Gå til innhold

Er dere for eller imot dødsstraff?


Anbefalte innlegg

Skrevet

For!

 

Kort sagt: Dreper du noen? Da fortjener du ikke å leve lenger!

 

Så de som setter giftsprøyta dreper ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha sett på tv2 nyhetene i går, om dårlig strukturert politiarbeid på Utøya, skudd på skudd og til slutt et opptak av denne mannen der han står og henretter unge uskyldige mennesker er jeg for dødsstraff.

 

Jeg blir også for dødstraff når jeg ser hvilket sirkus denne mannen klarer å stelle i stand i ettertid. Koser seg og har det som plommen i egget der han blir vurdert, observert og sitert i hele verden. Endelig får han den oppmerksomheten han så lenge har savnet. Endelig er det han som er i fokus.

 

Jeg finner ikke et eneste godt argument for at mine og dine skattepenger skal gå til hans dataspill og selvkomponerte middagsmenyer i hans nye hjem (eller fengsel for dem som kaller det det)

Skrevet

For!

 

Kort sagt: Dreper du noen? Da fortjener du ikke å leve lenger!

 

Så de som setter giftsprøyta dreper ikke?

Nei, de gjør bare jobben sin som de er helt sikkert stolt av!

Skrevet

jeg ønsker ikke at han som slo og drepte kjæresten min skal dø.. men jeg ønsker at han får lide fysisk og mentalt resten av livet. men retten har gitt han 7,5 år.. for å ta et menneskeliv.. og mest sannsynlig kommer han ut etter max 4.... er i mot dødsstraff, og for livstid..

Skrevet

Det blir litt for enkelt å si at man ikke lærer et barn å ikke slå ved å slå det når man snakker om dødsstraff. Jeg eier ikke et snev av empati for f.eks barnemordere. Jeg har liten tro på at de blir rehabilitert i fengsel, og jeg har heller ingen ønsker om det. Livet til en barnemorder er for meg ingenting verdt, jeg vil ikke at det skal brukes et fnugg av ressurser på slike mennesker!

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg er helt og fullt imot dødsstraff, men for at livstid virkelig betyr livstid i graverende tilfeller.

 

I siviliserte samfunn dreper man ikke som straff, det er noe som hører middelalderen til og uansett ugjerning er jeg mot "øye for øye" tankegangen.

Skrevet

Selvfølgelig i mot! Drap er drap uansett, da må også bøddelen bøte med livet.

Skrevet

Helt klart imot dødsstraff!

 

Som flere har påpekt, er det også mord om staten tar livet av en morder. Jeg er prinsippielt imot å rangere mennesker på den måten, vi er alle verdt like mye uansett hvor groteske handlinger vi gjør. Skal en ha prinsipp om likeverd (slik den norske stat har), kan en ikke gjøre unntak dersom noen gjør ting vi ikke liker. Faren for å dømme feil person er også alltid til stede.

 

Er heller ikke enig med de som mener man har det for godt i norske fengsler. Men er en for en øye for øye, tann for tann-behandling, mener en vel også at fengsel skal være kun straff og pine for å ha gjort noe galt. At vi skal oppfatte at folk får som fortjent, er kun en liten del av hvorfor vi straffer for kriminelle handlinger. Vi fengsler også for å beskytte samfunnet fra kriminelle mennesker, og kanskje aller viktigst for å rehabilitere slik at de på sikt skal kunne delta aktivt i samfunnet igjen. En utdannet eks-kriminell har bedre sjanser for å klare seg i samfunnet og ikke falle tilbake til gammelt mønster/miljø - derfor er jeg helt for at fengselsfanger skal få utdannelse. En ser jo også f eks i USA, hvor miljøet i fengslene er helt forferdelig, at svært mange blir gjengangere i systemet. De blir så institusjonaliserte at de ikke klarer å fungere i livet utenfor, og syns det er tryggest inne i fengslene. For ikke å snakke om hvor stor økonomisk belastning det ville vært for samfunnet å hatt mange innsatt på livstid, kontra det å forsøke så godt en kan å gjøre kriminelle til skattebetalende velfungerende mennesker.

 

Oi, dette ble litt langt gitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...