Gå til innhold

Forhold mellom "nyfamilier"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har det med sjalusi å gjøre om man synes det blir feil av eksdama å sitte her på forumet å si om nydama at "hun kan kanskje evt etterhvert være med å feire sammen med oss og barna". Greit nok at mannen også sier at han mener det samme ang flere barn... men det kan fort snu! Da går planene i vasken.. så for all del! Er alle fornøyd med planen, så for guds skyld kjør på.. Men om dette blir bedre for barna den dagen det skjærer seg?? Heller tvilsomt! Da synes jeg heller at det har blitt rotet og forvirret det fryktelig til.. både for mor, far og stemor. Skal dere da fortsette med dette OM nye barn kommer så stakkars fellesbarn.. Og skjærer alt seg vil kanskje stemor el stefar og nybaby bli den onde som ødelegger da... Mye som kan skjære seg.. og jeg mener at da gjør det bare vondt værre for barna!

Det blir så mange oppkonstruerte problemstillinger her.

Hvisomatte dersomatte...

Ja, HVIS eksen får nye barn, så må de sikkert finne andre løsninger. Det vil sikkert komme mange ting som kan endre på eksenes opprinnelige planer.

Men ENN Så LENGE, så virker disse to eksene veldig samstemte og enige om hvordan de skal forholde seg til hverandre og barna fremover. Og er ikke det bare positivt? Skal de drite i å feire jul og bursdager sammen I TILFELLE det med tiden kommer en nydame/ny mann som setter seg på bakbeina?

Herregud, dere må da kunne gi dama (og eksen) kred for at de i hvert fall er innstilte på et godt og nært samarbeid, når de først har gjort skilsmissebarn av unga sine?

Eller er dere egentlig prinsipielt motstandere av samarbeid mellom ekser med felles barn?

Nope. Jeg reagerer på at et menneske sier at et annet selvstendig individ har like meninger som henne om alt, og aldri kommer til å forandre dem. Ikke at de samarbeider.

Det var vel aldri et tema at han ikke kan forandre på dem. Men har skjønt at det man sier vrenges om her på forumet. hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt samarbeid er FLOTTERS!! Men det bør være gjennomførbart også... selv om det sies her at dette skal være bra for barna, så kan jeg ikke helt si meg enig. Tror barna er glade så lenge det holdes en god vennskapelig tone foreldrene imellom. Men tror en slik plan kan skape forvirring og frustrasjon fra flere hold etterhvert..

Får du mye svar HI? ;p hehe... ettersom denne tråden sklei litt ut :P Men mye skal tas hensyn til i slike familier for å si det mildt! ;)

Skrevet

Hva har det med sjalusi å gjøre om man synes det blir feil av eksdama å sitte her på forumet å si om nydama at "hun kan kanskje evt etterhvert være med å feire sammen med oss og barna". Greit nok at mannen også sier at han mener det samme ang flere barn... men det kan fort snu! Da går planene i vasken.. så for all del! Er alle fornøyd med planen, så for guds skyld kjør på.. Men om dette blir bedre for barna den dagen det skjærer seg?? Heller tvilsomt! Da synes jeg heller at det har blitt rotet og forvirret det fryktelig til.. både for mor, far og stemor. Skal dere da fortsette med dette OM nye barn kommer så stakkars fellesbarn.. Og skjærer alt seg vil kanskje stemor el stefar og nybaby bli den onde som ødelegger da... Mye som kan skjære seg.. og jeg mener at da gjør det bare vondt værre for barna!

Det blir så mange oppkonstruerte problemstillinger her.

Hvisomatte dersomatte...

Ja, HVIS eksen får nye barn, så må de sikkert finne andre løsninger. Det vil sikkert komme mange ting som kan endre på eksenes opprinnelige planer.

Men ENN Så LENGE, så virker disse to eksene veldig samstemte og enige om hvordan de skal forholde seg til hverandre og barna fremover. Og er ikke det bare positivt? Skal de drite i å feire jul og bursdager sammen I TILFELLE det med tiden kommer en nydame/ny mann som setter seg på bakbeina?

Herregud, dere må da kunne gi dama (og eksen) kred for at de i hvert fall er innstilte på et godt og nært samarbeid, når de først har gjort skilsmissebarn av unga sine?

Eller er dere egentlig prinsipielt motstandere av samarbeid mellom ekser med felles barn?

Jeg sa jo det! :P Kjør på! Flotters om alle er med på det! Jeg sier at det er mye som skal klaffe om dette skal gå! ..ikke atte hvisom atte dersom atte.. Mye skal klaffe, og er det noe som skjærer seg kan hele sullamitten bli MER forvirrende og vanskelig for barna å forholde seg til..

Er det så mye som trenger å klaffe da?

Bare i min nærmeste familie er det FIRE skilte par. SAMTLIGE har et godt samarbeid om barna, og både jul og bursdager feires sammen og hver for seg om hverandre. Ekser/begge barnas foreldre inviteres til både det ene og det andre, spesielt på dager hvor barna typisk står i senturm. Har aldri vært noe problem.

Tror ikke min familie er de eneste som får til dette.

Skrevet

Godt samarbeid er FLOTTERS!! Men det bør være gjennomførbart også... selv om det sies her at dette skal være bra for barna, så kan jeg ikke helt si meg enig. Tror barna er glade så lenge det holdes en god vennskapelig tone foreldrene imellom. Men tror en slik plan kan skape forvirring og frustrasjon fra flere hold etterhvert..

Får du mye svar HI? ;p hehe... ettersom denne tråden sklei litt ut :P Men mye skal tas hensyn til i slike familier for å si det mildt! ;)

På hvilken måte tror du det IKKE er bra for barna at foreldrene har et nært samarbeid og feirer ulike ting sammen for barna? På hvilken måte kan det skape forvirring og frustrasjon?

Jeg er i hvert fall veldig glad for at mine foreldre klarte det. Jeg visste at mamma og pappa ikke var glade i hverandre "på den måten" mer, men det var en stor trøst at de var gode venner selv om de skilte lag, og at vi ikke måtte sjonglere og ha flere selskap for å feire den samme tingen fordi mamma og pappa ikke kunne være der samtidig...

Perfekt for meg i hvert fall.

Skrevet

På hvilken måte tror du det IKKE er bra for barna at foreldrene har et nært samarbeid og feirer ulike ting sammen for barna? På hvilken måte kan det skape forvirring og frustrasjon?

Jeg er i hvert fall veldig glad for at mine foreldre klarte det. Jeg visste at mamma og pappa ikke var glade i hverandre "på den måten" mer, men det var en stor trøst at de var gode venner selv om de skilte lag, og at vi ikke måtte sjonglere og ha flere selskap for å feire den samme tingen fordi mamma og pappa ikke kunne være der samtidig...

Som sagt så mente hu her at eksen kanskje evt etterhvert kunne være med å feire.. de legger opp planer "for andre" som skal prøve å etterhvert komme inn i både barnas og sin nye kjærestes liv.. og nydama kan etterhvert evt kanskje bli med?? :P DETTE mener jeg blir drøyt.. sjonglering blir noe annet... samarbeid hvor også nypartnere er involvert blir noe annet. Men her virker det jo som man skal stenge dem ute i kulda og det må de bare akseptere? Til evt de kanskje muligens får tilatelse til å trå inn å feire med familien. Dette også ser jo barna! Kan bare tenke meg hvor vanskelig det vil være å bli "akseptert" som ny i en sånn "familie". Barna ser jo også da hvem som prioriteres bort.. og skjærer det seg, noen blir uenige osv osv... så ja mer forvirring for barna.

Skrevet

Som sagt så mente hu her at eksen kanskje evt etterhvert kunne være med å feire.. de legger opp planer "for andre" som skal prøve å etterhvert komme inn i både barnas og sin nye kjærestes liv.. og nydama kan etterhvert evt kanskje bli med?? :P DETTE mener jeg blir drøyt.. sjonglering blir noe annet... samarbeid hvor også nypartnere er involvert blir noe annet. Men her virker det jo som man skal stenge dem ute i kulda og det må de bare akseptere? Til evt de kanskje muligens får tilatelse til å trå inn å feire med familien. Dette også ser jo barna! Kan bare tenke meg hvor vanskelig det vil være å bli "akseptert" som ny i en sånn "familie". Barna ser jo også da hvem som prioriteres bort.. og skjærer det seg, noen blir uenige osv osv... så ja mer forvirring for barna.

Tror du har misforstått litt der. Er han som mente at hun etterhvert kan bli med. De er jo bare kjærester. Barna er ikke en gang introdusert for henne. De skal heller ikke det på lenge. Ergo etterhvert kan hun bli med å feire. Ikke nå.. Må ikke ta alt ut av proposjoner bare fordi dere mener og synser om alt mulig.

Det er uansett snakk om hvordan vi gjør det mht eks og ny. Det var min historie om hva vi ønsker å gjøre. Ja vi kan møte på bumper på veien vi og. Men vi deler en felles visjon om at barna kommer først. Vi ønsker å være der sammen for barna på viktige ting. Det er ikke slik at noen annen plutselig får den plassen. Men selvsagt på sikt kan de inkluderes. Vi ønsker ikke å inkludere noen før vi vet at det er seriøst heller. Ble det litt klarere nå?

OG NEI, jeg legger ikke ordene i munnen på han. Han har selv sagt dette.

Skrevet

Nå var det vel hennes eks som hadde sagt at hans nye dame kanskje kunne være med på sikt da. Igjen ikke hennes ord.

Og etterom denne nydama ikke er introdusert for ungene enda, så er veli det like greit, all den tid man anbefaler skilte foredre å vente med å introdusere nye partnere

Hvis forholdet er ferskt er det vel helt naturlig at han feirer jul med barna sine. Blir jo bare snålt for barna om han skal trekke inn en de ikke engang kjenner. Går an å ta en ting om gangen.

Skrevet

Nå var det vel hennes eks som hadde sagt at hans nye dame kanskje kunne være med på sikt da. Igjen ikke hennes ord.

Og etterom denne nydama ikke er introdusert for ungene enda, så er veli det like greit, all den tid man anbefaler skilte foredre å vente med å introdusere nye partnere

Hvis forholdet er ferskt er det vel helt naturlig at han feirer jul med barna sine. Blir jo bare snålt for barna om han skal trekke inn en de ikke engang kjenner. Går an å ta en ting om gangen.

Var ikke det heller hennes ord?? Jækla vanskelig å vite når det er hun som skriver her da... jeg burde jo seff vite hva som er sagt av hvem tidligere :P Jeg har uansett sagt min mening.. tror det kan føre til mye rot, frustrasjon og forvirring. Også muligens for barna.

Skrevet

Hehe, artig tråd. Tydelig at det er mange nydamer her som kollektivt er sjalu på ANDRE nydamers vegne, de som kommer inn i et forhold der typen har et nært forhold til eksen sin og barna smile.png

Er vel mer at erfaringen tilsier at det ikke funker alltid med samarbeid enn at man er sjalu på andre nydamers vegne... :-)

Hvorfor er det slik at hvis man er negativ til noe- da er man sjalu? Kanskje man rett og slett øser av egen erfaring?

Er det egentlig barnas beste at man er så mye sammen med eksen? Kan det ikke bare bli litt forvirrende??

Jeg bare spør- jeg vet ikke...

Skrevet

Hehe, artig tråd. Tydelig at det er mange nydamer her som kollektivt er sjalu på ANDRE nydamers vegne, de som kommer inn i et forhold der typen har et nært forhold til eksen sin og barna :)

Er vel mer at erfaringen tilsier at det ikke funker alltid med samarbeid enn at man er sjalu på andre nydamers vegne... :-)

Hvorfor er det slik at hvis man er negativ til noe- da er man sjalu? Kanskje man rett og slett øser av egen erfaring?

Er det egentlig barnas beste at man er så mye sammen med eksen? Kan det ikke bare bli litt forvirrende??

Jeg bare spør- jeg vet ikke...

jeg tror også at barna blir forvirret. For foreldrene er på en måte sammen, men ikke sammen likevel. Tror at barna trenger ganske klare grenser og beskjeder - er det slutt mellom mor og far, så er det det. Og ja, det evinnelige sjalusikortet trekkes frem hver gang om alt. Sammen med det at "du kan ikke snakke av egen erfaring". Javel? Jeg har hatt ETT liv, med kun mine erfaringer, og kan liksom ikke helt snakke ut fra ANDRES erfaringer?

Skrevet

Hei!

Denne går ut til både bonusforeldre og foreldre/foresatte (tenk! "bioforeldre" er et makabert uttrykk - adoptertes foreldre går da også fra hverandre)

Hva slags forhold vil du ha til din eks' nye/gamle familie?

Hva slags forhold har du til din eks' nye/gamle familie?

Hei! Her er min erfaring med samboers eks.

Samarbeidet mellom oss fungerer svært dårlig! Dette fordi den andre parten ble meget bitter da jeg kom inn i bildet. Uten å utdype dette så mye, så har det gått meget utover barna, meg og samboer. Sånn som ting er akkurat nå vil vi helst ikke ha noe med eks å gjøre. I en ideell verden der eks var blid og greide å legge sin egen bitterhet til side, så kunne man ha samarbeidet om barna. Men sånn er det ikke, derfor har vi så å si ingen forhold til eks, og de snakkes bare angående barna.

Det jeg vil anbefale deg er å finne ut om alle parter er ferdige med hverandre, og at eksen er positiv til at du kommer inn i bildet. Er hun det, tror jeg det ikke blir noe problem. Da ser barna at mor er positiv til dette, og får en positiv holdning til det selv. Du må gå meget i deg selv og finne ut om dette er noe du vil, for det er veldig krevende å gå inn i "stemors" rollen. Du skal være en omsorgsperson for barn som ikke er dine, men du skal ikke være mor til dem. Du må finne ut om dette er noe som du vil og takler. Jeg selv har ikke angret på avgjørelsen om å gå inn i et forhold, men hadde jeg visst hvor mye styr det ble på forhånd, tror jeg at jeg hadde tenkt meg om et par ganger til. Men det kan gå veldig bra for dere om alle parter er innstilt på det :-) Lykke til!

Skrevet

Skriver under på #61 :))

Tenk deg GODT om både en, to tre..fem.. ti ganger. Og finn ut hvor de står i forhold til hverandre FØR du blir involvert i noe. Ikke noe gØy me eks såpe drama..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...