Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 ....ikke er med i styre og stell rundt seg. FAU, velforeninger, fotballgruppa, alle sliter med å få folk til vervene. årsmøte er det sjelden noe bra oppmøte på, folk kommer ikke i redsel for å bli valgt til ett eller annet. Så hva bruker alle den "sparte" tiden sin på? Sitte foran TV`n og se Paradise Hotel? Scrapbooking? Henge med venninner? Kjøre radiostyrt bil? Hvis ingen gadd å sitte i styre og stell og være aktive, ville hele samfunnet vårt falle sammen, da ingen idrettslag eller korps ville eksistert. Helt ærlig så mener jeg at har man satt barn til verden og ønsker at de skal drive med noe utenom skolen, så må man faktisk stille opp ut over det å kjøre de til aktiviteten. Det er ikke alltid slik at "noen andre" må ta vervene og sørge for aktiviteten til barna dine! Det morsomste er jo når foreldre i møter på barnehagen unnskylder seg med at de ikke kan sitte i FAU fordi de har barn og at det er så travelt. At det var?? Blir for dumt, vi har jo alle barn. Hva mener du? Hvilke foreninger er du selv engasjert i? Hvis du ikke gjør noe, hva bruker du tiden din til?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er ikke med i noen forening, og jeg kommer helt sikkert ikke til å være med i noen forening i fremtiden heller. Jeg er ikke typen rett og slett og jeg tror du skal være glad for at jeg ikke er med i feks fau i ditt barns barnehage for da hadde ingen ting gått i boks:) Hva jeg gjør med min fritid har du ingenting med, men jeg syntes det er utrolig fordomsfullt av deg å anta at jeg bruker den på Paradise Hotel. Det blir for dumt for meg!
Gjest Miryks Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 Noen er vel interessert i den typen arbeid. Ja, tenk jeg scrapper. DET interesserer meg. Hund, hest, familien min. Foreløpig koser jenta vår seg sammen meg med og dyrene. Interesserer ikke for fotball eller andre aktivieter ennå.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Jeg sitter i FAU, velforening, korpset til datteren og er med i ulike dameklubber i tillegg (to via jobben, selvutviklingsforeninger). Ser også en del TV da, så her hos meg er det trening det ikke blir tid til. Men det er sååååå deilig å slappe av da, når jeg endelig er hjemme...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 Enig med deg. Jeg sitter i FAU i bhg og er lagleder for eldstemanns fotballag. Mannen min er fotball- og alpintrener. Vi jobber begge 100%, har relativt lang pendlervei (1 time hver vei begge to), og venter nr fire. Klart vi vil engasjere oss i barnas hverdag! Dessuten er det en flott måte å bli kjent med barnas venner og deres foreldre på. Vi bor et sted med mange barnefamilier, og mange engasjerte foreldre, så vi er i grunnen heldig. Mange i lokalsamfunnet jobber for at både barna og resten av befolkningen skal ha det bra. Godt og gjennomsiktig miljø (selv om det selvfølgelig finnes problemer her også).
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er kronisk syk med den følgen at kroppen trenger mye hvile og jeg har veldig lite energi. Jeg har derfor ikke mulighet til å ta på meg ting på fast basis fordi jeg sjelden vet hvordan formen er fra dag til dag og uke til uke. Det jeg har av overskudd bruker jeg på å niholde på en 40% stilling (er 50% ufør). Derfor gjør jeg det jeg kan når jeg kan, jeg tilbyr meg å bake, stå litt ekstra i kiosken i idrettshallen, være med som ekstravoksen på en skoletur osv. Jeg mener egentlig det samme som deg, at alle må dra dette lasset sammen. Er det 20 elever i klassen og de skal gå på skolen i 10 år, ha da blir det minst et år som foreldrerepresentant på alle. Men så er det dette at alle ikke er like godt rustet til å fikse det da, og man kan ikke dra det så langt at de som sliter med ting som angst, har kroniske sykdommer osv ikke kan få barn. Jeg gjør det jeg kan for å dra lasset for de som er enda dårligere stilt enn meg (jeg har tross alt "bare" en reuvmatisk sykdom), men jeg kan ikke ta på meg så mye at jeg ikke klarer jobben min eller sliter meg ut så jeg ikke klarer være mamma på hjemmebane heller. Jeg er veldig takknemlig og ydmyk overfor de som faktisk stiller som foreldrerepresentant flere år på rad, som blir foreldrekontakt på håndballlaget osv. Tusen takk til dere!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 Joda, vi har alle barn, men vi er også i ulike livssituasjoner Jeg er ikke med i noen verv akkurat nå, og kommer ikke til å være det heller før om minst 1 år. Det er flere grunner: *Jeg har fire barn, og det tar tid å følge opp alle (men det er ikke hovedgrunnen, og selv med fire barn vil jeg påta meg verv etterhvert) *Minste på 2,5 år sover fortsatt dårlig om nettene, og alle barna våres har sovet dårlig som små. Vi er rett og slett litt utslitte og tom for overskudd til det "lille ekstra". Vil tro de fleste ville blitt det etter nesten 10 år med nattevåk *Vi bygger hus akkurat nå, og i tiden framover vil en av oss være borte ved huset og jobbe mens den andre er hjemme med barna. *Han jobber over 100% for tiden, og jeg har fram til nå både jobbet 100% og studert 50% (akkurat nå studerer jeg ikke, men skal på'an igjen til høsten). Jeg vil gjerne delta mer senere, og mannen har lyst til å kunne være fotballtrener etterhvert, men akkurat nå er det for travelt og vi er for utslitte. Så jeg er en av dem som gjemmer meg litt vekk når nye representanter skal velges akkurat nå, men slik blir det ikke for alltid. Og det er sikkert andre som også har travle perioder slik som vi har akkurat nå, og heller venter til de har overskudd og energi igjen. Tviler på at det er tv og venninner som hindrer folk i å ville melde seg
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er ikke med i noen forening, og jeg kommer helt sikkert ikke til å være med i noen forening i fremtiden heller. Jeg er ikke typen rett og slett og jeg tror du skal være glad for at jeg ikke er med i feks fau i ditt barns barnehage for da hadde ingen ting gått i boks:) Hva jeg gjør med min fritid har du ingenting med, men jeg syntes det er utrolig fordomsfullt av deg å anta at jeg bruker den på Paradise Hotel. Det blir for dumt for meg! Vel det var sikkert bare et eksempel, det er mye som er litt mindre tanketomt på TV. Hvorfor tror du forresten at ingenting hadde gått i boks i FAU hvis du var med? Er du så ekstremt håpløs? Hvordan er man ikke typen til å være med i en forening? Det skjønner jeg ikke. Hvis ungen din interesserer seg for noe, vil du bare betale kontingenten og la det være med det? Det snedigste er at det er de som gjør minst, som klager mest. Ikke noen spesiell altså, men det er ofte sånn i de utvalgene og lagene jeg har vært innom... HI
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 13. mars 2012 #9 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er leder i fotballgruppa i bygda og nestleder i FAU på barneskolen. Mannen min er fotballtrener på sønnen min sitt lag, i styret i en velforening og på tur inn i jeger-og fiskerforening. Sammen er vi aktive i bueskytterlaget. Begge jobber tilnærmet fullt, og vi har tre barn. Er ikke for mye, men det er så typisk at alle møtene havner på samme uka! Er enig i at når man har barn bør man engasjere seg (om man vil at barna skal delta på noe). Er drittlei av å få svaret nei sammen med en lunken unnskyldning hver gang vi trenger folk til noe...
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 Jeg har ett barn som er i sitt første barnehageår og foreløbig har jeg ingen verv, men jeg er aktiv i en aktivitetsgruppe for studentforeldre og jeg ser for meg at jeg kommer til å delta i verv senere. Jeg er av den oppfatning av at om man ønsker at barna skal ha akriviteter, ha gode forutsetninger og ha tilbud så må vi som foreldre bidra (der vi kan og med det vi kan).
2 hjertegull :) Skrevet 13. mars 2012 #11 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er med i FAU i barnehagen, og tenker at jeg er heldig som får lov å være med å bestemme og påvirke hennes hverdag.. Og jeg er forøvrig helt enig med HI om at det er mange fler som burde engasjere seg. Har man kroniske sykdommer o.l som gjør at man ikke kan, så er det helt greit, man burde ikke ha dårlig samvittighet av den grunn.. Men det å rett og slett ikke gidde..?! Det blir for dårlig...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 ....ikke er med i styre og stell rundt seg. FAU, velforeninger, fotballgruppa, alle sliter med å få folk til vervene. årsmøte er det sjelden noe bra oppmøte på, folk kommer ikke i redsel for å bli valgt til ett eller annet. Så hva bruker alle den "sparte" tiden sin på? Sitte foran TV`n og se Paradise Hotel? Scrapbooking? Henge med venninner? Kjøre radiostyrt bil? Hvis ingen gadd å sitte i styre og stell og være aktive, ville hele samfunnet vårt falle sammen, da ingen idrettslag eller korps ville eksistert. Helt ærlig så mener jeg at har man satt barn til verden og ønsker at de skal drive med noe utenom skolen, så må man faktisk stille opp ut over det å kjøre de til aktiviteten. Det er ikke alltid slik at "noen andre" må ta vervene og sørge for aktiviteten til barna dine! Det morsomste er jo når foreldre i møter på barnehagen unnskylder seg med at de ikke kan sitte i FAU fordi de har barn og at det er så travelt. At det var?? Blir for dumt, vi har jo alle barn. Hva mener du? Hvilke foreninger er du selv engasjert i? Hvis du ikke gjør noe, hva bruker du tiden din til? Jeg sitter i hovedstyret til en landsforening og i underutvalget til en annen, jeg er nestleder i et lokallag og vara til fylkesstyret til et politisk parti og i to andre organissasjoner. Desuten er jeg leder i et legatstyre. Jeg meldte meg ikke som hverken foreldrekontakt eller FAU medlem da skolen startet men hadde gjort det om ingen andre hade meldt seg. Slik det var ble det uansett kampvotering da det vr så mange som ville være med.
Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2012 #13 Skrevet 13. mars 2012 Jeg sitter i styret til en festival og har sittet i styret til en annen frivillig organisasjon i 5 år. Ingen av disse har spesifikt med mine egne barn å gjøre, men derimot med hele lokalsamfunnet, eller kall det "oppvekstmiljøet". Jeg har også vært folkevalgt i en periode. Jeg syns faktisk ikke det er noe spesielt heltemodig over å engasjere seg for egne barn. Det er som Are Kalvø sier, å drive lobby for flere barnehager mens man har små barn og for honnørbilletter når man selv er gammel er ikke engasjement, det er sutring. Engasjer deg i noen andres barn, du HI, og så kan du kommer og utfordre folk.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 13. mars 2012 #14 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er på vei inn i organisasjonen varme små hjerter som kontaktperson for Oslo, det krever tid og ikke minst penger fra egen lommebok, jeg bor også alene med datteren min, så tiden går absolutt. Vil veldig fjerne slippe å være med i FAU eller lignende, var med i ungdommens kommunestyre da jeg var ungdom og tar nå en pause fra alt slikt.. Men noen fagforening kommer jeg neppe til å bli med i, min ekstra tid vil jeg egoistisk bok bruke på min datter og meg selv
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #15 Skrevet 13. mars 2012 For oss er problemet omvendt. Mannen gikk på foreldremøte i barnehagen fordi han hadde lyst til å bli foreldrerepresentant. Men så tok hun som var det i fjor gjenvalg og det ble ikke åpnet for andre kandidater... Så her sitter vi foran tv'en, he he...
lille sprelle Skrevet 13. mars 2012 #16 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er helt enig med deg i at alle må være med å dra lasset! Hva folk gjør og hvorfor de ikke deltar, er det imidlertid litt håpløst at du tror du vet, men jeg ser irritasjonen din. Selv har jeg stilt opp for andres barn (før jeg selv fikk) helt siden jeg var tenåring. Helsa mi har imidlertid satt en stopper for at jeg kan bidra ifht verv osv, men jeg har alltid sagt fra hva jeg er god på og at det bare er å spørre meg om det er noe. Etter mange år, har jeg enda ikke opplevd å bli spurt!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #17 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er ikke med i noen forening, og jeg kommer helt sikkert ikke til å være med i noen forening i fremtiden heller. Jeg er ikke typen rett og slett og jeg tror du skal være glad for at jeg ikke er med i feks fau i ditt barns barnehage for da hadde ingen ting gått i boks:) Hva jeg gjør med min fritid har du ingenting med, men jeg syntes det er utrolig fordomsfullt av deg å anta at jeg bruker den på Paradise Hotel. Det blir for dumt for meg! Vel det var sikkert bare et eksempel, det er mye som er litt mindre tanketomt på TV. Hvorfor tror du forresten at ingenting hadde gått i boks i FAU hvis du var med? Er du så ekstremt håpløs? Hvordan er man ikke typen til å være med i en forening? Det skjønner jeg ikke. Hvis ungen din interesserer seg for noe, vil du bare betale kontingenten og la det være med det? Det snedigste er at det er de som gjør minst, som klager mest. Ikke noen spesiell altså, men det er ofte sånn i de utvalgene og lagene jeg har vært innom... HI Jeg vil betale kontigenten og stille opp hvis det er noe jeg kan gjøre som feks dugnad eller noe annet. Nei, jeg er ikke så EKSTREMT håpløs men jeg har ikke selvtillit nok til å feks snakke i en forsamling. Derfor er ikke jeg typen. Ikke fordi jeg er typen som vil heller se på tv enn å involvere meg i mine barns fritid eller fremtid. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal svare til det siste du skriver. Sånn er det kanskje hos dere men ikke her.
Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2012 #18 Skrevet 13. mars 2012 Lille sprelle har rett, hva som er grunnen til at HI ikke ser dem på dugnad, det vet vi ingen ting om. ... og så er det den innsatsen som ikke "syns" fordi den ikke finner sted på lørdag formiddag der HI kan se folk gjøre innsatsen. Jeg er blitt en reser på f eks å skaffe til veie midler til organisasjonene jeg har vært engasjert i. Frifond-midler, spillemidler, sponsorer osv, jeg kan klemme penger ut av en stein om så. Bare jeg får noen timer i fred til å forfatte søknader og avholde møter med de aktuelle instansene.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 13. mars 2012 #19 Skrevet 13. mars 2012 Nå er guttungen bare 1 1/2 år, men jeg føler likevel at det du sier er fryktelig generaliserende. Og jeg må innrømme at jeg lo litt for meg selv da jeg leste innlegget ditt. Du har selvfølgelig lov til å ha din mening, og jeg syns det er flott med alle mammaer og pappaer der ute som gidder/vil bruke tiden sin på slike ting. Jeg mener at det fins flere måter å vise interesse for barnet sitt på, og at man ikke er en dårlig mor eller far om man ikke vil, gidder eller ønsker å være med på det. Noen mennesker egner seg nok bedre enn andre til å lede slike grupper også, mennesker som deg f.eks. Jeg har sett mødre og fedre som er super flinke foreldre, og som virkelig vet hva ungene gjør, og hvem de gjør det sammen med selv om de ikke er med i f.eks FAU. Jeg har også sett FAU medlemmer/ledere som ikke aner så fryktelig mye om sitt eget barn i det hele tatt..og omvendt. Er ikke så fryktelig glad for den generaliseringen folk driver med her inne altså. Kjempefint med oppfordringer og oppmuntringer for å få flere til å bli med på slike ting... men hakking og "mobbing" av de som ikke er med på fau, styre i borettslagg osv er unødvendig, og er nok veldig lite effektivt hvis du vil få andre interissert!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #20 Skrevet 13. mars 2012 Hahaha, som om du har noe med det, hi? Hvem er så du? Latterlig:)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #21 Skrevet 13. mars 2012 Nå er guttungen bare 1 1/2 år, men jeg føler likevel at det du sier er fryktelig generaliserende. Og jeg må innrømme at jeg lo litt for meg selv da jeg leste innlegget ditt. Du har selvfølgelig lov til å ha din mening, og jeg syns det er flott med alle mammaer og pappaer der ute som gidder/vil bruke tiden sin på slike ting. Jeg mener at det fins flere måter å vise interesse for barnet sitt på, og at man ikke er en dårlig mor eller far om man ikke vil, gidder eller ønsker å være med på det. Noen mennesker egner seg nok bedre enn andre til å lede slike grupper også, mennesker som deg f.eks. Jeg har sett mødre og fedre som er super flinke foreldre, og som virkelig vet hva ungene gjør, og hvem de gjør det sammen med selv om de ikke er med i f.eks FAU. Jeg har også sett FAU medlemmer/ledere som ikke aner så fryktelig mye om sitt eget barn i det hele tatt..og omvendt. Er ikke så fryktelig glad for den generaliseringen folk driver med her inne altså. Kjempefint med oppfordringer og oppmuntringer for å få flere til å bli med på slike ting... men hakking og "mobbing" av de som ikke er med på fau, styre i borettslagg osv er unødvendig, og er nok veldig lite effektivt hvis du vil få andre interissert! Huff! Jeg gir egentlig blanke i om fau leder kjenner sitt barn bedre enn du som sitter hjemme. FAU leder gjør en jobb for fellesskapet som du sluntrer unna, men nyter godt av. Dette handler faktisk ikke om å være tilstede for sitt barn, men for å gjøre en jobb i solidaritet med andre foreldre og andre i ditt miljø. Og det er faktisk meg revnende likegyldig om du føler at hakking ikke er på sin plass. I 10 år har de samme 5-6 foreldreparene drevet fotballturneringer, discokvelder, karneval, hobbykvelder, julebakst osv osv. Og alle ungene er med. Men foreldrene.....de sitter vel hjemme og syns vel det er hyggelig at noen mennesker som meg er bedre egnet og liker å drive med slike aktiviteter! De som er latterlige er de som velger bort fellesskapspliktene men nyter at andres arbeid gang på gang, og i stedet for å være skittviktig i din egen fortreffelighet, så burde du være takknemlig ovenfor disse menneskene som sørger for at ditt barn kommer til å få tilbud å velge mellom i fremtida!
Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2012 #22 Skrevet 13. mars 2012 Eller kanskje de gjør en "usynlig" innsats som ikke alle i dugnadsgjengen ser?
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 13. mars 2012 #23 Skrevet 13. mars 2012 Næmmen så hissig da du! Trenger ikke kjefte på meg fordi foreldrene i ditt nærmiljø er giddalause. Ser du forresten noe sted i innlegget jeg skrev at jeg ikke kommer til å stille opp når den tid kommer? Eller at jeg ikke sitter i styret i det borettslaget jeg bor i? Nei, for det nevnte jeg ingenting om. Og jeg føler ikke at jeg må forsvare meg med at jeg er med på ditten og datten. Jeg syns det er flott at foreldre velger å stille opp. Helt supert faktisk! Her jeg bor er det heldigvis aldri noe problem å få folk til å hjelpe til, og det pleier å gå på tur, med mindre de som var leder forrige året virkelig vil være det neste år også. "skittviktig i din egen fortreffelighet" ?? Hvem tror du at du er egentlig?
Gjest Miryks Skrevet 13. mars 2012 #24 Skrevet 13. mars 2012 ...bare jeg som har gjennomskuet dette innlegget som pur kjedsomhet og et vellykket provoseringsinnlegg?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #25 Skrevet 13. mars 2012 Jeg synes ikke folk trenger å påta seg verv, men det hadde vært flott om flere engasjerte seg mer og la fra seg denne "det får være noen andres problem"-holdningen. Ingen trenger å sitte i styrer, men bak i det minste en kake, selg lodd, still opp når vi trenger ryddegjeng eller assistenter... Alle er slitne, alle har fulle dager, alle har morsommere ting å gjøre. Jeg synes heller ikke det er like gøy å bruke ettermiddagene med alle andres barn, men jeg gjør det og barna setter i det minste pris på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå