Gå til innhold

Kolestase- alvorlig svangerskapskløe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fort bør jeg kontakte lege? Klør voldsomt inni hendene og under føttene. Har legetime beste torsdag. Vente til det eller ringe idag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du langt i svangerskapet? Jeg ville ringt lege med engang. Du må mest sannsynlig ta fastende blodprøve.

Har du klødd lenge? har du fått mer vann i kroppen?

Jeg tok blodprøver hver 3.dag for å sjekke at jeg ikke utviklet det da jeg klødde som bare det overalt.

Skrevet

Er 35 uker. Hadde det sist men helt helt på slutten. Er mer hoven i føttene...

Skrevet

jeg ville bare ringt..better safe than sorry.

anonym over her--

Skrevet

Jeg ville også tatt blodprøver med en gang. Skal faktisk ta dem selv i dag. Hadde det i forrige svangerskap jeg også, da begynte det i uke 29. Nå er jeg 30+3 og klør som bare det igjen...Fikk beskjed på Riksen om å få tatt prøvene med en gang.

Lykke til!

Skrevet

Ringte legen, de mente jeg kunne vente til legetimen til uka. Stole på det eller? Hva ville dere gjort?

Skrevet

Fastleger har dessverre ofte ikke så god greie på disse tingene.. Jeg insisterte på å få tatt prøvene i forrige uke siden jeg hadde det i forrige svangerskap også. Fikk komme og ta dem, men de klarte likevel ikke å få tatt de riktige prøvene...

Jeg ville insistert på å få tatt blodprøvene med en gang (lever- og gallesyrer). Siden du har hatt det før er det jo stor sjanse for at du får det i dette svangerskapet også.

Skrevet

Men jeg kan jo ikke ringe en gang til siden de sa det kunne vente til tirsdag...:/ Uff... Hater dette! Hvor fort etter kløe symptomene starter kan det være farlig for babyen da?

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor høye verdiene dine er og det er vanskelig å finne ut av uten å ta blodprøve...

Kan du ikke ringe føden og høre hva de sier?

Skrevet

Om du er 35 uker kan du fint ringe poliklinikken på sykehuset.

Da jeg fikk det tok poliklinikken på sykehuset over svangerskapskontrollene ut svangerskapet hos meg så jeg fikk bare nye timer der og trengte ikke gå til fastlegen igjen.

Jeg ville ringt sykehuset og spurt, der tar de det gjerne ganske alvorlig.

Skrevet

Selv om du ikke har time før på tirsdag bør du kunne få ta blodprøvene. Dette er det jo ikke doktoren som gjør uansett, men kontordamene.. Vet om flere som får tatt blodpøver uten time, og en annen ting som er positivt med det er jo at da er prøvesvarene klare til legetimen :)

Skrevet

Noen som vet hva de regner son forhøyede verdier? Eller hva er normalen?

Skrevet

Kontakt fort. Jeg ble satt i gang med dette. Gikk fra uke 34 til uke 37 før jeg gikk til legen på vanlig svangerskapskontroll. Var redd for å virke hysterisk *idiotiske meg*. Sov bare 2 timer om dagen de ukene, ikke i strekk . Blacket bare ut inni mellom. Satt på isposer hele natta under bena ,var sykt vondt men eneste som lindret kløen der og da. eg ble sendt til sykehuset dagen etterpå når test resultatet kom og fikk i gangsettelses dato 5 dager senere. FIkk levermedisiner de 5 dagene som hjalp på:-) 1 dag etter i gangsetting var jeg mamma! Lykke til :)

Ps, husker desverre ikke hvor høye resultatene måtte være, men de skulle være ganske forhøyet før de griper inn.

Skrevet

Tror normalen ligger på ca 30 for det som heter asat prøver og ca50 for alat. Hva hadde du sist gang da?

Skrevet

Det er veldig viktig å få sjekket gallesyrer også, ikke bare leverprøver (ASAT og ALAT).

(ALAT skal ligge mellom 10-45 og ASAT 15-35, gallesyrer husker jeg ikke, men dette vurderer de jo uansett selv når du får tatt prøvene..)

Skrevet

Hmm... Da ser jeg på papirene mine fra sist at mine var en del forhøyet. Alat på 150, alp på 208 og gallesyreverdier på34...

Hi

Skrevet

Jeg hadde definitivt ringt sykehuset med de verdiene.

Skrevet

Jeg sitte her som førstegangsgravid og visste ikke at kløe kunne være farlig... Hvorfor er det farlig?

Skrevet

Det er farlig fordi det kan gå ut over lever og galle funksjon. I verste fall kan det være fatalt for babyen. Kan føre til for tidlig fødsel.

Skrevet

Hi her. Ringte sykehuset tidligere og de vil ha meg inn i morgen på kontroll så får vi se... Gruer meg litt!

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Lykke til! Jeg fikk svangerskapskløe og skulle bli satt igang, heldigvis skjønte Mille alvoret og kom av seg selv :)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Lykke til! Jeg fikk svangerskapskløe og skulle bli satt igang, heldigvis skjønte Mille alvoret og kom av seg selv :)

Skrevet

Bra at du skal inn i morgen. Synes det er helt merkelig at fastlegene har så lite peiling på dette, som kan være så alvorlig. Jeg begynte også å klø, tenkte jeg kunne vente til neste legetime om to dager, men jordmor sendte meg rett ned for å ta prøver. Legekontoret ante ikke hvor de skulle sende prøvene og heller ikke at de skulle tas fastende... Jeg klarte ikke å få ro i sjela, ringte Riksen, tok prøvene der, og ble satt igang...! Skal ikke kimse av intuisjon gitt.

Men alvorlig talt, det sies at det til enhver tid i Norge er ca 700 foster i livsfare grunnet kolestase, det er utrolig at fastlegene har så lite oversikt over en så potensielt farlig tilstand. Det er en ting at de ikke visste om alvorligheten før inntil noen få år siden, men det er vel et poeng å få spredd kunnskapen om noe så viktig. Skulle man jo ihvertfall tro.

Hold oss oppdatert da, HI! Lykke til! :)

Skrevet

Bra at du skal inn i morgen. Synes det er helt merkelig at fastlegene har så lite peiling på dette, som kan være så alvorlig. Jeg begynte også å klø, tenkte jeg kunne vente til neste legetime om to dager, men jordmor sendte meg rett ned for å ta prøver. Legekontoret ante ikke hvor de skulle sende prøvene og heller ikke at de skulle tas fastende... Jeg klarte ikke å få ro i sjela, ringte Riksen, tok prøvene der, og ble satt igang...! Skal ikke kimse av intuisjon gitt.

Men alvorlig talt, det sies at det til enhver tid i Norge er ca 700 foster i livsfare grunnet kolestase, det er utrolig at fastlegene har så lite oversikt over en så potensielt farlig tilstand. Det er en ting at de ikke visste om alvorligheten før inntil noen få år siden, men det er vel et poeng å få spredd kunnskapen om noe så viktig. Skulle man jo ihvertfall tro.

Hold oss oppdatert da, HI! Lykke til! :)

Hvor langt på vei var du da? Når du ble satt igang?

Skrevet

Hi her.

Forhøyede verdier ja. Satt på ursofalk og skal tilbake om en uke for å se om verdiene er gått ned. Bra jeg ikke venta på legetimen min!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...