Gå til innhold

Du er for gammel til å få barn!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så utrolig provosert! Stadig hører man "Over 30 år??? Du er ALT for gammel for å få barn!"

 

Hva vet dere egentlig om dette? Selv er dere unge og nærmest perfekte! Hva om dere hadde prøvd i over ti år å få dette lille barnet som betyr så inderlig mye? Hva om dere måtte gå på hormonkurer, igjennom prøverørbehandling og ingenting synes å fungere? Hva gir dere rett til å dømme meg?

 

Jeg unner alle gleden med barn. Jeg misunner dere unge som ikke har opplevd problemene jeg har hatt. Jeg skulle ønske prosessen med å få barn var like enkel for alle!

 

Og neste gang noen titter kritisk på magen min og hevder jeg er for gammel, så håper jeg at jeg klarer å la være å gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For gammel når man har passert 30!?? Hihi! Du må flytte til Oslo....her blir folk sjokkert hvis du blir gravid FØR du er 30;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på mammaer i alle aldre :)

 

Det betyr absolutt ikke at en er en dårligere mor om en er 30++!

Tror egentlig man er mer moden og kanskje bedre til håndtere vanskelig situasjoner..

Jeg er mer imot de som får barn når de selv er barn, både mentalt og fysisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Anonym bruker: Jeg ønsker deg alt det beste og lykke til med magen :)

 

Ingen kan forandre eller ta fra deg den flotte følelsen du sikkert har, drit i folk rundt deg! De har alltid en mening-uansett!!!!!

 

 

:) Stor klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når snittalderen for førstegangsfødende er 30 over stort sett hele landet, sier det seg selv at det er mange som deg. Selv var jeg 36 som førstegangs og fyller 40 når nestemann kommer. Hadde valgt å få barn litt tidligere hvis jeg kunne, men ikke før ca 30.

Blås i hva folk sier, og vær glad du har litt livserfaring å tilby barnet ditt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en del si på unge mødre at det er bedre å være ung mor, for kroppen takler graviditet og fødsel bedre når en er ung, dette er forsåvidt riktig, men det har jo ingenting og si for hva slags mor du blir! Og det er jo tross alt det som er det viktigeste!

Om du er 18 eller 40, så kan du være verdens beste mamma for barnet ditt! Det er stygt å kritisere noen for alderen uansett om du er ung eller "gammel", for en vet aldri hva som "ligger bak"!

 

Jeg personlig blir bare glad av å se gravide, uansett hvor gamle de er :) ønsker deg lykke til videre med graviditeten, blås i de kritiske, det er nok helt sikkert mange som ikke tenker negativt om deg, bry deg heller om de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle akkurat til å si det -Hvor i landet er dette?! Selv er jeg 28, og venter min første -og det er på kanten tidlig "her nede" på østlandet.

Herregud, har jo knapt rukket å bli ferdig på skolen jo :P

 

Nei, kimser av så teite utalelser som at man er for gammel...Heller en stabil økonomi, følelsesliv og masse opplevelser en en "perfekt kropp fordi man tåler svangerskap bedre i 20årene"(siterer ei på 20 i unge mødre ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys...jeg er snart 38 og venter barn nr. 2 med termin om 8 uker.Første barnet fikk jeg for snart tre år siden:=)

 

Ingen annen i verden skal komme her og si hverken at man er for ung eller for gammel. Tror en vet best selv om man kan bli mamma eller ei! Er så mange som mener mye om alle andre, men feie for egen dør???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som sier det (tenker jeg) er enten blitt gravide ved et uhell, så da må de bare gripe fast i alt det positive de kan få ut av det... eller så er de fra en liten bygd der de ikke har noe annet å gjøre enn å få barn og at det er forventet av dem. Hadde jeg blitt boendes hjemme hadde jeg nok hatt minst to unger nå. Jeg er 27 og venter mitt første. Målet mitt var å ha minst ett barn før jeg fylte 30, men jeg kommer ikke til å slutte med å få barn bare fordi jeg er 30 og "gammel":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 24, og mitt andre da jeg var 33. Må si jeg hadde mye mer ro andre gangen enn første. Hadde selvsagt mye mer energi da jeg var yngre, men det har mer med helse å gjøre enn alder.

Er en viss mulighet for at jeg er gravid enda en gang. Jeg er nå 35. Synes absolutt ikke jeg er for gammel. Har aldri tenkt på det som et tema en gang. Har en venninne som er et par år eldre enn meg, og hun fikk nettopp barn nr 4. Har aldri sett på henne som for gammel til å få barn, og det tror jeg ingen andre har heller.

Bare hev deg over de som sier slike ting. De er ikke verdt å spandere tårer på. De vet ikke hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit her, noen kan være 18 og være modne for morsrollen. Mens du har noen på 40 som ikke er klare i det hele tatt.

Men det er bare en sjøl som vet når en er klar og da skal ikke alle andre rundt trenge å diskutere alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å lese at folk kritiserer!

Moren min prøvde i 10 år før hun fikk meg, hun hadde fått en svulst som gjorde at hun trengte hjelp til å få barn, masse medisiner og forsøk!! Jeg syntes du er sterk som har klart dette her, og jeg tviler ikke på at det har vært lett for deg!!

 

Så lykke til, en stor klem i fra meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en kommentar fra læreren til jenta vår i andre klasse. Synes du er alt for ung til å ha barn altså, ja æ e jo tross alt 30år sa æ :)

noen synes det andre veien også. kan ikke folk få bestemme selv når de vil ha barn da? men det har blitt slik idag, man slipper å ta avgjørelser selv for det finnes bedre vitere overalt som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eg er 27 år når eg får min 3 barn. her er alt vanlig fra 20 til 35 men som det er over her en alder har ingen ting og sei.. man er like god mor uansett men man skal være klar for det sjølv.. det er forsåvidt alt for mangen unge som får barn, dei under 18 år dei er for unge og veit ikkje ka dei går til og tenker mer på fest osv, men me er alle ulike og vi veit best når man er klar.. min første fekk eg når eg var 21 og følte meg veldig klar og er glad for det i dag men det var en stor overgang og den er nok det for alle enten man er 20 eler 40.. ikkje bry dere om alder... masse masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 30 og venter mitt første barn om 5 uker, legen synes det var en perfekt alder å få sitt første barn på.. Så jeg synes ikke man er for gammel som 30 + :) Overhør alle som kritiserer deg, det gjør jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv mitt første barn da jeg var 26, er gravid for andre gang nå og er 32. Tenker ikke på at jeg er over 30 i det hele tatt. Har hele tiden ønska meg flere barn og hadde tatt det vel i mot om jeg så var 38 eller hva det skulle være. Fortsatt en del av mine venner som er uten barn og ikke har tenkt i de baner ennå. Helt vanlig i oslo å vente til 30 årsaldern hvertfall. :) Kjempeflott at du endelig er blitt gravid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å si det -Hvor i landet er dette?! Selv er jeg 28, og venter min første -og det er på kanten tidlig "her nede" på østlandet.

Herregud, har jo knapt rukket å bli ferdig på skolen jo :P

 

Nei, kimser av så teite utalelser som at man er for gammel...Heller en stabil økonomi, følelsesliv og masse opplevelser en en "perfekt kropp fordi man tåler svangerskap bedre i 20årene"(siterer ei på 20 i unge mødre ;) )

 

Oi...jeg bor tydeligvis på en annen del av østlandet enn deg, for da jeg ble gravid som 30 åring fikk jeg tilbakemeldinger fra mange om at de var overrasket over at jeg skulle ha barn. De hadde gått ut i fra at jeg valgte å ikke få siden jeg hadde venta så lenge.... Bodde på Hamar da som er ganske midt på østlandet vel... Jeg syns der var litt irriterende, men samtidig... fuck it... er stadig flere som venter lenge både av eget valg eller fordi sjebnen vil det slik. Jeg ønsker alle lykke til med barna sine uansett fertil alder:) Prøverør ved nærmere 60 derimot som de har fått til å funke i ett par tilfeller nå syns jeg blir for drøyt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg om hva de sier. Selv blir jeg 29 nå rett før jeg får første.

Der i mot må jeg jo si at å vente til en er 40 før en får første er litt drøyt. Men det er da smak og behag som med alt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å si det -Hvor i landet er dette?! Selv er jeg 28, og venter min første -og det er på kanten tidlig "her nede" på østlandet.

Herregud, har jo knapt rukket å bli ferdig på skolen jo :P

 

Nei, kimser av så teite utalelser som at man er for gammel...Heller en stabil økonomi, følelsesliv og masse opplevelser en en "perfekt kropp fordi man tåler svangerskap bedre i 20årene"(siterer ei på 20 i unge mødre ;) )

 

Oi...jeg bor tydeligvis på en annen del av østlandet enn deg, for da jeg ble gravid som 30 åring fikk jeg tilbakemeldinger fra mange om at de var overrasket over at jeg skulle ha barn. De hadde gått ut i fra at jeg valgte å ikke få siden jeg hadde venta så lenge.... Bodde på Hamar da som er ganske midt på østlandet vel... Jeg syns der var litt irriterende, men samtidig... fuck it... er stadig flere som venter lenge både av eget valg eller fordi sjebnen vil det slik. Jeg ønsker alle lykke til med barna sine uansett fertil alder:) Prøverør ved nærmere 60 derimot som de har fått til å funke i ett par tilfeller nå syns jeg blir for drøyt....

 

 

 

Hehe... Ja, jeg bor litt lenger sør en Hamar i en middels stor by ;) Men for all del, det er bygder 20min herifra hvor snittalder på 1.fødte er ca VGS alder...hehe.

 

Men man ser jo ofte at By og Land har forskjellige normer hva barn angår...

 

Selv hadde jeg behov for å utdanne meg, reise masse, hadde mål om å eie istedenfor å leie før jeg fikk barn osv. Og da flyr årene da. Jeg er nr 2 i en relativt stor vennekrets som får barn. Hun andre var 30. Min søster 32. Min tante 32. -Så jeg er nesten litt tidlig ute iforhold til de rundt meg ;)

 

Mens ei vennine av meg, som er ifra en plass rett utenfor Trondheim, er 24 nå og sist ute iblandt sine venner derifra... Husker hun "stresset" litt med det for et par år siden, at hun ikke hadde fått barn enda... "Hun hadde jo tross alt snart bikket 22!!" hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan!! Nyt svangerskapet og det lille underet som vokser seg stor og sterk i din akkurat passe gamle mage ;) 30 er da ingen alder!! hyggelig for unge mødre at de liker det, og herlig for oss litt mer modne å nyte vår livserfaring. Jeg fikk første som 28-åring, neste når jeg nettopp hadde fylt 30, og sistemann får jeg snart - like før jeg fyller 36. Er ikke det fint, da? Jo, så jaggu ;) Perfekt for meg i hvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull å vas...nyt svangerskapet,og baby etterpå.

Man er for gammel først når kroppen/hodet sier fra om at den ikke orker mer.

Det varierer jo fra person til person.

Jeg fikk siste baby for 3 md siden,og første for 22 år siden ;)

NYYYTER de alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 31 og venter baby 2 snart. Fikk nr.1 da jeg var 28

Har ikke tenkt et sekund på at jeg er "gammel"...

jeg har jo utdanna meg, gått på skole i 5 år.

Så har jeg jobba i 6 år... Kunne liksom ikke rukket det noe før, syns det er greit med fullført utdanning og noen års arbeidserfaring.

men folk er forskjellige.

Føler jeg hvertfall som en ung og sprek mamma jeg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østfold-80

Jeg er også 31år og venter baby nr.2. Fikk nr.1 da jeg var 27.

Syntes heller ikke at jeg er for gammel til å få barn. Er jo også gift med en som er noen år yngre enn meg,så jeg føler meg ung og sprek.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr. 1 var jeg 19 år, da fikk jeg høre jeg var for ung. Med nr.2 var jeg 25 og gikk jeg på høyskolen, og så var nu det "galt". Denne gangen med nr.3 i en alder av 37 har jeg fått høre at jeg er for gammel, og mange lurte på om det var et uhell. Jeg har fått barna spredt med 8-10 års mellomrom. Ikke fordi jeg har byttet forhold, er lykkelig gift med barnas far, men jeg er ikke typen som klarer å sitte hjemme med tre små og sette karriere på vent i mange år.

Det vil bestandig være noen som har ei mening om graviditeten din, og andre valg man måtte ta her i livet. Prøv å ikke gjør "andre sine "problemer" bli til ditt problem vist du skjønne hva jeg mener.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyt tiden og overse de negative kommentarene. Jeg prøvde i flere år før jeg endelig greide å bli gravid. Fikk barnet da jeg var 42 år og nå er nurket 2,5 år. Jeg er så lykkelig, å være mamma holder meg ung og vi har det så utrolig fint sammen. Min bestemor fra 45 år da hun fikk siste og jeg ser utrolig bånd mellom henne og min tante :-) Alder er ikke en definisjon på hvor god mor man blir.

 

 

Jeg personlig fikk aldri negative kommentarer på min alder, derimot motsatt

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...