Gå til innhold

Hvor lenge sitter deres barn i bakovervendt bil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har sett ulykker hvor barn har blitt skadet i trafikken pga. for dårlig sikring, så slutter man å høre dårlige argumenter.

Alle får feie for sin egen dør, men de som snur barna sine tidligere enn anbefalt skal vite at de bedriver ekstremsport med barna sine som innsats.

Jeg gleder meg til den dagen det blir påbudt at barn skal sitte bakovervendt til minimum 4år, da blir det straffbart per lov å snu før. Trygg trafikk jobber hardt for å få igjennom dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til ca 2,5 -3 år. Da var de begge over 1 meter lange...

Skrevet

Når man har sett ulykker hvor barn har blitt skadet i trafikken pga. for dårlig sikring, så slutter man å høre dårlige argumenter.

Alle får feie for sin egen dør, men de som snur barna sine tidligere enn anbefalt skal vite at de bedriver ekstremsport med barna sine som innsats.

Jeg gleder meg til den dagen det blir påbudt at barn skal sitte bakovervendt til minimum 4år, da blir det straffbart per lov å snu før. Trygg trafikk jobber hardt for å få igjennom dette!

De kommer aldri til å få igjennom noe basert på alder, da må det være basert på vekt og/eller lengde siden barn er så ulike (min eldste var f.eks ca 118 cm lag og ca 23 kg da han var 4 år , han bikket 18 kg allerede som 2,5 åring. Nå vet jeg at det er bilstoler som går opp til 25 kg bakovervendt, men foreløpig er det ikke nok slike til at de passer i alle biler, vår ene bil gr ikke an å montere slike stoler i). Jeg kan tenke meg at de vil gå for 15 kg i første omgang, og det er en veldig god begynnelse i hvertfall :) For jeg er helt enig i at grensen som nå er på 9 kg er latterlig!

Skrevet (endret)

Jeg snudde først eldste da han var litt over to år gammel. Deretter snudde vi han bakover igjen når han var rundt fire. Så satt han bakovervendt nesten til han begynte på skolen.

Yngste ble snudd da hun var 4,5 år.

Endret av Mandalas
Skrevet

Til de var 4, som anbefalt. Alt annet er å gamble med barnets liv!!!

Det er da vel strengt tatt å gamble med barnets liv å kjøre bil i det hele tatt.

Skrevet

Det er da vel strengt tatt å gamble med barnets liv å kjøre bil i det hele tatt.

Ja selvfølgelig! Så da sikkrer man barnet så godt som overhodet mulig de gangene man må kjøre bil. For bor man på landet i dagens samfunn er man desverre avhengig av bil.

Blir foresten litt oppgitt over sånne dumme utsagn.

Skrevet

Snart 3 åringen sit framleis bakovervendt, og har akkurat bytta ut BeSafe setet med eit Britax TWE for å få betre plass til beina. Han er lang, men no har han god plass og kan sitte slik i minst eit år til. (han fekk kramper i beina i BeSafe setet, skjønar ikkje at dette setet vert pusha i alle barneutstyrsforretningar) Når veslesyster byrjar i bhg til hausten må han snuast i bil nr 2, for at den langbeinte faren skal klare å køyre bilen ;)

Veslesyster på 1,5 sit og sjølvsagt bakovervendt.

Skrevet

Ja selvfølgelig! Så da sikkrer man barnet så godt som overhodet mulig de gangene man må kjøre bil. For bor man på landet i dagens samfunn er man desverre avhengig av bil.

Som om utsagnet ditt var noe bedre?

De som må snu barnet pga medisinske tilstander som leddplager eller super bilsyke blir sikkert veldig glad for at du sier at de gambler med sine barn sitt liv. Så snakk om å kaste stein i glasshus når du sier at andre kommer med dumme utsagn!

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vår eldste er litt over 2,5 år, og de siste ukene har hun sittet forovervendt i min bil (hun sitter fortsatt bakovervendt i far sin bil). Grunnen til at vi har snudd i den bilen jeg bruker er fordi hun ikke klarer å klatre opp i setet selv når det er bakovervendt. Og ettersom jeg akkurat har hatt keisersnitt, så får ikke jeg lov til å løfte henne på seks uker.

Så derfor sitter hun midlertidig forovervendt i den ene bilen.

Skrevet

Men argumentet ditt er jo så dumt, "ååå det er farlig å kjøre bil, så da kan man ikke det. Drit i bilsikringen, bare la være å kjøre bil i det hele tatt". Smart tenkt igrunn!

Og har man helseplager som gjør at man ikke kan sikkres optimalt må jo foreldrene til de aktuelle barna ta stilling til om de skal sikre barna sine best mulig eller ikke. Det finnes spesial seter til barn med fysiske handicap.

Og det ER gambling med barnas liv å kjøre med de i bil uten anbefalt sikkring, traff tydeligvis et ømt punkt hos deg. Jeg vidreformidler bare det fagpersonene på området anbefaler jeg! Har sett nok til å vite hva det vil si å ikke sitte godt sikkert ved en kræsj.

De som må snu barnet pga medisinske tilstander som leddplager eller super bilsyke blir sikkert veldig glad for at du sier at de gambler med sine barn sitt liv. Så snakk om å kaste stein i glasshus når du sier at andre kommer med dumme utsagn!

Skrevet

Og det at de som ikke velger å ha barna sine bakovervendt så lenge som mulig tar seg nær av at noen sier de bør gjøre det og opplyser om hva trygg trafikk anbefaler. Det kunne jeg ikke brydd meg mindre om, dette er viktig info som må spres så mye som mulig samme hva noen velger å gjøre.

Skrevet

Det var ikke mitt argument, jeg har ikke skrevet noe annet i denne tråden tidligere. Men synes du generelt er altfor bastant og dømmende i svarene dine her på forumet. Det er sjelden jeg ser deg komme med noe som helst av konstruktiv kritikk. Så ta dette som min konstruktive kritikk til deg, og tenk litt over hva du skriver.

Og jo, mine to yngste sitter fortsatt bakovervendt. (12-åringen slipper)

Men argumentet ditt er jo så dumt, "ååå det er farlig å kjøre bil, så da kan man ikke det. Drit i bilsikringen, bare la være å kjøre bil i det hele tatt". Smart tenkt igrunn!

Og har man helseplager som gjør at man ikke kan sikkres optimalt må jo foreldrene til de aktuelle barna ta stilling til om de skal sikre barna sine best mulig eller ikke. Det finnes spesial seter til barn med fysiske handicap.

Og det ER gambling med barnas liv å kjøre med de i bil uten anbefalt sikkring, traff tydeligvis et ømt punkt hos deg. Jeg vidreformidler bare det fagpersonene på området anbefaler jeg! Har sett nok til å vite hva det vil si å ikke sitte godt sikkert ved en kræsj.

Skrevet

Ups..jeg TRODDE faktisk det var lovpålagt med bakovervendt til 4 år slik som DIB-politiet messer om dette i hytt og pine. Så man har altså et valg? Kjekt å vite, frøken "JegVetBest"

Skrevet

Bastant og dømmende? Jaha, da får jeg heller være det. Nå vet jeg jo ikke hva du sikter til konkret siden du er anonym og gjemmer deg bak det. Men synes det generellt er for mye synsing og dårlige argumenter her inne, noen må jo være den store stygge ulven og komme med fakta opplysningene. For det er jo bare det jeg gjør eller? Synd det blir for sterkt for deg!

Det var ikke mitt argument, jeg har ikke skrevet noe annet i denne tråden tidligere. Men synes du generelt er altfor bastant og dømmende i svarene dine her på forumet. Det er sjelden jeg ser deg komme med noe som helst av konstruktiv kritikk. Så ta dette som min konstruktive kritikk til deg, og tenk litt over hva du skriver.

Og jo, mine to yngste sitter fortsatt bakovervendt. (12-åringen slipper)

Skrevet

Og der kom det jammen et innlegg som bekrefter det jeg akkurat skrev over her, helt syke meninger og argumenter som viser at det er godt at noen har vettet i behold.

Heia deg som skriver sånne duste innlegg som det her!

Ups..jeg TRODDE faktisk det var lovpålagt med bakovervendt til 4 år slik som DIB-politiet messer om dette i hytt og pine. Så man har altså et valg? Kjekt å vite, frøken "JegVetBest"

Skrevet

Sønnen vår satt bakovervendt til han var over 4 år og 122 cm lang.

Helt uproblematisk!

Skrevet

Eldste satt bakover til fireårsdagen. Var omtrent da hun rundet 18 kilo som er vektgrensen på setet. Og det passet dessuten veldig bra å la lillebror overta det setet da.

Lillebror har akkurat fylt 3 og sitter godt og komfortabelt bakovervendt. Vi snur han når han blir for lang og/eller tung til setet. Ikke før.

Skrevet

Det der er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Du er ikke egentlig opptatt av hva som er tryggest for barnet ditt, du er mer opptatt av hva som er lovlig og ikke lovlig. At det er _lov_ å sitte forovervendt er ikke det samme som at det er best.

Skrevet

Eldste er snart 4,5 år og sitter bakover enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...