Gå til innhold

Hvordan startet din fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om noen minutter er jeg 41 uker på vei, og har absolutt INGEN tegn på at fødselen er nær, så jeg tenker jeg kommer til å gå gravid en evighet til.

Er spent på hvordan deres fødsler har startet. Om dere ikke følte noe som helst før det bare startet med et pang, eller om dere skjønte at i dag er dagen kommet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiste kvelds, og så film sammen med venner. Da de gikk hjem kjente jeg bare at jeg ikke skulle legge meg. Riene kom 40 min etterpå:) Fikk henne 26 timer etter dèt igjen. Hun kom 9 dager over

Skrevet

startet på ettermiddagen med det jeg trodde var kynnere, men det hadde jeg til og fra fra uke 15 så tenkte ikke mer over det, men så ble de gradvis litt værre utover kvelden, og i tilegg kjentes det ut som jeg drev å tisse litt på meg (vannet kom litt om litt) så etter 4,5 time ringte jeg mannen og sa at jeg trodde kanskje det var noe på gang, så han kom hjem fra jobb, etter 7,5 timer måtte jeg puste meg gjennom rier uten at de var for harde og vi dro til sykehuset hvor de la på slik riemåler og egentlig ikke greide å måle rier noe særlig, men vannet gikk for fullt mens jeg lå der så da ble jeg lagt inn. to timer etter jeg ankom sykehuset ble jeg målt til 2 cm og gikk opp til 10 cm på en time og etter 40 min pressrier var gutten ute, så fra første "kynner" til gutten var ute tok det 11 timer og 14 minutter...så startet ikke med et pang, men gikk rimelig fort når det først satte ordntlig igang...før de små "kynnerene" begynte hadde jeg vel ingen ide om at dette var dagen, var ennå 11 dager til termin så....

Skrevet

Vannet gikk, men ingen rier. Ikke vondt eller noe, men måtte inn på sykehuset. Mange timer etter startet det, men det skjønte ikke jeg. Jeg hadde hørt det skulle være vondt når fødselen startet, så når magen hadde sammentrekkninger men jeg ikke hadde vondt tenkte jeg ikke at fødselen hadde startet. Men det var vist riene og ungen var ute 12 timer etter første rie jeg hadde.

Andre gang startet det med rier. Ikke vinde rier denne gangen heller, så tok turen til sykehuset når det var mindre enn 5min mellom hver. (da ville ikke min mann ha meg hjemme lenger selv om jeg gjerne skulle vært lenger hjemme) 12 timer etter første rie var ungen ute.

Skrevet

Jeg fikk rier på morningen, men forstod ikke at det var det det var (førstegangsfødende) Trodde jeg hadde fått omgangssyke og at det var derfor jeg hadde magesmerter og veldig trang til å gå på do hele tiden.

Innimellom tok jeg en varm dusj, fordi jeg hadde så vondt i ryggen:)

Da ettermiddagen kom, ble denne "omgangssyken" min verre. Snakket med en venninne av meg på telefonen og jeg kom til å klage meg over denne rare "omgangssyken " jeg hadde fått, hvorpå denne venninnen ba meg ta tiden på hvor ofte jeg hadde mageknip.

Ilp av den samtalen fikk jeg klarhet i hva som egentlig holdt på å skje.

Jeg burde jo ha skjønt det, men etter å ha vært til kontroll hos jordmor dagen før , fordi jeg mente at vannet var gått, og hun avkreftet dette og sa at det var mange dager til jeg skulle føde, da stolte jeg på at det var riktig.

Men det viste seg jo at hun hadde tatt feil.

1 døgn etter at riene egentlig startet, så var barnet ute.

Skrevet

Vannet gikk i halv tolv tiden på kvelden etter jeg hadde vasket rundt i leiligheten sammen med mannen. Så fortsatte det utover natten med små "kose-rier" som økte i styrke utover dagen, 24 timer etter vannet var gått hadde jeg født :)

Skrevet

Vannet gikk kl 4 om natten, og riene kom deretter. Hadde modningsrier i 2 uker før vannet gikk, og de ble gradvis sterkere og sterkere for hver dag. Babyen var ute om ettermiddagen :)

Skrevet

stod på kjøkkenet og kjente noe som hugget tak i magen min. klarte bare å brøle at dette ikke var normalt. samboeren og søsteren min fikk meg opp på sykehuset og 3 timer og 40 min etter det var ungen ute.

Skrevet

Ble satt i gang med modningstablett etter overtidskontroll i uke 41+5. Fødte 18 timer etterpå.

Skrevet

Begge fødslene startet med vannavgang, rundt tolv timer etter at jeg ble strippet. Var ganske nøyaktig 14 dager over termin begge gangene. Ved en eventuell tredje graviditet må jeg nok bare innstille meg på samme forløp, tenker jeg.

Det er utrolig kjedelig å gå og vente sånn i dagesvis når det virker som "alle andre" føder på termindato eller før, men ungen kommer jo ut til slutt;-) Lykke til!

Skrevet

Hadde forvarsel på at noe kom til å skje, men det skjønte jeg ikke før i ettertid. Hele dagen var jeg kvalm og i ulage, trodde det var svangerskapskvalmen som kom tilbake. (Hadde hatt det av og på gjennom hele svangerskapet).

Så fikk jeg rier mens jeg sov. Våknet, og vannet gikk en halv time etterpå.

Skrevet

Gikk og tørket MASSE slim hele lørdagen.. Søndag morgen (06.20) gikk vannet mitt, ble sjekket på føden, ble sendt hjem igjen pga manglende rier (disse kom og gikk i ett sett de neste 3 dagene). Vannet gikk igjen ca 13 på søndagen, og igjen ca kl 2 natt til mandag. Onsdag kl 5 på 5 var ungen ute, etter 70 timer i fødsel, med hastesnitt pga infeksjon (pga langvarig vannavgang).

Endte med at ungen lå på nyfødtintensiven i 5 dager, da grein jeg meg til å få henne med hjem, for jeg orket ikke være mer på sykehuset.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Våkna kl. 6 på morgenen i uke 39+0. Måtte på do og hadde litt kynnere (trodde jeg). Når jeg kom på do blødde jeg ganske mye og når blæra var tømt fikk jeg så vondt i ryggen at jeg fikk kravla meg tilbake til senga og gråt. Mannen ringte sykehuset mens jeg på et eller annet tidspunkt gikk inn på badet igjen :P Husker ikke at jeg gikk inn dit en gang :P

Skrevet

Jeg lå i sengen å leste før jeg skulle sove(lei av å vente og 3 dager på overtid, og 23:45 gikk vannet.. ;) han kom kl 07:04 på morran.

Skrevet (endret)

Gikk på do om morgenen 10 dager før termin, og så at det kom noe slimaktig blod. Syntes kanskje det var litt "tak" i magen, så ringte sykehuset og hørte om dette var noe å bry seg med. De mente det kunne være tegningsblødning. Ringte mannen som var på toget på vei til jobb, og han ba meg ta tiden mellom takene - det var to minutter. Da snudde han og kom hjem. Vi kjørte derfra til sykehuset, og ble lagt til riemåling, når vannet gikk. Vi fikk da "kastet" ut noen som var på omvisning på fødestuen, men det var likevel for sent. Barnet kom i underbuksen, og jeg måtte selv stå og holde henne mens jordmor løp for å hente utstyr. Da var det gått to timer siden tegningsblødningen, og ca 20 minutter fra ankomst sykehus. En kort og tilnærmet smertefri fødsel, om enn noe overraskende. Lykke til - misunner deg som er så nærme målet!!

Endret av eaglebeagle
Skrevet

Ble satt igang på sykehuset, og det begynte med at vannet gikk, uten noen rier.. Da gikk vi ned i sentrum på restaurant for å spise og vente på riene :P riene kom 4 timer etter at vannet gikk, og morgenen etter ble theodor født, 13 dager over termin :)

Skrevet

Gikk og tørket MASSE slim hele lørdagen.. Søndag morgen (06.20) gikk vannet mitt, ble sjekket på føden, ble sendt hjem igjen pga manglende rier (disse kom og gikk i ett sett de neste 3 dagene). Vannet gikk igjen ca 13 på søndagen, og igjen ca kl 2 natt til mandag. Onsdag kl 5 på 5 var ungen ute, etter 70 timer i fødsel, med hastesnitt pga infeksjon (pga langvarig vannavgang).

Endte med at ungen lå på nyfødtintensiven i 5 dager, da grein jeg meg til å få henne med hjem, for jeg orket ikke være mer på sykehuset.

70 timer i fødsel ja! Naut!!

Det er sånne som deg som gjør at sånne som meg får angst for å føde. Og så er det jordmødrene som avkrefter at noen kan være så lenge i fødsel som får meg til å roe meg litt ned igjen.

Skrevet

#17 Hvorfor kaller du henne over her et naut? Jeg hadde akkurat en sånn fødsel hun beskrev og at jordmødrene sier at fødselen ikke varer så lenge er fordi de regner "fødsel" fra de "Ordentlige" veene kommer (altså de smertefulle åpningsveene).

Jeg var i fødselmodus fra onsdag morgen til søndag kveld på sykehuset etter at vannet gikk natt til onsdag. Svake veer hele tiden, men måtte igangsettes pga infeksjon. Fikk antibiotika og alskens smertestillende, til slutt epidural og lillemann kom ut med hjelp av vakum. "Fødselen" i jordmødrenes øyne tok 20 timer, men for meg var det mye lenger ja...!

Fødsel nr to var relativt lik. Vannet gikk. Lite rier. Igangsetting. Men ingen infeksjon og mye mindre smertefullt. Trengte ikke smertestillende :-)

Skrevet

Min fødsel startet dagen før jeg skulle settes igang, pga overtid. Vannet gikk kl 9:30 søndag morgen. Ingen eier før langt utpå ettermiddagen. Dro på sykehuset for sjekk etter frokost, ble sendt hjem og kl 21 ble jeg ringt etter fra sykehuset. Hadde litt høye verdier på CRP og måtte få antibiotika. Da jeg kom på sykehuset kl 23 hadde jeg fire cm åpning. Gutten ble født kl 15:20 på mandag.

Ønsker deg lykke til med fødsel :)

Skrevet

Første fødselen startet med konstant vondt i magen midt på dagen. Det gjekk ganske langt inn i fødselsforløpet før det vart takvise smerter.

Andre fødsel starta med takvis vondt i mage og rygg i sekstida om morgonen. Kl 9 vart barnet fødd.

Skrevet

Med første kom det noe slim (den sagnomsuste slimproppen antar jeg) om kvelden og uregelmessige rier utover natta. Fikk aller nådigst lov å komme innom føden for en sjekk morgenen etter. Hadde da 4 cm og ble lagt inn. Det barnet ble tatt med hastesnitt natten etterpå.

Nummer to ble satt igang med tabletter to uker over termin og kom tredje dagen etter det.

Skrevet

hadde termin en mandag, var å handlet inn det siste til babyn som jeg hadde glemt. hadde bilen på verkstedet.. forberedte meg på overtid, ingenn tegn til noe action!

natt til tirsdagen våknet jeg kl 4 med 5min mellom det som viste seg å være rier (jeg trodde det var mageknip først;P ) gutten vår var ute 1130.

Skrevet

70 timer i fødsel ja! Naut!!

Det er sånne som deg som gjør at sånne som meg får angst for å føde. Og så er det jordmødrene som avkrefter at noen kan være så lenge i fødsel som får meg til å roe meg litt ned igjen.

Det er ikke uvanlig med fødsel som går over flere dager. Smertene er jo ikke så ille de første åpnings cm. Da jeg fikk min datter så gikk vannet 05 tiden om natta/ mandagsmorgen mens jeg sov. Jeg ble hentet av sykebil da hodet til babyen ikke hadde festet seg på kontrollen noen dager tidligere. Jeg kom til sykehuset mandagsmorgen og hadde 2 cm åpning.Fikk aldri ordentlige rier. Onsdagsettermiddag ble det keisersnitt da var det fremdeles 2 cm åpning. Så fødsel over flere dager forekommer, men jeg hadde ikke smerter, bare mensmurringer.

Skrevet

Jeg lå på sofaen og slappet av på kvelden. Kjente at det strammet seg i magen, men var ikke sikker på om det var rier selvom det var kraftigere enn noe annet jeg hadde kjent tidligere.

Etter noen rier så samboeren min på meg at det var noe å spurte om det gikk bra. Jeg sa til han at jeg trodde jeg hadde rier og han begynte å ta tiden;) det var vel 7 min mellom hver da det startet, men de var samtidig svake. Det var vel iløpet av natten at jeg begynte å kjenne det som skikkelige rier:)

Skrevet

Jeg gikk 9 dager på overtid. La meg om kvelden om våkna kl 3 om natta og gikk på do og bæsja en kjempebæsj, største driden jeg har hatt noen gang. Så kom riene. 5 timer senere var han ute :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...