Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Jeg blir sjokkert når jeg leser mange av innleggene her inne. De er fulle av skrivefeil. Er det fordi mange av oss ikke leser over før vi trykker publiser, eller er det fordi vi generelt er dårlige i norsk?
selma07 og engel Skrevet 14. april 2012 #2 Skrevet 14. april 2012 Vi er nok generelt dårlige i norsk:)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #3 Skrevet 14. april 2012 Tror nok det kommer av at veldig mange skriver innlegg med tlf. Så har vi jo klassikerne som mange skriver feil, som jeg har sett 100 ganger her inne, og irriterer meg like mye av hver gang. Vert (Vært/hvert) Kansje (Kanskje)
eaglebeagle Skrevet 14. april 2012 #4 Skrevet 14. april 2012 Trolig begge deler. Jeg tror en del skriver med iphone (smart phohe), og da blir det lett tastefeil. Selv ser jeg gjerne egne skrivefeil i etterkant av at jeg har publisert noe, og så orker jeg ikke gå inn og redigere i etterkant. Rene trykkleifer tenker jeg er tastefeil, men feil i kj-sj-skj-ord, ord med æ, grammatikk osv tror jeg handler om dårlig språkkunnskap. :-)
eaglebeagle Skrevet 14. april 2012 #5 Skrevet 14. april 2012 Og der skrev jeg jammen "og redigere" i stedet for "å redigere"... så det er ikke så lett he he:-)
dorri Skrevet 14. april 2012 #6 Skrevet 14. april 2012 Og der skrev jeg jammen "og redigere" i stedet for "å redigere"... så det er ikke så lett he he:-) Ja, man ser det gjerne ettertid. Kjenner meg igjen. Hehe! Spesielt når jeg skriver med den dumme iphonen. Den finner på mange flotte skrivefeil for meg!
Ludviksmamma Skrevet 14. april 2012 #7 Skrevet 14. april 2012 Og der skrev jeg jammen "og redigere" i stedet for "å redigere"... så det er ikke så lett he he:-) nei det var faktisk riktig, fordi det er andre verbet i setningen, " å gå inn og redigere" er helt riktig !!! ingen trykk-leif der !!
Kaja_07 Skrevet 14. april 2012 #8 Skrevet 14. april 2012 Sikkert mange, som meg selv, som skriver på mobil. Går litt fort i svingende noen ganger... Og jeg tror dette er typiske forum der man ikke er så opptatt av retskriving... Dessuten er jo halvparten i ammetåka... He, he...
lilli81 Skrevet 14. april 2012 #9 Skrevet 14. april 2012 Jeg kan ikke skylde på annet enn at jeg slurver litt når jeg skriver her :-)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2012 #10 Skrevet 14. april 2012 ...folk skriver nok fort..men når en skriver barneværnet....så begynne jeg å lure!
Ludviksmamma Skrevet 15. april 2012 #11 Skrevet 15. april 2012 så må vi huske på at kanskje det er noen med utenlands opprinnelse her inne, og norsk er ikke det letteste språket å lære seg...
eaglebeagle Skrevet 15. april 2012 #12 Skrevet 15. april 2012 så må vi huske på at kanskje det er noen med utenlands opprinnelse her inne, og norsk er ikke det letteste språket å lære seg... .."utenlandsk opprinnelse" mente du vel he he ;-) Det er ikke enkelt for oss heilnorske heller :-)
Ludviksmamma Skrevet 15. april 2012 #13 Skrevet 15. april 2012 så må vi huske på at kanskje det er noen med utenlands opprinnelse her inne, og norsk er ikke det letteste språket å lære seg... .."utenlandsk opprinnelse" mente du vel he he ;-) Det er ikke enkelt for oss heilnorske heller :-) hehe, nei, det er ikke det... kan en skylde på ammetåka FØR en har fØdt ??
eaglebeagle Skrevet 15. april 2012 #14 Skrevet 15. april 2012 så må vi huske på at kanskje det er noen med utenlands opprinnelse her inne, og norsk er ikke det letteste språket å lære seg... .."utenlandsk opprinnelse" mente du vel he he ;-) Det er ikke enkelt for oss heilnorske heller :-) hehe, nei, det er ikke det... kan en skylde på ammetåka FØR en har fØdt ?? Skulle jammen Ønske det noen ganger he he :-)
Solstrålen Skrevet 20. april 2012 #15 Skrevet 20. april 2012 hehe. det går vel litt fort i svingene for mange, men litt skrivefeil kan man vel leve med. jeg syns jo disse kranglesidene er festlige, ler så jeg griner til tider. folk irriterer seg over veldig mye, men det gir jo god lesning:)
Frøken Ubesluttsom Skrevet 20. april 2012 #16 Skrevet 20. april 2012 De feilene som går på reine gramatikkfeil og diverse skyldes nok dårlig språkkunnskap,og som feks også: og/å, når/da, kj/sj/skj/sk, kansje/kanskje altid/alltid osv..... Men slurvefeil kan vel alle og enhver være uheldig å ha...
MrsMilla Skrevet 21. april 2012 #17 Skrevet 21. april 2012 Jeg blir sjokkert når jeg leser mange av innleggene her inne. De er fulle av skrivefeil. Er det fordi mange av oss ikke leser over før vi trykker publiser, eller er det fordi vi generelt er dårlige i norsk? Enig med deg, mange merkelige skrivefeil - men tror faktisk det er temmelig vanlig også.....enda en god grunn til å la ungene lese mye. Tipper det også er mye feil fordi man skriver litt fort og publiserer i overkant raskt innimellom :-)
tre håpefulle Skrevet 25. april 2012 #18 Skrevet 25. april 2012 Noen er flinke i matte, noen er flinke i norsk... Er det så nøye da?? Jeg drar bare på smilebandet jeg... I dag er dessverre folk så vant til å skrive på dialekt, at en glemmer helt det korrekte skrivespråket.. Jeg var slik selv for noen år tilbake. Så bestemte jeg meg for å konsentrere meg om å skrive bokmål på forum og slikt. (selv om jeg kommer fra nynorskens land) Da kom rettskrivingen seg. Men på facebook med venner og når jeg skal skrive raskt, så - dette ej gjærne rett inn i mi eiga dialekt igjen, uten at ej tenke over det en gong... Jeg har heldigvis google chrome med rettskrivingshjelp, så jeg får en rød strek under om jeg skrive feil. Hvis ikke hadde det stått "desverre" og ikke "dessverre" lenger oppe, til mange av dere sin irritasjon. hehehe ;p
GogJSpentNå Skrevet 26. april 2012 #19 Skrevet 26. april 2012 Går jo en del på dialekt og forkortelser også.. Lese og skrivevansker er det også noen som har.
prøver1991 Skrevet 26. april 2012 #20 Skrevet 26. april 2012 det e jo ikke skrivefeil, vi skriv bærre dialækt
OssTre<3 Skrevet 26. april 2012 #21 Skrevet 26. april 2012 Syns det i seg selv å ha evnen til å irritere seg over skrivefeilene her inne er ganske utrolig jeg. Tenker at folk som blir irritert av sånne små teite ting, som jeg ser på som totalt meningsløst, må ha rimelig høyt blodtrykk? Tenk bare da hvordan litt større ting kan irritere vette av dem? Jeg ser skrivefeilene, og registrerer dem, men jeg tenker at enten så har personen lese/skrive vansker, skriver på pad eller mobil, skriver fort og ikke gidder lese gjennom svaret, som jeg syns er helt greit for det er ikke en norsk prøve vi skal igjennom her.. Og ja, så skriver jeg sikkert ikke perfekt jeg heller, men klarer meg utmerket fordeom. Og ja, jeg syns selvfølgelig at det er helt greit at dere irriterer dere over feilene og jeg sier ikke at det er feil, jeg bare sier hva JEG mener
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #22 Skrevet 29. april 2012 Hehe! Jeg må bare le av det hele... Du har virkelig for lite å ta deg til hvis dette er noe du gidder å bruke tid og energi på!!! Skaff deg en hobby eller tilby et skrivekurs, kanskje?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #23 Skrevet 29. april 2012 Hehe! Jeg må bare le av det hele... Du har virkelig for lite å ta deg til hvis dette er noe du gidder å bruke tid og energi på!!! Skaff deg en hobby eller tilby et skrivekurs, kanskje? Dette er jo en krangleside, da
Fridamor Skrevet 3. juli 2012 #24 Skrevet 3. juli 2012 Tror nok det kommer av at veldig mange skriver innlegg med tlf. Så har vi jo klassikerne som mange skriver feil, som jeg har sett 100 ganger her inne, og irriterer meg like mye av hver gang. Vert (Vært/hvert) Kansje (Kanskje) Hvis det er så viktig for deg at man ikke skal skrive skrivefeil, så burde du iallefall se nærmere på setningsoppbygningen din. "og irriterer meg like mye av hver gang" er nemlig ikke korrekt.
gale damen Skrevet 14. august 2012 #25 Skrevet 14. august 2012 Folk gidder ikke å ta seg bryet med staving og formulering lengre. Av en eller annen grunn er det desverre blitt sånn at du er sær dersom du finner det vanskelig å lese en tekst som er så full i feil at den ikke gir mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå