Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #1 Skrevet 13. april 2012 Jenta mi ligger langt forran i utviklingen enn alle de andre ungene i barselgruppa. Noe som ikke er et mål i det hele tatt. Men jeg har alltid hørt om at i barselgrupper treffes mødre å "sammenligner" barna sine og utveksler problemer, erfaringer, forslag osv.. Så jeg som stolt mor skryter jo litt av barnet mitt når det endelig klarer noe. For eksempel rulle fra mage til rygg, eller når hun fikk sine første tenner da hun var 4 mnd, ala; <<I dag poppet de to første tennene ut! se de små riskornene! >>. Et annet eksempel at jenta mi har ålt veldig mye (6 mnd)de siste 2 ukene. Og det har jeg ikke turd å si enda fordi jeg får ingen positiv respons, heller negative skuende blikk. Jeg får ikke direkte kommentarer men det kan fint leses i blikket deres hva de synes om det, og jeg blir oversett. Egentlig er jo ikke dette noe stort problem. Jeg har ingen behov av å skryte hensynsløst av dattera mi. Men jeg synes jo selvfølgelig små milepæler som dette er spennende. Og føler meg utilpass da det er snakk om hva de kan. Fordi mi kan så mye mer enn de andre. Vel nå har alle de andre kommer med tenner, eller ruller fra mage til rygg osv. Og dette er de store samtaleemnene med masse skryting over hva ungene deres klarer. Mens jeg kikker ned i gulvet og melder meg litt ut av hele samtalen og føler kanskje en liten trang til å unnskylde meg på min datters vegne at hun snart er oppe å kryper og åler bort til alle de andre som ligger rundt på gulvet når vi er sammen. Jeg vet ikke helt hva jeg vil ha ut av dette inlegget, men måtte bare få det ut av hodet.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #2 Skrevet 13. april 2012 Kanskje du snakker litt vel mye om hva datteren din klarer og hvor tidlig hun klarer det, uten å være klar over det? Jeg var i barselgruppe med ei slik ei og hun var såååå irriterende! Det var stas i begynnelsen, men så begynte det å bli hele tiden og hvor liten jenta hennes var og hvor mye hun klarte. Det ble rett og slett bare slitsomt etterhvert. Men jeg syns nå utifra hvordan du skriver ting at du virker litt slitsom. Du sier jo rett ut at barnet ditt er så mye flinkere enn barna dems som bare ligger på gulvet og at din kan så mye mer enn de andre små. Kanskje du tenker litt for mye på hvor mye flinkere datteren din er enn barna dems at de merker det på deg? Ro deg ned, barnet ditt høres veldig gjennomsnittlig ut!
kattemamma Skrevet 13. april 2012 #3 Skrevet 13. april 2012 Uff da, høres ikke ut som noen grei barselgruppe. Kjedelig å føle seg utenfor fordi ens eget barn er kommet lenger i motorisk utvikling enn de andre. Var ei slik jente i barselgruppa til storesøster også, og da synes vi andre (ihvertfall jeg) at det var utrolig spennende å følge med på utviklingen hennes. Det ble litt sånn: Går hun snart nå da? (Hun gikk ved 9 måneders alder). Samtidig var jeg veldig glad for at det ikke var mitt barn da dette var en aktiv jente som ikke sov så mye og det blir jo slitsomt for foreldrene (noe mammaen også ga utrykk for). De barna våre er så forskjellige, og milepælene kommer til så ulike tidspunkt selv om alt er like normalt.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. april 2012 #4 Skrevet 13. april 2012 det er nok ikke uvanlig. Det er jo ingen konkurranse, men likevel er det mer prestisje å ha en unge som er tidlig utviklet enn en som er sen. Selv om de tidlige ikke er veldig tidlige, og de sene er veldig sene, men rett og slett i ytterkantene av gjennomsnittet. Jeg hadde barn som var helt gjennomsnittlig, men en i babygruppa var tidlig. Og som alle foreldre så gledet også jeg meg til fremskrittene, og ble da litt "misunnelig" på denne som som var tidlig. Ikke misforstå meg, jeg ville jo ikke ha byttet bort mine altså Min yngste kan lese nå når hun er 5, og jeg er kjempestolt av henne. Samtidig vet jeg at ikke det er oppsikstvekkende tidlig. Min sønn kunne knapt skrive navnet sitt da han begynte i første klasse.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #5 Skrevet 13. april 2012 Velkommen til jantelovens land. Sånn er det her i Norge...
cheni Skrevet 13. april 2012 #6 Skrevet 13. april 2012 Jeg skryter hemningsløst av mi, men nå ligger hun laaangt bak de andre Men om hun ruller når hun er 4 mnd eller 6 mnd spiller ingen rolle for meg, jeg er stolt uansett! Og jeg hører med glede på andre mødre som skryter, også de med barn som er tidlig ute! Trist at du ikke skal få lov å være stolt på lik linje med de andre!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #7 Skrevet 13. april 2012 Jenta mi ligger langt forran i utviklingen enn alle de andre ungene i barselgruppa. Noe som ikke er et mål i det hele tatt. Men jeg har alltid hørt om at i barselgrupper treffes mødre å "sammenligner" barna sine og utveksler problemer, erfaringer, forslag osv.. Så jeg som stolt mor skryter jo litt av barnet mitt når det endelig klarer noe. For eksempel rulle fra mage til rygg, eller når hun fikk sine første tenner da hun var 4 mnd, ala; <<I dag poppet de to første tennene ut! se de små riskornene! >>. Et annet eksempel at jenta mi har ålt veldig mye (6 mnd)de siste 2 ukene. Og det har jeg ikke turd å si enda fordi jeg får ingen positiv respons, heller negative skuende blikk. Jeg får ikke direkte kommentarer men det kan fint leses i blikket deres hva de synes om det, og jeg blir oversett. Egentlig er jo ikke dette noe stort problem. Jeg har ingen behov av å skryte hensynsløst av dattera mi. Men jeg synes jo selvfølgelig små milepæler som dette er spennende. Og føler meg utilpass da det er snakk om hva de kan. Fordi mi kan så mye mer enn de andre. Vel nå har alle de andre kommer med tenner, eller ruller fra mage til rygg osv. Og dette er de store samtaleemnene med masse skryting over hva ungene deres klarer. Mens jeg kikker ned i gulvet og melder meg litt ut av hele samtalen og føler kanskje en liten trang til å unnskylde meg på min datters vegne at hun snart er oppe å kryper og åler bort til alle de andre som ligger rundt på gulvet når vi er sammen. Jeg vet ikke helt hva jeg vil ha ut av dette inlegget, men måtte bare få det ut av hodet. Det er da helt vanlig å snakke om hva ungene klarer i barselgruppa, er vel litt det de er for? Men såklart hvis noen uhemmet skryter av sin unge, eller skal hele tiden fremheve sin unge, så blir man jo lei... Det går jo ann å snakke om hva ungen kan uten å skryte? Og... du mener jenta di er så "flink" fordi hun har fått tenner? Eh... Kanskje du har en feil tone og snakker litt for mye om hva hun kan og på en måte setter de andre ned? Ellers så har du vært utrolig uheldig med barselgruppe. Men det høres jo ut som de snakker normalt sammen de andre, så det spørs om det er du som er i overkant skrytete? Det er moro synes jeg å høre om hva de andre ungene kan og har lært seg, men ikke når det sies slik at det er en undertone "men det kan ikke din så...haha "... Du ser den?
Gjest Tullmusa83 Skrevet 13. april 2012 #8 Skrevet 13. april 2012 Hm på min barselgrupe føler jeg at mødrene selv ikke skryter, men at vi andre blir litt oi oi når det gjelder super barna. Den eneste jeg syns som skryter litt er moren til hun som er sist. Hun skryter av hvor lett det er at ungen er rolig da første henne vist var en racer og det ble så travelt. Så nå koser hun seg glugg i hjel med en unge som ligger der ho la den
Netti*** Skrevet 13. april 2012 #9 Skrevet 13. april 2012 Jeg har hatt barn som har vært både motorisk flinke og snakket tidlig. Men har aldri måtte skryte. Bare la ungen ned så rullet/ålte eller krabbet hun av gårde. Så la de andre se hva hun kan så slipper du å høres så skrytende ut. Det er faktisk litt irriterende. Også vil jeg bare si at å få tenner så tidlig er ikke noe å skryte av. Tannleger mener jo seinere de får tenner jo sterkere er de....
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 Jeg sier ikke hun er flink som har fått tenner, eller at hun er flinkere enn de andre. Jeg sammenligner ikke at mi er bedre enn de andre. Hun har kommet lengre. Det er da ikke min feil? men at jeg er stolt når hun klarer små milepæler er da en annen ting enn å være flinkere enn andre? vel, det ¨få tenner er vel kanskje ikke en motorisk milepæl, beklager. Men jeg er alikevel stolt mor. jeg rakker heller ikke ned på noen av de andre eller skyter hensynsløst over at mi klarer ting før de andre. Jeg sier rett og slett ting på feil tidspunkt. så da har jeg heller sluttet å si positive ting (ja eller skryte) av min datter når hun har klart sine små milepæler. Det er så koselig når de andre som sitter der "i samme båt". Jeg skulle gjort mye for å være i den båten jeg.. HI
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #11 Skrevet 13. april 2012 Du sammenligner veldig og det er nok der feilen ligger, de andre mødrene er kanskje usikre og syns ikke det er noe moro å få påpekt at de er "tregere" ute.
Nille 76 Skrevet 13. april 2012 #12 Skrevet 13. april 2012 Jeg sier ikke hun er flink som har fått tenner, eller at hun er flinkere enn de andre. Jeg sammenligner ikke at mi er bedre enn de andre. Hun har kommet lengre. Det er da ikke min feil? men at jeg er stolt når hun klarer små milepæler er da en annen ting enn å være flinkere enn andre? vel, det ¨få tenner er vel kanskje ikke en motorisk milepæl, beklager. Men jeg er alikevel stolt mor. jeg rakker heller ikke ned på noen av de andre eller skyter hensynsløst over at mi klarer ting før de andre. Jeg sier rett og slett ting på feil tidspunkt. så da har jeg heller sluttet å si positive ting (ja eller skryte) av min datter når hun har klart sine små milepæler. Det er så koselig når de andre som sitter der "i samme båt". Jeg skulle gjort mye for å være i den båten jeg.. HI "...Jenta mi ligger langt forran i utviklingen enn alle de andre ungene i barselgruppa. Fordi mi kan så mye mer enn de andre. føler kanskje en liten trang til å unnskylde meg på min datters vegne at hun snart er oppe å kryper og åler bort til alle de andre som ligger rundt på gulvet når vi er sammen. ..." Du sier jo at hun er sååå mye flinkere enn de andre. Og undertonen din er at de andre mammaene er teite som ikke klapper av jenta di, siden de har så treige barn som bare ligger der... Jeg hadde ikke likt å ha deg i min barselgruppe... Min datter er helt gjennomsnittlig, ikke først ute med noe. Men jeg synes det er kjempemoro å høre hva de andre kan. Gleder meg hver gang til å høre om noen har begynt å krabbe osv. Men vi har ingen slike skrytemammaer som deg i vår gruppe da... Jeg tror du er nødt til å gå litt i deg selv her altså...
Gjest Morn du Skrevet 13. april 2012 #14 Skrevet 13. april 2012 Skjønner deg godt jeg. Hvorfor skal ikke du få nevne at jenta di krabber/ har fått tenner/ har beg å spise grøt, når de andre noen uker eller måneder etter kan skryte av akkurat det samme.
Nille 76 Skrevet 13. april 2012 #15 Skrevet 13. april 2012 Skjønner deg godt jeg. Hvorfor skal ikke du få nevne at jenta di krabber/ har fått tenner/ har beg å spise grøt, når de andre noen uker eller måneder etter kan skryte av akkurat det samme. Jeg tror forskjellen er at HI skryter mens de andre mammaene bare forteller. Det ER en STOR forskjell. Skryting virker slik at en på en måte trekker de andre ned, og er mye mer sammenliknende.
Gjest Morn du Skrevet 13. april 2012 #16 Skrevet 13. april 2012 Skjønner deg godt jeg. Hvorfor skal ikke du få nevne at jenta di krabber/ har fått tenner/ har beg å spise grøt, når de andre noen uker eller måneder etter kan skryte av akkurat det samme. Jeg tror forskjellen er at HI skryter mens de andre mammaene bare forteller. Det ER en STOR forskjell. Skryting virker slik at en på en måte trekker de andre ned, og er mye mer sammenliknende. Vet du, det å fortelle noe om noe som ens barn har gjort, kan oppfattes som skryt når den som hører på har barn på samme alder som ikke har kommet like langt i utviklingen. Jeg har vært i begge settingene selv, og det er sannelig ikke lett å gjøre alle til lags.
Nille 76 Skrevet 13. april 2012 #17 Skrevet 13. april 2012 Skjønner deg godt jeg. Hvorfor skal ikke du få nevne at jenta di krabber/ har fått tenner/ har beg å spise grøt, når de andre noen uker eller måneder etter kan skryte av akkurat det samme. Jeg tror forskjellen er at HI skryter mens de andre mammaene bare forteller. Det ER en STOR forskjell. Skryting virker slik at en på en måte trekker de andre ned, og er mye mer sammenliknende. Vet du, det å fortelle noe om noe som ens barn har gjort, kan oppfattes som skryt når den som hører på har barn på samme alder som ikke har kommet like langt i utviklingen. Jeg har vært i begge settingene selv, og det er sannelig ikke lett å gjøre alle til lags. Men HI sa jo at de andre snakket om hva deres barn kunne dem imellom, og at det var igrunnen bare henne de ikke "likte". Så da antar jeg hun har en måte å si ting på som virker irriterende på andre, hun skriver jo selv her at hennes barn er så mye bedre enn de andre. Hun MENER det jo også, og da er det sikkert fælt å høre på henne. Bare fordi hennes barn gjør noe før de andre så trenger hun jo ikke snakke nedsettende om de andre, ala de bare ligger der mens jenta mi krabber over de... Er nok dessverre hos henne feilen ligger her. Hun irriterer jo tom oss med innlegget sitt...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #18 Skrevet 13. april 2012 Haha, ja, hun irriterer oss t.o.m med innlegget sitt! Sant det. Jeg får også nok av sånne min baby er bedre enn din baby folk, og det som er er at man skjønner det så fort. Det var ikke vanskelig å så for seg hvordan HI forteller om dette på. Hun sørger nok for å få fram hvor mange mnd OG DAGER barnet var da hun gjorde ting og sørger nok også for å få med hvor gammel de andre er. Du vet, de som bare ligger der
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #19 Skrevet 13. april 2012 Skjønner deg godt jeg. Hvorfor skal ikke du få nevne at jenta di krabber/ har fått tenner/ har beg å spise grøt, når de andre noen uker eller måneder etter kan skryte av akkurat det samme. Jeg tror forskjellen er at HI skryter mens de andre mammaene bare forteller. Det ER en STOR forskjell. Skryting virker slik at en på en måte trekker de andre ned, og er mye mer sammenliknende. Vet du, det å fortelle noe om noe som ens barn har gjort, kan oppfattes som skryt når den som hører på har barn på samme alder som ikke har kommet like langt i utviklingen. Jeg har vært i begge settingene selv, og det er sannelig ikke lett å gjøre alle til lags. Men HI sa jo at de andre snakket om hva deres barn kunne dem imellom, og at det var igrunnen bare henne de ikke "likte". Så da antar jeg hun har en måte å si ting på som virker irriterende på andre, hun skriver jo selv her at hennes barn er så mye bedre enn de andre. Hun MENER det jo også, og da er det sikkert fælt å høre på henne. Bare fordi hennes barn gjør noe før de andre så trenger hun jo ikke snakke nedsettende om de andre, ala de bare ligger der mens jenta mi krabber over de... Er nok dessverre hos henne feilen ligger her. Hun irriterer jo tom oss med innlegget sitt... Skjerpings Nille! her tolker du innlegget til HI i det vide og det brede. Legger ord i munnen på henne som hun overhodet ikke har sagt. Du har ikke vært til stede og aner ikke hva som er sagt og hva HI bare har tenkt inni sitt eget hode, så jeg synes du skulle holde kjeft med de antagelsene dine.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #20 Skrevet 13. april 2012 Jeg skjønner deg godt HI. Du ser jo bare hvor vanskelig det er å fortelle her på dib at ungen din ligger foran de andre. Jeg har hatt et barn som var tidlig ute og et som er gjennomsnitlig. Det gjennomsnitlige barnet kan jeg skryte av så mye jeg vil, herlig! Men jeg lærte meg fort å holde kjeft om han som var tidlig ute, møter bare nedsettende kommentarer (dog litt mer indirekte i det virkelige liv, enn her på dib, men det er samme greia).
Gjest Miryks Skrevet 13. april 2012 #21 Skrevet 13. april 2012 Fatter dere ikke at det å skryte er irriterende uansett? Alt har med tonen, setting og antall ganger det nevnes. En ting er det om det prates om barn som f.eks klarer å sitte selv osv. Men om man prater om hvilke gardiner en skal ha til sommeren, også begynner noen plutselig å bable om at ungen på 6 mnd reiste seg opp ved hjelp av stuebordet her om dagen, så blir det liiitt feil..
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #22 Skrevet 13. april 2012 Skjønner deg godt. De er nok bare missunlige på deg HI, siden ditt barn er mye lengre fremme. Kos deg med deg du:)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #23 Skrevet 13. april 2012 Fatter dere ikke at det å skryte er irriterende uansett? Alt har med tonen, setting og antall ganger det nevnes. En ting er det om det prates om barn som f.eks klarer å sitte selv osv. Men om man prater om hvilke gardiner en skal ha til sommeren, også begynner noen plutselig å bable om at ungen på 6 mnd reiste seg opp ved hjelp av stuebordet her om dagen, så blir det liiitt feil.. Jo, det fatter vi. Men resten av historien din har du jo diktet opp selv. Det er i hvertfall ikke noe som står i denne tråden. Det står jo ikke noe som likner en gang. Jeg synes det er irriterende med folk som dikter jeg...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2012 #24 Skrevet 13. april 2012 Skjønner deg godt. De er nok bare missunlige på deg HI, siden ditt barn er mye lengre fremme. Kos deg med deg du:) Bare det å påstå at noen er MISUNNELIGE fordi en annens barn åler seg og får tenner tidligere er jo ganske nedverdigende i seg selv, tror du virkelig, helt seriøst, at det er sånn?
Gjest Miryks Skrevet 13. april 2012 #25 Skrevet 13. april 2012 Fatter dere ikke at det å skryte er irriterende uansett? Alt har med tonen, setting og antall ganger det nevnes. En ting er det om det prates om barn som f.eks klarer å sitte selv osv. Men om man prater om hvilke gardiner en skal ha til sommeren, også begynner noen plutselig å bable om at ungen på 6 mnd reiste seg opp ved hjelp av stuebordet her om dagen, så blir det liiitt feil.. Jo, det fatter vi. Men resten av historien din har du jo diktet opp selv. Det er i hvertfall ikke noe som står i denne tråden. Det står jo ikke noe som likner en gang. Jeg synes det er irriterende med folk som dikter jeg... Da synes vel du selv at du er irriterende? Du dikter jo nå. Jeg sa IKKE at HI hadde gjort det på denne måten. Det var et eksempel. Synes det er irriterende med folk som har dobbelmoral.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå