Gå til innhold

Hvor lenge sitter deres barn i bakovervendt bil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på en ting!

Må først bare si at mitt barn på 19 mnd. sitter i bakovervendt sete og at vi har planer om å gjøre det så lenge som overhodet mulig!

Naboen vår snudde det da barnet deres var rundt 14 mnd gammel fordi de mente det ble så trangt (og de har en ganske stor stasjonsvogn)... noe jeg mener er direkte uforsvarlig!

men... hvor lenge satt deres barn i bakovervendt sete? tenker bare at det etterhvert begynner å bli litt liten plass etterhvert som barnet vokser... Det er jo anbefalt med bakovervendt sete til ca 4 års alder... er det noen av dere som har hatt barnet deres bakovervendt så lenge? Hvor gammelt var barnet deres da dere snudde setet?

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hun blir snart 2 år og skal enda sitte lenge bakovervendt i bilen. Stresser ikke akkurat med å snu setet så lenge det er langt mer sikkert å sitte bakovervendt når de er så små.

Skrevet

så lenge de får plass å litt til :P

Skrevet

Snudde ved 4 år. Litt dårlig plass for lang person i forsete, men ikke noe problem. Det ble litt ubehagelig for barnet ved lang kjøring på slutten (104 cm lang). MEN det var da bare å ta litt pauser så gikk det fint.

Skrevet

Det er vel først og fremst foreldrene som sitter foran som synes det er trangt? Ungene pleier i hvertfall ikke å klage.

Og det spiller liten rolle hvilken bil man har for barnet. Alle bilstolene står jo helt inntil seteryggen.

Gutten min er 2,5 og sitter fortsatt bakovervendt. Han er over gjennomsnitlig lang for alderen. Han kommer nok til å sitte sånn en god stund til, han er superfornøyd han! :)

Skrevet

Snudde han litt før han ble 4år. Da måtte lillebroren ut av babysetet og ettersom han nærmet seg 4år flyttet vi han i stedet for å finne et bakovervendt sete til som var lite nok til at vi kunne ha det bak førersetet.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Hvertfall til de er 4.

Ser at endel av barna på avdelingen deres i bhg sitter bakover enda de er nesten 5. Og de barna er normalt store og sitter i vanlige biler, Ser ikke ut som de har noen problem med å få plass.

Skrevet

Min datter snudde da hun var ca 1 år! Da hun byttet sete 1.gang... hun hatet bilkjøring før hun satt riktig vei!

Skrevet

Snudde i sete nr 2, altså rundt året

Skrevet

Til de var 4, som anbefalt. Alt annet er å gamble med barnets liv!!!

Skrevet

Eldstemann snudde vi setet ved ca 16mnds alder pga bilsyke. Mellomste da hun var 2,5år fordi hun bare ålte seg ut av selene for å snu seg og se fremover (ja,hun er sylslank). Yngste prøver vi også lengst mulig med og så får vi se.

Skrevet

Vesla er 3 år og 4 mnd og sitter fortsatt bakovervendt - satser på at hun gjør det til hun er 4 år. Hun må sitte med litt bøyde bein, men har ikke hørt et pip om det. Men så skjer det heller aldri at hun sitter med beina rett ned noe annet sted heller ;)

Hun blir lett bilsyk på lengre tider, men vi begrenser heller bilkjøringen enn å snu henne.

Skrevet

Min datter er 4år og 8mnd og sitter fremdeles bakovervendt. Hun er liten for alderen (100cm) og hun må sitte litt bøyd med beina, men så lenge hun kan sitte bakovervendt skal hun sitte slik. Min sønn på 2,5 skal også sitter bakovervendt så lenge som mulig

Skrevet

Det gikk ikke med eldstemann, men han var ca 102 cm lang og 18 kg da han var bare 2,5 år. Nr 2 var litt over 3,5 år før vi måtte snu ham, og nr 3 ble snudd noen uker før han fylte 4 år. Med alle har det vært vektgrensen eller lengde (ørene kom over kanten på bilstolen) som har gjort til at barna ble snudd og flyttet over i beltestol, ikke at det ble for trangt. Vesla på 2,5 år sitter bakovevendt nå og kommer til å sitte slik til hun vokser ut av setet. Antagelig som 4-åring.

Skrevet

vårres er no bare 1-år så sitter selvfølgeli bakovervendt og jeg håper han kan sitte sånn helt til vi må bytte til neste stol (rundt 4 år antagelig). Men jeg opplever det sånn at det kun er i Norge og Sverige at det anbefales så sterkt å ha barna bakovervendt. Er selv fra Finland og de fleste der forstår ikje "maset" om å ha barna bakovervendt..Jeg personlig er enig i at det er tryggest å ha en bakovervendt stol og ønsker som sagt å ha gutten sånn så lenge som mulig.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

4 år - og den grensa er udiskutabel her i huset. De to eldste ble forresten ikke særlig fornøyde da de ble snudd, de syntes at de hadde mye bedre utsikt og mye bedre lekemuligheter når de satt baklengs.

Skrevet

min eldste ble snudd rundt 1 års alder. Hun var så urolig i bilen, skrek og kavet osv. Det ble en vurdering; det er sikrere å sitte bakover hvis vi frontkoliderer, men sjansen for å kollidere var mye større enn så lenge man måtte sitte med en arm bak til henne når vi kjørte.

Yngste er 17 mnd og sitter fortsatt bakover, og ser ut til å trives med det så hun blir sittende den veien så lenge hun er rolig.

Skrevet

Dere som sier dere snur barna deres etter ett år, jeg kan bare ikke skjønne at dere tør! Det er ganske uansvarlig gjort av dere!

Skrevet

Vi snudde setet når poden var 2 år og 8 mnd. Gidder ikke diskutere hvorfor. Dette er vårt valg.

Skrevet

Eldste ble snudd da han var 2,5. Utbryterkonge som vilke se fremover. Detføltes veldig mye tryggere enn til stadighet å ha en totalt usikret unge plutselig. Minste jenta er straks 2. Ingen tegn til utbrytertrang enda, så håper på å kunne ha henne bakovervendt adskillig lenger :-)

Skrevet

Eldste ble snudd når han var rundt 21 mnd, men det et fordi han har leddproblemer som gjør at han stivner fort, så selv 5-10 min var vondt for ham. Han var også såpass lang at uansett hvilken bil vi hadde hatt måtte han hatt beina bøyd. Yngstemann ser ut til å ha normale ledd heldigvis så han skal sitte bakovervendt i noen år til.

Skrevet

Min er nå 4,5 år og sitter fortsatt bakovervendt. Har ikke tenkt til å snu henne før vi må. Vi har byttet ut Besafe setet som vi hadde frem til 3 år med et Britax Multi tech for å kunne ha henne ekstra lenge bakovervendt. Ser for oss at hun sitter bakover til over sommeren cirka. Da fyller hun 5 år og siden jeg regner med at hun kommer til å strekke seg en del i sommer så blir det sannsynligvis beltestol over sommeren.

Skrevet

Eldste satt bakovervendt til hun var rett over 5år, hun er helt gjennomsnittelig i str.

Mellomste sitter fortsatt bakovervendt og er straks 4år, har ingen planer om å snu ham ennå. Også helt gjennomsnittelig i str.

Baby 6mnd, sitter bakovervendt.

Skrevet (endret)

Eldste er snart 3½ og sitter fremdeles bakovervendt. Han er lang for alderen, men har god plass og kommer til å sitte slik lenge.

Endret av Lemonia
Skrevet

Satt bakovervendt til nesten 4 år. Da var setet for kort og det ble beltestol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...