Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Hvordan omtaler dere samboeren deres på ferieturer i utlandet, altså når man snakker engelsk? Har opplevd at det har vært litt vanskelig å finne rett ord. Føler "husband" ligger nærmere enn "boyfriend" hvis dere skjønner Mens ingen av delene blir rett...
Serepta Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Blir vel enten Housband eller forlovede (husker ikke hvordan det skrives, kan bare uttalen)
Gjest Heartbroken Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Jeg kaller han for mannen min jeg, både ute og hjemme Vi er ikke gift på papiret, men vi har vært sammen over 20 år, har barn, hus og hytte sammen, og han er bare min - ergo mannen min eller husband
Berta_78 Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Kaller ham husband når han ikke hører, boyfriend når han er der, så han kan høre selv hvor teit det er når vi har to barn
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Så det er greit å kalle samboeren ektemann når man er i utlandet? Dette er jo bare så teit.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Enig i det at det er vanskelig å finne riktig ord. Sier jeg boyfriend, så virker det som vi bare har vært sammen en kort stund og ikke bor sammen. Husband blir jo feil siden vi ikke er gift. Ønsker meg ett engelsk ord for samboer ja. Room-mate er jo hvertfall feil.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 Hvordan omtaler dere samboeren deres på ferieturer i utlandet, altså når man snakker engelsk? Har opplevd at det har vært litt vanskelig å finne rett ord. Føler "husband" ligger nærmere enn "boyfriend" hvis dere skjønner Mens ingen av delene blir rett... Hva med partner? This is my partner, we live together :-)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #8 Skrevet 9. april 2012 Man kan jo bruke live-in partner, eller bare partner.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #9 Skrevet 9. april 2012 Jeg er gift selv, men et engelsk slang-ord for samboer er hubby. Life-partner er vel den korrekte beskrivelsen.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #10 Skrevet 9. april 2012 Hva med "live-in-lover" eller "live-in-boyfriend"? Fra spør til alvor, i England er det ikke like strengt dette med hva man kaller hverandre, der er ikke husband and wife så veldig strengt forbehold dem som har inngått formelle ekteskap, det er fullt ut akseptabelt å bruke på etablerte par. Jeg har ingen ambisjoner om å gifte meg med min engleske "hubby", men jeg gidder ikke kverulere når han eller noen i familien hans, vennektretsen eller kollegaer snakker om meg som hans WIFE. Kan fint snakke om han som min husband om det er lettest sånn, men vanligvis bruker jeg hans navn.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #11 Skrevet 9. april 2012 HI her Jeg likte ordet live-in-partner (så man kan altså bruke det? har ikke hørt det før) og life-partner. Greit å vite hva man kan bruke i england, hvis man skal dit, at "hubby" er greit og at man ikke er like strenge på ordene husband/wife der. Her inne har det jo vært diskusjoner hvorvidt det er i orden å kalle samboeren sin for "mannen" sin. Er ikke det denne diskusjonen handler om men jeg kan jo nevne at det er ikke naturlig for meg å si det på norsk, men reagerer ikke så veldig på om folk sier det om sin samboer, det fordi det ikke er det "korrekte" ordet for ektefellen , og "mann" kan betå så mangt, betyr jo bare et hankjønn, man sier jo "dame" også om dama. Selv om jeg ser assosiasjonen til ektemann. Er vel fåtallet som i norge sier ektemann og kone om sine samboere. Men her har vi jo alternative begreper som samboere, og er det jeg savner på engelsk, boyfriend høres jo ganske flyktig ut eller hva jeg skal si, som om det er en jeg har plukket med meg på veien Ikke han jeg deler livet med og har barn med. Kan man si "this is my man?" altså det som ikke er "lov" her inne, men som faktisk bare betyr at dette er min "mann", som at samboeren kan si "this is my girl/lady". Hvis det går an å si da.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #12 Skrevet 9. april 2012 Hvordan omtaler dere samboeren deres på ferieturer i utlandet, altså når man snakker engelsk? Har opplevd at det har vært litt vanskelig å finne rett ord. Føler "husband" ligger nærmere enn "boyfriend" hvis dere skjønner Mens ingen av delene blir rett... Kan du ikke bare kalle han "my hoe" ;-D
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #13 Skrevet 9. april 2012 Ærlig talt, dette blir for dumt. Hvis dere må si "husband" så får dere også gifte dere! Liker å leke voksne eller?
Gjest Heartbroken Skrevet 9. april 2012 #14 Skrevet 9. april 2012 Ærlig talt, dette blir for dumt. Hvis dere må si "husband" så får dere også gifte dere! Liker å leke voksne eller? Hehe, jeg er 40 år og har vÆrt samboer i 20 år - jeg eeeeelsker å leke voksen sammen med MANNEN min
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #15 Skrevet 9. april 2012 Jeg foretrekker å fortsatt omtale ham som "my Sambo". Da tror alle at jeg har en egen negerslave.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #16 Skrevet 9. april 2012 Ærlig talt, dette blir for dumt. Hvis dere må si "husband" så får dere også gifte dere! Liker å leke voksne eller? Elsker sånne kommentarer! Er det som gjør at det går an å ta andres kommentarer med en klype salt, når man skjønner hva slags folk som svarer her inne til tider Greit at man er uenig i at ordet "husband" er rett, men det festlige er jo hun som tror hun er så mye mer voksen og "verdig" fordi hun er gift
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #17 Skrevet 9. april 2012 Og jeg forstår ikke folk som ikke gidder å gifte seg selv om de har bodd sammen i 20 år og har fått flere barn, bare på trass.
Gjest Heartbroken Skrevet 9. april 2012 #19 Skrevet 9. april 2012 Og jeg forstår ikke folk som ikke gidder å gifte seg selv om de har bodd sammen i 20 år og har fått flere barn, bare på trass. Så du tror at jeg i en alder av 40 år ikke har giftet meg bare på trass??? Det var egentlig et knallgodt argument neste gang noen spør om vi er gift, skal jeg svare at nei, det gidder vi ikke Du klarer ikke å forstå at forskjellige mennesker velger forskjellige måter å leve på i det lille hodet ditt? Er det veldig viktig for deg å "være som alle andre"?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #20 Skrevet 9. april 2012 Heartbroken: Hvis du er 40 år burde du snart ha fått med deg at selv om du leker at han både er MANNEN din og din "husband" uten å være gift er det vel vi som bør le.. Selv om man lager seg egne definisjoner av ting betyr det ikke at de er riktige!
Gjest Heartbroken Skrevet 9. april 2012 #21 Skrevet 9. april 2012 Heartbroken: Hvis du er 40 år burde du snart ha fått med deg at selv om du leker at han både er MANNEN din og din "husband" uten å være gift er det vel vi som bør le.. Selv om man lager seg egne definisjoner av ting betyr det ikke at de er riktige! Det er riktig for meg, og det holder egentlig i massevis. Og når ble det egentlig feil å leke litt??
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #22 Skrevet 9. april 2012 Og jeg forstår ikke folk som ikke gidder å gifte seg selv om de har bodd sammen i 20 år og har fått flere barn, bare på trass. Så du tror at jeg i en alder av 40 år ikke har giftet meg bare på trass??? Det var egentlig et knallgodt argument neste gang noen spør om vi er gift, skal jeg svare at nei, det gidder vi ikke Du klarer ikke å forstå at forskjellige mennesker velger forskjellige måter å leve på i det lille hodet ditt? Er det veldig viktig for deg å "være som alle andre"? Her kommer et av de tåpelige argumentene. "Være som alle andre", "gifte seg er gammeldags", "det er bare et papir", "det koster så mye penger" (men 30-årslag til 50 000 arrangerer man gjerne for det). Vil DU være som alle andre, siden det blir flere og flere samboere og færre og færre ektefeller? Traff nok spikeren på hodet siden du bruker hersketeknikk som "det lille hodet ditt" og greier. Jeg forstår ikke hvorfor folk er redd for forpliktelser som ekteskapet innebærer når de får barn i hytt og vær, har felles økonomi osv.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #23 Skrevet 9. april 2012 Hehe. Kranglebøtter!! Til deres info - ordet "husband" kommer av gammelengelsk "husbonda", eller husbonde som vi kanskje vil si. Definisjonen på ordet er historisk sett "the master of the house". Og sist jeg sjekket hadde akkurat det fint lite med ekteskapspapirer å gjøre. Derfor kaller jeg min samboer for husband med god samvittighet når vi er utenlands.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #24 Skrevet 9. april 2012 Her er det tydeligvis ei som er gift med sterke meninger! R oan litt a, vær så snill Tror ikke det er så mange her som tar det så veldig seriøst. Uansett i titten her så rettes dette mot de som "bare" er samboere så hvorfor gidder du å svare? Jeg synes det er rett og slett respektløst å si ting som du gjør her. Du sitter ikke med fasiten på et perfekt liv. Det er vel like mange grunner til å gifte seg som å ikke gjøre det, og grunnene er mange og ulike, noe du ikke trenger å legge deg borti selv om det er tydelig du mener at alle "bør" være gift her... til og med de som ønsker de var gift men har partner som ikke vil gifte seg, men du mener vel heller at det er bedre å splitte de to foreldrene da når ikke den ene vil gifte seg? Da kan de like godt gå fra hverandre? Eller nei, når jeg tenker meg om, det burde de vel ha tenkt på før de fikk barn. Ellers er de jo idioter om ikke de gjord det...? Det var bruk av ord om samober som var spørsmål her, ikke det du drar opp, så stoppit please. HI
Gjest Heartbroken Skrevet 9. april 2012 #25 Skrevet 9. april 2012 Og jeg forstår ikke folk som ikke gidder å gifte seg selv om de har bodd sammen i 20 år og har fått flere barn, bare på trass. Så du tror at jeg i en alder av 40 år ikke har giftet meg bare på trass??? Det var egentlig et knallgodt argument neste gang noen spør om vi er gift, skal jeg svare at nei, det gidder vi ikke Du klarer ikke å forstå at forskjellige mennesker velger forskjellige måter å leve på i det lille hodet ditt? Er det veldig viktig for deg å "være som alle andre"? Her kommer et av de tåpelige argumentene. "Være som alle andre", "gifte seg er gammeldags", "det er bare et papir", "det koster så mye penger" (men 30-årslag til 50 000 arrangerer man gjerne for det). Vil DU være som alle andre, siden det blir flere og flere samboere og færre og færre ektefeller? Traff nok spikeren på hodet siden du bruker hersketeknikk som "det lille hodet ditt" og greier. Jeg forstår ikke hvorfor folk er redd for forpliktelser som ekteskapet innebærer når de får barn i hytt og vær, har felles økonomi osv. Kjenner jeg er i humør til å diskutere litt i kveld. Du får beklage utsagnet om det lille hodet ditt, men det virker som du har problemer med å forstå at andre kan ha andre meninger og ønsker enn deg, og da ble jeg litt usakelig i farten Vi har fått tre barn sammen, venter vårt fjerde. Jeg anser ikke det som å få barn i hytt og vær. De andre argumentene dine om hvorfor du tror vi ikke har giftet oss holder dessverre heller ikke. Vi har ordnet oss med samboerkontrakt og testamente og har felles økonomi. Vi har rett og slett ikke brydd oss om å gifte oss. Noen ganger har vi snakket om at vi skulle gjort det, men det har glidd ut i sanden - fordi det aldri har vært viktig for noen av oss. Til tross for dette, lever jeg sammen med mannen i mitt liv - ergo er han mannen min. Ikke ektemann, men mannen min. Nemlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå