Gå til innhold

Tradisjon eller troende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Døpte dere barnet deres for tradisjonens skyld eller er dere troende?

Er det ikke litt respektløst ovenfor kirka å døpe barna kun for tradisjon?Står man ikka da i kirka å ljuger? og hvorfor vil dere melde barna deres inn i en religion dere ikke tror på?

Ikke for å tråkke på noen tær, er bare nysgjerrig på hva folk tenker rundt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke, men det gjør mannen min.

Så for hans del ble det pga at han er troenede, for min side var det en tradisjonel sermoni, valgte å se på andre ting enn det som ble sakt.

Hadde ikke døpt i kirken om jeg var alene om omsorgen, men det ville vært enda mer feil for meg å nekte mannen min det. Man må ta og gi, så den avgjørelsen var ikke vanskelig.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg gikk med på å døpe datteren vår av respekt for min mann og hans familie. De er kristne, og for dem er dåpshandlingen et viktig rituale.

Selv er jeg ikke døpt eller konfirmert, og hadde heller ingen sterke meninger på om mine barn burde bli døpt eller ei. Derfor fikk mannen min bestemme dette.

Skrevet

Her var det tradisjon. Jeg ville helst ikke døpe de to eldste, men faren insisterte.

De aller fleste jeg kjenner døyper barna sine kun for tradisjon.

Og hvor mangen som feks. konfirmerer seg tror du gjør det fordi de er religiøse?? Tror samtlige jeg stod konfirmant med gjorde det kun for festen og pengene...

Skrevet

Min mann kommer fra en sterkt religiøs familie, og hadde vi ikke døpt barnet tror jeg de aldri hadde kommet over det. De døper så fort som mulig etter at barnet er født, så det var synd og skam at vi ventet til barnet var 3 mnd...

Skrevet

Vi er ikke dypt religiøse, men vi er begge døpt og konfirmert og vi tilhører den norske kirke.

Her skal snuppa bli døpt. Men vi skal ikke oppdra henne superkristent, men litt kristent.

Skrevet

Vi er ikke dypt religiøse, men vi er begge døpt og konfirmert og vi tilhører den norske kirke.

Her skal snuppa bli døpt. Men vi skal ikke oppdra henne superkristent, men litt kristent.

Hva er litt kristent og super kristent? I mine øyne er du endten kristen eller ikke! Noen går mer ut for å vise at de er kristne og gjør mer utav set, men endten tror du eller ikke!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Helt klart begge deler.

Skrevet

Faktisk mest for tradisjon. Vi er begge to både døpt og konfirmert og da syntes jeg at det hadde vært trasig å ikje døpe sønnen vårres selv om vi ikje går i kirka/er særlig religiøse av oss. Samboeren min mente egentlig at vi ikje skulle døpe han nettopp pga at vi ikje er noen kirkegjengera, men jeg tenker som sånn at da har gutten en reell valgmulighet når det kommer til konfirmasjon. Da er det enkelt for han å velge kirkelig hvis han ønsker det men det er ikje noe press. For min del må han gjerne konfirmere seg borgelig hvis det er det han ønsker.

Også sa faktisk presten på dåpssamtalen, at det er helt greit å døpe pga tradisjon :)

Skrevet

Skjønner ikke poenget med å døpe pga tradisjon hvis ingen av foreldrene er kristne,. Hva er poenget med dåp? Jo, å melde barnet inn i statskirken og velsigne barnet så det blir guds barn. Hva er poenget hvis man ikke tror på Gud?

Jeg har mange venner som velger å døpe pga de hadde ikke turt å gå i mot familien ved å ikke døpe. Det er svakt mener jeg.

Skrevet

Selvom jeg er usikker i min egen tro, ønsker jeg at mine barn skal vokse opp med kristne verdier/tro..

Skrevet

Ingen av våre barn er døpt fordi vi ikke tror på noen Gud og jeg er veldig imot å gjøre ting kun pga tradisjon.

Skrevet

Ja men man trenger da ikke døpe for å gi barna kristent verdisyn/oppdagelse? Dåp er et "salgstriks" av den norske kirke for å få flest mulig medlem og dermed få statsstøtte. Vi kommer til å lære barna våre om kristen tro og verdier, men så kan de selv få velge om de vil være medlem i filadelfia, salem, kirka, pinsemenigheten for den saks skyld, eller ingen av delene dersom de ikke er kristne.

Skrevet

vi er heller ikke dypt religiøse (om gud finnes har vi ikke tatt stilling til, vi tror på jesus som en historisk person osv.) og går sjeldent i kirke. vi valgte å døpe både fordi det er tradisjon og fordi vi liker verdiene i kristendommen. dette er jo verdier hele vårt samfunn bygger på, og for os er det viktig at sønnen vår ved hvor det kommer fra.

dåpen er en innmelding i kirken ja, men han får selv sjanse til å bekrefte når han evt blir konfirmert.

Skrevet

Her blir det humanetisk navnesermoni for jenta vår. Jeg er ikke døpt, samboer er døpt og kommer fra en noe mer kriste familie enn meg. Men jeg ønsker ikke å døpe mitt barn fordi at slekta bak i tid har vært kristene. vi ble selvfølgelig enige om dette, jeg spurte min samboer om han hadde sterke motsettninger til å ha det gjennom humanetisforbund, men det hadde han ikke.

Når ho skal stå til konfirmasjonen så skal vi støtte henne uansett valg ho vil ta. å da vet jeg at mange mener at stakars de som ikke blir døpt som skal konfirmeres i kirka, de må jo døpe seg. Men jeg mener at om jenta vår vil konfirmeres i kirka så er det noe ho må stå for, og da er det ikke flaut å få tre never vann i hodet altså.

Skrevet

Også sa faktisk presten på dåpssamtalen, at det er helt greit å døpe pga tradisjon :)

Ikke rart presten sa det. Han representerer jo en organisasjon som får en pen årlig sum for nye medlemmer ;)

Skrevet

jeg tenker no at man ikje trenger å være så kynisk her i verden. Jeg syntes det var fint å kunne døpe han uten å være super religiøs og få høre fra presten at det er ok å være "vanekristen" :)

Skrevet

Begge deler. Er ingen kirkegjenger, men er i kirka innimellom. Dvs ved jul, en i påske, når kjente komfirmeres, døpes etc. Spesielt rundt jul og påske leser vi i barnebibel ang. høytiden. Mest for at barna ikke skal tro vi feirer pga julenissen og påskeharen... Kan vel kanskje kalle det å videreformidle min barnetro? Hva barna selv velger å tro eller ikke tro etterhvert står de selvfølgelig fritt til. Eldstemann på 7 er forøvrig veldig interessert i forskjellige religioner - mange tankevekkende diskusjoner med han om dagen!

Skrevet

Vi har ikke døpt noen av våre. Vi er ikke kristne, ikke med i statskirken noen av oss og jeg er ateist. å døpe da ville bare vært dumt. Vi har jo personlige overbevisninger som går helt andre veien. For meg er det å døpe og grunngi det med tradisjon litt rar tankegang. Jeg syns religion er noe man burde ta et aktivt standpunkt til. Om man tror på noe er det jo helt naturlig å ville melde inn barna, dersom man ikke tror blir det litt pussig i mine øyne.

Barna vil uansett kunne melde seg inn hvor de måtte ønske når de blir gamle nok til å ta et valg selv eller om de finner troen i en eller annen religiøs retning.

Skrevet

Her var det en kombinasjon. Vi er ikke dypt religiøse, men vi er medlemmer i statskirken likevel. Er fint å være del av det største landet kan by på. Er da fint å innom kirken av og til? F.eks.. hvis du er invitert i en konfirmasjon og skal i kirken, da er det fint hvis man liksom litt hører til.

Synes altså det er fin ting jeg, å la barnet bli en del av det vi allerede er i. I Norge ER det sånn at man hører til kirken, i andre land er det noe annet. Ser ikke hva som er galt i det?

Skrevet

Dette er kanskje noe av det dummeste jeg har hørt. Er ingen i Norge som automatisk hører til kirken vet du, det er noe man melder seg inn i hvis man ønsker det eller hvis foreldrene dine ønsker at du skal det og døper deg før du får sagt din egen mening.

Jeg er ikke døpt og dermed ikke medlem av den norske kirke, jeg er medlem av humanetisk forbund og dermed går mine skattepenger dit og ikke til kirken. Men jeg deltar jo selvfølgelig i konfirmasjoner, bryllup og begravelser i kirken for det, uten at jeg tenker noe særlig over om man hører til der eller ikke.

Det er lov å tenke sjøl selvom vi i Norge har en statskirke.

Her var det en kombinasjon. Vi er ikke dypt religiøse, men vi er medlemmer i statskirken likevel. Er fint å være del av det største landet kan by på. Er da fint å innom kirken av og til? F.eks.. hvis du er invitert i en konfirmasjon og skal i kirken, da er det fint hvis man liksom litt hører til.

Synes altså det er fin ting jeg, å la barnet bli en del av det vi allerede er i. I Norge ER det sånn at man hører til kirken, i andre land er det noe annet. Ser ikke hva som er galt i det?

Skrevet

Dette er kanskje noe av det dummeste jeg har hørt. Er ingen i Norge som automatisk hører til kirken vet du, det er noe man melder seg inn i hvis man ønsker det eller hvis foreldrene dine ønsker at du skal det og døper deg før du får sagt din egen mening.

Jeg er ikke døpt og dermed ikke medlem av den norske kirke, jeg er medlem av humanetisk forbund og dermed går mine skattepenger dit og ikke til kirken. Men jeg deltar jo selvfølgelig i konfirmasjoner, bryllup og begravelser i kirken for det, uten at jeg tenker noe særlig over om man hører til der eller ikke.

Vel, både jeg og min bror ble automatisk innmeldt i kirken uten våre foreldres viten. Det var for mange år siden hvor det plutselig kom ut at kirken hadde mange medlemmer som ikke hadde meldt seg inn. Dette ble sjekket opp og det viste seg at både jeg og min bror og halve nabolaget var medlemmer av statskirken tiltross for at ingen av oss var døpt. Det var stor ståhei da mine foreldre ikke er kristne. Ryktet spredte seg fort og det viste seg at det var ganske mange i kommunen som innmeldt enda de aldri hadde blitt døpt.

Skrevet

Må bare kommentere dette jeg også, for jeg har meldt meg ut av statskirken selv 2 ganger og mamma har meldt meg ut en gang! De melder automatisk inn ALLE som ikke står i et annet trosamfunn hver gang de har opptelling! Siden dere har vært medlemmer av humanetiskforbund har ikke dere blitt meldt inn. Jeg er nå medlem der for å slippe å melde meg ut av statskirka flere ganger... Sier seg kanskje selv at jeg ikke har døpt ungen min??

Skrevet

All right ser jo at noen her virkelig ER blitt automatisk innmeldt, men jeg er absolutt åpen for at jeg tar feil :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...