Gå til innhold

Overvektige og slanke: Hva spiser dere i gjennomsnitt ila en dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

tror mat har en del og si. men det som teller mest er vell fysisk aktivitet. kan spise nesten hva eg vil. men setter eg meg ned ett par uker uten noe serlig form for aktivitet så kommer kg fort. men går bort etter eg bynner med normal hvardag igjenn. er normal vekt og spiser normalt variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke trene eller være veldig fysisk aktiv grunnet sykdom. Men er ikke overvektig, var undervektig før, normalvektig nå. Spiser følgende:

Frokost: 2 brødskiver med pålegg uten smør eller frokostblanding, pluss kaffe.

Lunsj: noe varmmat som kyllinglår uten tilbehør, liten porsjon fiskegrateng osv.

Middag: vanlig middag med kjøtt/fisk, poteter/ris/grønnsaker.

Kvelds: hipp som happ, blir som regel varmrett som pai eller lignende. Liker ikke brød og synes tørre brøskiver er noe herk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Jeg er overrasket over hvor mye brød man spiser! 3-4-5 ganger om dagen med brød. Det er ihvertfall IKKE variert kosthold, skjønner at folk sliter å gå ned. Erstatt et eller to brødmåltider med salat eller en liten varmrett, så tror jeg at forbrenningen tar seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en BMI på 20 eller 21. :-)

 

- Frokost: Enten to grove skiver med makrellfilet i tomat, eller ingenting. Vann. Kaffe (Masse ;)

 

-Lunsj: Salat med isberg, mais, agurk, paprika, og skinkebiter. Kaffe/Farris ved siden av, bruker ikke dressing. Evt en smurt baguett :)

 

- Middag: Har fått dilla på grove wraps med biter av kalkun/kylling, guacamole, isberg, agurk, mais og litt rømmedressing. Eller, f.eks laks og tilbehør ( Elsker woket laks med ris og woksaus over)

 

Kvelds: Kommer an på :) Noen ganger bare en kopp te, eller kakao. Noen ganger en brødskiv.

 

Kostholdet er STORTSETT bra asså, meeen har en svakhet for f.eks red bull og slike energidrikker.. Min aller største svakhet :(

 

oioi, en hang til RedBull er din største svakhet? Du må jo være en ekstremt fortreffelig dame uten feil og lyter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier 42 kg og er 163,5 cm

 

Frokost: 2-3 skiver og et glass melk

Lunsj spiser jeg ikke nå siden jeg er hjemme med småen

Middag: 1 stor porsjon middag.

Kvelds: Er ikke hver kveld jeg spiser, men 2-3 skiver.

 

Spiser ellers litt frukt, snop eller kjeks iløpet av dagen.

 

Er det lov å spørre om du er anorektisk?

 

Hehe, selvfølgelig er det lov! Nei, jeg er ikke anorektisk! Da hadde jeg vel ikke spist i det hele tatt eller? Min bror, far og farmor og sikkert flere før henne er/var slank, så det ligger i genene. Jeg skulle selvfølgelig ønske at jeg hadde et par kilo ekstra, men det er utroooolig vanskelig for meg å legge på meg. Hadde håpt på å beholde noen av graviditetskiloene også, men alt var vekke etter en uke...

 

Jeg synes du spiser alt for lite når du er så tynn... Mat 2 ganger om dagen ER for lite, uansett om man er hjemme eller på jobb. Bedre å spise 4-5 mindre måltider og få i seg nok kalorier.

 

Det er helt sikkert sant, men det er ikke alltid tid til det. Spiser selvfølgelig en skive eller to om jeg er sulten før middag, men det skjer ikke hver dag. Og jeg ser ikke så tynn ut heller som man kanskje skulle tro, pga høyden. Så lenge jeg holder meg frisk, vet at jeg har et sunt, normalt kosthold, og får i meg det jeg trenger, så spiller det ingen rolle hva andre mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt, men trenden ser ut til og være at de som er slanke spiser mer enn de med overvekt.....En grunn er at slanke overvurderer sitt inntakt, de spiser seg jo mett, og tar det de vil ha når de vil ha det..Og føler kanskej de spiser mer enn hva de "bør":.For alle må jo tenke på hva de putter i munne til enhver tid..

Nei, man trenger ikke det om man har en sult- og metthetsfølelse som funker som den skal, og en kropp som krever det den trenger og blir mett når den har nok....

 

De som er tunge, tror jeg lyver for seg selv når de setter opp hva de har spist...De glemmer de mandlene man tok mens man ventet på at vannet til fullkornspastaen kokte opp, det glasset med juice de drakk etterpå, for de ble tørste. De glemte den kjeksen de tok til kaffen etter middagen, ja og kaffen var ikke svart kaffe, det var en cappuccino med brunsukker fra en slik kapselmaskin osv osv... Det er så mye man spiser ubevisst, derfor får også mange seg et sjokk når de tvinger seg til og skrive ned hver en smule de får i seg DER OG DA;- ikke vente til dagen er over.....

 

Jeg er normalvektid selv, men kunne lett gått ned 5 kil om jeg virkelig tok meg selv i nakkeskinnet. Men er ikke verdt det..Bl.a kjeks mens jeg lager middag, en neve mandler fordi jeg "må ha noe",- en liten sjokolade fra smågodtposen som ikke ble tømt i helga osv osv....Dette er mat jeg spiser nesten hver dag, men som jeg ikke "husker" og ha spist om jeg skal skrive hva jeg spiser en "vanlig dag"...Og ikke minst,- selv om man spiser og har kcalunderskudd (kcal inn vs kcal brukt) i ukedagene, så skal det ikke store utskeielser til før man tar igjen disse tapte i helga.Særlig om helga er fra fredag til sønda...¤dager kcal-underskudd blir fort spist inn igjen med "Litt helgekos":..Desverre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En vanlig dag skal jeg spise

Frokost 2 skiver med vanlig pålegg

Mellommåltid grønnsaker eller frukt eller 1 skive om jeg er ute på "tur"

Lunsj 1 skive, 1 liten omelett, yoghurt med havregryn og rosiner el

Middag 1 frokosttallerken, dvs 1/2 porsjon av det jeg spiste før

Kvelds frukt eller grønnsaker, 1 knekkebrød eller 1 skive om jeg har trent

 

Jeg har trent 7-10 ganger i uka, men har nå så vondt i armene at jeg ikke orker hver dag.

Følger jeg dette matbudsjettet og treninga så går jeg ned i vekt, men jeg er ikke så flink til det. Blir ofte kake, boller, litt ekstra middag osv, spesielt i helgene. Jeg er også ganske lei av å følge matbudsjett etter 2 år mer eller mindre på slanking.

Hadde 30 kilo for masse når jeg startet, har 6-7 kilo igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1,63 høy og veier 66 kg. Det er nesten normalvektig..

 

Frokost: 50 gram blåbærmusli med skummet melk uten søtning.

 

Lunsj; omelett av 2 egg, 1/2 løk, litt sopp og squash, 1 tynn grovbrødskive

 

Mellommåltid: et eple, en gulrot eller et knekkebrød med avokado og skinke.

 

Middag: vanlig mat, 1-2 små porsjoner

 

Kvelds: ikke alltid jeg spiser det, men som oftest blir det havregrøt med litt rosiner i.

 

Dette er det jeg vanligvis spiser når jeg er hjemme og har kontroll på dagene. Jeg veier maten, skriver opp hva jeg spiser, er på vei nedover noen kg til.

 

De dagene jeg er ute og farter uten å ha planlagt godt nok, spiser jeg masse rart.... Og da glemmer jeg å registrere at det går inn.. Grunnen til at jeg endte opp som overvektig var at jeg spiste maaaasse sjokolade/kaker og sånt etter at sistemann ble født... Og når jeg skulle slutte med det, stappet jeg i meg så mye mat for å holde søtsuget unna, at vekten var stabil selv om jeg spiste stort sett sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en brødskive hver 3 time med div.oster / salami/skinke/leverpostei/karbonade/banan eller en lett prim en sjelden gang :)

 

Ellers blir det en porsjon middag (fiskegrateng/ris/potet/kylling file/&karbonader/kjøttboller/lapskaus etc)

 

En banan og appelsin til mellom måltid når jeg husker på det.

Blir tilsamme ca 1500 kalorier.

 

Tør ikke spise mindre pga mye trening , er endel kg overvektig inntil videre :) Lørdager blir det hva enn jeg har lyst på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank.

 

Spiser helt normal mat og normale mengder, men omtrent aldri brus, godteri, mat med mye e-stoffer, saft osv.

 

Bryr meg ikke om å telle karbohydrater, men unngår "fat free" og "sugar free" da denne maten ofte er veldig usunn.

 

Er nøye på å få i meg nok næringsstoffer,men er ikke hysterisk på noen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frokost: to rundstykker med mye smør og pålegg

lunsj: middagsposjonen de har i kantinen.

middag: vanlig middagsmat.

 

også drikker jeg cola hele dagen. men jeg spiser ingen ting etter middag og ikke noe godteri og ingen ting mellom måltidene.

 

jeg spiser det jeg vil, når jeg vil. men jeg er mer glad i mat en godter.

 

jeg har normal kropsvekt. ikke stor og ikke liten. er fornøyd selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 58kg og 170 høy. På en vanlig dag spiser jeg:

Frokost- 2 skiver med det pålegget jeg vil, 1 glass melk

Lunch- 4-5 skiver med det pålegget jeg vil, 2 glass melk

Middag-2-3 poteter, 3 fiskekaker + grønnsaker

Kvelds- 1-2 skiver med det pålegget jeg vil, 1 glass melk

 

Spiser også en sjokolade eller litt chips nesten daglig. Pepsi max drikker jeg også mye av....

Jeg tenker ikke over hva jeg spiser...spiser det jeg har lyst på. Men har en aktiv jobb, og trener 3 ganger i uken.+ 3 små barn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 10 kg overvektig. Veier 63 kg og er 163 høy.

Typisk dag er:

 

Frokost = 3 rugsprø med cottage cheese

 

Lunch = Nudler eller rett i koppen eller 2 rugsprø med skinke eller 2 grøve brødskiver med skinke

 

Rett før middag = 1 flatbrød eller ingenting

 

Middag = 2 posjoner med middag

 

Kvelds = pepsimax + evt litt potetgull eller restemiddag eller et par glass vin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...