Light of my life Skrevet 16. april 2012 #26 Skrevet 16. april 2012 Cheezes, hvor sjekker man om man er medlem av SK eller ikke? Jeg er døpt, men valgte å melde meg ut rundt konf alder. Dersom jeg uvitende og ufrivillig har vært innmeldt og støttet statskirken siden dengang blir jeg meget gretten.
81-Mamma<3<3 Skrevet 16. april 2012 #27 Skrevet 16. april 2012 Vi har døpt, og er overhodet ikke kristne. Så slik sett er det kunn tradisjon. Men selv om jeg ikke er kristen, er jeg for å ha statskirke i Norge. Jeg setter pris på de kristne verdiene, og tradisjonene den bringer med seg. Jeg kan overhodet ikke støtte meg til noen annen religion, og å stille seg helt utenfor kirka blir jo ganske spesielt det også! Dåp er jo en ting, men hva med konfirmasjon, bryllup og begravelse? I dåpssamtalen vår hadde presten en kjempe fin tale om hvor viktig tro håp og kjærlighet er i hverdagen. Den handlet ikke om Gud, men det handlet om kristne verdier jeg setter høyt. Den kristne tradisjonen og de kristene verdiene synes jeg det er viktig å føre videre. Derfor døper vi!
Vogndilla Skrevet 17. april 2012 #28 Skrevet 17. april 2012 Jeg er enig med deg at kristendommen har mange gode verdier, men det har de fleste andre religioner også. Det at vi har en statskirke i Norge er jo kjekt sånn i forhold til fridager Bortsett fra det må den gjerne fjernes for min del. Hvorfor skal vi som skattebetalere i et fritt land måtte betale for en Guds tro vi ikke selv tror på? For det er faktisk det dette handler om, det er Guds tro, om du tror på Gud eller ikke. Når du døper barnet ditt så erkjenner du den kristne tro og lover at du skal oppdra barnet ditt i denne, samme hva slags argumenter presten lirer av seg på dåps samtalen. Er man ikke kristen er jo dette feil, reinspikka løgn egentlig. Og begravelse, bryllup og konfirmasjon kan man ha på alternative måter, man må ikke i kirken for dette. Humanetisk forbund har gode alternativer her. Man kan bedyre dyrt å hellig at man døper og har andre hendelser i kirken pga tradisjoner, men i bunn å grunn så burde vel egentlig kirken ønske at de som kommer dit virkelig er kristne? Vi har døpt, og er overhodet ikke kristne. Så slik sett er det kunn tradisjon. Men selv om jeg ikke er kristen, er jeg for å ha statskirke i Norge. Jeg setter pris på de kristne verdiene, og tradisjonene den bringer med seg. Jeg kan overhodet ikke støtte meg til noen annen religion, og å stille seg helt utenfor kirka blir jo ganske spesielt det også! Dåp er jo en ting, men hva med konfirmasjon, bryllup og begravelse? I dåpssamtalen vår hadde presten en kjempe fin tale om hvor viktig tro håp og kjærlighet er i hverdagen. Den handlet ikke om Gud, men det handlet om kristne verdier jeg setter høyt. Den kristne tradisjonen og de kristene verdiene synes jeg det er viktig å føre videre. Derfor døper vi!
Vogndilla Skrevet 17. april 2012 #29 Skrevet 17. april 2012 Cheezes, hvor sjekker man om man er medlem av SK eller ikke? Jeg er døpt, men valgte å melde meg ut rundt konf alder. Dersom jeg uvitende og ufrivillig har vært innmeldt og støttet statskirken siden dengang blir jeg meget gretten. Ring kirkekontoret ditt i kommunen. Men jeg mener bestemt at man kun blir medlem i statskirken ved å bli døpt eller ved å melde seg inn selv. Ingen andre kan melde noen inn i et trosamfunn enn personen selv, og det med at kirken melder inn alle som ikke er medlemmer i kirkesognet stemmer ihvertfall ikke. Men at man betaler skatt til den norske kirke hvis man ikke er medlem av noe annet trosamfunn, det stemmer. Og det er fordi vi i Norge har en statskirke, enten vi vil eller ikke.
Vogndilla Skrevet 17. april 2012 #30 Skrevet 17. april 2012 Medlemskap i Den norske kirke Dersom du ønsker å bli medlem av Den norske kirke, men ikke er døpt, bør du ta kontakt med presten i menigheten der du bor. Det er dåpen som gir medlemskap i kirken. Det er en plass for deg i Den norske kirke Kirkens oppgave er å bringe budskapet om Jesus Kristus som verdens Frelser til alle mennesker, uten hensyn til de motiver folk har for å søke kirkens tjenester. Bispedømmene, prostiene og soknene (=menighetene) er geografiske enheter som dekker hele landet, og alle innbyggere i Norge bor dermed i en av Den norske kirkes menigheter. Den norske kirkes menigheter henvender seg til hele befolkningen: Også utmeldte og andre som ikke tilhører Den norske kirke, er velkommen til kirkens gudstjenester og andre arrangementer. 1. januar 2010 var 79,2 % av befolkningen medlemmer av Den norske kirke. Medlemsprosenten i 2009 var lavest i Oslo bispedømme med 64,7 %. Etter Oslo kom Agder og Telemark med 78,3 % og Borg med 79,4 %. Høyest lå medlemsprosenten i Sør-Hålogaland med 89,2 % og Møre med 88,9 %. Medlemmene begrunner sitt medlemskap ulikt. For noen teller respekten for vår kristne tradisjon og kultur sterkest, mens det for andre bunner dette i et dypt personlig engasjement. Kirken ber aldri om begrunnelse for den enkeltes kirkemedlemskap. Se også § 3 i Kirkeloven av 1996. Se også Forskrift om innmelding i og utmelding av Den norske kirke (4. januar 2006) I menyen øverst til venstre finner du mer informasjon som gjelder medlemmenes formelle relasjon til kirken. Opplysninger om medlemskap i tros- og livssynssamfunn kan fås ved henvendelse til Brønnøysundregistrene på telefon 75 00 75 00. Dette er hentet fra den norske kirkes Internett side.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 17. april 2012 #31 Skrevet 17. april 2012 Som jeg sa til presten, da han også spurte om noe av det samme: Jeg er ikke praktiserende kristen og går lite i kirken, men begge vi foreldre er døpt og konfirmert, vi er dermed en del av et felleskap som jeg derfor også ønsker at barna mine skal være en del av. Mannen min er en tviler, mens jeg ikke har klart å slippe barnetroen helt. Jeg syns det er flere fine verdier i kristendommen, som jeg også ønsker å viderebringe til barna mine, så nei, jeg står på ingen måte i kirka og lyver Når vi som foreldre er en del av dette felleskapet, så ønker jeg ikke å utelukke barna mine fra dette. Dersom et slikt felleskap eksisterer, så skal barna være med! I tillegg syns jeg det er en flott tradisjon som er viktig for meg og for familien. Presten berømmet meg for svaret og var svært tilfreds med dette. Han var glad for at vi valgte å døpe og hans syns vi hadde et godt grunnlag for vårt valg. Man trengte på ingen måte være praktiserende kristen for å velge å bære barnet til dåpen. Og jo, det finnes forskjell på litt kristen og helt kristen, eller litt kristen og superkristen som noen over her. Det finnes nysgjerrig og undrende, og det finnes totalt overbevist. Stor forskjell, men begge er like velkommen til dåpen.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #32 Skrevet 17. april 2012 Både mannen og jeg er kristne, så dåp var selvsagt;-)
☆☆☆ Skrevet 17. april 2012 #33 Skrevet 17. april 2012 Vi er ikke kristne, og døper derfor ikke jenta vår. Vi kommer ikke til å gi henne kristen oppdragelse og vil derfor ikke love det heller. Det å ikke akseptere hykleri er vesentligere å lære henne, dåp uten tro er for meg skikkelig hyklersk..
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #34 Skrevet 17. april 2012 Mannen er ikke praktiserende katolikk og jeg er delevis praktiserende protestant med sterk gudstro. Vi er begge glade i tredisjoner. Begge ungene er døpt i statskirken selv om svigerforeldrene mine gjerne ville hat dem inn i den katolske kirken. For oss er nok valget om å døpe dem en kombinasjon av tro og tradisjon. Hva som veier tyngst er vansklig å si.
Zana123 Skrevet 17. april 2012 #35 Skrevet 17. april 2012 Cheezes, hvor sjekker man om man er medlem av SK eller ikke? Jeg er døpt, men valgte å melde meg ut rundt konf alder. Dersom jeg uvitende og ufrivillig har vært innmeldt og støttet statskirken siden dengang blir jeg meget gretten. Ring kirkekontoret ditt i kommunen. Men jeg mener bestemt at man kun blir medlem i statskirken ved å bli døpt eller ved å melde seg inn selv. Ingen andre kan melde noen inn i et trosamfunn enn personen selv, og det med at kirken melder inn alle som ikke er medlemmer i kirkesognet stemmer ihvertfall ikke. Men at man betaler skatt til den norske kirke hvis man ikke er medlem av noe annet trosamfunn, det stemmer. Og det er fordi vi i Norge har en statskirke, enten vi vil eller ikke. Da mener du bestemt feil;-)
Vogndilla Skrevet 17. april 2012 #36 Skrevet 17. april 2012 (endret) Leste du innlegget hvor jeg siterte fra den norske kirkes Internett side? Her er det du som tar feil. Tror nok at vi hadde hørt om det i media hvis kirken plutselig hadde begynt å melde inn folk som ikke samtykker til dette? For det er jo rimelig alvorlig og vil jo kunne annmeldes. Cheezes, hvor sjekker man om man er medlem av SK eller ikke? Jeg er døpt, men valgte å melde meg ut rundt konf alder. Dersom jeg uvitende og ufrivillig har vært innmeldt og støttet statskirken siden dengang blir jeg meget gretten. Ring kirkekontoret ditt i kommunen. Men jeg mener bestemt at man kun blir medlem i statskirken ved å bli døpt eller ved å melde seg inn selv. Ingen andre kan melde noen inn i et trosamfunn enn personen selv, og det med at kirken melder inn alle som ikke er medlemmer i kirkesognet stemmer ihvertfall ikke. Men at man betaler skatt til den norske kirke hvis man ikke er medlem av noe annet trosamfunn, det stemmer. Og det er fordi vi i Norge har en statskirke, enten vi vil eller ikke. Da mener du bestemt feil;-) Endret 17. april 2012 av EnBlå&ToRosa
super_s Skrevet 17. april 2012 #37 Skrevet 17. april 2012 Jeg er ikke døpt, jeg tror ikke, og syns det blir å juge for presten hvis jeg måtte døpe min sønn. Gubben tror heller ikke, men står i statskjerkja og ville egentlig døpe ungen fordi det var tradisjon. Jeg satte meg på bakbeina og slapp å døpe ungen. Gubben tar ikke det så tungt i dag. Men, hvis ungen kommer til meg ved konfirmasjonsalder og sier at han er kristen og ønsker å stå konfirmant der så skal jeg selvfølgelig støtte han. MEN, hvis han kommer å sier han vil konfirmere kirkelig fordi "alle andre gjør det", da kommer jeg nok be han om å tenke seg om 3 ganger.
☆☆☆ Skrevet 17. april 2012 #38 Skrevet 17. april 2012 Det som er tilfelle er at man blir innmeldt i statskirken ved dåp. Men for en del år siden skulle kirken sentralisere og digitalisere medlemsregisteret sine, og fikk den gode ideen å registrere hele folkeregisteret minus de som var registrert i andre trossamfunn. Alternativet hadde vært å manuelt skrive inn fra kirkebøkene, og det gadd de ikke. De var så arrogante at de trodde vi son ikke tilhørte andre trossamfunn ikke hadde noe mot å være registrert hos dem. Man endte opp med å måtte melde seg ut av en klubb man aldri har meldt seg inn i (evt melde seg ut på nytt). Mange oppdaget ikke dette før kirken samkjørt kirkevalget med kommunevalget, og plutselig fikk valgkort til kirkevalget. Men man blir ikke automatisk innmeldt, de har (forhåpentligvis) ryddet opp i medlemsjukset sitt nå...
super_s Skrevet 17. april 2012 #39 Skrevet 17. april 2012 Det husker jeg, for jeg fikk valgkort til kirkevalget, ringte den norske kirke og hu dama i andre enden av tlf fikk så øra flagra. Stakkars dame. Jeg beklaget utbruddet mitt og de ryddet opp i feilen.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #40 Skrevet 18. april 2012 Leste du innlegget hvor jeg siterte fra den norske kirkes Internett side? Her er det du som tar feil. Tror nok at vi hadde hørt om det i media hvis kirken plutselig hadde begynt å melde inn folk som ikke samtykker til dette? For det er jo rimelig alvorlig og vil jo kunne annmeldes. Cheezes, hvor sjekker man om man er medlem av SK eller ikke? Jeg er døpt, men valgte å melde meg ut rundt konf alder. Dersom jeg uvitende og ufrivillig har vært innmeldt og støttet statskirken siden dengang blir jeg meget gretten. Ring kirkekontoret ditt i kommunen. Men jeg mener bestemt at man kun blir medlem i statskirken ved å bli døpt eller ved å melde seg inn selv. Ingen andre kan melde noen inn i et trosamfunn enn personen selv, og det med at kirken melder inn alle som ikke er medlemmer i kirkesognet stemmer ihvertfall ikke. Men at man betaler skatt til den norske kirke hvis man ikke er medlem av noe annet trosamfunn, det stemmer. Og det er fordi vi i Norge har en statskirke, enten vi vil eller ikke. Da mener du bestemt feil;-) Jeg er verken døpt eller konfirmert i kirken, men her for 2 år siden ved kirkevalget fikk jeg brev i posten om at jeg var medlem. Så man kan bli meldt inn uvitende om det
Fruen i huset Skrevet 25. april 2012 #41 Skrevet 25. april 2012 Jeg er troende (kristen) og døper derfor IKKE barnet mitt. Står jo at barna hører himlenes rike til
meg & to små vampyrer Skrevet 25. april 2012 #42 Skrevet 25. april 2012 Cheezes, hvor sjekker man om man er medlem av SK eller ikke? Jeg er døpt, men valgte å melde meg ut rundt konf alder. Dersom jeg uvitende og ufrivillig har vært innmeldt og støttet statskirken siden dengang blir jeg meget gretten. Ring kirkekontoret ditt i kommunen. Men jeg mener bestemt at man kun blir medlem i statskirken ved å bli døpt eller ved å melde seg inn selv. Ingen andre kan melde noen inn i et trosamfunn enn personen selv, og det med at kirken melder inn alle som ikke er medlemmer i kirkesognet stemmer ihvertfall ikke. Men at man betaler skatt til den norske kirke hvis man ikke er medlem av noe annet trosamfunn, det stemmer. Og det er fordi vi i Norge har en statskirke, enten vi vil eller ikke. For noen år siden ble ganske mange meldt inn ved en feil, eller det kirken sier er en feil (avhengig av hvor lite/mye man tror at det faktisk var en feil). Det har jo skjedd. Det skjedde dessverre med meg. Og så er det vel slik at dersom en av foreldrene er medlem, så meldes barna inn automatisk når de blir folkeregistrert. Da må man jo aktivt melde seg ut dersom man ønsker det. For min egen del var jeg ikke døpt, begge foreldrene mine var meldt ut da jeg ble født og jeg konfirmerte meg heller ikke i kirken. Da jeg oppdaget at jeg var feilinnmeldt en gang på 90tallet av kirken selv, så var det ingen tvil om at det var det som hadde skjedd. Det var jo ingen annen måte det kunne ha skjedd på og dette var en sak som angikk mange og det var en del avisoppslag om det mener jeg å huske.
Magia Skrevet 25. april 2012 #43 Skrevet 25. april 2012 Jeg hadde en lærer på u.skolen som hadde meldt seg ut seks ganger, og han ble meldt inn igjen automatisk hver gang. Irriterende medlemsjuks!
meg & to små vampyrer Skrevet 25. april 2012 #44 Skrevet 25. april 2012 EnBlå&ToRosa: Ja, det stemmer. Det var ganske alvorlig, gjaldt mange og det var mye skriverier i avisene om det. Men det er jo noen år siden nå da.
Vogndilla Skrevet 25. april 2012 #45 Skrevet 25. april 2012 Hmmm... Men det må være noen unntak her da, for jeg har ikke hørt om noen dette har skjedd med. Bor i en liten bygd og regner med at dette hadde ryktes ganske fort om det var tilfelle her ihvertfall. Samt at min mor er medlem av kirken, men far er ikke , jeg er ikke døpt og har heller aldri stått som medlem i kirken. Min sambo er medlem, jeg er ikke, vi har ikke døpt våre barn og de står ikke registrert som medlemmer. Så er du 100% sikker på at dette stemmer? Cheezes, hvor sjekker man om man er medlem av SK eller ikke? Jeg er døpt, men valgte å melde meg ut rundt konf alder. Dersom jeg uvitende og ufrivillig har vært innmeldt og støttet statskirken siden dengang blir jeg meget gretten. Ring kirkekontoret ditt i kommunen. Men jeg mener bestemt at man kun blir medlem i statskirken ved å bli døpt eller ved å melde seg inn selv. Ingen andre kan melde noen inn i et trosamfunn enn personen selv, og det med at kirken melder inn alle som ikke er medlemmer i kirkesognet stemmer ihvertfall ikke. Men at man betaler skatt til den norske kirke hvis man ikke er medlem av noe annet trosamfunn, det stemmer. Og det er fordi vi i Norge har en statskirke, enten vi vil eller ikke. For noen år siden ble ganske mange meldt inn ved en feil, eller det kirken sier er en feil (avhengig av hvor lite/mye man tror at det faktisk var en feil). Det har jo skjedd. Det skjedde dessverre med meg. Og så er det vel slik at dersom en av foreldrene er medlem, så meldes barna inn automatisk når de blir folkeregistrert. Da må man jo aktivt melde seg ut dersom man ønsker det. For min egen del var jeg ikke døpt, begge foreldrene mine var meldt ut da jeg ble født og jeg konfirmerte meg heller ikke i kirken. Da jeg oppdaget at jeg var feilinnmeldt en gang på 90tallet av kirken selv, så var det ingen tvil om at det var det som hadde skjedd. Det var jo ingen annen måte det kunne ha skjedd på og dette var en sak som angikk mange og det var en del avisoppslag om det mener jeg å huske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå