Mars78 Skrevet 11. april 2012 #26 Skrevet 11. april 2012 heldigvis er jeg ikke oppokst hvor middag er mat med kokt potet.Er av utenlansk opprinnelse og lager middag med minst 3 varme retter hver dag selv om jeg jobber eller ikke. Kan lære dere å lage god mat Problemet er vel ikke å lære å lage god mat, men at man ikke har lyst å bruke de få timer man har med barnet sitt på kjøkkenet... Så kanskje god, sunn og RASK mat hadde vært saken :-) Jeg snakker for min del,jeg kan tilberede 3 varme retter under 40 min.Så det tar ikke mange timer.Jeg er villig til å lære for de som ønsker det
Gjest peacock Skrevet 11. april 2012 #27 Skrevet 11. april 2012 (endret) heldigvis er jeg ikke oppokst hvor middag er mat med kokt potet.Er av utenlansk opprinnelse og lager middag med minst 3 varme retter hver dag selv om jeg jobber eller ikke. Kan lære dere å lage god mat Problemet er vel ikke å lære å lage god mat, men at man ikke har lyst å bruke de få timer man har med barnet sitt på kjøkkenet... Så kanskje god, sunn og RASK mat hadde vært saken :-) Jeg snakker for min del,jeg kan tilberede 3 varme retter under 40 min.Så det tar ikke mange timer.Jeg er villig til å lære for de som ønsker det Men 40 min er mye om man bare har et våkent barn i kanskje to-tre timer fra man kommer hjem fra barnehagen, og man i tillegg må rekke å få ungen i seng! Fint å sette over en gryte og sette klokken på som man vet når innholdet er ferdigkokt, men å stå på kjøkkenet i 40 minutter tolker jeg som uaktuelt for HI (og for meg selv også når den tid kommer). Endret 11. april 2012 av peacock
Mandalas Skrevet 11. april 2012 #28 Skrevet 11. april 2012 Ja. For meg er ikke selve middagsmaten så viktig, jeg klarer meg uten. Men samboeren vil gjerne ha det også er det jo ålreit at vi alle sitter samlet.
Mars78 Skrevet 11. april 2012 #29 Skrevet 11. april 2012 heldigvis er jeg ikke oppokst hvor middag er mat med kokt potet.Er av utenlansk opprinnelse og lager middag med minst 3 varme retter hver dag selv om jeg jobber eller ikke. Kan lære dere å lage god mat Problemet er vel ikke å lære å lage god mat, men at man ikke har lyst å bruke de få timer man har med barnet sitt på kjøkkenet... Så kanskje god, sunn og RASK mat hadde vært saken :-) Jeg snakker for min del,jeg kan tilberede 3 varme retter under 40 min.Så det tar ikke mange timer.Jeg er villig til å lære for de som ønsker det Men 40 min er mye om man bare har et våkent barn i kanskje to-tre timer fra man kommer hjem fra barnehagen, og man i tillegg må rekke å få ungen i seng! Fint å sette over en gryte og sette klokken på som man vet når innholdet er ferdigkokt, men å stå på kjøkkenet i 40 minutter tolker jeg som uaktuelt for HI (og for meg selv også når den tid kommer). ok det er greitt nok.å kjøpe ferdig grilla kylling og ferdig salat kan jo være ideelt for dere.El.ferdig laget middag i boks.El.pølser
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #30 Skrevet 11. april 2012 Vi har nesten alltid middag, men det blir raske middager til tider. Jeg er ikke noe brødmenneske, så må ha ett varmt måltid hver dag.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 11. april 2012 #31 Skrevet 11. april 2012 Må ha et varmt måltid per dag. Dette måltidet må enten inneholde kjøtt eller fisk da jeg ikke syns brødskive med leverpostei gir mye proteiner så middag for meg er dagens mest proteinrike måltid. Poteten kan ta seg et stev
Anonym bruker Skrevet 11. april 2012 #32 Skrevet 11. april 2012 Ja, hver dag. Handler en gang pr uke så har alt vi trenger i huset, og slipper hvertfall bruke tid på å hanlde. Jeg mener middagen er dagens høydepunkt. Da sitter vi alle rundt bordet og snajkker om hva vi har gjort den dagen. Det er da vi får snakket ordentlig med ungene før de skal avgårde på fritidsaktiviteter, trening og øvelse... Ungene trenger en skikkelig middag, hver dag. Vi voksne klarer oss fint uten, så det er for ungenes del.
MrsMilla Skrevet 11. april 2012 #33 Skrevet 11. april 2012 Ja, men tidspunkt kan variere. Noen ganger spiser vi to og to, alt etter hva som passer inn i en hverdag med håndball, krops, skole og jobb - og div sene møter. Hender seg at vi bare tar brødskiver i firetida og middagen sju istedet.
GuttemammaX3 Skrevet 12. april 2012 #34 Skrevet 12. april 2012 Vi spiser varm mat sammen hver dag ja. Stort sett skikkelig middag, vi liker å lage sunn mat fra bunnen av... men posesuppe, omelett, frossenpizza, tomatbønner og bacon m.m. redder oss på de håpløst travle dagene, passer på å ha salat eller noe grønt ved siden av sånn mat...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #35 Skrevet 12. april 2012 Har middag hver dag ja. Hadde vi vært i situasjonen hvor det ville blitt for sent å lage middagen, så hadde jeg nok tatt meg tid til å forhåndslage maten på helg, fryst det ned og tatt opp hver morgen, så det bare er å varme når man kommer hjem igjen.
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 12. april 2012 #36 Skrevet 12. april 2012 VI spiser middag stort sett hver dag ja. Potetmåltidene er ikke det viktigste da, men det blir jo stort sett et par-tre ganger i uka det også. Middag er for oss et varmt måltid, og det inneholder stort sett grønsaker ihvertfall! Men det kan være alt fra taco eller pølser til hjemmelaget kjøttsuppe og ovnsbakt fisk. De rettene som tar lang tid lager vi på fridager (jeg jobber turnus innen helse, og har enkelte fridager i uka) mens vi kan ty til raskere mat de dagene begge jobber. En sjelden gang i blant blir det brødskive, men da pleier vi å varme noen karbonader eller fiskekaker/pinner slik at noe er varmt. Jeg liker å lage mat, og foretrekker hjemmelaget, men det skjer jo at vi kjøper noe frossent som er raskt å varme opp. Alt med måte! Det viktigste med middagen er uansett (for oss) at det er det eneste måltidet vi spiser sammen på hverdager, så den er litt hellig!
Musemorbr / Skrevet 12. april 2012 #37 Skrevet 12. april 2012 Jeg tror knapt jeg kan huske en dag i mitt liv hvor det ikke har vært tid til middag. Og selv om potet er veldig norsk, spiser vi ikke det mer en maks to- tre ganger i uka. Vi spiser veldig variert og sunt, og med få halvfabrikater. Ønsker å videreføre matvaner som gjør at sønnen min vil oppleve det som helt naturlig å en dag handle inn frukt og grønnsaker selv, og lage sunn mat til og med om han bor på hybel som ungdom. Det gjorde mine foreldre for meg, og jeg er veldig glad for det i dag. Og å lage god og sunn mat trenger ikke ta tid. I stressa perioder kan man forberede retter for mange dager og fryse ned. For eksempel kan jeg tipse om en ting, nemlig å forberede en hel kalkun og ha sunn hurtigmat til en mnd. Fantastisk om man vet man får litt dårlig tid fremover. Stek den en dag man har god tid, for eksempel en søndag. En del kan bli dagens søndagsmiddag. Kapp opp i noen fileter, noen posjoner med småstykker til gryter, supper eller annet. Så kan det tas opp av fryseren og lages på få minutter. Biter i saus, for eksempel uncle bens, med hurtigris til, tar ikke akkurat lang tid. Det er uendelig med muligheter om man har en ukedag der man gidder bruke en time som sparer tid for resten av uka.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #38 Skrevet 12. april 2012 Ja, stort sett. Men en veldig sjelden gang (3 ganger i året) har vi brød til middag. Barna får varmmat i barnehagen hver dag, så det er ikke krise om de ikke får middag hjemme hver dag. Jeg får også varmmat på jobb hver dag. Men mannen ønsker middag siden han ikke får varmmat på jobb. Er for tiden hjemme i permisjon, så da blir det som oftest mange gode middager. Men skal ikke se bort fra at det blir oftere brødmiddager når jeg begynner i jobb igjen.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #39 Skrevet 12. april 2012 Her spiser vi middag hver dag, men det hender innimellom på travle dager at vi velger en lett løsning, men men må ha noe varmt hver dag. Her så henter vi senest halv 4 i barnehagen, så da rekker vi å lage middag i middagstiden.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 12. april 2012 #40 Skrevet 12. april 2012 Vi spiser middag sammen på hverdager og på søndag. Men på lørdag lager jeg og mannen noe kos sammen på kvelden etter junior har lagt seg, så da får han middag "alene" (altså, han får middag, jeg tar meg et knekkebrød, og så sitter vi sammen og spiser). Ikke alltid at middagen er varm, sånn som nå de siste ukene har vi vært sjuke alle mann, så da har det gått litt i enkel mat, kald mat osv siden det gjerne bare var en eller to som skulle ha middag, og gjerne til forskjellig tid. Henter i bhg halv 4-4, så da rekker jeg fint å lage middag mens jeg leker litt med junior innimellom.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #41 Skrevet 12. april 2012 Lager middag hver dag, men her er mannen fransk, og der han kommer fra, er middag dagens siste måltid. V spiser med andre ord middag sent - rundt halv sju ( I Frankrike er det vanlig å spise den rundt åtte). Når barna kommer hjem fra bhg får de en yoghurt, en skive brød e.l, og så er alle på et eller annet vis med i middagsforberedelsene litt senere. Noen dekker bord etter beste evne, noen skreller og kutter grønnsaker, osv. Fungerer supert.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2012 #42 Skrevet 12. april 2012 Nei vi har ikke middag absolutt hver dag, men gjennomsnitt 5-6 dager i uken. Noen dager er jeg rett og slett så sliten at jeg ikke orker å lage middag etter jobb, da blir det ostesmørbrød, nudler, havregrøt eller noe lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå