av en profesjonell. Jeg skriver innledningsvis at jeg veksler på å gå og svømme seks dager i uka. De dagene jeg gå er det en tur med bratt stigning. Stryketrening liker jeg rett og slett ikke. Tenker at når jeg svømmer får jeg trent armene litt.
Satinsky Skrevet 15. april 2012 #18 Skrevet 15. april 2012 Skjønner ikke hvorfor du ber forumet om å vurdere menyen din når du er så skråsikker på at dette fungerer for deg likevel. Du kunne spist ganske bra middager hver dag innenfor samme kaloribudsjett som du har satt opp nå, så jeg skjønner ikke poenget med å sette seg selv på en så monoton diett. Mat er godt og skal være en nytelse.
Satinsky Skrevet 15. april 2012 #19 Skrevet 15. april 2012 Greit nok at du liker knekkebrød, men etter min mening bør man ha en LITT mer langsiktig plan og la kroppen få litt mer variert mat.. som flere sier her kommer du nok til å gå raskt ned de kiloene, men de vil komme på igjen så snart du begynner å spise "vanlig". Etter min mening bør du også tenke mer på treningsopplegget ditt, enn bare goffle knekkebrød. Hva med styrketrening??? Mer muskler på kroppen gir høyere langsiktig forbrenning. Tren styrke!! Jeg er generelt imot slik type slanking, og for et fast, stabilt og fornuftig syn på mat HELE tiden. Spis sunt, lite og ofte...fiber, proteiner, frukt og grønt. kose seg litt innimellom... Og TREN! Gå trapper isteden for heis, gå/sykle til jobben, kombiner styrke og kondisjon! Legg opp en treningsplan, evt få hjelp til det av en profesjonell. Jeg skriver innledningsvis at jeg veksler på å gå og svømme seks dager i uka. De dagene jeg gå er det en tur med bratt stigning. Stryketrening liker jeg rett og slett ikke. Tenker at når jeg svømmer får jeg trent armene litt. Synd for deg at du ikke liker styrketrening, for muskler gir en pen og fast kropp, og muligheten til å spise mer mat enn en som ikke trener styrke. Det er forøvrig mange måter å trene styrke på.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #20 Skrevet 15. april 2012 Skjønner ikke hvorfor du ber forumet om å vurdere menyen din når du er så skråsikker på at dette fungerer for deg likevel. Du kunne spist ganske bra middager hver dag innenfor samme kaloribudsjett som du har satt opp nå, så jeg skjønner ikke poenget med å sette seg selv på en så monoton diett. Mat er godt og skal være en nytelse. Jeg er ikke skråsikker på at det vil fungere, og derfor spør jeg. Er mottakelig for innspill, men for å ta det til meg må jeg kjøpe argumentene.
Frøken Ubesluttsom Skrevet 15. april 2012 #21 Skrevet 15. april 2012 Du trenger ikke gjøre andre forandringer enn å minimere/kutte ut inntak av sukker, og trene hver dag..... Så har du gått ned mye før du aner det... Jeg har gått ned over 20 kilo, gått litt opp igjen etter jeg slutta og røyke da. Jeg gikk 4 måneder som jeg ikke spiste godteri, kaker eller lignende i det hele tatt. Unna meg cola zero da. Gikk ned masse..... Etter ca en uke uten sukker, går søtsuget over av seg sjøl....
Bee&Alie Skrevet 15. april 2012 #22 Skrevet 15. april 2012 Greit nok at du liker knekkebrød, men etter min mening bør man ha en LITT mer langsiktig plan og la kroppen få litt mer variert mat.. som flere sier her kommer du nok til å gå raskt ned de kiloene, men de vil komme på igjen så snart du begynner å spise "vanlig". Etter min mening bør du også tenke mer på treningsopplegget ditt, enn bare goffle knekkebrød. Hva med styrketrening??? Mer muskler på kroppen gir høyere langsiktig forbrenning. Tren styrke!! Jeg er generelt imot slik type slanking, og for et fast, stabilt og fornuftig syn på mat HELE tiden. Spis sunt, lite og ofte...fiber, proteiner, frukt og grønt. kose seg litt innimellom... Og TREN! Gå trapper isteden for heis, gå/sykle til jobben, kombiner styrke og kondisjon! Legg opp en treningsplan, evt få hjelp til det av en profesjonell. Jeg skriver innledningsvis at jeg veksler på å gå og svømme seks dager i uka. De dagene jeg gå er det en tur med bratt stigning. Stryketrening liker jeg rett og slett ikke. Tenker at når jeg svømmer får jeg trent armene litt. Litt enig med Satinsky... du har tydeligvis bestemt deg for opplegget ditt, så hvorfor spørre? Veldig synd at du ikke liker styrketrening. De fleste gjør kanskje ikke det i starten, da man er usikre på hvordan man skal gjøre det, og alle mulighetene man har med det. Da er det mye lettere å si man ikke liker det, enn å lære seg det. Men tro meg... lærer man det, kan det raskt snu til at man digger det! Man ser raskt fremgang! Er iallefall ikke fan av planen din!
Loglady Skrevet 15. april 2012 #23 Skrevet 15. april 2012 Her var det mye meninger og en del manglende kunnskap. Vektnedgang er egentlig enkel matematikk: Finn ut hva du forbrenner, og kutt kaloriinntak utfra dette. Skal du ned en halv kilo i uka (noe som er tilrådelig), kutter du 500 kcal hver dag (fordi en kilo = 7000 kal). Alternativt kan du trene bort 500 kal hver dag, men du skal trene temmelig mye for å få dette til. At man ikke forbrenner kalorier verd svømming er direkte sprøyt. Du kan til og med kalkulere hvor mye du forbrenner. Su skriver at du planlegger å skeie ut i helgene. Dette kan raskt ødelegge hele opplegget ditt, for det skal ikke så mye til å veie opp for ukas kalorikutt. Ellers skal jeg regne litt på menyen din, for med et raskt blikk ligner det ikke på 1600 kalorier.
Gjest overlord Skrevet 15. april 2012 #24 Skrevet 15. april 2012 Her var det mye meninger og en del manglende kunnskap. Vektnedgang er egentlig enkel matematikk: Finn ut hva du forbrenner, og kutt kaloriinntak utfra dette. Skal du ned en halv kilo i uka (noe som er tilrådelig), kutter du 500 kcal hver dag (fordi en kilo = 7000 kal). Alternativt kan du trene bort 500 kal hver dag, men du skal trene temmelig mye for å få dette til. At man ikke forbrenner kalorier verd svømming er direkte sprøyt. Du kan til og med kalkulere hvor mye du forbrenner. Su skriver at du planlegger å skeie ut i helgene. Dette kan raskt ødelegge hele opplegget ditt, for det skal ikke så mye til å veie opp for ukas kalorikutt. Ellers skal jeg regne litt på menyen din, for med et raskt blikk ligner det ikke på 1600 kalorier. Takk. Blir glad om du regner litt for meg. Vet at hvert knekkebrød inneholder 100 kalorier, for det står på pakka:) Skeier ut kun på lørdagen med god middag og litt godteri.
Loglady Skrevet 15. april 2012 #25 Skrevet 15. april 2012 100 kal per knekkebrød? Dette er ganske mye, hva slags knekkbrød er det snakk om? Du kan lett velge alternativer som gir 50 kal per knekkebrød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå