Gå til innhold

Har dere fordommer mot små barn med briller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overhørte en samtale på cafe idag og ble oppriktig lei meg. To damer som snakket om hvor glad deres unger ikke gikk med briller og hvor "lavmål" det så ut som...

Jeg har en gutt som er veldig langsynt (+6) som får briller rett over påske.

Er det virkelig sånn der ute? Små barn med briller blir sett ned på????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, herregud...dummeste jeg har hørt. Briller er da bare et hjelpemiddel for at personen som skal bruke det ser bedre. Har en nabounge på 5-6 år som bruker briller. Aldri sett på han annerledes enn unger uten briller.

Hvor gamle var disse damene? 17 år? De damene trenger å sette ting her i verden i litt perspektiv. Hva betyr briller? I barnehagen til gutten min er det en liten jente med akutt leukemi og vil trolig dø....bare for å sette ting i perspektiv i denne verden, så sitter disse damene å snakker om briller?

Skrevet

Selvfølgelig ikke! Jeg syns små barn er kjempe søte med briller, og ser selvfølgelig ikke annerledes på dem enn på andre barn :) Eneste jeg lurer på noen ganger er hvordan synstesten fungere, men det er jo bare fordi jeg er nysgjerrig ;) Har til og med sett babyer rundt 10 mnd med briller :D Så ny teknologi er herlig, så alle små og store kan se godt :)

Skrevet

Jeg er glad mine barn ikke trenger briller enda, men det er ikke pga jeg ikke syns barn med briller er fint. Men jeg har selv briller og vet hvor i veien de kan være når en er aktiv som liten.

Men briller er en helt vanlig ting, og ikke minst en nødvendig ting så at noen skal synes dette er stygdt eller slikt syns jeg blir feil.

Skrevet

De damene du overhørte må jo være helt overfladiske og "tette" i hodet. Det ser vel ikke lavmåls ut med briller på små barn(eller voksne for den del).

Hvis jeg hadde titta ekstra på et barn med briller så hadde det ikke vært fordi jeg syns det så rart ut. Det ville vært på grunn av at jeg hadde kanskje tenkt at det var leit at et barn måtte ha briller og ikke få herje fritt i lek osv... Forresten, jeg tok meg selv en dag i å titte litt ekstra lenge på en 4-5 åring med briller for noen dager siden. Det var rett og slett fordi foreldrene hadde valgt noen store knallturkise briller til gutten. Foreldrene hadde også briller med et veldig tydelig design for å si det pent. Mulig det var slemt av meg altså, men jeg tenkte at de kunne valgt noe mer "normalt" både i form og farge. Guttungen var forresten kjempenusselig.

Skrevet

Trodde nesten du tullet først, så fjernet er det for meg å ha fordommer mot barn med briller. Jeg jobber i bhg og kjenner mange barn med briller, er ingen forskjeller mellom de og brilleløse barn. Umoden holdning på disse damene!

Skrevet

Jeg har en 5 åring med briller og han har brukt briller i snart 2 år. Barn med briller kan herje like mye som barn uten briller. Man har på sånn brille som går rundt øret slik at de ikke faller av, brilleglass til barn er selvsagt ikke laget av glass, men av plast. Brillene til min sønn har aldri hemmet han. Han herjer, leker, er aktiv på ski, fotball og turn på lik linje med de andre.

Skrevet

Det som er lavmål er at "voksne" mennesker kan sitte og prate slik. Er det rart barn mobber hverandre? De plukker det jo opp et sted de også.

Skrevet

Det søteste jeg ser er små barn med briller. Helt hærlig :)

Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i briller i det hele tatt. Jeg synes de preger ansiktet for mye, de aller fleste er finere uten.

Men jeg bruker nå engang briller selv (fordi jeg er for lat til å styre med linser hele tiden, bruker det når jeg vil være litt fin eller trener), ene barnet mitt bruker briller og det andre vil mest sannsynlig få ganske snart.

Jeg skulle ønske vi ikke trengte dem noen av oss, men det forandrer da ikke hvordan jeg ser på folk. Og jeg ville voktet meg vel for å si det høyt. Ungen min kom i barnehagen og var kjempestolt av brillene sine, og veldig spent. Alle reaksjoner fra både barn og voksne var veldig positive, bare skryt, ungene ville prøve dem og var nærmest misunnelige. Det er mange andre barn som bruker briller også, og de er minst like aktive som sine brilleløse venner:)

Jeg tror ikke at du skal tenke på slike fordommer mer enn andre synspunkter om utseende. Noen syns at jenter bør ha langt hår uansett fordi det er finest, noen liker ikke pannelugg osv

Skrevet

Jeg er lærer og måtte tenke over om jeg har barn i min klasse med briller da jeg leste innlegget...etter å ha tenkt en liten stund kom jeg på 2 gutter.... så nei, jeg har ingen fordommer. Tenker ikke over det en gang.

Briller er jo bare et hjelpemiddel.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i nr. 10

Når det gjelder barnebriller så synes jeg ikke de preger ansiktet i de hele tatt, hvertfall ikke de brillene (Lindberg) vi har valgt til vår sønn. De er så spinkle og "usynlige" nettopp fordi vi ikke ville at de skulle prege ansiktet. Men har sett foreldre velge "voksenbriller" til litt større barn som preger ansiktet veldig.

Mange voksne som har kraftige "motebriller" som preger ansiktet, men akkurat barnebriller kan man gjøre så nett som overhodet mulig.

Skrevet

Hæh? Nei, det ville da aldri ramla meg inn!

Det jeg derimot har fordommer mot, er voksne folk som er så overfladiske og kunnskapsløse som disse to du nevner.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Det håper jeg da ingen har.Min datter er +5 og har noen fine brune briller.

Selvfølgelig skulle jeg ønske at synet var bedre,men briller er et supert hjelpemiddel.

At noen skulle ha fordommer mot briller,er helt fjernt for meg.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Hva? Nei, selvfølgelig ikke! Er ingens feil at et barn må bruke briller! Synes det heller er såkalt lavmål å mene det!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har en liten forkjærlighet for små unger med briller... Synes de er kjempesøte!! Har heller aldri hørt noe negativt om det... Så det er et par damer som er ganske så tette i pappen der ute.. Heldigvis er det nok ikke så mange av dem!

Gjest yrild
Skrevet

Nei det er det dummeste jeg noen gang har hørt et voksent menneske si: lavmål!

Det eneste jeg hadde tenkt på hvis det hadde vært mitt barn er at det er litt upraktisk og at de sikkert ofte går i stykker etc etc

Min mann er jo verdens vakreste med briller og jeg synes faktisk han ser rar ut uten :-)

Skrevet

Jeg har en sønn som bruker +5 foreløpig. Han er nettopp blitt 2 og har hatt briller i litt over et år. Han skjeler også og bruker lapp 4 timer om dagen. Da jeg skulle velge briller tenkte jeg at om han først skulle ha briller, kunne de like gjerne synes godt. De skal være en del av han for alltid. Kjøpte blå infatning og de synes godt.

Har aldri møtt noen med fordommer, men møter en del som stiller spørsmål og noen som ser litt lenger enn de ser på andre barn og det er helt ok for meg.

Skrevet

Jeg bruker briller sjøl, brukt det siden jeg var 3 år, nå er jeg 31. Har aldri blitt møtt med fordommer når jeg var liten..

Har hvertfall ingen fordommer sjøl. Jeg har vært der så jeg veit åssen det er å være liten å ha briller.....

Skrevet

Dersom noen har fordommer mot barn som bruker briller, så sier det ufattelig mye om de som person!

Nei, vettu hva! Stakkars unger som ofte får høre fra andre barn at de er brilleslanger, om de ikke skal møte fordommer fra såkalte voksne også!

Skrevet

Herregud for noen tåpelige kvinnfolk

Skrevet

absolutt ingen fordommer i det hele tatt... guttungen min å skal snart få briller..

Syns det er trist å høre at det fins så fordomsfulle mennesker der ute.. hva søren gjør dem om det viser seg at ungen dem faktisk etterhver vil komme til å trenge briller?? Vil det være jordas undergang for dem??

Man vil jo kun det aller beste for sine barn.. en brille er jo for at de stakkars små skal se bedre og få mer dybde i ting.. =)

• 5 år senere...
Skrevet

Gammel tråd. Likevel: Jeg ble ertet og mobbet, fra jeg begynte med briller. Og helt til jeg flyttet fra der jeg bodde. Fra jeg var 3 til jeg var 16 år.

"Brillejesus" og "brellår" var ordene som gikk igjen. Grusomt.

Anonymkode: ad910...b4a

Skrevet

De damene får syns hva de vil. Men ! Jeg syns det er veldig leit hvis barn med briller hadde hørt dette! Syns det er slemt å sitte å skravle om dette på kafé. Dårlige rollemodeller.

Anonymkode: bfc07...e58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...