Gå til innhold

Du er for gammel til å få barn!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så utrolig provosert! Stadig hører man "Over 30 år??? Du er ALT for gammel for å få barn!"

 

Hva vet dere egentlig om dette? Selv er dere unge og nærmest perfekte! Hva om dere hadde prøvd i over ti år å få dette lille barnet som betyr så inderlig mye? Hva om dere måtte gå på hormonkurer, igjennom prøverørbehandling og ingenting synes å fungere? Hva gir dere rett til å dømme meg?

 

Jeg unner alle gleden med barn. Jeg misunner dere unge som ikke har opplevd problemene jeg har hatt. Jeg skulle ønske prosessen med å få barn var like enkel for alle!

 

Og neste gang noen titter kritisk på magen min og hevder jeg er for gammel, så håper jeg at jeg klarer å la være å gråte.

 

I alle dager da menneske, du må virkelig ha verdens mest bedritne omgangskrets? Eller krabbet du nylig ut av en tidskapsel fra 1940? I Norge er da vitterlig gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende kvinner 29 år, i de største byene er gjennomsnittet flere år over tretti. Jeg var 29 år når jeg fikk nr 1 og 31 nå når jeg får nr 2 og ikke en eneste gang har noen fortalt meg at jeg er for gammel. Virker som om du enten er særs hormonell og tillegger folk meninger de ikke har, eller så har du en veldig spesiell omgangskrets.

Endret av Madolyn&Muffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg var 23 med første, nå 24 og har påbegynt planlegging av nr 2. Skal være ferdig med barn innen utgangen av alder 25. Begynte såpass tidlig da jeg er ferdig utdannet, har hus og stabil økonomi:) Utrolig deilig å tenke på at en er ferdig med babystyr og at ungene er store mens jeg fortsatt er ung og kan nyte livet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 31 år og får stadig rare blikk når folk spør om jeg har barn og sier nei, som om at det er noe galt med meg. De jeg har fortalt at jeg er gravid nå har bare blitt glade på mine vegner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh my. Alt det andre skal tenke på da. Tanken på at jeg er for gammel til å få barn, har aldri streifet meg. Jeg blir 36 samme mnd som jeg har termin med tvillingene. Mine første fødte.

At jeg ikke har fått barn før, er ulike årsaker til. Men at jeg er for gammel? hehe....ikke her i min omgangskrets. Har faktisk ikke hørt noen hinte til det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke for gammel til og få barn selv om du er over 30?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hihi.. Må nesten le litt her. jeg har vært innom alle kategorier jeg da, og jeg er da ikke så "gammal". Fikk min første når jeg var 24, nummer 2 når jeg var 28, og får forhåpentligvis nummer 3 rett før eller rett etter at jeg blir 31. Burde jeg ikke ha planlagt nummer tre da, fordet jeg liksom er for "gammal". hihi.. Føler meg jo som er 20 åring jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leit at andre skal bry seg med alt, og at du selv bryr deg om det. Selv er jeg 36 år, og skal i gang med prøverør nå etter lang tids prøving og deretter utredning. Det kan være mange grunner til at man får barn sent, og det har da vitterlig ikke andre noe med!! Jeg hadde kanskje ønsket at jeg fikk barn tidligere, men det er ikke alt man kan planlegge/ha kontroll over her i livet. Blir jeg gravid er det en stor glede, og barnet vil få de mest kjærlige foreldre. Det er vel tross alt det viktigste. Jeg har nytt livet til det store uten barn også jeg, masse venninneturer, fest og moro. Det gjør at jeg glatt kan forsake det når småbarn kommer.

 

Moralen er- det finnes alltid mennesker som vil rakke ned på andre for deres valg, men til syvende og sist er det kun deg som velger hvordan du vil leve livet ditt. skulle ønske folk var flinkere til å tenke positivt om andre, så hadde verden vært litt lettere. Ikke alle er a4 med barn, volvo, hus, hund og hage i en alder av 25.

Nyt livet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Haha! Nei du, her var det uaktuellt å få barn før 35.  :D Har ikke fått noe særlig kommentar på det men nå er det vanlig alder i min omgangskrets. Eneste som har sagt noe var en dame på busstoppet da jeg var gravid med tredjemann. Hun stod og småpratet litt, lurte på hvor langt jeg var på vei og om det var første barn osv. Hun var ganske frempå og lurte på hvor gammel jeg var. 39, svarte jeg. "HVA! Så gammel?! Du er alt for gammel til å få barn!" Jeg tok det heller som et kompliment at hun trodde jeg var mye yngre. Men hallo, tenk å si noe slikt til folk da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvem sier sånt? Hadde det vært egne barn som er gamle nok til å vite hvordan barn blir til og dermed blir flaue over at "alle vet hva mamma og pappa har gjort" som hadde sagt noe sånt, hadde det vært forståelig, men ellers er det jo helt på trynet.

Sålenge barna er ønsket og får det de trenger av omsorg, spiller alder veldig liten rolle.

Fysisk er det nok lettere å komme tilbake til " normalen" jo yngre man er, men tålmodighet og erfaring kommer med alderen.

 

Er man heldig nok til å kunne få barn skal man ikke la en detalj som alder være et hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 år er da ingen alder:) Snittet ligger vel på rundt 29 år, så merkelig om folk mener du er for gammel når du er 30 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Eg er 37 og ventar barn 3+4. Har tenkt ein del på alder......samtidig som eg no ikkje føler meg gammal. Har ikkje fått noken negative kommentarar...

Eg vart gravid på første forsøk som 25 og 28 åring og hadde som syn at eg ikkje skulle få barn etter 35 fordi "det var gammalt". Når eg var 33 begynte vi å prøve på nr 3. Gravid vart eg gang på gang....men eg mista og mista med komplikasjoner * 5. Samtidig som eg tenkte at alderen kanskje var årsaken....så tenkte eg at eg fortsatt var ung og i stand til å bli gravid....og om eg ville ha eit til barn så måtte eg ikkje gje opp. No er eg alltså lykkeleg gravid med tvillingar.

 

Det eg meinar er at det er vanskeleg for dei som ikkje har opplevd at det kan vere vanskeleg å få barn når man vil å forstå. Ser jo og at noken skriv at det er ikkje er,ein menneskerett å få barn....det er også lett å seie når man har fått barn sjølv :)

 

Veit ikkje om eg fekk ut mitt poeng: kvar enkelt må få gjere som dei vil utan at det skal kritiserast. Viss man ynskjer seg barn er,det jo supert at man får barn :) uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest babyplusme

Folk har vel alltid noe å kritisere... enten er man for ung eller så er man for gammel, eller er det kanskje et dårlig tidspunkt.  Det er ikke noe verdt å høre på, nyt tiden som gravid! Det er en ubeskrivelig opplevelse uansett hvilken alder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Om man er for "gammel" eller " ung" kommer vel helt ann på situasjonen til hver enkelt. Min mor fikk meg når hu var 23, og jeg er nå gravid etter å nettopp ha fylt 24. Dvs at min mor er 47 nå, og muligens kunne ha fått et barn til om hun hadde ønsket. Det synes jeg er for gammelt. Ikke bare pga alderen, men pga situasjonen. Jeg har fler ganger hørt om mor og datter som har gått gravide samtidig. Selv om noen av disse mødrene sikkert er både yngre og sprekere enn min mor, synes jeg situasjonen med å bli både mor og bestemor med kort mellomrom er noe spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjennomsnittsalder på menn som får første barn er 30 år, og gjennomsnitt for kvinnner er 28 år. Så det at noen virkelighetsfjerne mennesker greier å komme med at man er for gammel i 30 åra er da helt absurd! Tyder på lav IQ når folk greier å ha ut av seg sånt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver jeg å få mitt siste barn og er 43 år. Jeg var 17 år da mitt første kom og det sier sitt. 26 år mitt 2 barn som døde som 3 åring. 29 år mitt 3 barn og 31 år mitt 4 barn. 40 år mitt 5 barn og no prøver og prøver vi på vårt 6 barn. Driter i kva andre sier men kommer noen og slenger noe dritt så sier jeg dritt tilbake. Fei for di eiga dør før du sier noe, ingen har reint mel i sin pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for gammel til å få barn når du:

- gleder deg til den siste i måneden for da kommer både pensjonen OG barnetrygden.

- plasserer babyen i kurven på rullatoren.

- du hadde slitt med inkontinens i en årrekke før du ble gravid.

- når du henter i barnehagen og folk automatisk tror du er ditt barns bestemor.

- når du har like mange tenner som babyen din.

- når de viste "Falkeklubben" sist du så på barne-TV.

- når du blir overrasket over at reiving av spedbarn ikke er vanlig.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg var 21 år da jeg fikk nr 1, 23 år da nr 2 kom og 42 når nr 3 kom :-) I utgangspunktet  hadde vi  bestemt oss for at vi var fornøyd med 2 barn, men så gikk årene og tanken på ett tredje barn begynte å modnes.  Nr 3 kom ikke like lett som de første og årene gikk fort, og jeg skulle altså bli 42 år før jeg ble mor igjen :-)  For de som lurer så er det like fantastisk som å bli mor i ung alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...