Gå til innhold

Penger og status viktigere enn barna dine?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan virke som at det handler om å ha fineste og dyreste huset, ny bil, hytte og båt for enkelte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nope, ikke viktigere enn barna. Men jeg jobber likevel fullt og har god lønn. Fordi hvis det plutselig blir brudd med samboer (slik det ble med faren til barna), så slipper barna å se at mor går på sosialen, selger lekene deres og kutter ut fotball, svømming osv fordi man må ha penger til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for meg i hvert fall. Gruer meg som en stukken gris til å ha småen i bhg mens jeg er på skole. Tviler på at jeg finner meg en ekstrahjelp jobb i tillegg for pengenes skyld, da får jeg jo aldri sett henne!! Sambo tjener mer enn godt nok for oss begge i sin 8-16 jobb heldigvis, så vi lider ingen nød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 50% for å være så mye som mulig sammen med barnet mitt, så nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen som vil si at barna ikke er viktigst, men for den som står utenfor og ser på kan det virke slik når folk setter seg i høy gjeld. Mange av de som gjør det begrunner det med at de sikrer ungene. Jeg skjønner ikke at folk velger høy gjeld og samtidig sier at de prioriterer tid med ungene. Det er ikke logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke viktigere enn barna. Men jeg jobber likevel fullt og har god lønn. Fordi hvis det plutselig blir brudd med samboer (slik det ble med faren til barna), så slipper barna å se at mor går på sosialen, selger lekene deres og kutter ut fotball, svømming osv fordi man må ha penger til mat.

 

Fikk ddu ikke overgangsstønad osv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med #2. Jeg blir litt overrasket over hvor mange kvinner som setter seg selv i en økonomisk helt håpløs situasjon dersom det skulle bli brudd. Helt greit at noen er hjemme med ungene litt mer, men hvorfor er det i 99,9% av tilfellene kvinnen? Hvorfor er det alltid vi som jobber 50% istedet for at begge kunne jobbet 75-80%? Hvorfor sørger vi ikke bedre for oss selv når vi vet at halvparten av alle ekteskap ryker? Vær hjemme, helt greit! Men vær gift eller skriv samboeravtale, få mannen til å sette av ekstra til pensjon og til sparing. Vær klar over hva du gjør og hvor lite du har å stille opp med vet et brudd.

 

For egen del, så jobber jeg rett og slett fordi jeg liker det og vet at jeg hadde vært en dårlig mamma dersom jeg skulle være hjemmeværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen som vil si at barna ikke er viktigst, men for den som står utenfor og ser på kan det virke slik når folk setter seg i høy gjeld. Mange av de som gjør det begrunner det med at de sikrer ungene. Jeg skjønner ikke at folk velger høy gjeld og samtidig sier at de prioriterer tid med ungene. Det er ikke logisk.

 

enig enig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke viktigere enn barna. Men jeg jobber likevel fullt og har god lønn. Fordi hvis det plutselig blir brudd med samboer (slik det ble med faren til barna), så slipper barna å se at mor går på sosialen, selger lekene deres og kutter ut fotball, svømming osv fordi man må ha penger til mat.

 

Fikk ddu ikke overgangsstønad osv da?

 

 

Nei, siden jeg hadde for høy lønn. Men mener du virkelig at man skal leve på staten fordi man mener at penger og status er uviktig? Jeg gidder ikke forsørge fullt arbeidsføre kvinner som har mulighet for å få seg arbeid men ikke gidder fordi de heller vil være hjemmeværende, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke viktigere enn barna. Men jeg jobber likevel fullt og har god lønn. Fordi hvis det plutselig blir brudd med samboer (slik det ble med faren til barna), så slipper barna å se at mor går på sosialen, selger lekene deres og kutter ut fotball, svømming osv fordi man må ha penger til mat.

 

Fikk ddu ikke overgangsstønad osv da?

 

Skal man da la være å jobbe fordi man tenker at man bare kan gå på nav? Hva er det å lære barna sine?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men noe inntekt må man faktisk ha for at barna skal ha det bra også.

Glad jeg slipper å nekte barnet mitt å gå i korps, håndball, spille instrument etc fordi vi ikke har råd mens alle vennene gjør det.

Glad jeg kan gi barna mine skikkelig og sunn mat fordi vi har råd til det.

Glad for at jeg kan kle barna mine i gode klær som holder de varme og tørre gjennom vinteren fordi vi har råd til det.

Glad for at barna mine får samme muligheter som vennene sine og ikke blir "annerledes", kan bli med på kino og kan bli med på ski og skøyter ved behov.

 

Altså en fin mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det helt sikkert sånn, ja. For majoriteten: så absolutt nei - men det skjønner du jo sikkert selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke viktigere enn barna. Men jeg jobber likevel fullt og har god lønn. Fordi hvis det plutselig blir brudd med samboer (slik det ble med faren til barna), så slipper barna å se at mor går på sosialen, selger lekene deres og kutter ut fotball, svømming osv fordi man må ha penger til mat.

 

Fikk ddu ikke overgangsstønad osv da?

 

 

Nei, siden jeg hadde for høy lønn. Men mener du virkelig at man skal leve på staten fordi man mener at penger og status er uviktig? Jeg gidder ikke forsørge fullt arbeidsføre kvinner som har mulighet for å få seg arbeid men ikke gidder fordi de heller vil være hjemmeværende, dessverre.

 

Tenkte med "forsørge" at dette skal betales ut av mine skattepenger. OS skal gå til mødre som ønsker å få seg utdanning for å kunne få bedre jobb og bedre forsørgelsesevne, eller trenger tid til å finne seg jobb. Ikke til de som mener at det er lettvint, koselig osv å være hjemme og motta masse penger for det. At kvinner i forhold velger å være hjemme er helt annen sak siden de ikke får noe støtte i forbindelse med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men noe inntekt må man faktisk ha for at barna skal ha det bra også.

Glad jeg slipper å nekte barnet mitt å gå i korps, håndball, spille instrument etc fordi vi ikke har råd mens alle vennene gjør det.

Glad jeg kan gi barna mine skikkelig og sunn mat fordi vi har råd til det.

Glad for at jeg kan kle barna mine i gode klær som holder de varme og tørre gjennom vinteren fordi vi har råd til det.

Glad for at barna mine får samme muligheter som vennene sine og ikke blir "annerledes", kan bli med på kino og kan bli med på ski og skøyter ved behov.

 

Altså en fin mellomting.

 

Et utrolig viktig poeng. Her inne forherliges tiden som det eneste som betyr noe. Om man må gå i sammenlappede klær, lekk vinterdress og ferien er å bo i telt i bakhagen har ingenting å si, så lenge ungen ikke må gå i barnehagen (gud forby!).

 

å kunne ha nok penger til å forsørge barna mine, ikke la dem leve i luksus, men forsørge dem på vanlig måte, sånn at de har det de andre barna har og har mulighet til å være med på ting er noe jeg er stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke viktigere enn barna. Men jeg jobber likevel fullt og har god lønn. Fordi hvis det plutselig blir brudd med samboer (slik det ble med faren til barna), så slipper barna å se at mor går på sosialen, selger lekene deres og kutter ut fotball, svømming osv fordi man må ha penger til mat.

 

Fikk ddu ikke overgangsstønad osv da?

 

 

Nei, siden jeg hadde for høy lønn. Men mener du virkelig at man skal leve på staten fordi man mener at penger og status er uviktig? Jeg gidder ikke forsørge fullt arbeidsføre kvinner som har mulighet for å få seg arbeid men ikke gidder fordi de heller vil være hjemmeværende, dessverre.

 

Hvis du hadde for høy lønn for å få overgangsstønad kan jeg ikke se problemet med å forsørge barna sine ved et brudd, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er absolutt det viktigste.

Derfor jobber vi 100% slik at barna har ett hjem på ett trygt sted, trygg skolevei, sitter på i sikre biler, er med på aktiviteter osv.

Vi har tom sparekonto til barna slik at vi kan hjelpe dem å kjøpe egen bolig når den tid kommer.

I debatten om jobb eller hjemmeværende så må man ikke glemme at det er ett liv etter barnet starter skolen og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innlegget mitt du sikter til? jeg som spør hvordan noen har penger til å gå hjemme?

 

Du vet ingenting om meg.

Vi har bygget et lite passelig hus, på en ganske øde plass. Vi har en brukt bil, reiser på billig ferie en gang i året, som da blir hunderfossen. Ikke har vi penger so vi kan vifte med heller.

Vi hadde spart oss opp 1.2 mill før vi bygde hus.

 

Jeg kjenner jeg er sjokket over hvordan folk ser på andre?

Vi bygde ikke hus pga status.

Er jo knapt noen som har kommet og sett på huset vårt.

hehe..

 

Barna mine er viktigst i verden.

Jeg jobber i barnehage og ser barna mine også på jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke viktigere enn barna. Men jeg jobber likevel fullt og har god lønn. Fordi hvis det plutselig blir brudd med samboer (slik det ble med faren til barna), så slipper barna å se at mor går på sosialen, selger lekene deres og kutter ut fotball, svømming osv fordi man må ha penger til mat.

 

Fikk ddu ikke overgangsstønad osv da?

 

 

Nei, siden jeg hadde for høy lønn. Men mener du virkelig at man skal leve på staten fordi man mener at penger og status er uviktig? Jeg gidder ikke forsørge fullt arbeidsføre kvinner som har mulighet for å få seg arbeid men ikke gidder fordi de heller vil være hjemmeværende, dessverre.

 

Hvis du hadde for høy lønn for å få overgangsstønad kan jeg ikke se problemet med å forsørge barna sine ved et brudd, men men...

 

Hun mener jo at hun ville hatt problemer med det dersom hun IKKE hadde jobbet. Puss brillene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke viktigere enn barna. Men jeg jobber likevel fullt og har god lønn. Fordi hvis det plutselig blir brudd med samboer (slik det ble med faren til barna), så slipper barna å se at mor går på sosialen, selger lekene deres og kutter ut fotball, svømming osv fordi man må ha penger til mat.

 

Fikk ddu ikke overgangsstønad osv da?

 

 

Nei, siden jeg hadde for høy lønn. Men mener du virkelig at man skal leve på staten fordi man mener at penger og status er uviktig? Jeg gidder ikke forsørge fullt arbeidsføre kvinner som har mulighet for å få seg arbeid men ikke gidder fordi de heller vil være hjemmeværende, dessverre.

 

Hvis du hadde for høy lønn for å få overgangsstønad kan jeg ikke se problemet med å forsørge barna sine ved et brudd, men men...

 

Altså, jeg skrev at jeg valgte å jobbe fullt nettopp for å slippe å leve på staten og kunne forsørge barna mine ved eventuelt brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være i arbeidslivet, bruke utdannelsen min, bidra til samfunnet gjennom å arbeide gjør meg til en bedre mor. Det handler ikke om status og penger for meg. Har jobbet 80-100% i småbarnstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk kvinner å sette det opp mot hverandre.

Selvfølgelig vil ingenting noensinne bli så viktig som barna våre.

Jeg elsker de høyere enn himmelen.

 

Men, vi jobber begge i 100% og tjener godt. Stort hus, stor bil, båt og tar mange utenlandsreiser SAMMEN. Med barna vi elsker.

 

Har hjemmekontor en dag i uka hver og er hjemme kl. 15 mandag og fredag. Det er helt utrolig at det fortsatt finnes kvinner som styrer mot å bli minstepensjonist fori de ikke vil jobbe noe særlig. Ikke vær naive damer. Det er nok av dem som har gjort det før dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Barna fikk vi bare siden de på en måte er statussymboler i tillegg til huset, bilen og båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Barna fikk vi bare siden de på en måte er statussymboler i tillegg til huset, bilen og båten.

 

Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk at for mange er barna de største statussymbolene av alle.

Det å ha flere velfungerende barn,gjerne også med samme mann er noe som gir status. Bare se hvor mye i samfunnet nå som er vinklet mot barn og familier. I min hjemby er det i dag ca 10 barneklær/utstyrsbutikker. Når jeg vokste opp var det kanskje to. Masse tilbud om aktiviteter og kulturtilbud rettet mot barn.

Flere glossy magasiner som handler om barn(kamille mor&barn Mamma osv)

Barn er blitt big business og gir masse status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke penger og status viktigere enn barna mine

 

Merkelig hvordan enkelte tror at to inntekter betyr stor villa, flotte biler, sydenturer, hytte på fjellet og ved sjøen og au pair...

Våre to inntekter holder til å ha råd til et gammelt men helt ok hus og en relativt ny bil. Og helt greie ferier, der vi enkelte somre telter i norsk natur, og andre somre tar oss råd til en sydentur.

 

Vi ønsker å ha et ok hjem til barna våre, og vi ønsker å ha en trygg bil å kjøre dem rundt i. Hjelper ikke med alskens godkjente, bakovervente barneseter om man kjører rundt i en blikkboks.

 

Vi er av den oppfatning at det å kunne forsørge for barna våre selv er en viktig del av barneomsorgen. å jobbe for å forsørge familien er en GOD ting, ikke en egoistisk handling som foreldre som bare er opptatt av status gjør (som enkelte antyder her inne). Dere kan jo bare spørre mennene deres, som jeg antar jobber? Er penger og status viktigere enn barna for DEM???

 

For dere vet: det er jo bare snakk om prioriteringer. Hvis dere hadde kjøpt en ENDA dårligere bolig, en enda eldre bil, kjøpt enda billigere mat og dratt på enda billigere ferier, så hadde dere HELT sikkert hatt råd til at mannen også jobbet deltid, slik at HAN også kunne fått delt den verdifulle, første tiden med ungene. Eventuelt kunne dere jo betynt å jobbe litt deltid selv, så mannen deres også får tatt del i barneomsorgen ved å få jobbe mindre selv.

 

Men DET blir kanskje vanskelig? Merkelig hvordan det ALLTID passer best at det er konemor som blir hjemme mens far jobber. Så sitter konemor på dinbaby og kritiserer de mødrene som gjør NøYAKTIG det samme som sin egen mann gjør; forsørger familien sin.

 

I dagens samfunn, hvor stadig flere unge faller ut av skolen, og en stadig økende andel ungdom går arbeidsledige, og en enda større del igjen tropper opp på Nav og skriker om sine rettigheter (mens "plikter" synes å være et fremmedord for mange), da ønsker jeg og mannen min å gå foran som gode eksempler hva ansvarsfølelse og arbeidsmoral angår. Vi vil ikke ha late, arbeidssky unger. Derfor er jeg glad vi begge går foran som trygge, gode eksempler for barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...