Nille 76 Skrevet 13. april 2012 #26 Skrevet 13. april 2012 Skjønner deg godt jeg. Hvorfor skal ikke du få nevne at jenta di krabber/ har fått tenner/ har beg å spise grøt, når de andre noen uker eller måneder etter kan skryte av akkurat det samme. Jeg tror forskjellen er at HI skryter mens de andre mammaene bare forteller. Det ER en STOR forskjell. Skryting virker slik at en på en måte trekker de andre ned, og er mye mer sammenliknende. Vet du, det å fortelle noe om noe som ens barn har gjort, kan oppfattes som skryt når den som hører på har barn på samme alder som ikke har kommet like langt i utviklingen. Jeg har vært i begge settingene selv, og det er sannelig ikke lett å gjøre alle til lags. Men HI sa jo at de andre snakket om hva deres barn kunne dem imellom, og at det var igrunnen bare henne de ikke "likte". Så da antar jeg hun har en måte å si ting på som virker irriterende på andre, hun skriver jo selv her at hennes barn er så mye bedre enn de andre. Hun MENER det jo også, og da er det sikkert fælt å høre på henne. Bare fordi hennes barn gjør noe før de andre så trenger hun jo ikke snakke nedsettende om de andre, ala de bare ligger der mens jenta mi krabber over de... Er nok dessverre hos henne feilen ligger her. Hun irriterer jo tom oss med innlegget sitt... Skjerpings Nille! her tolker du innlegget til HI i det vide og det brede. Legger ord i munnen på henne som hun overhodet ikke har sagt. Du har ikke vært til stede og aner ikke hva som er sagt og hva HI bare har tenkt inni sitt eget hode, så jeg synes du skulle holde kjeft med de antagelsene dine. Er du HI i disguise? Vi må jo nesten svare utfra det HI har skrevet, og hun la jo innlegg her for å få svar, ikke sant? Man må tåle å få svar man ikke liker. Jeg svarer det jeg mener ut fra hva HI har skrevet. Og hun skriver jo at hun mener dattera er så mye bedre enn de andre, og det er klart de andre ikke orker høre på sånt. Man kan fint snakke om hva barna kan og ikke kan uten å mene at det ene er bedre eller flinkere enn det andre. Men HI rangerer jo her, og det er ikke bra!
Nille 76 Skrevet 13. april 2012 #27 Skrevet 13. april 2012 (endret) Skjønner deg godt. De er nok bare missunlige på deg HI, siden ditt barn er mye lengre fremme. Kos deg med deg du:) Ja, såklart det er bare misunnelse, herregud. Nå sier jo også du rett ut at det er bedre med barn som er tidlig ute, at det er noe man burde være misunnelig på. Barn utvikles i ulik hastighet, det er ikke noe galt i å ikke være først ute vel? Og heller ikke noe å hige etter å skulle være først til alt, for å ha "best" barn? Noen folk ER irriterende, og HI er tydelig en av dem. Har ikke noe med misunnelse å gjøre det da. Det er ulike måter å si det samme på, HI velger nok feil måte. Men for all del, man må ikke finne på å se på seg selv med kritiske øyne, det er jo alle andre det er noe galt med... Endret 13. april 2012 av Nille76
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #28 Skrevet 13. april 2012 Min eldste var treg med ALT i starten, og jeg følte jeg hadde DET trege barnet..... De andre ungene fikk tenner, snudde seg, krøp og alt mulig leeenge før mitt barn. Så jeg var ikke helt komfortabel i denne gruppa...... Det viste meg bare hvor seint mitt barn var..... MEN..... gjett hvem av barna som gikk først, og som viste seg tryggest av alle de barna i gruppa før de var 1 år? Jeg liker faktisk ikke de barselgruppene, selv om tanken bak er god. Det blir for mye sammenligning, og normale mennesker vet jo at barn utvikler seg i ulikt tempo. Men i disse gruppene virker det nesten som om der ikke er normale mennesker....
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #29 Skrevet 13. april 2012 Hvis det er slik du fremstiller det, altså at de nesten blir snurt fordi din jente er tidlig ute istedefor å glede seg over utvilingen hos alle barna er det trist. Jeg opplever innimellom, uten at det trenger å gjelde deg, at dem som har barn som klarer ting tidlig eller er gode i noe, at de blir belærende. F.eks. har min jente vært ganske seint ute med ting, og har vært veldig krevende på forskjellige vis. Og da blir fort mødre som har tidlig utviklee barn eller "enkle" barn raskt ute med å gi råd som f.eks. "men passer du på å gjøre slik og slik og stimulere slik og slik osv..." eller "når ungen er/gjør sånn, så må man bare gjøre slik og slik for at det skal ha det og det resultatet". Skjønner du poenget mitt? Tydeligste eksempelet på det var en utrolig teit tråd jeg leste her inne om en mor som hadde barn som hadde gått ved 10 mnd alder, og mente at dårlig stimulering hos barnet skyltes at alle andre barn ikke gjorde det samme. Helt teit, de færreste tror på det, men det fikk mye respons, og det er jo nettopp fordi dette treffer noe hos oss. Tror ikke de som prøver å gi gode råd tenker over det, de prøver bare jo å gi råd som er en automatisk respons, men de tenker ikke over at dem som somregel har "seine" barn har prøvd det meste, antakeligvis mer enn de tidlige barna, for at de skal utvikle seg riktig, og det man sliter med har man virkelig prøvd på alle måter å rette på uten hell. Men barn er bare forskjellige, og vi glemmer at ikke nødvendigvis vår påvirking har så mye å si. Er der det skryteaspektet som ses negativt kommer inn, fordi at dersom barnet er "flink" så blir det litt som å si at du har gjort noe rett mens de andre bar gjort noe feil. Hvis du skjønner? Er jo ikke slik det er, men gjerne slik det føles, og det gjør det jo enda værre hvis man i tillegg får det bekreftet med x antall kommentarer og "gode råd" på kjøpet.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #30 Skrevet 13. april 2012 Herregud, denne tråden tar jo helt av! Dr.Yppert would have a field day! Dere leser inn allslags i hovedinnlegget! *rister på hodet*
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #31 Skrevet 13. april 2012 Janteloven.... hev deg over det HI. Datteren min var langt fremme som baby - det var en i barselgruppa som påpekte det (hun var forøverig fysioterapaut...) før jeg hadde tenkt over det - men da dukket det en merkelig "greie" opp i meg... jeg unnskyldte at hun var langt fremme med bla: er alenemamma, kan ikke bære henne hele tiden, hun må "sysselsette" seg selv (jeg måtte jo gå på do, lage mat, dusje osv og da kunne jeg ikke ha henne på armen... bla bla bla)... jeg syntes det var litt ubehagelig.... men hun gikk ikke av egen maskin før hun var 14-15 mnd.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #32 Skrevet 13. april 2012 Janteloven.... hev deg over det HI. Datteren min var langt fremme som baby - det var en i barselgruppa som påpekte det (hun var forøverig fysioterapaut...) før jeg hadde tenkt over det - men da dukket det en merkelig "greie" opp i meg... jeg unnskyldte at hun var langt fremme med bla: er alenemamma, kan ikke bære henne hele tiden, hun må "sysselsette" seg selv (jeg måtte jo gå på do, lage mat, dusje osv og da kunne jeg ikke ha henne på armen... bla bla bla)... jeg syntes det var litt ubehagelig.... men hun gikk ikke av egen maskin før hun var 14-15 mnd. Nr 29 her. Det der er akkurat det jeg mener med å legge skylden eller æren på foreldrene for barnets flinkhet. Er akkurat det du gjorde her, men du gjorde det på en mindre fremtredende måte fordi du brukte det som "unnskyldning" istedefor "skryt". Er en helt naturlig respons i det, men jeg har også hørt det, f.eks baby som er "flink" til å ligge i ro alieine i våkentid fordi dem er nødt til å la dem ligge aleine, mens jeg har prøvd akkurat det samme med min men hun skriker bare så det er ikke så lett som at det nødvendigvis er grunnen, og det kan være litt irriterende på en måte.
Nille 76 Skrevet 13. april 2012 #33 Skrevet 13. april 2012 Janteloven.... hev deg over det HI. Datteren min var langt fremme som baby - det var en i barselgruppa som påpekte det (hun var forøverig fysioterapaut...) før jeg hadde tenkt over det - men da dukket det en merkelig "greie" opp i meg... jeg unnskyldte at hun var langt fremme med bla: er alenemamma, kan ikke bære henne hele tiden, hun må "sysselsette" seg selv (jeg måtte jo gå på do, lage mat, dusje osv og da kunne jeg ikke ha henne på armen... bla bla bla)... jeg syntes det var litt ubehagelig.... men hun gikk ikke av egen maskin før hun var 14-15 mnd. Nr 29 her. Det der er akkurat det jeg mener med å legge skylden eller æren på foreldrene for barnets flinkhet. Er akkurat det du gjorde her, men du gjorde det på en mindre fremtredende måte fordi du brukte det som "unnskyldning" istedefor "skryt". Er en helt naturlig respons i det, men jeg har også hørt det, f.eks baby som er "flink" til å ligge i ro alieine i våkentid fordi dem er nødt til å la dem ligge aleine, mens jeg har prøvd akkurat det samme med min men hun skriker bare så det er ikke så lett som at det nødvendigvis er grunnen, og det kan være litt irriterende på en måte. Jepp. De som er så "heldige" å ha babyer som sover mye, er rolige, er tidlig ute osv. de tror at det skyldes dem og ikke at de har vært "heldige" med babyen. Da blir det jo slik at de som har vært "uheldige" med babyer som ikke vil sove, som er sent ute osv. har gjort noe galt. Det er ingen konkuranse da, alle er ulike, hvorfor ikke bare godta det? Jeg er like stolt over dattera mi jeg selv om hun ikke var først med ting, og selv om hun ikke vil sovne selv på dagtid. Ikke noe feil med henne for det, og ikke tror jeg at jeg har gjort noe galt heller.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #34 Skrevet 13. april 2012 Men du trenger jo ikke gå i forsvarsposisjon selv om dattera di er treig! Det er LOV å være stolt av ungene sine, uansett hvor tidlige/treige de er. Selv har jeg hatt motorisk treige barn, jeg evner jo å glede meg over naboungen som gikk ved ni måneder likevel! Det forkleiner jo ingenting ved mine barn! Himmel, altså!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #35 Skrevet 13. april 2012 Janteloven.... hev deg over det HI. Datteren min var langt fremme som baby - det var en i barselgruppa som påpekte det (hun var forøverig fysioterapaut...) før jeg hadde tenkt over det - men da dukket det en merkelig "greie" opp i meg... jeg unnskyldte at hun var langt fremme med bla: er alenemamma, kan ikke bære henne hele tiden, hun må "sysselsette" seg selv (jeg måtte jo gå på do, lage mat, dusje osv og da kunne jeg ikke ha henne på armen... bla bla bla)... jeg syntes det var litt ubehagelig.... men hun gikk ikke av egen maskin før hun var 14-15 mnd. Nr 29 her. Det der er akkurat det jeg mener med å legge skylden eller æren på foreldrene for barnets flinkhet. Er akkurat det du gjorde her, men du gjorde det på en mindre fremtredende måte fordi du brukte det som "unnskyldning" istedefor "skryt". Er en helt naturlig respons i det, men jeg har også hørt det, f.eks baby som er "flink" til å ligge i ro alieine i våkentid fordi dem er nødt til å la dem ligge aleine, mens jeg har prøvd akkurat det samme med min men hun skriker bare så det er ikke så lett som at det nødvendigvis er grunnen, og det kan være litt irriterende på en måte. Jepp. De som er så "heldige" å ha babyer som sover mye, er rolige, er tidlig ute osv. de tror at det skyldes dem og ikke at de har vært "heldige" med babyen. Da blir det jo slik at de som har vært "uheldige" med babyer som ikke vil sove, som er sent ute osv. har gjort noe galt. Det er ingen konkuranse da, alle er ulike, hvorfor ikke bare godta det? Jeg er like stolt over dattera mi jeg selv om hun ikke var først med ting, og selv om hun ikke vil sovne selv på dagtid. Ikke noe feil med henne for det, og ikke tror jeg at jeg har gjort noe galt heller. #31 her Jeg tror andre kunne gjort det samme som meg og fått et helt annet resultat. Barnet mitt sov om natten, spiste godt, var stort sett i godt humør - poenget mitt er at alle (tom babyer) er forskjellige. I dag kan jeg si at datteren min er "stri og arg" som bare det, er fremdeles langt fremme men en "håndfull". Besteforeldre mener hun er en drøm å ha - merkelig ikkesant, hun får jo viljen sin på alt hos dem (da hadde sikkert jeg og vært en drøm... he he he). Alle barn er flotte, uansett:) Barn gjør livet godt<3
Nille 76 Skrevet 13. april 2012 #36 Skrevet 13. april 2012 Men du trenger jo ikke gå i forsvarsposisjon selv om dattera di er treig! Det er LOV å være stolt av ungene sine, uansett hvor tidlige/treige de er. Selv har jeg hatt motorisk treige barn, jeg evner jo å glede meg over naboungen som gikk ved ni måneder likevel! Det forkleiner jo ingenting ved mine barn! Himmel, altså! Var denne til meg? Det er jo nettopp mitt poeng. Jeg synes det er gøy å høre om de andre ungene og at de nå greier å krabbe, resie seg osv. Selv om ikke min gjør det. Ser ikke på det noe bedre enn å vente litt med det. Barn gjør alt i sitt tempo, jeg tror mammaer må skjønne det, og sette pris på barna sine (og andres) slik de er, det ene er ikke noe bedre eller dårligere enn det andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå